Gå til innhold

Ilder :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min og jeg har kjøpt oss ilder, og jeg lurer egentlig litt på om noen andre her har erfaringer med de sprø hårballene? :)

Vår er et halvt år (vi har hatt han i tre uker), og er ikke bitetrent. Må gå med sko inne for ikke å ha han hengende med tenna i bena.

Trodde jeg kom til å være livredd dyret jeg, hadde hørt ildere var fæle til å bite og mye annet rart.. Så videoer på youtube, men når vi fikk den falt jeg jo pladask :) Er en herlig liten sak!

Noen andre som har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt.. Hun måtte desverre avlives etter en hjerneblødning i mai 08.. :( hun ble 7 år, savner henne masse.

Dere har nok mange gode stunder i vente, ildere er utrolig vittige og herlige dyr.

Bitetrening er nok noe mange sliter med.. Men bare husk på å vær strenge når den biter, ta den litt i nakkeskinnet og si nei.

Hun jeg hadde bet nesten aldri.. Mest fordi vi brukte bommulsokker.. Kom det noen med frote/tennis sokker, så hang hun i tærene på dem.. hehe..

Lykke til! :)

Skrevet (endret)

Jeg har hatt, og kommer sikkert til aa faa meg ilder igjen. :) Herlige skapninger, og utrolig lette aa trene synes jeg. Mine gikk pent paa tur og bet aldri. Litt smaabiting som valp saa klart, men det plukker man fort av dem ved holde hardt rundt nakken og si strengt nei.

Det kan vaere lurt aa venne ilderen til vann, og til aa bli badet. De har jo saa korte bein saa de blir fort skitne naar man gaar tur med dem. :ler:

Endret av MooCow
Skrevet

De som fikk han direkte av oppdretter hadde lite tid til ham, så han er jo et halvt år på etterskudd med så og si all trening.

Det går fremover da, er mye mindre biting nå enn i starten.. Nå er det mest når han er spinnvill under lek :)

Vi tar han i nakkeskinnet og sier nei, i tillegg til at han har et bur som "skammekrok". Vi leste mange tips på nettet, og dette var et av de mest brukte, i tillegg til nakkeskinnet..

Vi har gått på tur, men det var vel han som gikk tur med oss.. Var så herlig å se der han spant den ene og andre veien med kjæresten min på slep :rødme:

Trist at ilderen måtte avlives :( Du tenker ikke på å få ilder igjen da?

Noen som har noen tips til gøye leker til ilder forresten? :)

Skrevet
De som fikk han direkte av oppdretter hadde lite tid til ham, så han er jo et halvt år på etterskudd med så og si all trening.

Det går fremover da, er mye mindre biting nå enn i starten.. Nå er det mest når han er spinnvill under lek :)

Vi tar han i nakkeskinnet og sier nei, i tillegg til at han har et bur som "skammekrok". Vi leste mange tips på nettet, og dette var et av de mest brukte, i tillegg til nakkeskinnet..

Vi har gått på tur, men det var vel han som gikk tur med oss.. Var så herlig å se der han spant den ene og andre veien med kjæresten min på slep :rødme:

Trist at ilderen måtte avlives :( Du tenker ikke på å få ilder igjen da?

Noen som har noen tips til gøye leker til ilder forresten? :)

Ja det er vel helst ilderen som gaar tur med deg i. :ler: Den foerste ilderen jeg hadde laerte fort aa gaa pent paa tur. Hver gang han proevde aa krype under enn bil eller gikk paa den andre siden av en lyktestolpe f.eks stoppet jeg bare saa han ikke kom noen vei. Han laerte fort at naar baandet var stramt maatte han snu og gaa den andre veien. :)

Det finnes masse ilderleker aa faa kjoept, men det er stort sett bortkasta penger spoer du meg. En tom baerepose eller et pledd er mye artigere. De finner alltid noe aa leke med.

Den aller beste leken er en annen ilder, og i mangelen av det et menneske. :ler:

Skrevet

Hehe, ser for meg ilderen som stresser med å komme rundt en lyktestolpe uten å få det til :ler:

Vi har en bærepose, ei svær t-skjorte og et pledd liggende på gulvet. Det er veldig festlig når vi leker sammen med han :)

I tillegg har vi papprør som går i en labyrint. Den er grei å ha når støvsugeren er på :P

Hadde du klær på ilderen? Vi prøver å finne tøy til han, fant en skikkelig morsom biker jakke i skinn.. :ler:

Skrevet
Hehe, ser for meg ilderen som stresser med å komme rundt en lyktestolpe uten å få det til :ler:

Vi har en bærepose, ei svær t-skjorte og et pledd liggende på gulvet. Det er veldig festlig når vi leker sammen med han :)

I tillegg har vi papprør som går i en labyrint. Den er grei å ha når støvsugeren er på :P

Hadde du klær på ilderen? Vi prøver å finne tøy til han, fant en skikkelig morsom biker jakke i skinn.. :ler:

:ler: Han laerte overraskende fort da. ;)

Der ser du, ingen vits i aa kaste bort penga paa leker! Vi kjoepte noen leker til ilderen vaar, men han brydde seg ikke noe om de.

Klaer kjoepte vi ikke. De har jo pels saa de klarer seg. Og blir det for kaldt naar man er ute paa tur sier de fra naar de vil baeres. :) En ryggsekk med et pledd oppi kan vaere greit aa ha med om man skal paa langtur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...