Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest MikeWaters
Skrevet

Hva er man når man fødes? Er man religiøs fra fødsel av, eller er dette noe man må geleides inn i?

Hvis et barn fødes ureligiøs, så når evt. kan det bli religiøst? Hva må til for å kunne bli religiøst, og hvorfor streve med noe som man i utgangspunktet ikke var ment å ha.

Hvis et barn fødes religiøst, når mister man evt. sin religiøsitet? Og hva må til her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror religiøs er noe man blir når man vokser opp.

Har man en religiøs familie er det store sjanser for at barnet blir religiøs og motsatt.

Gjest MikeWaters
Skrevet

Har man en religiøs familie er det store sjanser for at barnet blir religiøs og motsatt.

Det er miljøet som avgjør mao? Men kan en 4 åring være religiøs, fordi foreldrene har bestemt at han/hun er det? Han/hun kan jo umulig begripe hva det handler om?

Skrevet

JEG mener at man selv skal, bør og må velge sin tro selv. Derfor har jeg feks valgt å ikke døpe sønnen vår.

Dersom han velger å døpes når han blir eldre, vil jeg naturligvis støtte ham i beslutningen, men jeg vil gjøre mitt beste for å sørge for at det er et bevisst og gjennomtenkt valg, og ikke bare noe han gjør fordi alle andre i klassen konfirmerer seg eller fordi han ønsker seg nytt stereoanlegg.

Skrevet

Det er vel egentlig foreldrene som legger føringer for hva et barn skal tro og ikke tro, på alle areaner til barnet blir stort nok til å tenke sjøl. Også når det kommer til religion.

Om barnes fødes med en religiøs bevissthet er det vel egentlig ingen som vet, og det får vi vel ikke vite heller. De kan jo ikke snakke.

Gjest MikeWaters
Skrevet
De kan jo ikke snakke.

Mulig du var litt sent utviklet, men jeg snakket da jeg var 6 og jeg kan med hånden på hjertet ikke si at jeg hadde begrep om religiøsitet.

Så mitt spørsmål er fremdeles, når er man gammel nok til å være religiøs evt. ikke religiøs?

Skrevet

Det er vel høyst individuelt, vil jeg tro. Men rundt 15 års alder er man stort sett gammel nok til å reflektere over sånne ting, mener jeg. Hvis man ikke er altfor opptatt med jenter/gutter, da ...

Jeg var 18 da jeg innså hvor viktig religion og tro er, og jeg har fremdeles ikke bestemt meg for hvor jeg står i forhold til det nå,over 10 år senere.

Skrevet (endret)
Mulig du var litt sent utviklet, men jeg snakket da jeg var 6 og jeg kan med hånden på hjertet ikke si at jeg hadde begrep om religiøsitet.

Så mitt spørsmål er fremdeles, når er man gammel nok til å være religiøs evt. ikke religiøs?

Hva er man når man fødes? Er man religiøs fra fødsel av, eller er dette noe man må geleides inn i?

Dette spurte du om.

Om barnes fødes med en religiøs bevissthet er det vel egentlig ingen som vet, og det får vi vel ikke vite heller. De kan jo ikke snakke.

Dette svarte jeg.

Endret av Étaín
Skrevet (endret)

Religionen Islam hevder at alle fødes som islamister, men at barnet kan ledes bort fra den "rette religion" av andre folk.

Selv tror jeg ikke man er født religiøs. Det er kun etter at man er utviklet/moden nok til å faktisk kunne stille seg spørsmål om hva som er rett og galt for en selv at man kan defineres som religiøs. Videre spiller påvirkelsen fra familie/miljø inn.

Selv var jeg 13-14 år før jeg begynte å tenke over akkurat dette med religion, og var vel 17-18 når jeg kom sånn nogen lunde fram til hva som var riktig for meg.

Endret av Kiyo
Skrevet

Det tror jeg ikke er tilfellet. Jeg vokste opp i en kristen familie, og ble født inn i det at jeg skulle tro på kristendommen. Helt siden jeg var 4-5 år gammel har jeg visst at jeg ikke trodde på den religionen som ble presentert for meg. Forøvrig har jeg mange søsken, og kun ett av dem er kristen nå i voksen alder. Resten er mer eller mindre ikke religiøse. Så jeg tror ikke arv og miljø teorien stemmer helt.

Skrevet
Det tror jeg ikke er tilfellet. Jeg vokste opp i en kristen familie, og ble født inn i det at jeg skulle tro på kristendommen. Helt siden jeg var 4-5 år gammel har jeg visst at jeg ikke trodde på den religionen som ble presentert for meg. Forøvrig har jeg mange søsken, og kun ett av dem er kristen nå i voksen alder. Resten er mer eller mindre ikke religiøse. Så jeg tror ikke arv og miljø teorien stemmer helt.

Nei, det gjør den nok ikke. 100%. Men stort sett så holder den såpass bra at det er rimelig lett å spå hvem som er religiøs og hvem ikke, basert på kunnskap om hvor foreldrene hører hjemme i det religiøse landskapet.

Skrevet
Nei, det gjør den nok ikke. 100%. Men stort sett så holder den såpass bra at det er rimelig lett å spå hvem som er religiøs og hvem ikke, basert på kunnskap om hvor foreldrene hører hjemme i det religiøse landskapet.

Ja, og så kan man gjøre seg ganske sikre antagelser om hvilken religion man vil komme til å tilhøre basert på hvor og når man er født, ikke bare inn i hvilken familie.

Er du født på Vinstra er sannsynligheten for at du kommer til å bekjenne deg til sikhisme relativt liten, og er du født inn i en palestinsk familie er det liten sjans for at du blir syvendedagsadventist for å si det sånn.

Om man blir religiøs i det hele tatt avhenger også av personlighet - ikke minst av evne til og ønske om å tenke selv og gjøre seg opp sine egne meninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...