Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

må man ha noen spesielle forutsetninger, utdannelse, annet?

eller holder det at man drømmer om å bli rik? blir man rik av det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antar du snakker om aksjer her. Da bør du sette deg inn i spillereglene for aksjemarkedet først og fremst. Ja, en utdannelse i retning økonomi/finans/regnskap kan kanskje være å foretrekke. Det er mange muligheter selvsagt, og de med god "teft" kan gjøre seg rike på aksjehandel, men det er nok de færreste tror jeg. Daytrading i seg selv er svært krevende, du må følge markedet foran skjerm omtrent hele tiden om du skal lykkes, du må ha kontakt med 1-2 meglere du kan stole på 100 %. Du må ha disiplin, tålmodighet, god magefølelse, analytiske evner, være beslutningsdyktig og oppfattelsesevne. Det er mange elementer som påvirker markedet og det kreves god konsentrasjon samt research. Man bør kanskje begynne i det små, forsiktig, for så å få erfaring. Erfaring er viktig, og du kan ikke regne med å tjene store penger til å begynne med (tålmodighet). Start kanskje litt på "hobbybasis" se om du fatter rett interesse og ta det litt derfra isåfall.

Gjest skeptiker
Skrevet

hei.. hold deg unna om du ikke har disse 3 tingene,

nok penger

for mye penger

ikke redd for å tape penger.

om du skal følge rådet her inne å beggynne på hobbybasis. så kan det skje 2 ting

1 du mister interessen.

2: du har litt flaks å begynner satse mer. å da taper.

skal du drive med dette så anbefaler jeg deg å sette deg inn i dette å lære deg børsen og aksjer i minst 1 år. uten å kjøpe noe som helst.

men lekespill. lat som du har kjøpt. å følg med på de aksjene.

når du har gjort dette 1 års tid. så ser du på alt du har lekespilt. ser risikoen. samt du har lært sykt mye om det meste...

1 år med trening for å leve resten av det med bedre økonomi.. se på det som selv studier...

sånn tjener disse gutta penger.....

Skrevet
hei.. hold deg unna om du ikke har disse 3 tingene,

nok penger

for mye penger

ikke redd for å tape penger.

om du skal følge rådet her inne å beggynne på hobbybasis. så kan det skje 2 ting

1 du mister interessen.

2: du har litt flaks å begynner satse mer. å da taper.

skal du drive med dette så anbefaler jeg deg å sette deg inn i dette å lære deg børsen og aksjer i minst 1 år. uten å kjøpe noe som helst.

men lekespill. lat som du har kjøpt. å følg med på de aksjene.

når du har gjort dette 1 års tid. så ser du på alt du har lekespilt. ser risikoen. samt du har lært sykt mye om det meste...

1 år med trening for å leve resten av det med bedre økonomi.. se på det som selv studier...

sånn tjener disse gutta penger.....

Men hvordan lærer man seg børsen og aksjer? Skjønner ingenting av de børssidene i DN

Skrevet

Cannavaro har gitt en rimelig bra beskrivelse.

For å starte en plass må man nok lese seg opp på emnet. Hegner media har en del nybegynner bøker på Norsk. Omtrent alle de seriøse aktørene har kurs, eks. dnbnor.no/kurs

osv.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei folkens,

Mange som skriver om ting de ikke veit ser jeg.

Selv tjener jeg gode penger på aksjer og valuta, sistnevnte er definitivt vanskeligst.

Daytrading er ufattelig vanskelig og krever mye penger ettersom når du kjper en aksje vil denne aksjen være i minus med en gang grunnet commission og spread (bid/ask forskjellen på en aksje).

Trader du ved at du holder aksjene et par dager ++ blir det lettere og kan anbefales på det sterkeste.

Uansett, grunnen til at dette er vanskelig er at du må lære deg og ta små tap og store gevinster (Risk/Reward). Dette kan høres lett ut men tro meg dette tar lang tid og få hard wired inn i kvisa på toppen.

Følg trenden når du handler og bruk dine egene analyser og analyser hva du gjør hele tiden, hva gikk galt...

les så mye du klarer av alt mulig innen aksjer og psykologi, start på www.earnforex.com der er det noen gratis ebøker..

Lykke til og start med små beløp for du kommer garantert til og konke flere ganger...

Skrevet (endret)

Det er nok endel flere som drømmer og har drømt om å bli rike av aksjehandel enn det er folk som har blitt rike av det , men det er nok endel som greier å leve av det .

Felles for de jeg vet om er at de har relativt mye penger i utgangspunktet , slik at det ikke er så veldig vanskelig for dem å gjøre 30 000 på en dag ( eller tape det samme beløpet ) fordi de feks har kjøpt aksjer for 1 million .

Frykten for å tape penger må alltid være større enn begjæret etter å tjene penger .

Tror forresten en av de billigste nettmeglerne har nybegynnerkurs som er gratis . De forteller deg selvsagt ikke der hva som kommer til å bli en god investering og hva som kommer til å bli en dårlig , men du kan i det minste få en innføring i endel av de verdipapirene som omsettes på børsen .

Endret av Becquerel
Skrevet

Her er det bare å sette i gang :) Man trenger ingen utdannelse, det er bare å logge inn på f.eks www.nordnet.no og kjøpe og selge aksjer etter hjertens lyst :)

Bare husk på at den sikreste måten å skaffe seg en liten formue på som daytrader, er å starte med en stor :ler:

Gjest Profesjonell trader
Skrevet

Hei !

Jeg jobber som profesjonell trader (spot olje). Vil bare si at det er ekstremt vanskelig for en "menigmann" å tjene penger på daytrading. Transaksjonskostnaden gjør at i snitt blir det et negativt sum spill (tenk på et pokerbord der det koster penger i "inngangsbillett", etter at alle er ferdige er ingen verdier skapt, pengene har bare byttet hender). Vil heller anbefale å kjøpe indeksfond.

Gjest navnelapp
Skrevet
Men hvordan lærer man seg børsen og aksjer? Skjønner ingenting av de børssidene i DN

Eh... Då har du vel ein ganske lang veg å gå, trur eg. Eg vil foreslå at du brukar tid på å lære deg noko anna, som du faktisk forstår.

Gjest strykebrett
Skrevet

Begynne på øk. adm og ta spesialisering og master i finans?

Gjest profesjonell trader
Skrevet

Jobber som sagt som trader. Har siv ing ind øk (5 års studier) + kraftanalytikerstudiet på NHH (1 år deltid ved siden av jobb). Jobbet 3 år med analyse før jeg fikk slippe til på handelsbordet.

Alternattivet er siv øk med spesialisering i finans. Svært få begynner rett fra skolebenken som tradere, det tar gjerne et par-tre år med erfaring først.

Selvfølgelig kan man også starte på hobbybasis. Det krever ingenting bortsett fra litt startkapital. Det eneste du trenger da er en ca 10 000 kr og en konto hos netfonds el. lign.

Gjest navnelapp
Skrevet

Bror min daytrada ei periode mellom to jobbar. Den neste jobben han fekk var ein meklarjobb i eit meklarhus i Oslo. Han sa at når han tenkte på kor lite informasjon han sat med då han daytrada samanlikna med det han hadde når han hadde analytikarar i ryggen så var det berre flaks at han i det heile tatt tente pengar. Han er Siv.øk og sosialøkonom frå universitetet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...