Anaconda Skrevet 5. november 2009 #1 Skrevet 5. november 2009 (endret) Hei! Hjemmelaget pizza står i ovnen. Jeg pleier ikke å bruke oppskrift når jeg lager bunn, og dette får jeg svi for gang på gang.. Hvorfor tar det så lang tid å steike den, bunnen altså? Fyllet og osten blir alltid ferdig mye før... Noen eksperter? :gjeiper: (Dette har jeg hatt i deigen: lunket vann, tørrgjær, grovt mel, fint mel, salt og soyaolje) Endret 5. november 2009 av Anaconda
-Carrie Skrevet 5. november 2009 #2 Skrevet 5. november 2009 Lager du bunnen veldig tykk? Hvis jeg lager tykk bunn, så bruker jeg å steke bare bunnen en stund, ca 15 min. Deretter har jeg på fyllet og osten og steker 10-15 min til
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #3 Skrevet 5. november 2009 Sett den nederst i ovnen, eller kjøp ny ovn. Det siste hjalp meg
Anaconda Skrevet 5. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 5. november 2009 Ja, det ble veldig tykk bunn denne gangen :klø: Nå har jeg lagt bakepapir over slik jeg ikke ødelegger hele middagen med svidd fyll. Og så er det vel bare å smøre seg med tålmodighet.. Takk for svar!
Anaconda Skrevet 5. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 5. november 2009 (endret) Sett den nederst i ovnen, eller kjøp ny ovn. Det siste hjalp meg Den er relativt ny (4-5 år)! men jeg kan kanskje sette den nederst. Men blir ikke alt mer stekt da, fyllet også? For da er jeg liksom like langt... Endret 5. november 2009 av Anaconda
Anaconda Skrevet 5. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. november 2009 Nå har den stått i ovnen i 40 minutter...og den er laaaangtifra ferdig. Deigen er altså mer rå enn den er stekt... 125 grader halve tiden, 180 grader andre halvparten (pga for lengst smeltet ost)
Anaconda Skrevet 5. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 5. november 2009 Jeg må også legge til at deigen var ok å jobbe med, så jeg tror ikke jeg hadde for mye væske i.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. november 2009 #8 Skrevet 5. november 2009 Du får slutte å lage bunnen så tjukk da. Den hever seg jo ganske mye i ovnen også. Så da er det jo bedre å kjevle den tynnere slik at den blir stekt!
simba80 Skrevet 5. november 2009 #9 Skrevet 5. november 2009 Hvor lenge hever du deigen? Man må ha tålmodighet med gjærdeig! Hev minst i 45 min på varmt sted, gjerne i vannbad i kjøkkenvasken. Bak ut bunnen og legg på fyll, hev 10-15 min. Stek i ovn ca 20 min. Vent 10 min etter pizzaen er tatt ut av ovnen før du begynner å skjære i den, så får den avkjølt seg litt og deigen blir ikke sammentrykket og rå! Funker hver gang for meg!
Gjest Frid Skrevet 5. november 2009 #10 Skrevet 5. november 2009 (endret) . Endret 18. november 2009 av Frid
Helen Skrevet 5. november 2009 #11 Skrevet 5. november 2009 Jeg lager tykk bunn og steker pizzaen på 225 grader i 20-25 minutter midt i ovnen.
Gjest Chiffon Skrevet 5. november 2009 #12 Skrevet 5. november 2009 Jeg ville startet med mye varmere ovn, resten av fyllet steker nok på 125 grader men bunnen trenger nok 225. Jeg pleier å ha ganske tykk bunn, men trenger ikke mer en 20 minutter likevel, men da forvarmer jeg ovnen til 225 og lar den som sagt stå i 20 min.
Anaconda Skrevet 5. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 5. november 2009 Du får slutte å lage bunnen så tjukk da. Den hever seg jo ganske mye i ovnen også. Så da er det jo bedre å kjevle den tynnere slik at den blir stekt! men bunn er så godt :gjeiper:
Anaconda Skrevet 5. november 2009 Forfatter #14 Skrevet 5. november 2009 Hvor lenge hever du deigen? Man må ha tålmodighet med gjærdeig! Hev minst i 45 min på varmt sted, gjerne i vannbad i kjøkkenvasken. Bak ut bunnen og legg på fyll, hev 10-15 min. Stek i ovn ca 20 min. Vent 10 min etter pizzaen er tatt ut av ovnen før du begynner å skjære i den, så får den avkjølt seg litt og deigen blir ikke sammentrykket og rå! Funker hver gang for meg! Jeg vet ikke hvor lenge den hevet. Mulig den kunne ha hevet noe lengre. Jeg pleier ikke å ta tiden heller, på samme måte som jeg er dårlig til å følge oppskrift. Skjerpings fra nå av! Takk for tipset Pizzaen var ferdig etter en times tid. Endelig... :gjeiper:
Anaconda Skrevet 5. november 2009 Forfatter #15 Skrevet 5. november 2009 Takk for alle bidrag !! Det spørs om jeg ikke må snike meg inn på tråden igjen her neste gang også, hvis jeg ikke har tatt til fornuft og begynt å bruke oppskrift eller kanskje jeg må gå over til Toro-pizzabunn-pose igjen! Men pizzaen ble veldig god da, så verdt å vente på
Zzyzx Skrevet 5. november 2009 #16 Skrevet 5. november 2009 Det beste tipset her er høyere temperatur. Gjærdeig trenger over 200 grader. Settes den lengre ned i ovnen, så skal ikke fyllet bli svidd før bunnen er ferdig.
Gjest nextlife Skrevet 5. november 2009 #17 Skrevet 5. november 2009 Kanskje prøve å forsteke bunnen litt? Det gjør alltid jeg, selv med relativt tynne bunner. Lar den steke såpass at den er lysebrun på toppen, tar ut og har ost og fyll på, og steker videre til osten er smeltet. Blir alltid supergod
ToveM Skrevet 5. november 2009 #18 Skrevet 5. november 2009 Nå har den stått i ovnen i 40 minutter...og den er laaaangtifra ferdig. Deigen er altså mer rå enn den er stekt... 125 grader halve tiden, 180 grader andre halvparten (pga for lengst smeltet ost) Steker alltid pizza på 225gr skur gjerne opp til 250 en stund på slutten. Du steker den nok på for lite varme.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #19 Skrevet 5. november 2009 Støtter at det er den lave temperaturen som er synderen her
Gjest Siton Skrevet 6. november 2009 #20 Skrevet 6. november 2009 Hallo, ALT for svak varme! Jeg har alltid tykk bunn, og steker den på 250 grader i 20 min. Da blir den helt perfekt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå