Gjest Gjest_lala_* Skrevet 4. november 2009 #1 Skrevet 4. november 2009 Jeg skal nå i høst opp i både naturfag og Biologi 1, muntlig eksamen. Jeg hadde ikke råd til å melde meg opp i lab kurs, så har ikke hatt noen øvelser i det hele tatt. Noen som kan fortelle meg litt om hvilke lab øvelser dere fikk på eksamen, slik at jeg har litt å forberede meg på ihvertfall? Lurer gså litt på hvordan type spørsmål man får. Er de veldig store og åpne, eller er det mer spesifikt? F.eks. "Fortell om hvordan næringsstoffene virker i kroppen" eller mer som "Fortell hvorfor B-vitamin er viktig og hvordan man får det i seg". Håper noen kan hjelpe meg litt med dette, om dere har tatt eksamen etter den gamle reformen er jeg fortsatt interessert i å høre fra dere!
Gjest Gjest_lala_* Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 Ingen som har tatt disse eksamenen og som kan si litt om hvordan de var satt opp...? Har prøvd å søke på nettet og i flere forum men finner ingenting om akkurat dette...
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 Jeg skal også ha eksamen nå om noen uker, så kan ikke hjelpe deg noe særlig dessverre. Men eksamen er jo bare på 30 minutter og du skal snakke en del, så det blir ingen langvarige forsøk ihvertfall. Vet at andre tidligere har fått i oppgave å klassifisere planter, det er vel en typisk oppgave tenker jeg.
Møffi Skrevet 11. november 2009 #4 Skrevet 11. november 2009 Se i læreplanen! Der står det hva du skal kunne, også når det gjelder forsøk
Gjest ts Skrevet 11. november 2009 #5 Skrevet 11. november 2009 Se i læreplanen! Der står det hva du skal kunne, også når det gjelder forsøk Jeg er jo klar over hva jeg skal lære, det står jo både i læreplan og bøker. Men jeg vet ikke hvordan det er satt opp og hvilke forsøk som er vanlig å få på eksamen (er jo mange som er utelukket siden de ikke kan ta med store og langvarige), og siden jeg aldri har hatt timer i disse fagene er jeg veldig nervøs, hadde derfor vært greit å fått litt mer info slik at jeg vet litt bedre hva jeg går til.
Gjest ts Skrevet 11. november 2009 #6 Skrevet 11. november 2009 Jeg skal også ha eksamen nå om noen uker, så kan ikke hjelpe deg noe særlig dessverre. Men eksamen er jo bare på 30 minutter og du skal snakke en del, så det blir ingen langvarige forsøk ihvertfall. Vet at andre tidligere har fått i oppgave å klassifisere planter, det er vel en typisk oppgave tenker jeg. Ja, det er det samme jeg har tenkt og, at det ikke blir langvarige. Så skal jo sette meg godt inn i de forsøkene som boka mi tar opp og som jeg kan tenke meg at jeg rekker på den tiden!
Møffi Skrevet 11. november 2009 #7 Skrevet 11. november 2009 Jeg er jo klar over hva jeg skal lære, det står jo både i læreplan og bøker. Men jeg vet ikke hvordan det er satt opp og hvilke forsøk som er vanlig å få på eksamen (er jo mange som er utelukket siden de ikke kan ta med store og langvarige), og siden jeg aldri har hatt timer i disse fagene er jeg veldig nervøs, hadde derfor vært greit å fått litt mer info slik at jeg vet litt bedre hva jeg går til. I stor grad er det jo du som skal fremføre et "emne" på eksamen, derfor er det viktig at du tolker læreplanen og finner forsøk du kan bruke for å vise at du har lært og kan vise det du kan. Her gir også læreboka deg mye gratis ved at de har eksempler på forsøk.. Hvis du f.eks. i naturfag fikk emnet "næringsstoffer" kunne det vært naturlig at du påviste noen av disse i mat ved og benytte jod og fehlings væske (dette er et vanlig forsøk i naturfag) Hvilke forsøk det er vanlig og få i naturfag kommer helt an på lærer og sensor. De største og mest omfattende er selvsagt ekskludert, men selv her kan du gjøre småting for å vise at du forstår begrep og det er sånn man skiller en 6 fra en 5!
Gjest ts Skrevet 11. november 2009 #8 Skrevet 11. november 2009 Men uansett om jeg leser læreplanen til jeg blir grønn, vil ikke det hjelpe meg til å vite hvordan en muntlig eksamen er lagt opp. Jeg er da fullstendig klar over at det er læreplanen jeg skal testes i, og at jeg da må lese på det som står der. Var jo ikke det jeg spurte om i startinnlegget. Jeg er interessert i å vite hvordan selve eksamenen foregår, og om det er mye detaljer de er ute etter, eller om de er interessert i det store bildet. Er derfor jeg spør etter erfaringer fra andre som har tatt dette faget før. Og man velger ikke forsøk selv, hvilket forsøk man skal ha er bestemt på forhånd.
Møffi Skrevet 11. november 2009 #9 Skrevet 11. november 2009 Men uansett om jeg leser læreplanen til jeg blir grønn, vil ikke det hjelpe meg til å vite hvordan en muntlig eksamen er lagt opp. Jeg er da fullstendig klar over at det er læreplanen jeg skal testes i, og at jeg da må lese på det som står der. Var jo ikke det jeg spurte om i startinnlegget. Jeg er interessert i å vite hvordan selve eksamenen foregår, og om det er mye detaljer de er ute etter, eller om de er interessert i det store bildet. Er derfor jeg spør etter erfaringer fra andre som har tatt dette faget før. Og man velger ikke forsøk selv, hvilket forsøk man skal ha er bestemt på forhånd. Google er din venn http://www.utdanningsdirektoratet.no/grep/...1&visning=6 http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.n...naturfagvg1.pdf Om privatisteksamen er ulik avhengig av fylke er jeg usikker på, men det er noe du bør finne ut. Uansett, bor du i Akershus er det litt nye regler på trappene, ihvertfall for vanlig naturfag og biologi. Generelt på en eksamen er man ute etter forståelse, om du skjønner emnet og ikke bare kan gjengi det som står i boka (på detaljplan) Forsøk er i stor grad frivillig, men kan (hvis riktig utført og forstått) trekke opp. Bruken av forsøk i selve oppgaven kommer an på sensor/lærer.
Gjest ts Skrevet 11. november 2009 #10 Skrevet 11. november 2009 Har du lest noe av det jeg har skrevet eller? Jeg er ute etter hvordan eksamenen er bygget opp, hvordan spørsmål man får stilt, og personlige erfaringer og kanskje noen råd til de to eksamenene jeg skal ha. Og forsøk er ikke frivillig, ifølge privatistkontoret skal jeg få spørsmål jeg må svare på, og må gjøre et labforsøk, hvilket forsøk får jeg beskjed om under eksamen. Og det er ikke typen man får vite 48 timer i forkant, det er for elever, ikke privatister. Og igjen, jeg vet at jeg må kunne læreplanen, det er ikke det jeg spør om. Jeg har aldri vært oppe til eksamen før, og ønsker derfor å høre andres erfaringer rundt dette.
Møffi Skrevet 11. november 2009 #11 Skrevet 11. november 2009 Har du lest noe av det jeg har svart eller? Sensor og lærer velger et "emne", dette kan være hva som helst, snevert eller vidt... Og det er ingen på kvinneguiden eller internett generellt som kan fortelle deg hva emnet blir! Du skal legge frem dette som en presentasjon, her kan du dra inn forsøk(siden dette ifølge deg var obligatorisk på privatisteksamen), powerpoint, fysiske ting og annet som måtte passe inn. Spørsmål blir stilt etter hva du forteller, man prøver og stille spørsmål på det nivået du forklarer. Lærer er på din side og ønsker at du gjør det best mulig. Forsøk skal være knyttet opp til dette emnet, men også til læreplanen, i tillegg skal de være enkle og gjennomføre (med tanke på at du bare får en halvtime til og forberede det) Du er tydeligvis ikke så veldig inn i dette her, for jeg gir det et j****g godt råd; kan du læreplanen kan du dette! Lykke til, tror du kommer til og trenge det - Naturfag og biologilærern
Gjest Gjest_student_* Skrevet 12. november 2009 #12 Skrevet 12. november 2009 Jeg har dårlig tro på at du er lærer, du forstår jo ikke hva TS spør etter. TS spør etter erfaringer fra andre som har hatt privatisteksamen, ikke eksamen i forbindelse med skole. Altså har h*n ikke lærer under eksamen, fordi personen ikke har hatt timer i faget. TS har sagt at h*n er nervøs i forhold til hvordan eksamen er lagt opp, og jeg skjønner godt hva det er h*n spør etter. Jo mer man vet om situasjonen man skal inn i, jo lettere er det å føle seg trygg. Andres personlige erfaringer om hvordan de opplevde eksamensituasjonen er en grei måte å forberede seg mentalt. TS, jeg har dessverre ikke tatt eksamen som privatist selv i dette faget, men kjenner noen som har det. Det er som du sier, du får et emne på forhånd som du kan forberede deg i løpet av en halvtime, og inne på selve eksamen får du ofte et emne som må tas på sparket, i tillegg til et forsøk på sparket. Ofte har emnene litt med hverandre å gjøre, så det du får i forberedelsesemnet gir ofte en pekepinn på hvilket forsøk du er nødt til å gjøre, bruk litt av forberedelsestiden til å se på aktuelle forsøk du kan få. Jeg har tatt en del eksamener som privatist selv, og det har for det meste vært veldig vide emner som man kan snakke mye rundt.
Møffi Skrevet 12. november 2009 #13 Skrevet 12. november 2009 Nja, tror du sensor er et eget yrke? Sensorer er lærere innen de respektive fagene, og disse lærerne lager oppgavene.. Ts spør hvilke labøvelser man får på eksamen og jeg henviste til læreplanen der det står hva man skal kunne, også veldig konkret når det kommer til enkelte forsøk. Jeg kom også med et eksempel på forsøk i forhold til et emne ts tok opp. Videre har jeg bedt ts lese gjennom øvelsene det står om i boka, men også sagt at man skal droppe de mest tidkrevende. (du rekker ikke og lage hudkrem på en halvtime, men det er andre måter og vise hva en emulgator er, for og ta flere naturfagseksempler) Jeg har også sagt at oppgaver kommer helt an på lærer/sensor, og er ikke noe man vet hva kommer til og være på forhånd. Noen spør snevert, andre veldig vidt, men de er på din side og ønsker og få frem det beste i deg så du gjør det bra. Siden emnet var startet 4/11, og per i går bare hadde fått et svar tenket jeg at jeg skulle hjelpe til litt på forsøksdelen, beklager at jeg gjorde det :dåne:
Fantomina Skrevet 12. november 2009 #14 Skrevet 12. november 2009 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #15 Skrevet 12. november 2009 Jeg hadde ikke råd til å melde meg opp i lab kurs, så har ikke hatt noen øvelser i det hele tatt. Noen som kan fortelle meg litt om hvilke lab øvelser dere fikk på eksamen, slik at jeg har litt å forberede meg på ihvertfall? Ts spør hvilke labøvelser man får på eksamen TS har forklart flere ganger at hun spør etter øvelser andre har fått, slik at hun vet litt om hva andre har gått igjennom, ikke hvilken spesifikk øvelse hun vil få på eksamen. Om det er så at du er naturfag og biologi lærer, burde du vel kunne ha en del å bidra med her? Tar man eksamen så vet man jo at det er læreplanen man skal eksamineres i, men den sier jo som TS sier, ingenting om hvordan det er lagt opp under selve eksaminasjonen, og hvordan oppgaver som er vanlig å få. Hvor mange av spørsmålene her på KG er ikke av den typen man ikke kan få fasitsvar på, men hvor man er nteressert i å høre andres erfaringer? Skal selv opp i biologi som privatist i høst så er interessert i temaet selv! Jeg var som Junimarie oppe i naturfag for noen år siden, og jeg fikk da om tema "elektrisitet" (dette var reform 94), og så skulle jeg bare prate om dette emnet. Dette var på skolen, så læreren min var en av de to sensorene, og han spørte litt spørsmål på slutten når jeg ikke hadde så mye mer å si. Fikk et enkelt forsøk, skulle koble sammen noen ledninger til et batteri slik at jeg fikk en pære til å lyse. Helt til slutt (5 min kanskje) fikk jeg spørmsål om et annet emne, men husker ikke hvilket det var. Har tatt en del privatist eksamener nå, og det har bare vært store og åpne problemstillinger som man som regel alltid kan si noe om ihvertfall. Men om du står fast, eller om sensor føler at noe mangler i forklaringen din så vil de hjelpe deg videre, og stille spørsmål. På hver eneste eksamen har det gått bedre enn jeg hadde trodd selv! Lykke til ihvertfall!
Gjest ts Skrevet 13. november 2009 #16 Skrevet 13. november 2009 Jeg hadde muntlig eksamen i naturfag da jeg gikk i førsteklasse i 2005. Jeg vet ikke om det er stor forskjell fra vanlig eksamen og privatisteksamen eller om opplegget er forandre fra da, men for oss var det iallfall sånn at vi fikk et tema vi skulle holde et kort framlegg om, og deretter stilte faglærer spørsmål. Vi var tre stk inne samtidig og holdt framlegg etter tur, og så svarte vi på spørsmålene. Noen spørsmål var åpne så alle fikk svar, og noen stilte han direkte til hver av oss. Jeg tror alle spørsmålene var hentet direkte fra boka, og vi fikk ingen lange, dyptgående spørsmål. Det var også noen begreper og figurer fra boka vi skulle forklare. Håper det er til hjelp Takk for svar, det hjelper! Er kjempenervøs for hele situasjonen, har jo lest masse og kan pensum, men vet at jeg blir fort nervøs og at det kan ødelegge for meg, og hater situasjoner hvor jeg ikke vet hva som skal skje...
Gjest ts Skrevet 13. november 2009 #17 Skrevet 13. november 2009 TS, jeg har dessverre ikke tatt eksamen som privatist selv i dette faget, men kjenner noen som har det. Det er som du sier, du får et emne på forhånd som du kan forberede deg i løpet av en halvtime, og inne på selve eksamen får du ofte et emne som må tas på sparket, i tillegg til et forsøk på sparket. Ofte har emnene litt med hverandre å gjøre, så det du får i forberedelsesemnet gir ofte en pekepinn på hvilket forsøk du er nødt til å gjøre, bruk litt av forberedelsestiden til å se på aktuelle forsøk du kan få. Jeg har tatt en del eksamener som privatist selv, og det har for det meste vært veldig vide emner som man kan snakke mye rundt. Ok, greit å vite at de ofte har forsøk i forbindelse med det hovedtemaet man får, da kan jeg jo se kjapt igjennom de øvelsene på forberedelsestiden!
Gjest ts Skrevet 13. november 2009 #18 Skrevet 13. november 2009 Skal selv opp i biologi som privatist i høst så er interessert i temaet selv! Jeg var som Junimarie oppe i naturfag for noen år siden, og jeg fikk da om tema "elektrisitet" (dette var reform 94), og så skulle jeg bare prate om dette emnet. Dette var på skolen, så læreren min var en av de to sensorene, og han spørte litt spørsmål på slutten når jeg ikke hadde så mye mer å si. Fikk et enkelt forsøk, skulle koble sammen noen ledninger til et batteri slik at jeg fikk en pære til å lyse. Helt til slutt (5 min kanskje) fikk jeg spørmsål om et annet emne, men husker ikke hvilket det var. Har tatt en del privatist eksamener nå, og det har bare vært store og åpne problemstillinger som man som regel alltid kan si noe om ihvertfall. Men om du står fast, eller om sensor føler at noe mangler i forklaringen din så vil de hjelpe deg videre, og stille spørsmål. På hver eneste eksamen har det gått bedre enn jeg hadde trodd selv! Lykke til ihvertfall! Takk for svar! Bra å vite at det høres ut som om dte kommer mer vide emner slik at jeg kan snakke rundt temaet, istedenfor å bare svare på enkeltspørsmål! Har brukt Brooker's biology paralellt med lærebøkene i biologi, så har klart å få med meg mye, men er vanskelig når man ikke har hatt lærer å vite hva slags detaljer man skal legge mest vekt på. Men i og med at det er vide spørsmål, så er det vel helst meningen at man skal forklare hovedtrekkene, og så kanskje det blir pluss om man får med detaljer i tillegg? Lykke til til deg og!
Virvel Skrevet 13. november 2009 #19 Skrevet 13. november 2009 (endret) Jeg hadde muntlig eksamen i 3BI, det er riktig nok noen år siden, men det virker ikke som om de har forandret opplegget så mye. Jeg trakk først et emne jeg fikk forberede meg på (i en halvtime). Jeg måtte forklare den labøvelsen vi hadde hatt til dette temaet, men alt det praktiske var gjort på forhånd, så jeg skulle bare peke og forklare hva som var gjort, og hvorfor resultatene ble som de ble. Poenget er uansett at det er DU som skal snakke, og jo mer du snakker, jo færre spørsmål får du fra eksaminator og sensor. Etterpå ble jeg tildelt et annet emne, men jeg fikk ingen flere "rammer" enn det, så jeg kunne velge helt selv hvordan jeg ville angripe det og hvor mye jeg ville si om hva. Her begynte jeg å prate meg litt bort, og da var de flinke til å stille litt ledende spørsmål slik at jeg hentet meg inn igjen. Helt til slutt stilte de vel noen spørsmål slik at jeg også fikk bevist at jeg kunne de få tingene jeg hadde glemt å nevne, pluss at jeg fikk noen "bonusspørsmål" som strengt tatt var helt utenfor pensum, men som vippet meg opp en ekstra karakter. Jeg var kjempenervøs da jeg kom inn, men alt i alt var det en god opplevelse, og jeg følte virkelig at jeg mestret noe stort og skummelt den dagen. Da jeg senere hadde muntlig på høyskolen gikk det som en lek. Endret 14. februar 2011 av Virvel
Gjest ts Skrevet 30. november 2009 #20 Skrevet 30. november 2009 TS her, ville bare si fra at jeg har hatt eksamen i dag, og fikk 6!! Var absolutt ikke så ille som jeg trodde det skulle være, sensorene var kjempeålreite og oppgaven passe vanskelig (Pluss at jeg fikk litt hjelp av legen). Er så utrolig glad!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå