Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #1 Skrevet 5. november 2009 For å prøve å gjøre en lang historie kort: Jeg har vært samboer med en i mange år, har vært opp og nedturer- Deriblant at jeg har blitt tilsidesatt og "glemt" pga han spillte så mye spill på dataen. Og han lovte hver gang jeg tok det opp med han at nå, NÅ skulle han skjerpe seg, går noen dager / uker og det er tilbake i det samme.. Jeg får han aldri med på noe pga han liker ikke store folkemengder. Har prøvd å spurt om det er noe han ønsker, eller noe jeg kan gøre for at han skal få det bedre, men han sier at alt er bra. Men det kan jo ikke være det når han bare skal sitte foran pc skjermen hver dag etter jobb?? Gjør ikke noe hjemme, men skal ha mat, sex og så spille data. Jeg har alltid hatt lett for å prate med andre og i ungdomsårene når vi var ute, endte det alltid med krangling pga han ble så sjalu visst jeg bare pratet med noen andre. Dette førte til at jeg bare sluttet å gå ut pga jeg orket ikke alt det styret. I tillegg har jeg alltid hatt mange kompiser pga jeg synet de er lettere å prate med enn venninner, men de fleste der er all kontatkt brutt også. Noen er hans venner også, der går det greit og vi har fremdeles kontakt i form av at vi snakker med de om vi treffer på de.(han hadde og har ingen verdens grunn til å være sjalu på noen som helst måte) Vi nærmer oss 30 årene begge nå. Har snakket lenge om å bygge eller kjøpe hus,vi har bare leigd hus/ leiligheter frem til nå, men skal nå endelig til å bygge. Jeg har spart opp penger der jeg kan for å ha egenkapital, i tillegg solgte vi bil og båt (de penngene gikk på hans konto) Og nå dagen før vi skal i banken for å få lånet, forteller han meg at han har spillt bort alle pengene sine på poker på internett....??? Jeg føler meg HELT tom nå!! Aner ikke hva jeg skal gjøre eller si.. Ja, jeg visste han spillte av og til og når jeg spurte han hvordan det gikk sa han at han vant. Ikke alltid de store summene, men av og til noen tusen. Og jeg spurte hvor mye penger som gikk med når han meldte seg på, sa han alltid at det ikke var så mye og har virket så ærlig hele veien.. Han er min beste venn, kjæreste og alt for meg.Har liksom alltid vært her.. Trodde vi fortalte alt til hverandre, for han er egentlig en helt fsntastisk mann, som er snill og god med meg. Men nå føler jeg meg så sviktet og lei meg... Tror ikke dette forholdet er sunt, skal man ikke vokse på hverandre og blomstre i et forhold?? Trenger noen synspunkter her, for jeg er helt tom nå...
solkrem Skrevet 5. november 2009 #2 Skrevet 5. november 2009 Først og fremst tror jeg dere må finne grunnen til at han spiller. Det begynner ofte som uskyldig underholdning, men ender dessverre ofte opp i avhengighet.. En jeg kjenner spilte wow fordi det var det eneste stedet han følte han var bra nok. Har samboeren din lav selvtillit? Spill er jo også et ypperlig middel som flukt fra virkeligheten. Så om dere/han har noen store problemer er det viktig å få ordnet opp i det for at han skal holde seg unna spillingen. Om du hjelper han med å innse hvorfor han spiller er det nok lettere å få han til å slutte også. For jeg tviler på at han vil miste deg
Gjest What? Skrevet 5. november 2009 #3 Skrevet 5. november 2009 Spilt bort alle pengene?? Det vil jo si at du ikke kan stole på han med tanke på penger og økonomi. Kan du leve med det? Du har en fyr som sitter og spiller hele dagen. Du sier at han spiser og sover, skal ha sex også spiller han. Det er mulig det går noen år, men tro meg at du blir lei! Tenk deg fremover når du har lyst til å gå på kino eller besøke venner og han bare sier nei og ikke vil være med. Tenk når dere får barn og han ikke kan bidra til å hjelpe med barnet og huset osv fordi han spiller. Jeg kan love deg at du blir irritert og trøtt. Kan du leve med det?
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #4 Skrevet 5. november 2009 Du har all rett til å være skuffet. Selv om han er snill, er han det på en passiv måte, altså at han vil godt, men gjør ikke noe aktivt for å gjøre livet deres bedre. Han tenkte kanskje at han skulle overraske deg med store premier på spillene sine, men hvis det var begges penger, er det fryktelig galt av ham å gamble med dem uten at du var enig i at risikoen for å tape dem skulle tas. Dere elsker jo hverandre, men han spiller ikke med åpne kort, og viser ikke i sine handlinger at han er villig til å prioritere deres forhold høyt i praksis. Det kan hende at han kan skjerpe seg når han får kniven på strupen, at han kan innse at han har gjort feil og at han må være åpen og ærlig, og gjøre godt igjen det han har gjort, men det er du som må bestemme deg for om du tror han kan klare det, og om du er villig til å forsøke å tilgi og begynne å bygge opp tillit igjen. Han er enten svært egostyrt, eller har vanskelig for å være ærlig når sannheten er skuffende og sårende for noen han er glad i. I praksis er uærlighet veldig ødeleggende selv om den ikke er basert på ondskap, dere bør prate sammen og prøve å komme til bunns i om han innser hvorfor dette var galt, og er villig til å ta støyten ved å holde seg til sannheten og diskutere kontroversielle handlinger før han gjør dem i framtiden, eller om han vil gå bak ryggen din igjen, og være for mye i sin egen spillverden igjen. Føler med deg
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #5 Skrevet 5. november 2009 Først og fremst tror jeg dere må finne grunnen til at han spiller. Det begynner ofte som uskyldig underholdning, men ender dessverre ofte opp i avhengighet.. En jeg kjenner spilte wow fordi det var det eneste stedet han følte han var bra nok. Har samboeren din lav selvtillit? Spill er jo også et ypperlig middel som flukt fra virkeligheten. Så om dere/han har noen store problemer er det viktig å få ordnet opp i det for at han skal holde seg unna spillingen. Om du hjelper han med å innse hvorfor han spiller er det nok lettere å få han til å slutte også. For jeg tviler på at han vil miste deg Takk for raskt svar. Han virker som en fantastisk mann med selvtillit for de som ikke kjenner han, men har nok ikke den beste selvtilliten. Han sier jeg er alt for han og at han alltid vil være min. Jeg har prøvd flere ganger å snakke med han, men kommer ikke så langt. Han sier bare at han er enig og at han skal skjerpe seg.. Jeg har prøvd å få han til å gå til psykolog eller lege å snakke om dette med noen, men det vil han ikke. Må til og med gi beskjed om at han bør klippe negler, klippe seg og andre slike ting, for han bryr seg ikke/ ser det ikke selv. Er kun jeg som vet at det er slik.. Har vært på randen til at jeg har valgt å gå ut av forholdet flere ganger pga denne spillingen, men hver gang kommer han krypende og får meg til å synest synd på han.. Jeg føler jeg har gitt opp alt nå.. Føler meg mislykket rett og slett. Vi har vært i lag så lenge og jeg har levd i troen på at det blir nok bedre, har trodd på han når han sier han skal skjerpe seg. Han kan jo ikke ha det bra med meg når alt dette skjer? Og alle pengene, er snakk om mye penger- de er bare borte....
Gjest på Skrevet 5. november 2009 #6 Skrevet 5. november 2009 Spilleavhengighet betraktes nesten som en sykdom. Blå Kors kan hjelpe. Du kan jo ringe dem og høre hvordan du/dere skal forholde dere nå? Avhengigheten forsvinner ikke av seg selv. Han trenger hjelp. Det er flere enn Blå Kors som tilbyr hjelp, men ring og hør med de. Lykke til, håper han innser at han har et avhengighetsforhold til spill.
solkrem Skrevet 5. november 2009 #7 Skrevet 5. november 2009 Er nok ganske sikker på at ingenting av dette ikke er din feil, og at han oppriktig har lyst til å slutte for din sin skyld. Men om man er avhengig av noe, så er det ikke bare å slutte på dagen. Hvis han har spilt bort så mye penger og ikke tar hensyn til familien sin og ikke en gang seg selv, så trenger han virkelig hjelp. Vil anbefale deg å ringe hjelpetelefonen (http://www.hjelpelinjen.no/) på hans vegne. De kan hjelpe deg videre. Det er jo ikke bare han dette går utover. Pårørende for avhengige har det ofte minst like ille, og det er vanskelig å vite hva man skal gjøre. Tror han trenger din hjelp nå for å være helt ærlig.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #8 Skrevet 5. november 2009 Du har all rett til å være skuffet. Selv om han er snill, er han det på en passiv måte, altså at han vil godt, men gjør ikke noe aktivt for å gjøre livet deres bedre. Han tenkte kanskje at han skulle overraske deg med store premier på spillene sine, men hvis det var begges penger, er det fryktelig galt av ham å gamble med dem uten at du var enig i at risikoen for å tape dem skulle tas. Dere elsker jo hverandre, men han spiller ikke med åpne kort, og viser ikke i sine handlinger at han er villig til å prioritere deres forhold høyt i praksis. Det kan hende at han kan skjerpe seg når han får kniven på strupen, at han kan innse at han har gjort feil og at han må være åpen og ærlig, og gjøre godt igjen det han har gjort, men det er du som må bestemme deg for om du tror han kan klare det, og om du er villig til å forsøke å tilgi og begynne å bygge opp tillit igjen. Han er enten svært egostyrt, eller har vanskelig for å være ærlig når sannheten er skuffende og sårende for noen han er glad i. I praksis er uærlighet veldig ødeleggende selv om den ikke er basert på ondskap, dere bør prate sammen og prøve å komme til bunns i om han innser hvorfor dette var galt, og er villig til å ta støyten ved å holde seg til sannheten og diskutere kontroversielle handlinger før han gjør dem i framtiden, eller om han vil gå bak ryggen din igjen, og være for mye i sin egen spillverden igjen. Føler med deg Tusen takk for svar, trengte virkelig å lese dette!! Ja, han har innsett hvor dumt dette var, men litt i seneste laget? Han sier at han forstår uansett hva jeg velger å gjøre nå. Men jeg er en samvittighetfull person, og kommer sikkert ikke til å klare å gå nå heller. Jeg vet jo ikke hvordan det er uten han, føler meg for rusten til å engang finne meg en ny, og ikke tror jeg at jeg vil leve uten han jeg har nå heller.. Nei, forholdet er stagnert, vi kommer jo ikke lengre.. Jeg må alltid komme med forslag til hva som må gjøres, han er alltid enig, men tar ALDRI initativ. Jeg visste han spillte, men vi hadde KLARE regler på at det ikke skulle gå slik som det gjort nå. Vi har vært enig omå alltid være ærlig, uansett hva det er. Han har sagt hele tiden at han aldri gikk i minus, selv om han tapte av og til, så var det ikke de store summene. Jeg valgte jo å tro på han, for vi kunne stole på hverandre og han spillte ikke så ofte... Ja, han sier han har vært for stolt til å fortelle det til meg før, pga han trodde han kunne vinne det inn igjen.. Hadde det vært noen tusen kunnejeg skjønt det, men det er snakk om MYE penger føler jeg... Men tusen takk for svar, setter pris på det!!!
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #9 Skrevet 5. november 2009 Er nok ganske sikker på at ingenting av dette ikke er din feil, og at han oppriktig har lyst til å slutte for din sin skyld. Men om man er avhengig av noe, så er det ikke bare å slutte på dagen. Hvis han har spilt bort så mye penger og ikke tar hensyn til familien sin og ikke en gang seg selv, så trenger han virkelig hjelp. Vil anbefale deg å ringe hjelpetelefonen (http://www.hjelpelinjen.no/) på hans vegne. De kan hjelpe deg videre. Det er jo ikke bare han dette går utover. Pårørende for avhengige har det ofte minst like ille, og det er vanskelig å vite hva man skal gjøre. Tror han trenger din hjelp nå for å være helt ærlig. Ja, tror og han trenger min hjelp. Men jeg skulle ønskt han ville ta i mot hjelpen min også. Ønsker han alt godt og vil hjelpe han. Han vil ikke at jeg skal ta det opp med foreldrene eller si det til noen..
nissejenta Skrevet 5. november 2009 #10 Skrevet 5. november 2009 Tror nok han trenger profesjonell hjelp ja... :/
Gjest fargene Skrevet 5. november 2009 #11 Skrevet 5. november 2009 han er spilleavhengig, og må ha profesjonell hjelp av spesialister. de jeg kjenner til som driver spesielt med dette er a-klinikken i kristiansand, men det er finnes garantert mange andre som driver med akkurat det samme. ring dit og spør om hvilke klinikker de kan anbefale i din region, og så må han må henvisning gjennom fastlege. selv ville jeg nok forlatt ham, ikke pga spilleavhengigheten i og for seg(selv om det er grunn god nok for meg) - men fordi dette er noe jeg ikke hadde orket å leve med i lengden. han har slitt lenge med dette, og avvenningen tar lang tid selv om han selv er veldig innstilt. du bør være klar over dette med økonomisk sikkerhet dersom du planlegger barn med ham, og han kommer aldri til å kunne gi deg det. for meg blir dette for mye å bære, men andre er kanksje mer villige.
solkrem Skrevet 5. november 2009 #12 Skrevet 5. november 2009 Du er i alle fall tøff som holder ut med dette. Og det at du har holdt ut så lenge sier meg at du ikke har lyst til å gi opp. Synes du skal gi han et ultimatum. Enten oppsøker dere hjelp, eller så reiser du. For du kan ikke være i denne situasjonen for alltid.
Gjest ts Skrevet 5. november 2009 #13 Skrevet 5. november 2009 Takk for svar alle sammen!! Han har innsett hvor gale det er, men sier selv han ikke trenger å si det til noen- men kunne trengt en sykemelding pga alt er bare kaos i hodet hans pga det han har gjort nå.. Hva gjør jeg da, kanskje dette går over av seg selv, siden han har innsett hvor gale det er? Før når vi snakket sammen lovet vi hverandre at om det var noe skulle han komme å si det uansett hva det var, samme gjaldt meg.. Jeg føler meg så sviktet.. Nå sier han at uansett hva jeg velger åå gjøre forstår han det, og jeg har ikke samvittighet til å gå fra han tror jeg. Det har liksom alltid vært oss to.. Føler meg så hjelpesløs, er helt ekkelt!! Det at han ikke er noe rik er jeg vant med og det gjør meg ikke noe, det var ikke pga penger jeg falt for han nei.. Jeg har alltid vært den som har betalt alt og har ikke tenkt noe over det.. Men disse pengene skulle vi bruke på hus og nå er de spillt bort, jeg tenker på alt vi kunne kjøpt for de- de gjør nok han også.. Nå er de borte, ikke noe å gjøre med det, dessverre.. MEN, hvor går veien videre......??
Gjest ts Skrevet 5. november 2009 #14 Skrevet 5. november 2009 han er spilleavhengig, og må ha profesjonell hjelp av spesialister. de jeg kjenner til som driver spesielt med dette er a-klinikken i kristiansand, men det er finnes garantert mange andre som driver med akkurat det samme. ring dit og spør om hvilke klinikker de kan anbefale i din region, og så må han må henvisning gjennom fastlege. selv ville jeg nok forlatt ham, ikke pga spilleavhengigheten i og for seg(selv om det er grunn god nok for meg) - men fordi dette er noe jeg ikke hadde orket å leve med i lengden. han har slitt lenge med dette, og avvenningen tar lang tid selv om han selv er veldig innstilt. du bør være klar over dette med økonomisk sikkerhet dersom du planlegger barn med ham, og han kommer aldri til å kunne gi deg det. for meg blir dette for mye å bære, men andre er kanksje mer villige. Takk for svar!! Er nett dette med økonomisk sikkerthet jeg også tenker litt på pga han vil jo aldri kunne gi meg det... Og vi burde nå hatt både bil og noe eget å bo i etter så mange år sammen, men vi har ingenting!! Ikke har vi brukt penger på noe spesielt sammen heller, kun de nødvendige tingene i hverdagen.. Har vært på sydenferie 1 gang etter mye mas og overtaling (han har flyskrekk) men han koste seg veldig når vi var der.
I Grosny Skrevet 5. november 2009 #15 Skrevet 5. november 2009 (endret) Dere sliter. Du kan foreslå å styre økonomien alene. Be om at hans lønn betales inn til din konto, eller en konto som han ikke kan røre uten din signatur, og så kan du gi han en passende sum i ukepenger. Da får du iallfall kontroll igjen på økonomien. At han ikke ville til syden kan være fordi han visste mer enn han ville innrømme om bankkontoen. Han kan også ta på seg ekstraarbeid, for iallfall delvis å gjøre opp for bortspilte penger. Han vil ikke ut. Du sier han er sjalu. Han får vondt i hjertet ditt når du snakker med blide menn. Dette er en reell smerte, og helt forståelig. Jeg tror neppe sjalusi har noen grunn. det bare er der, og jeg håper andre kan skrive om hvordan man bekjemper sjalusi. Mannen din har feil og mangler, noe av det kan du fikse på. Noe ikke. Han har også gode sider. Jeg tror han må gå med på det med lønnskontoen, og klippe alle kredittkort, hvis han skal være til å leve med. Endret 8. november 2009 av I Grosny
solkrem Skrevet 5. november 2009 #16 Skrevet 5. november 2009 God ide om at du bør styre økonomien. Dere burde også sette dere ned og slette alle profiler fra gamblingsider. Det er i alle fall en god start. Men jeg tror ikke dette går over av seg selv, uansett om han skjønner at det er galt. For det har han vel skjønt tidligere også.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #17 Skrevet 6. november 2009 Dere sliter. Du kan foreslå å styre økonomien alene. Be om at hans lønn betales inn til din konto, eller en konto som han ikke kan røre uten din signatur, og så kan du gi han en passende sum i ukepenger. Da får du iallfall kontroll igjen på økonomien. At han ikke ville til syden kan være fordi han visste mer enn han ville innrømme om bankkontoen. Han kan også ta på seg ekstraarbeid, for iallfall delvis å gjøre opp for bortspilte penger. Han vil ikke ut. Du sier han er sjalu. Han får vondt i hjertet ditt når du snakker med blide menn. Dette er en reell smaert, og helt forståelig. Jeg tror neppe sjalusi har noen grunn. det bare er der, og jeg håper andre kan skrive om hvordan man bekjemper sjalusi. Mannen din har feil og mangler, noe av det kan du fikse på. Noe ikke. Han har også gode sider. Jeg tror han må gå med på det med lønnskontoen, og klippe alle kredittkort, hvis han skal være til å leve med. Ja, vi sliter!! Tror vi får sette oss ned, prøve å prate ut og komme til en løsning. Og at han bør få seg en sparekonto har jeg sagt helt siden vi ble i lag, slik at han kunne spare litt også. Noe han ikke har ville gjort, men angrer på nå. Sjalusien hans har alltid vært der, uansett hva jeg har prøvd. Har på en måte bare lært meg å levd med den, selvom jeg ikke liker det. Har nok feil og manglerjeg også, ingen er feilfri. Men trodde dette var en ting begge så frem til og at vi endelig hadde litt egenkapital.. Nå har jeg funnet ut at han har minus på et kredittkort han lovde meg han aldri skulle ta i bruk også.. Har jeg levd på en løgn? Hva er det neste, eller er det stopp nå, finner vu ut av dette?? Har mange spørsmål og bare tiden vil vise føler jeg.. Men takk for svar!!
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #18 Skrevet 6. november 2009 God ide om at du bør styre økonomien. Dere burde også sette dere ned og slette alle profiler fra gamblingsider. Det er i alle fall en god start. Men jeg tror ikke dette går over av seg selv, uansett om han skjønner at det er galt. For det har han vel skjønt tidligere også. Takk for svar! Ja, var en god ide det med økonomien! Er det jeg også er redd for at dette ikke går over, men at det går bra i en periode og så er det på an igjen, nett som med spillingen hans.
Gjest ts Skrevet 6. november 2009 #19 Skrevet 6. november 2009 Det var godt å høre utenforstående sine synspukter, så igjen takk for svar alle sammen!! Tar gjerne i mot flere råd..
Gjest ts Skrevet 8. november 2009 #20 Skrevet 8. november 2009 Har noen flere noen råd/ synspunkter til meg å komme med?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå