Blåklokke Skrevet 4. november 2009 #1 Skrevet 4. november 2009 Jeg skal pusse opp et soverom. Der er det en plastik-aktig tapet som også har et strukturmønster. Jeg har tenkt å male disse veggene. Veggene er fulle av hull fra plakater og bilder og annen moro, så jeg antar at det blir mye sparkling før jeg kan ta malingkosten fatt. Men må jeg grunne tapeten på noe måte slik at den blir mer mottakelig for malingen? I tilfelle med hva? og har dere noen maling å foreslå som er fin til formålet og ikke lukter så ille? På forhånd takk for svar, KG-venner
Grønt blad Skrevet 5. november 2009 #2 Skrevet 5. november 2009 Jeg skal pusse opp et soverom. Der er det en plastik-aktig tapet som også har et strukturmønster. Jeg har tenkt å male disse veggene. Veggene er fulle av hull fra plakater og bilder og annen moro, så jeg antar at det blir mye sparkling før jeg kan ta malingkosten fatt. Men må jeg grunne tapeten på noe måte slik at den blir mer mottakelig for malingen? I tilfelle med hva? og har dere noen maling å foreslå som er fin til formålet og ikke lukter så ille? På forhånd takk for svar, KG-venner For en tid tilbake pusset jeg opp et rom som hadde en slags plastikkaktig tapet. Den føltes nesten litt klissete. Tror noen kalte den vinyltapet, men er ikke sikker på om det var det. Jeg ble anbefalt å ikke male oppå den, for resultatet kunne bli en litt klissete følelse. Endte opp med å ta av tapeten og legge ny og male den. Angrer ikke et sekund på det. Beklager at jeg ikke svarte på spørsmålet, men tenkte det var greit å dele erfaringer. Er ikke sikkert du har samme tapet. Det jeg gjorde var å oppsøke en malingbutikk (Interiørland, bygg-butikk el.) og spørre der. De vet ofte hva du bør gjøre, hvilke malingstyper som kan passe og kan informere om fordeler og ulemper.
Blåklokke Skrevet 8. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. november 2009 Takk for svar, Grønt Blad! Ja, jeg skal ta en tur til en interiørforretning og forhøre meg. Tror kanskje det kan være en vinyltapet som jeg har også
generalen Skrevet 8. november 2009 #4 Skrevet 8. november 2009 Jeg har malt over en flott (les fryktelig) tapet på gutterommet i gamle hjemmet mitt. Når jeg er på besøk der og legger meg ned på sofaen på rommet "mitt" setter gjerne håret seg fast i veggen og lager stygge merker. Disse flekkene er umulig å vaske bort, og å male over gjør bare vondt værre, da resten av veggen allerede har falmet såpass fordi den har trekt til seg så mye ulumsk. Det er ca to år siden jeg malte veggen, og problemet er like stort nå som da! Bruk tapetfjerner, lei hos malingsforhandler. Slik sak hvor man først går over og stikker hull i tapetet funnker best hører jeg (for at varm damp skal trenge inn og løse opp tapetlimet).
Gjest padawan Skrevet 9. november 2009 #5 Skrevet 9. november 2009 på meg virker det som du har vinyltapet og det er litt risky å male på da vinyltapet ineholder olje® som gjør at den "frastøter" seg malingen. hvis mulig vil jeg anbefale deg å fjerne tapeten før du grunner og maler.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 Det er mykgjøreren i vinyltapeten som reagerer med malingen. For å være på den sikre siden så er det best å fjerne den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå