Gjest Shock Skrevet 5. november 2009 #1 Skrevet 5. november 2009 Jeg er ingen lesehest, tvert imot, men når jeg først finner en bok jeg liker, så elsker jeg å lese og kan sitte i timesvis. Dette er ikke ofte, og er noen år siden jeg tok i en bok.. Har dyseleksi, så jeg kan ikke ha type ringenes-herre bøker da de tar evigheter å lese. Jeg bruker lang tid på å lese, og jeg gir fort opp om det ikke er spennende hele tiden da jeg hater å "gi mye og få lite tilbake" om noen forstår.. Så har noen tips til gripende bøker som man bare ikke kan legge fra seg? Helst om f.eks mobbing, psykiske lidelser, misshandling på hjemmebane osv da dette er noe som jeg i tillegg utanner meg innen, og da kan gi meg noe der. Håper jeg ikke er for kravstor ( Et tillegspørsmål. Husker jeg for en god del år siden leste en krimbok(?). Husker ikke så mye fra den, men tror den handlet om en morder og noe slik noe. Og morderen hadde mareritt om natten fra da han var liten. for når han var slem så satte moren han i en kjeller full av kakelakker. De forklarte detaljert hvordan kakelakkene hadde krabbet på kroppen hans mens han prøvde å komme seg ut, men moren lot han være der i flere dager.. Kan fint være jeg husker litt feil, men er vel ikke så mange bøker hvor barn blir stengt i kjellre med kakelakker, så håper noen vet hvem bok dette var )
Gjest afeio Skrevet 5. november 2009 #2 Skrevet 5. november 2009 "Idas dans" er en bok jeg anbefaler alle å lese. Den er skrevet av moren til ei jente som fikk kreft, og handler om Idas kamp mot kreften. En veldig rørende bok som har blitt en slager blant alle jentene i gjengen min.
Snill Skrevet 5. november 2009 #3 Skrevet 5. november 2009 Nikki - den umulige gutten Hovedsaklig basert på virkeligheten, enten fra en eller flere unger som er satt sammen til én stor elendighet for én unge. Det er umulig å ikke like denne boken dersom man har noen som helst grad av empati. Synd den sansynligvis er utsolgt fra forlaget, men læresteder innen barnevern o.l. har den garantert i biblioteket.
Sort Pastill Skrevet 5. november 2009 #4 Skrevet 5. november 2009 Et glass melk, takk! Handler om menneskehandling og prostitusjon. Idas Dans er nyydelig.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #5 Skrevet 6. november 2009 Tusen Strålende Soler. ------------------------- <3 annieaa
Gjest Shock Skrevet 6. november 2009 #6 Skrevet 6. november 2009 Takk for forslag, skal se på de Ingen som vet hvem bok jeg mener er?
Athene Skrevet 6. november 2009 #7 Skrevet 6. november 2009 Må bare si meg enig i at Idas Dans er utrolig gripende. Jeg leste den uten stopp fra perm til perm. Den er veldig lettlest og "rett frem", og heller ikke lang. Ellers vil jeg anbefale "Øya". Denne er gripende, "enkel" og lettlest. Men litt lengre. Ellers er jo krim generelt ganske lettlest. Henning Mankell, Gunnar Staalsen, Anne Holt osv... Men kjenner dessverre ikke til boka du beskriver.
pace Skrevet 9. november 2009 #9 Skrevet 9. november 2009 Litt nærtliggende mobbing er om en mann som ikke gjør en bra ting, nemmelig Forbrytelse og Straff av Dostojevskij. Den er litt stor, men den mest besettende boken jeg har lest. Og da sammenligner jeg med fantasy genren.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #10 Skrevet 9. november 2009 "spis, elsk, lev" handler om en kvinne med depresjoner og hennes ukonvensjonelle måte å terapere seg selv på. jeg gråt, lo og bare elsket denne boken. hver kvinne skulle lest den!
Lapetos Skrevet 14. november 2009 #11 Skrevet 14. november 2009 Naked lunch, av William S Burroughs. Junky, Av William S Burroughs Fear and loathing in las vegas, Hunter S thompson Idioten bind 1 og 2, Fjodor Dostojevskij Forbrytelse og straff, Dostojevskij Lord of the rings, J.R.R Tolkien Beatles, Lars Saabye Christensen Dhammapada, Sayings of the Buddha, av Siddharta Gautama - den første Buddha Slik talte Zarathustra, Nietszche Omtrent alt Bringsværd har skrevet Dinas bok, Herbjørg Wassmo Tora-trilogien, Herbjørg Wassmo Amalie skram sine verk er alltid fantastiske
Gjest SmallTalk Skrevet 14. november 2009 #12 Skrevet 14. november 2009 (endret) TS: Hvis den boka du snakker om handler om to eneggede tvillinger som ble tvunget til å oppføre seg som en person, en mor som sperret dem nede i en kjeller med kakkerlakker og en pedofil far(bestefaren til morderen(e)), så har jeg lest boka. Jeg husker ikke hvilken forfatter det er snakk om, men jeg tror det er Mary Higgins Clark eller Dean Koontz som har skrevet den. Edit: Det var Dean Koontz som skrev boken. Ihvertfall dersom det er den boken jeg tror du mener. Du kan lese her og se om det stemmer. Dean Koontx har skrevet en del andre bra bøker også. Det samme har Clive Cussler og Robert Ludlum gjort. Bøkene om Jason Bourne anbefales. Endret 14. november 2009 av SmallTalk
Inger88 Skrevet 24. november 2009 #13 Skrevet 24. november 2009 "svart. Og ca hvitt" av Jon Ewo, "mannen som elsket Yngve" av Tore Renberg, "de gales hus" av Karin Fossum.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. november 2009 #14 Skrevet 29. november 2009 Tusen strålende soler er den boken som har vært mest gripende for min del. Til tider rullet tårene mens jeg leste
anna panna Skrevet 1. desember 2009 #15 Skrevet 1. desember 2009 "Idas dans" er en bok jeg anbefaler alle å lese. Den er skrevet av moren til ei jente som fikk kreft, og handler om Idas kamp mot kreften. En veldig rørende bok som har blitt en slager blant alle jentene i gjengen min. JA!!! Den anbefales!! MEn man må regne med litt tårer. Jeg er slettes ingen lesehest, men klarte ikke å legge den fra meg... satt med en dorull, og var knall rød rundt øynene den ettermiddagen. Hadde det kommet noen på døra, hadde de vel begynt å lure Det er hvertfall den mest gripende og beste boka jeg har lest. Nå har jeg lyst til å lese SAMMEN eller hva den heter. Historien om hun som fikk kreft, og begynte å skrive dagbok sammen med ektemannen. Han lovte henne å gi ut en bok - fulgte de på bloggen på nettet - så har veldig lyst til å få den under juletreet i år
Nikken Skrevet 1. desember 2009 #16 Skrevet 1. desember 2009 Anbefaler alt av Paulo Coelho, og da spesielt Håndbok for Lysets Kriger. Meget lettleste bøker på 100-300 sider. Tar for seg mye av gammel filosofi og mennesket generelt. Om du ikke er religiøs (som meg) er det enkelt å ignorere det religiøse, for han skriver fortsatt utrolig bra om hvordan man får et bedre liv
Anglofil Skrevet 4. desember 2009 #17 Skrevet 4. desember 2009 The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro. Desidert min favorittbok, utrolig nydelig! Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå