Gjest utlogget Skrevet 4. november 2009 #1 Skrevet 4. november 2009 Jeg er temmelig knust nå. Fant ut for 2 dager siden (mandagsmorgenen) av jeg var gravid. Første dag i siste mens var 2-3 oktober. De to siste helgene har jeg drukket ganske mye, drakk iallefall 2 flasker vin forrige helg, og to nå i helga (altså kun 2 dager før positiv test..). Tok en test forrige onsdag ettermiddag- den var negativ. Derfor trodde jeg jo at jeg ikke var gravid. Bør jeg ta abort? Jeg vil ikke gjøre et barn så vondt og påføre det FAS. Gud, som jeg angrer. Men nå er det for sent...
Periwinkle Skrevet 4. november 2009 #2 Skrevet 4. november 2009 Jeg er temmelig knust nå. Fant ut for 2 dager siden (mandagsmorgenen) av jeg var gravid. Første dag i siste mens var 2-3 oktober. De to siste helgene har jeg drukket ganske mye, drakk iallefall 2 flasker vin forrige helg, og to nå i helga (altså kun 2 dager før positiv test..). Tok en test forrige onsdag ettermiddag- den var negativ. Derfor trodde jeg jo at jeg ikke var gravid. Bør jeg ta abort? Jeg vil ikke gjøre et barn så vondt og påføre det FAS. Gud, som jeg angrer. Men nå er det for sent... Det er jo mange som ikke har planlagt å bli gravid, og finner det plutselig ut. Det er jo naturlig at man da har drukket, siden man ikke var klar over at man hadde blitt gravid. Ville nok ikke tatt abort med mindre jeg var 100 % sikker på at alkoholen hadde påvirket barnet. Ikke en gang da er jeg sikker på at jeg ville tatt abort.
Gjest Chiffon Skrevet 4. november 2009 #3 Skrevet 4. november 2009 Nei, det trenger du nok ikke. Veldig mange har drukket mye i begynnelsen av svangerskapet og det har gått helt fint. Fosteret har egen matpakke de første ukene, så da får den ikke næring fra mor. Det går nok helt fint skal du se
Soje Skrevet 4. november 2009 #4 Skrevet 4. november 2009 Tror ikke du skal bekymre deg for mye for det. Jeg og kona hadde fuktig nyttårsfeiring når hun var gravid uten at vi visste det. Nå sitter vi her og har verdens skjønneste datter på 2år! Soje
wahaj Skrevet 4. november 2009 #6 Skrevet 4. november 2009 Selv var jeg på sprit fylla 4 dager før positiv test, virkelig hard fylla. Men bebis virker helt frisk :-) Så hvis det er eneste grunnen til at du tenker på abort, synes jeg ikke du burde!
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #7 Skrevet 4. november 2009 Jeg ville ikke gjort det om jeg var deg - sjansen er tross alt ganske liten for at det har påvirket fosteret på noen måte. Er ingen ekspert på området, men kanskje alkoholen var borte fra blodet ditt før spiren festet seg? Gratulerer forresten
Gjest dama Skrevet 4. november 2009 #8 Skrevet 4. november 2009 Nei. Dette alkoholhysteriet har tatt helt av. Vel og bra at gravide ikke skal drikke, det er et fornuftig råd. Men før rådde man til måtehold, og barna ble helt fine da og. Jeg var også på fest og danset og drakk hele natta da jeg var gravid med mitt yngste barn. Våknet opp neste morgen kvalm og med positiv test... Det gikk helt fint. Ungen er nå voksen, og mer talentfull og intelligent enn de fleste. Slapp av, og la vinen stå fra nå av.
Gjest Smaragd Skrevet 4. november 2009 #9 Skrevet 4. november 2009 De sier fosteret lever kun av plomesekken det ligger i de aller første ukene. Så om dette er et ønsket barn, synes jeg absolutt ikke du skal ta sorgene på forskudd!! Mange rundtomkring som har festet mye hardere enn det du beskriver og fått helt friske barn Lykke til med graviditeten! :D
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #10 Skrevet 4. november 2009 Jeg drakk som en svamp en HEL langhelg i strekk. Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg helte i meg sprit og greier fra fredag til søndag kvelden. Tirsdagen etterpå tok jeg test og finner ut jeg er gravid, uka før viste 3 tester at jeg IKKE var det. Jeg var naturligvis HELT PÅ STYR i fra meg og visste ikke hva jeg skulle gjøre, jeg bestemte meg for å beholde og var fanatisk resten av svangerskapet og gjorde alt etter boken. I dag har jeg verdens søteste lille datter på 4 år, frisk og rask godjente <3 Det var min erfaring
Gjest utlogget Skrevet 4. november 2009 #11 Skrevet 4. november 2009 tusen tusen takk for svar!! Ble lettet jeg nå. Godt å se at jeg ikke er den eneste... Kan man inne ut om fosteret har FAS på en tidlig ultralyd? Jeg har lest at de fysiske tegn (annerledes ansikt) kommer av mors drikking tidlig i svangerskapet.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #12 Skrevet 4. november 2009 Kan man inne ut om fosteret har FAS på en tidlig ultralyd? Nei, det kan man ikke. Tidlig ultralyd er ikke brukbart til så mye, annet enn å konstantere at det er et levende foster, kun ett foster, evt nakkefold de siste ukene av første trimester, og litt til. FAS er først og fremst funksjonsforandringer i hjernen, og ansiktet er ikke ferdig dannet, og strukturene for små til å få gode bilder med ultralyd så tidlig. Men gled deg til babyen, selv de fleste barn av alkoholikere klarer seg, så jeg synes ikke du skal ta abort for sikkerhets skyld.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. november 2009 #13 Skrevet 4. november 2009 Jeg skjønner at du er redd nå, men som en annen skrev tar fosteret næring fra en plommesekk i begynnelsen, sånn at den ikke blir særlig påvirket av hva mor får i seg. Man bør selvfølgelig være helt avholdende så fort man vet man er gravid, men som andre har skrevet er det mange som tar seg en fest eller to før man vet at man er gravid, uten at barnet har tatt skade. Senest i vår leste jeg en artikkel som gikk ut på at flere kvinner hadde kommet hysteriske til legen sin og var helt knust og ville ta abort fordi de var sikker på at de hadde ødelagt barnet sitt pga en holdningskampanje som var for litt siden om at "barnet i magen er bare 3 måneder gammelt og har allerede vært full så og så mange ganger". Da var det en lege som gikk ut og sa at de fleste ikke hadde noe å bekymre seg for, så lenge man sluttet så fort man visste man var gravid (husker ikke link dessverre). Man vet heller ikke eksakt hvor mye som skal til, leste nettopp om en britisk studie som mente at moderat drikking gjennom svangerskapet ikke hadde noe å si, med andre ord at det skal ganske mye til for at barnet tar skade, men i og med at man ikke vet hvor grensen går og denne er individuell fra kvinne til kvinne er det selvfølgelig ikke verdt risken, og det er derfor det også oppfordres til totalavhold. Men i ditt tilfelle er det nok ikke noe å bekymre seg for, siden det er så tidlig i svangerskapet enda
Yummy_Mummy Skrevet 5. november 2009 #14 Skrevet 5. november 2009 Som jordmor sa til meg på sist kontroll, gjort er gjort og drukket er drukket. (Nå hørtes det ut som om jeg drikker masse underveis her, men vi snakket altså om å ha drukket på starten av svangerskapet). Nyere forskning har vist at alkohol selv tidlig i svangerskapet kan være skadelig. Likevel har jeg ikke helt tro på de resultatene selv. Jeg vet ikke om noen som har fått skader uten at det er drukket MYE under HELE svangerskapet. Også har jeg mistanke om at de som har skader er veldig underrapportert med mengde. Man vil vel ikke innrømme hvor mye man faktisk har drukket. Så jeg tror du kan være helt rolig, det kommer nok til å gå helt bra! (Dessuten har naturen en evne til å rydde opp selv dersom det ikke gjør det)
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 5. november 2009 #15 Skrevet 5. november 2009 Dere aner ikke hvor lettet jeg er over å ha lest svarene her. Selvsagt vil jeg nå beholde det "lille frøet"... :rødme: Takk for hjelp og støtte!
Elisabeth82 Skrevet 5. november 2009 #16 Skrevet 5. november 2009 Bør du ikke heller kontakte lege og spørre ham/henne til råds om det? De kan sikkert svare mye bedre rundt det om barnet kan være skadet eller ikke. Abort er jo tillatt i dette landet, og det er jo noe du må finne ut av selv. Blir det ikke litt for personlig å spørre vilt fremmede om sånt? Personlig hadde jeg aldri klart å avbryte et liv. Var inne på tanken da jeg var gravid første gangen, men slo det fort fra meg. Hva hvis mi mor hadde gjort det med meg, tenkte jeg. Dessuten var jeg gammel nok til å vite hvordan man skulle beskytte seg og av handlinger kommer det konsekvenser. Og er jo ikke verdens undergang å få barn. Men finnes flere andre som ikke er av samme mening og avbryter graviditeten. Gjør det ihvertfall så kjapt som mulig, vil jeg råde deg til,om du velger det. Da slipper du inngrep og kan ta tabletter. Ville ikke det vært greiere enn å klippe ut et foster?
Elisabeth82 Skrevet 5. november 2009 #17 Skrevet 5. november 2009 Bør du ikke heller kontakte lege og spørre ham/henne til råds om det? De kan sikkert svare mye bedre rundt det om barnet kan være skadet eller ikke. Abort er jo tillatt i dette landet, og det er jo noe du må finne ut av selv. Blir det ikke litt for personlig å spørre vilt fremmede om sånt? Personlig hadde jeg aldri klart å avbryte et liv. Var inne på tanken da jeg var gravid første gangen, men slo det fort fra meg. Hva hvis mi mor hadde gjort det med meg, tenkte jeg. Dessuten var jeg gammel nok til å vite hvordan man skulle beskytte seg og av handlinger kommer det konsekvenser. Og er jo ikke verdens undergang å få barn. Men finnes flere andre som ikke er av samme mening og avbryter graviditeten. Gjør det ihvertfall så kjapt som mulig, vil jeg råde deg til,om du velger det. Da slipper du inngrep og kan ta tabletter. Ville ikke det vært greiere enn å klippe ut et foster? Ok Nå føler jeg meg dum. Leser at du skulle beholde det. Lykke til! Blir det største du har opplevd i hele ditt liv. Det kan jeg love deg. Selv om det ikke er noe lett, er det verdt det.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #18 Skrevet 5. november 2009 Jeg hadde også vært på fylla rett før jeg fant ut at jeg var gravid. hun er verdens flotteste og friskeste 8 åring nå ta det helt med ro
suzie Skrevet 5. november 2009 #19 Skrevet 5. november 2009 Jeg ble gravid uplanlagt og var hele åtte uker på veg da jeg fant ut at jeg var gravid. Hadde vært på flere fester og drukket i løpet av den tiden, men ble beroliget av jordmor - og har i dag den skjønneste 10-åringen i verden - frisk som en fisk.
suzie Skrevet 5. november 2009 #20 Skrevet 5. november 2009 Men - selvfølgelig - rørte ikke alkohol etter jag fant ut at jeg var gravid. Ikke misforstå og tro at det er ok å drikke under svangerskapet:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå