Gå til innhold

hvorfor er asiatere så slanke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser sjeldent noen store asiatere, da mener jeg tykke. hva er d et som gjør at asiatere ofte er så slanke/tynne. da tenker jeg på forhold ved kosten dems. må være noe de spiser eller ikke spiser. eller har de bare en kultur hvor de spiser veldig lite, eller sjeldent, eller hva er det egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tenkt på at det også kan ha sammenheng med genene? De gir forutsetningen, men resultatet er en kombinasjon av gener og livsstil/kosthold. Så man kan neppe svare kategorisk at det er en enkeltårsak til at de fleste asiater er slanke.

Skrevet

Dette har jeg også lurt på. For de asiaterne som bor i Asia tror jeg det er kostholdet og kanskje genene. Har hørt noe om at flere asiatere begynner å bli overvektige pga kostholdet i Asia begynner å ligne på det i Amerika og resten av verden ...

Da vi var i Kina fant vi ut at de er tynne pga de ikke får i seg særlig mye mat når de spiser med pinner, det er nemlig ikke så lett! :fnise:

For øvrig så jeg svært få overvektige kinesere i Kina, de fleste var lave og tynne. Så jeg tror det er pga gener og litt kostholdet.

Gjest men hva?
Skrevet

men hva spiser de da? spiser jo mye ris og det er jo fy fy...ellers går det kanskje i suppe og grønnsaker? pinner er de drevne på så er nok ikke det;)

Skrevet

Mr Lee er jo sååååååååå slank og fin ;)

Skrevet
men hva spiser de da? spiser jo mye ris og det er jo fy fy...ellers går det kanskje i suppe og grønnsaker? pinner er de drevne på så er nok ikke det;)

Kanskje de spiser naturris? Det er sunnere ... Ellers så er jeg ikke helt sikker, men tror det er sunnere mat. Orker ikke sjekke for øyeblikket heller.

Mr. Lee bor vel ikke i Asia lengre, og spiser dermed kanskje litt mer usunn mat? ;) Eventuelt har han spist så mye av sine egne nudler at han la på seg av det. :tunge1:

• Liker 1
Skrevet

He he, ja det er sant, men det indikerer jo bare at det er noe med kosten, for nudler har jo samme kalori innhold som marsipankake, og inneholder atpåtill færre næringsstoffet;) har jo ikke bær, egg, nøtter, melk/krem osv i nudler akkurat...

Skrevet

Jeg har sett studier som viser at fedmerelaterte problemer, som diabetes type 2, hjerte/kar-sykdommer osv, er hyppigere representert ved en lavere BMI i asiatiske land, enn i f.eks Europa.

Det vil si at selv om det ikke er så mange asiatere som er overvektige/fete etter BMI, har de likevel høy andel kroppsfett...

Etter vår standard vil mange asiatere ha blitt klassifisert som såkalt "tynnfeite". (Normal kroppsvekt og størrelse, høy andel kroppsfett)

Til sammenligning viser studier at mange afrikanere, afro-amerikanere og polynesere har det motsatt... (Stor kropp og høy vekt, liten andel kroppsfett men høy andel "lean bodymass")

Skrevet
Ser sjeldent noen store asiatere, da mener jeg tykke. hva er d et som gjør at asiatere ofte er så slanke/tynne. da tenker jeg på forhold ved kosten dems. må være noe de spiser eller ikke spiser. eller har de bare en kultur hvor de spiser veldig lite, eller sjeldent, eller hva er det egentlig?

gjelder nok mest østasiater. blant f.eks indere/pakistanere er det mange overvektige, og mye diabetes, hjertesykdommer etc.

Skrevet
gjelder nok mest østasiater. blant f.eks indere/pakistanere er det mange overvektige, og mye diabetes, hjertesykdommer etc.

ja sorry glemte å skrive at jeg tenkte på de fra thailand, kina, japan, vietnam? osv :)

Skrevet
ja sorry glemte å skrive at jeg tenkte på de fra thailand, kina, japan, vietnam? osv :)

Det jeg skrev i #9 gjelder også for denne gruppen.

De har en større andel kroppsfett enn annen kroppsmasse, og mange lider av "fedme" til tross for "normal" vekt (etter vår standard) og størrelse.

Gjest Gjest_Ani_*
Skrevet

Da jeg var i Kina la jeg på meg et par kilo. Jeg spiste for det meste det samme som kineserne og noen ganger lite på grunn av at vi ofte fikk servert merkelige ting som innsiden av grisemager og rotte.

Grunnen til at jeg lå på meg var nok at Kinesere dynker alt de spiser i olje. Kjøpte man kokte grønnsaker var det helt olje på i etterkant. I tillegg fikk vi alltid servert hvit ris til maten. Og merkelig nok masse øl.

I tillegg tror jeg nok på det at kinerserne vil få en mer vestlig matkultur. Vi så flere McDonaldser og KFC enn i mange andre byer jeg har vært i.

Egentlig tror jeg at kineserne og asiatere som regel er tynnere enn oss på grunn av gener og det at de er vant til å spise denne maten og muligens fordøyer den annerledes enn oss.

• 2 uker senere...
Skrevet

De spiser mindre porsjoner.

Det enkle er ofte det beste.

Skrevet

Det forbauser meg at et svært viktig element ikke har blitt nevnt- at f.eks. at gjennomsnittlige kinsere beveger seg langt mer enn Ola Nordmann.

Problemene med overvekt har imidlertid økt dramatisk også i f.eks Kina i løpet av det siste tiåret, jeg mener å ha lest at 20% av den kinesiske befolkningen nå er overvektige, og at denne prosentandelen øker i rekordfart. 20% er fortsatt relativt lavt i forhold til de fleste vestlige land, men likevel skremmende høyt-spesielt siden prosentandelen overvektige kinesere var langt lavere for ikke mange år siden. Ingen nasjoner ser ut til å være immune mot den globale fedmeepidimien.

Skrevet

Hvordan ser asiater som flytter til USA ut, sammenliknet med den jevne amerikaner? Hæh?

Skrevet

Min far har vært i Kina mange ganger, og han sier det er en myte at de spiser så mye ris som vi skal ha det til. Det virker som de spise litt av alt, og sjelden mye av noe.

Skrevet

Jeg kjenner flere barn av asiatere som har flyttet til norge. De er gjerne mye høyere og kraftigere enn foreldrene sine. Tror det er mye mer proteiner i kostholdet vårt.

Skrevet

Har en venninne som er fra Thailand (hun bor i Norge, foreldre i Thailand). Hver gang hun er hos foreldrene sine, får hun kjeft av foreldrene hennes fordi hun er så tjukk (hun er ekstremt tynn). Så fokuset på kropp er enormt i Asia. Har hørt fra andre som har bodd der at det er mange med spiseproblemer, og ungdom som spiser veldig lite.

I asia bruker de i tilegg mer grønt i maten enn det som er tradisjonelt i norge..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...