Chiyo Skrevet 5. november 2009 #1 Skrevet 5. november 2009 (endret) For noen uker siden var jeg på McDonalds og var vitne til noe veldig urettferdig. En Norsk mann fra østlandet (dette var i bergen) stod forran meg i kassen. Da han var ferdig gikk jeg frem og sa "jeg skal ha en bigmac meny takk". Damen bak kassen som så asiatisk ut sa "hva vi do ha å drika" og så plutselig blir jeg dyttet til side av mannen og han bare "Hva er det hun får nå da. Får hun hamburger og drikke elle for det var det som jeg ville ha". Den stakkars damen prøvde å forklare at hun hadde spurt ham flere ganger om han ville ha en meny. Og da sa han "jeg skjønner ikke hva du sier! Jeg skal ha det som er på bilde." Damen spurte igjen "så do vil ha meny" og han bare " jeg skjønner ikke hva du sier, jeg skal ha det! det som er på bilde over deg. Om det er meny det må da du vite, du jobber her". Tilslutt ble de enige om at han ville ha hamburger, drikke og pomfri... altså en meny. Jeg og alle det som stod der var bare sjokka over oppførselen til denne mannen. Han forstod hva hun sa jævla godt, for hun snakket ganske bra norsk. Mannen satte seg ned i nærheten av kassen og gikk uten å rydde etter seg. Dessuten før han gikk tok han masse servietter, krøllet dem sammen og slapp dem på gulvet. Jeg har aldri vært vitne til noe så fornermende i hele mitt liv. Ikke vare dyttet han meg ut av veien som om jeg ikke var der, men han oppførte seg rasistisk mot den stakkars damen som jobbet der. Mitt spørsmål er: Hvorfor være rasist? Hva i helvete kan en få ut av et liv som er fylt med hat og rasisme? Endret 5. november 2009 av Chiyo
Periwinkle Skrevet 5. november 2009 #2 Skrevet 5. november 2009 For noen uker siden var jeg på McDonalds og var vitne til noe veldig urettferdig. En Norsk mann fra østlandet (dette var i bergen) stod forran meg i kassen. Da han var ferdig gikk jeg frem og sa "jeg skal ha en bigmac meny takk". Damen bak kassen som så asiatisk ut sa "hva vi do ha å drika" og så plutselig blir jeg dyttet til side av mannen og han bare "Hva er det hun får nå da. Får hun hamburger og drikke elle for det var det som jeg ville ha". Den stakkars damen prøvde å forklare at hun hadde spurt ham flere ganger om han ville ha en meny. Og da sa han "jeg skjønner ikke hva du sier! Jeg skal ha det som er på bilde." Damen spurte igjen "så do vil ha meny" og han bare " jeg skjønner ikke hva du sier, jeg skal ha det! det som er på bilde over deg. Om det er meny det må da du vite, du jobber her". Tilslutt ble de enige om at han ville ha hamburger, drikke og pomfri... altså en meny. Jeg og alle det som stod der var bare sjokka over oppførselen til denne mannen. Han forstod hva hun sa jævla godt, for hun snakket ganske bra norsk. Mannen satte seg ned i nærheten av kassen og gikk uten å rydde etter seg. Dessuten før han gikk tok han masse servietter, krøllet dem sammen og slapp dem på gulvet. Jeg har aldri vært vitne til noe så fornermende i hele mitt liv. Ikke vare dyttet han meg ut av veien som om jeg ikke var der, men han oppførte seg rasistisk mot den stakkars damen som jobbet der. Mitt spørsmål er: Hvorfor være rasist? Hva i helvete kan en få ut av et liv som er fylt med hat og rasisme? Rasisme og hat skyldes ofte frykt og redsel. Ofte, men ikke alltid, kan mennesker som er vokst opp i et hjem der mor eller far utrykte rasistiske holdninger. Ikke nødvendigvis direkte, men små drykk slik at barn vokser opp med å tro at innvandrere er mindreverdige mennesker. Ellers så skal det også være sagt at media blåser opp saker hvor innvandrere og mørkhudede er innvolvert mer enn hvor det er etnisk norske nordmenn innvolvert. Dette er ikke nødvendigvis feil, siden statistikk viser at innvandrere ligger høyt oppe på krimstatistikken. Dette skyldes ikke nødvendigvis at de er dårligere mennesker, men at de har blitt kastet inn i et nytt samfunn uten å ha fått noe hjelp til å bearbeide ting de har opplevd i fortiden. Så rasisme bygger på stereotypier, frykt og redsel fordi man er redd for det nye og ukjente, og har vokst opp med en oppfatning av at "alle" utlendinger er mindreverdige mennesker. Om de får noe ut av det kan jeg nesten ikke si, mest sannsynlig bare bitterhet
Furstina Skrevet 5. november 2009 #3 Skrevet 5. november 2009 Jag vill inte på några sätt försvara rasism eller mannens buffliga beteende men... jag måste få påpeka att många hamburgerkedjor FÖRUTSÄTTER att du vet vad en meny innehåller. Vilka tillbehör som ingår när du bara beställer sallad och vilka som bara finns i menyn eller som extra tillval. Om man inte besöker just DEN kedjan oftare än en gång om året eller så är det väldigt svårt att veta om man vill ha en meny eller inte. Beskrivningen ovan råkar faktiskt ut för vad jag var med om för några veckor sedan när jag skulle beställa sallad på McDonalds och ville ha brödet till, men ingen dricka. Det var ganska svårt att få fram det, för så fort brödet kom på tal blev svaret från han i kassan: Meny? Vilken dricka vill du ha? Jag tror vi pratade runt varandra i flera minuter innan chefen gick in och hjälpte till att förklara vad som ingår i menyn och inte. Andra i kassan är å andra sidan väldigt duktiga på att fråga och förklara
Spoven Skrevet 5. november 2009 #4 Skrevet 5. november 2009 Litt OT, men jeg ville ikke visst hva en meny var. Hadde nok også stått og pekt på bildet, og ikke skjønt hva hun mente om hun snakket om meny... Men jeg hadde neppe blitt hissig av den grunn.
Gjest Motstand' Skrevet 5. november 2009 #5 Skrevet 5. november 2009 Hva forventer du egentlig, når du fyller opp landet vårt med fremmedetniske/fremmedkulturelle folkeslag? Uten fremmedkulturelle/fremmedetniske folkeslag i Norge ville ikke rasister hatt noen å være rasistiske mot, enten rasistene er norske eller fremmedetniske/fremmedkulturelle, og rasisme ville heller ikke vært et problem i Norge. Eller kanskje du tror rasister slutter å være rasister bare fordi du sørger for å ha alle sosiale merkelapper i orden ved å klage på dem?
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #6 Skrevet 5. november 2009 For noen uker siden var jeg på McDonalds og var vitne til noe veldig urettferdig. En Norsk mann fra østlandet (dette var i bergen) stod forran meg i kassen. Da han var ferdig gikk jeg frem og sa "jeg skal ha en bigmac meny takk". Damen bak kassen som så asiatisk ut sa "hva vi do ha å drika" og så plutselig blir jeg dyttet til side av mannen og han bare "Hva er det hun får nå da. Får hun hamburger og drikke elle for det var det som jeg ville ha". Den stakkars damen prøvde å forklare at hun hadde spurt ham flere ganger om han ville ha en meny. Og da sa han "jeg skjønner ikke hva du sier! Jeg skal ha det som er på bilde." Damen spurte igjen "så do vil ha meny" og han bare " jeg skjønner ikke hva du sier, jeg skal ha det! det som er på bilde over deg. Om det er meny det må da du vite, du jobber her". Tilslutt ble de enige om at han ville ha hamburger, drikke og pomfri... altså en meny. Jeg og alle det som stod der var bare sjokka over oppførselen til denne mannen. Han forstod hva hun sa jævla godt, for hun snakket ganske bra norsk. Mannen satte seg ned i nærheten av kassen og gikk uten å rydde etter seg. Dessuten før han gikk tok han masse servietter, krøllet dem sammen og slapp dem på gulvet. Jeg har aldri vært vitne til noe så fornermende i hele mitt liv. Ikke vare dyttet han meg ut av veien som om jeg ikke var der, men han oppførte seg rasistisk mot den stakkars damen som jobbet der. Mitt spørsmål er: Hvorfor være rasist? Hva i helvete kan en få ut av et liv som er fylt med hat og rasisme? Kan det hende at han hørte dårlig og hadde en dårlig dag? Er du sikker på at han oppførte seg slik mot dere fordi han er rasist?
Periwinkle Skrevet 5. november 2009 #7 Skrevet 5. november 2009 Hva forventer du egentlig, når du fyller opp landet vårt med fremmedetniske/fremmedkulturelle folkeslag? Uten fremmedkulturelle/fremmedetniske folkeslag i Norge ville ikke rasister hatt noen å være rasistiske mot, enten rasistene er norske eller fremmedetniske/fremmedkulturelle, og rasisme ville heller ikke vært et problem i Norge. Eller kanskje du tror rasister slutter å være rasister bare fordi du sørger for å ha alle sosiale merkelapper i orden ved å klage på dem? Det er akkurat slik tenkning som legger grunnlaget for rasisme. Greit nok, norge har en elending innvandringspolitikk og slipper inn alle uten å følge opp, men det å tro at rasismen ikke hadde eksistert om Norge ikke hadde tatt inne innvandrere er jo helt feil. Vet om mange eldre som har en lik rasistisk tankegang fordi de ikke er vant til utlendinger.
Gjest Motstand' Skrevet 5. november 2009 #8 Skrevet 5. november 2009 men det å tro at rasismen ikke hadde eksistert om Norge ikke hadde tatt inne innvandrere er jo helt feil. Hvordan er det helt feil, når det ganske enkelt ikke ville vært noen å være rasistiske mot i Norge, dersom ikke du og dine likesinnede hadde fylt opp Norge med fremmedetniske/fremmedkulturelle folkeslag? Det er tvert i mot din type tenkning som legger grunnlaget for rasisme. Eller kanskje du tror rasister slutter å være rasister bare fordi du sørger for å ha alle sosiale merkelapper i orden ved å klage på dem?
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #9 Skrevet 5. november 2009 Altså hvis han ikke sa/gjorde noe som tydet på at det var noe rasistisk bak oppførselen hans, tror jeg rett og slett han bare generelt er en sånn drittsekk som hadde oppført seg sånn om den stakkars jenta hadde vært norsk også. Jobber selv i butikk og desverre så finnes det endel folk som tror de kan oppføre seg som de vil i butikker og resturanter bare fordi alt ikke går som de vil
Periwinkle Skrevet 5. november 2009 #10 Skrevet 5. november 2009 Hvordan er det helt feil, når det ganske enkelt ikke ville vært noen å være rasistiske mot i Norge, dersom ikke du og dine likesinnede hadde fylt opp Norge med fremmedetniske/fremmedkulturelle folkeslag? Det er tvert i mot din type tenkning som legger grunnlaget for rasisme. Eller kanskje du tror rasister slutter å være rasister bare fordi du sørger for å ha alle sosiale merkelapper i orden ved å klage på dem? Når har jeg klaget på dem?
Chiyo Skrevet 6. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 6. november 2009 Hei! Hør nå her folkens! Jeg har nok ikke beskrevet dette godt nok. Denne dama snakket bra norsk og denne mannen sa flere ganger jeg skjønner ikke hva du sier jeg skjønner ikke hva du sier. Og det var ganske klart at han gjorde det. Vennen min som var med meg sa også at dette var rasistisk oppførsel. Og det var ikke slik at hun ikke forklarte godt nok. Hun sa: det på bilde er meny. Da får du hamburger, drikke og pomfri. En hver idiot ville skjønt det og han bare oppførte seg som en rasistisk drittsekk for absolut ingen grunn.
Gjest qwe Skrevet 6. november 2009 #12 Skrevet 6. november 2009 Skjønner ikke hvorfor du skal påberope at dette er rasisme??? hvordan vet du at denne mannen ikke ville oppført seg akkurat likedan med en "norsk person"? fra det du skriver virker det rett og slett som om dere hadsde med en person uten sosiale ferdighter å gjøre, å du kan ikke stå som dommer over hva han forsto og ikke. det er mange ulike mennesker, mange har problemer både med sosiale setinger, har syndromer man ikke "kan se" på utsiden eller blir aggresiv i uvante settinger hvor de ikke føler seg forstått. la vær å stå med rasisme hammeren, du skulle heller snudd deg til mannen å forklart han hva ekspeditøren viser, det er lov å vise medmenneskelighet å ikke bare dømme folk!
Salamandra Skrevet 6. november 2009 #13 Skrevet 6. november 2009 Nå er det jo TS som var i situasjonen og er best skikket til å uttale seg om denne mannen var rasistisk eller ikke. Ut i fra historien kan det jo i allefall virke slik. Men det er den samme gamle leksa; nordmenn kan slenge ut så mye gørr de bare orker om ikke-vestlige utlendinger men å anklage dem for å være rasister - nei, det vil de ikke være med på! Blir helt flau over å være norsk om dagen jeg, vi har blitt så selvgode og intolerante her i landet at det er en skam!
grafenberg Skrevet 6. november 2009 #14 Skrevet 6. november 2009 Er det noen her i norge eller verden som er rasister, så er det jaggu meg utledingene!
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 6. november 2009 #15 Skrevet 6. november 2009 Høres ut som han var en drittsekk, men er ikke helt sikker på at han var rasist. Viktig at man ikke henter fram anklager om rasisme for raskt. Tenk på Sofienberg saken og ambulanse sjåførene. Dømt som rasisme overalt til og med av granskningen til sykehuset/fylke. Sener gikk den ene ambulans sjåføren til rettssak. Der kom det fram at han kalte ham en gris, men fordi han stod oppreist å urinerte på skoene til sjåføren, ikke fordi han var afrikaner. Retten fant ut at det ikke var noe som helst hold i anklagene om rasisme og de to skværet opp. Senere trakk sykehuset anklagene om rasisme. Helt ille.
Salamandra Skrevet 6. november 2009 #16 Skrevet 6. november 2009 Høres ut som han var en drittsekk, men er ikke helt sikker på at han var rasist. Viktig at man ikke henter fram anklager om rasisme for raskt. Tenk på Sofienberg saken og ambulanse sjåførene. Dømt som rasisme overalt til og med av granskningen til sykehuset/fylke. Sener gikk den ene ambulans sjåføren til rettssak. Der kom det fram at han kalte ham en gris, men fordi han stod oppreist å urinerte på skoene til sjåføren, ikke fordi han var afrikaner. Retten fant ut at det ikke var noe som helst hold i anklagene om rasisme og de to skværet opp. Senere trakk sykehuset anklagene om rasisme. Helt ille. Nuvel, dette blir jo rent hypotetisk men si det var en gammel norsk dame som var slått ned og urinerte på ambulansesjåføren på grunn av hjerneskaden hun var påført; tror du hun ville bli kalt en gris og blitt nektet med i ambulansen?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. november 2009 #17 Skrevet 6. november 2009 Det er akkurat slik tenkning som legger grunnlaget for rasisme. Greit nok, norge har en elending innvandringspolitikk og slipper inn alle uten å følge opp, men det å tro at rasismen ikke hadde eksistert om Norge ikke hadde tatt inne innvandrere er jo helt feil. Vet om mange eldre som har en lik rasistisk tankegang fordi de ikke er vant til utlendinger. Vet om mange eldre som har en lik rasistisk tankegang fordi de ikke er vant til utlendinger. De eldre er jo vant til utlendinger da: Hadde dem jo her i fem år.
Salamandra Skrevet 6. november 2009 #18 Skrevet 6. november 2009 De eldre er jo vant til utlendinger da: Hadde dem jo her i fem år. Saklig.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #19 Skrevet 6. november 2009 Men det er den samme gamle leksa; nordmenn kan slenge ut så mye gørr de bare orker om ikke-vestlige utlendinger men å anklage dem for å være rasister - nei, det vil de ikke være med på! Blir helt flau over å være norsk om dagen jeg, vi har blitt så selvgode og intolerante her i landet at det er en skam! er dee noen som har "rett" til å slenge dritt om andre så er det innvandrerne, de kan klage å syte å rakke ned på staten og folkenene som gir de alt i hendene så mye de ønsker, selv om de ærlig talt ikke har krav på noe, men FÅR av nordmenn. nordmenn er nesten redde for å si noe som kan tolkes å vris til å være rasistisk. gudene forby om man har noen negative tanker om en person fra midt østen, får da er man rasist med engang, om personen er en drittsekk har ingen betydning... Rasisme går begge veier..men er bare sosialt godtat som rasisme når den går en vei... TIl TS- dette var en mann med sosial avvik, neste gang si noe der å da, å syte på nette hjelper lite.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. november 2009 #20 Skrevet 6. november 2009 Nuvel, dette blir jo rent hypotetisk men si det var en gammel norsk dame som var slått ned og urinerte på ambulansesjåføren på grunn av hjerneskaden hun var påført; tror du hun ville bli kalt en gris og blitt nektet med i ambulansen? Ja, jeg ser ikke bort fra det. Når man ser hvordan gamle, syke mennesker behandles her i landet, å ligge til sengs på sykehjem og ikke komme på toalettet når man trenger det, og bare få beskjed om at du kan gjøre i buksa for du har bleie på deg! Var en førstesidesak på VG om det for ikke så lenge siden. Det var barnebarnet hans som gikk til avisen med saken. Men vedkommende var jo tross alt på sykehjem da, og ikke var han plassert i et garderoberom i kjelleren eller på badet (hadde kanskje vært like greit, for der sto vel WC rett ved siden av). Så har vi alle dem som trenger plasser, men som ikke får. Folk helt opp mot hundre, som bor alene og stadig vekk faller og slår seg halvt ihjel, som er livredde for å være alene. Har vi plasser til dem i verdige forhold: Nei. Norge har nemlig ikke råd. Men råd til Koranskoler i Pakistan har vi.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå