Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #1 Skrevet 5. november 2009 Jeg har ønsket meg hest i mange år, og kan sitte og drømme meg bort i annonser på finn.no på jobb. Men jeg har en unge på halvannet år, og det å ha hest er vel ikke helt forenelig med små barn og jobb? Tenker på tidsmessig. Noen som har hest og barn her?
Gjest Shock Skrevet 5. november 2009 #2 Skrevet 5. november 2009 Når man har hest ( som ikke er på halvfòr avtale ) så MÅ man være i stallen hver eneste dag. Helst ri/trene hesten hver dag også. Tviler på at du har tid til det med jobb og en 1 1/2åring?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. november 2009 #3 Skrevet 6. november 2009 Hva med å prøve å ha en hest på halv eller helfor før du kjøper en helt selv? Da får du inntrykk i hvor mye tid som må legges inn og om det lar seg gjøre. Søk på finn, der er det ofte annonser om folk som trenger hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2009 #4 Skrevet 8. november 2009 Du kan jo være forrytter et par dager i uken isteden for å kjøpe hest visst du da ikke har muligheten til å ha hesten hjemme, da kan du ri når ungen din har lagt seg. Har du en heste du kjenner og er trygg på så kan du ha ungen i en sele på ryggen mens du rir men det krever at du virkelig er trygg på hesten og er en god rytter!
Gjest Siton Skrevet 8. november 2009 #5 Skrevet 8. november 2009 Har du en heste du kjenner og er trygg på så kan du ha ungen i en sele på ryggen mens du rir men det krever at du virkelig er trygg på hesten og er en god rytter! DET ville jeg aldri gjort, det kan ende katastrofalt! Ulykker kan skje, uansett hvor rolig hesten er.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2009 #6 Skrevet 8. november 2009 DET ville jeg aldri gjort, det kan ende katastrofalt! Ulykker kan skje, uansett hvor rolig hesten er. Kjører du bil med dine barn? For all del ikke ta barna ut av huset, det kan ende i en katastrofe! Det å ri en hest og å kunne kontrolere den har lite med å gjøre om en hest er rolig eller ikke, det handler om kunnskap og kontroll.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2009 #7 Skrevet 8. november 2009 Jeg har ridd aktivt i snart 17 år, jeg har blitt godt trent av topp rideinstruktører, jeg hadde _ALDRI_ så lenge jeg lever hatt et barn i sele på ryggen mens jeg red. En bil kan du kontrollere med mindre noe mekanisk ryker. En hest kan skvette seg fordervet av at noe blåser forbi ham ute på gårdsplassen eller langs veien eller hvor man nå skulle være. Ulykker _KAN_ skje i aller største grad, og det er ingen vits i å prøve å provosere frem noen!!
Phaedra Skrevet 8. november 2009 #8 Skrevet 8. november 2009 Jeg ville heller aldri ridd med en unge i sele på ryggen. Uforutsette ting kan alltid skje. Jeg ville gjort som andre her har anbefalt - hatt hest på for eller vært forrytter og prøvd det ut først Har selv planer om å skaffe meg hest og barn sånn ca. samtidig, men jeg hadde også tenkt å trappe ned en del på jobb når jeg gjør det
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #9 Skrevet 9. november 2009 Jeg har ridd aktivt i snart 17 år, jeg har blitt godt trent av topp rideinstruktører, jeg hadde _ALDRI_ så lenge jeg lever hatt et barn i sele på ryggen mens jeg red. En bil kan du kontrollere med mindre noe mekanisk ryker. En hest kan skvette seg fordervet av at noe blåser forbi ham ute på gårdsplassen eller langs veien eller hvor man nå skulle være. Ulykker _KAN_ skje i aller største grad, og det er ingen vits i å prøve å provosere frem noen!! Nei for i trafikken kan vi være helt sikkre på å ikke møte en fyllekjører??? Er så trygt å ha unger i bil atte! For ikke å snakke om bading, hvert år drukner det mange mennesker men vi lar da barne våre bade for det. En hest som kan skvette på den måten du beskriver er på ingen måte egnet men dette gjelder faktisk ikke alle hester, de er like forskjellige som oss mennesker både i oppførsel og væremåte. Merk deg kriteriene jeg la vekt på som må være helt avklart før en tar en unge med på ridetur!!
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #10 Skrevet 9. november 2009 Jeg kjenner flere som har både hest og små barn, men det blir jo en livsstil da. Og det er nok en stor fordel å enten kunne ha hesten hjemme og med gode utemuligheter, eller i en stall hvor andre tar endel av stellet. Ville nok også prøvd å ha hest på fôr en periode først for å se om det fungerte for deg. At andre får det til, eller ikke får det til, betyr jo egentlig ikke så mye.
Dragoline Skrevet 10. november 2009 #11 Skrevet 10. november 2009 Det er jo fordel om du har en mann da som kan ha ungen et par timer til dagen mens du har hest. Mange menner har da hobbyer som kan ta litt tid mens mor er med bar. Så hvorfor kan ikke du? Vi har 5 hester og barn på 4 og 7 år og venter nr. 3 Har alltid hatt hest og når barna var små var jeg i stallen mens ungene sov og han jobbet med bil eller andre ting ute. Situasjonen våres nå er slik at vi har hestene hjemme, så ting blir mye enklere på den måten. Alt er på hobby basis så har ikke behov for å ri hestene hver dag heller. Ungene er også med og rir. Når yngste jenta var 2 år begynte hun og ri mens jeg leiet henne. Kjempekoselig:-) selv om hun satt på hest første gang da hun var 3 mnd. Fikk forresten hjem igjen en hest jeg hadde solgt dagen før jeg fødte. Alt går bare vi vil. Fordel at stallen ikke er så langt borte da. Så kan du jo få steller til din hest som et alternativ til å ha på for selv.
Gjest ts Skrevet 10. november 2009 #12 Skrevet 10. november 2009 Jeg har muligheter for å ha hesten i en stall der de blir foret, sluppet ut og boksene blir rengjort. Så kunne jeg prioritert stell, kos og å ri når jeg er der. Tenkte på å ha en fôrrytter 2 ganger i uka jeg. Da er det jo muligheter. Dessuten er hesten jeg har falt for godt innkjørt, så vi kunne kjørt på tur, og da kunne også ungen vært med etter hvert!!
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 10. november 2009 #13 Skrevet 10. november 2009 Jeg har muligheter for å ha hesten i en stall der de blir foret, sluppet ut og boksene blir rengjort. Så kunne jeg prioritert stell, kos og å ri når jeg er der. Tenkte på å ha en fôrrytter 2 ganger i uka jeg. Da er det jo muligheter. Dessuten er hesten jeg har falt for godt innkjørt, så vi kunne kjørt på tur, og da kunne også ungen vært med etter hvert!! Da er det bare å hoppe i det! Å ha hest er mye jobb, men samtidig gir det utrolig mye overskudd. Jeg er en voksen dame, er så heldig å ha hesten min hjemme. Jeg konkurrerer på hobbybasis, så er avhengig av kontinuerlig trening av både meg selv og hesten :gjeiper: Jeg har en meget krevende jobb, samt en del verv i klubber ect, og jeg kan med hånden på hjertet si : hadde det ikke vært for hesten, hadde jeg ikke hatt overskudd til alt det andre! Jeg bruker gladelig 2 timer om dag på stell og ridning, for det gir så utrolig mye tilbake! Kjøp deg hest om det er det du virkelig vil!!
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #14 Skrevet 11. november 2009 Prøv davel! Når en kjøper hest er det normalt å ha den på prøve en stund først, kanskje du kan skrive en kontrakt med eier om at du kjøper hesten etter feks at du har hatt den i tre mnd? Jeg ville aldri kjøpt en hest uten å hatt den på prøve en stund. Hesten kan ha alvorlige problemer som det ikke er så lett å se før etter en stund. Husk veterinærattest på at hesten er 100% frisk før du tar den på prøve. Mitt beste råd er at du bør tenke deg nøye om ved valg av hest og at det finnes mye bra hest til salg. Hva skal du bruke hesten til foresten?
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #15 Skrevet 11. november 2009 Nei for i trafikken kan vi være helt sikkre på å ikke møte en fyllekjører??? Er så trygt å ha unger i bil atte! For ikke å snakke om bading, hvert år drukner det mange mennesker men vi lar da barne våre bade for det. En hest som kan skvette på den måten du beskriver er på ingen måte egnet men dette gjelder faktisk ikke alle hester, de er like forskjellige som oss mennesker både i oppførsel og væremåte. Merk deg kriteriene jeg la vekt på som må være helt avklart før en tar en unge med på ridetur!! Merk deg DU, at jeg sa KAN, og ikke KOMMER TIL Å GJØRE. Hadde du hatt så mye erfaring med hest som du prøver å få det til å se ut som, så hadde du visst hva jeg mente.
Gjest Wolfmoon Skrevet 11. november 2009 #16 Skrevet 11. november 2009 Jeg har muligheter for å ha hesten i en stall der de blir foret, sluppet ut og boksene blir rengjort. Så kunne jeg prioritert stell, kos og å ri når jeg er der. Tenkte på å ha en fôrrytter 2 ganger i uka jeg. Da er det jo muligheter. Dessuten er hesten jeg har falt for godt innkjørt, så vi kunne kjørt på tur, og da kunne også ungen vært med etter hvert!! Hvis alt ansvar for foring, rengjøring og ut/innslipp blir gjort av stallen, så sparer du jo utrolig mye tid på dette. Også har du kanskje også muligheten til å ikke måtte dra hver dag, f.eks. hvis barnet er sykt eller lignende. En godt innkjørt hest (og en eier som kan å kjøre) er gull verdt når man har barn og hest. Jeg vokste opp med travere, og det var alltid stas å være med på tur. Også slapp mamma unna meg de timene jeg var ute og kjørte med pappa Så lenge du har råd til det, så synes jeg dette høres ut som et flott opplegg
Gjest ts Skrevet 11. november 2009 #17 Skrevet 11. november 2009 Takk for svar, alle! Jeg har bestemt meg for å følge drømmen min, men jeg kikker etter en hest på helfôr i første omgang. Men så har jeg falt for en hest som er til salgs da. han er bare så nydelig:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå