Gå til innhold

Aggressiv hannhund

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Jeg trenger litt hjelp med min hannhund.

Han er snart 3 år og har blitt voldsomt aggressiv den siste tiden.

I sommer fikk han juling av en Shcæver og det var etter dette det skjedde.

Han er livredd for noen hunderaser og reagerer ved å virke veldig sint og skummel, men gjemmer seg bak meg og samboeren etterhvert.

Det han har begynt med nå, er å knurre og bjeffe på mennesker også...., og det er jo her problemet virkelig slår inn.

Han er veldig søt og flott så han tiltrekker mange mennesker, men så fort de kommer bort flekker han tenner, knurrer, bjeffer og er virkelig truende.

Og i går gikk han loggrende bort til en mann, så strakte mannen frem hånden (satt seg ikke ned, ikke hånden over hodet hans, ikke truende i det hele tatt) og han satte igang.

Dette er skikkelig skummelt og jeg er bare redd for den dagen han sitter i hånda eller armen på en eller annen.

HJEEEEEEEELP

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vanskelig og jeg vil igrunn råde deg til å oppsøke hjelp. Uansett:

- Det nytter ikke å kjefte fordi hunden er redd

- Unngå møter, be folk holde seg unna.

- Finn en du kan trene med. Begynn på lang avstand (så lang at hunden ikke reagerer) og nærm deg gradvis. Hunden skal være rolig, avslappet og lystre dine kommandoer. Du skal ikke komme så nærme at hunden blir stresset. Dette er heller ikke noe du er ferdig med på en kveldsøkt.

På meg virker det som du setter hunden opp i vanskelige situasjoner. Du lar den f.eks gå bort til fremmede mennesker.

Skrevet

Føler ikke at jeg setter han opp i vanskelig situasjoner, men mulig jeg gjør det ubevisst??

Noen folk går det greit å hilse på og andre ikke.., derfor tenkte jeg kanskje ikke helt klart da jeg lot han gå bort (var snakk om 2 meter.) Jeg vet ikke...

Men han er ikke sånn som er redd for folk generelt ute. Vi kan fint gå på tur uten at han er redd for de som kommer mot han og går forbi. Det er de som hilser på han som han vil ha vekk.., og det er jo greit, men bare ikke måten han sier fra på.

Gjest Gjest_tea_*
Skrevet
Føler ikke at jeg setter han opp i vanskelig situasjoner, men mulig jeg gjør det ubevisst??

Noen folk går det greit å hilse på og andre ikke.., derfor tenkte jeg kanskje ikke helt klart da jeg lot han gå bort (var snakk om 2 meter.) Jeg vet ikke...

Men han er ikke sånn som er redd for folk generelt ute. Vi kan fint gå på tur uten at han er redd for de som kommer mot han og går forbi. Det er de som hilser på han som han vil ha vekk.., og det er jo greit, men bare ikke måten han sier fra på.

Kan han kommandoen på plass - gå fot? Gi han kommandoen straks du oppdager andre hunder og gå fra området. Helst bør du lære han høyre og venstre også. Overse de andre, når du gir en kommando han kan, og da må han kunne den og det må sitte, gjør du slik jeg beskriver. Er du selv nervøs, smitter det over. Men når han har oppdaget en annen hund og dere går dit du vil, bort fra den, vil han oppdage at du er en leder før det blir bråk og knurring.

Fremmede menn? Har noen passet han? Det kan ha skjedd noe du ikke vet.

Gjest Gjest_tante pose_*
Skrevet

Ts sin hund, oppfører seg så og si nøyaktig på samme måte som min hund. Det begynte også med at en annen hannhund gikk til angrep, noe som resulterte i aggressivitet mot mennesker som hilser på ham. Min hund bjeffer, glefser og hogger etter fremmede som prøver å hilse. Det er ikke noe stas, og jeg har vært inne på tanken om å avlive ham, men klarer det ikke.

Løsningen min er å alltid være oppmerksom på at ingen går bort til ham uten videre. Litt slitsomt at det er slik, men må man, så må man. For om hunden biter, kan du få en del problemer i etterkant. Og den som blir bitt, kan bli stygt skadet. Så vær forsiktig, ts!

Det som imidlertid fungerer hos meg, er at hunden kommer selv og får snuse, mens personen overser ham, ikke ser på ham, bare later som ingenting. Hunden bør ikke være bundet i slike situasjoner. Etter en kort stund, har hunden godtatt personen, og kommer gjerne for å bli kost og klappet.

Jeg tror nok dessverre det er vanskelig å få en såpass aggressiv hund til å bli helt normal igjen, men man kan forsøke å gjøre det beste ut av situasjonen i allefall.

Skrevet

Har dere vurdert å kastrere hunden?

Hannhunden vår ble fryktelig aggressiv etter et mislykket parringsforsøk og det ble så ille at vi vurderte avliving. Veterinæren mente at det kunne hjelpe å kastrere og i første omgang ble det gjort kjemisk, med medisiner. Det gir en indikasjon på hva resultatet av det kirurgiske inngrepet blir. Forskjellen på vår hund var dag og natt, og vi følte at vi fikk hunden vår tilbake etter dette. Nå er dette flere år siden og vi har ikke angret en dag på at vi valgte å kastrere ham.

Skrevet

Jeg har tatt kjemisk kastrering og det funket ikke i det hele tatt. Han ble mere sulten., det var det igrunn.

Har sluttet nå med at han får hilse på folk, men er jo trist det også. Så får bare forsette med det til han kanskje blir "bra" igjen.

Eneste mannen han har vært hos er x,n som var eieren hans i 1 år og på kennel.., mulig det har skjedd noe der?

Er inne på tankten om avlivning jeg og, men sitter langt langt inne.

Gjest munnkurv
Skrevet

Hva med å sette munnkurv på han? Ser mange i utlandet som bruker det på sine hunder, men har aldri sett det i Norge.

Skrevet

Munnkurv er jo faktisk en greie..., selvom det ser litt drøyt ut. Ikke dumt for ett sånn siste sjanse greie.

Men har fått time med en sånn hundemann på lørdag, så bare å krysse fingrene for at han kan hjelpe til.

Vil jo gjerne at hunden min skal ha det bra med seg selv også :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...