Knøtteliten Skrevet 4. november 2009 #1 Skrevet 4. november 2009 Så en gang for lenge siden et program på tv, der de hadde for seg kattespråket. det var faktisk veldig interessant man fikk en innføring i hva de forskjellige lydene (mjauene) betydde. "jeg koser meg", "jeg er utolmodig", "jeg er stresset", "jeg vil noe", "jeg tror det er fare på ferde", "jeg liker deg", "jeg liker deg ikke"..... altså et mangfold av meninger med de forskjellige lydene de gir fra seg! Men jeg kommer jo ikke på hvordan dette var...er jo så lenge siden. Og nå har vi fått oss en liten pus, som har et bredt orforråd hadde vært morro å visst litt mere om dette skjønner jo til tider hva han vil, men.. Når han sover og drømmer kan han lage en slags "klappre-lyd". Dette skjer også om han sover og det kommer skarpe lyder rundt han så han våkner til litt. Ser for meg at han drømmer om farer eller skumle ting? Ellers har han denne klassiske "brrrrijo? brrrrrijo?" som han bruker ganske ofte. Det høres faktisk ut som om han mjauer det i spørsmålsform og gudene må vite hva han vil da, det har jeg ikke funnet ut. Også "mrrrf? mrrrf?" mens han tusler litt rundt. Ofte tilfeldigvis rundt kjøleskapet... Ser for meg at dette er "vil ha mat" :gjeiper: Også er det den mer høylydte "iiiiiijaO! iiiiiijaOO!". Også er det den litt mer stille "mmmM", uten at munnen er åpen. Minner litt om en unge som surver Noen kattespråk-eksperter der ute?
Knøtteliten Skrevet 13. november 2009 Forfatter #2 Skrevet 13. november 2009 Ingen som har lurt på/forsket på/lært om dette her, altså? Er det bare jeg som er litt i overkant nysgjerrig på hvordan katta mi kommuniserer, kanskje
Tabris Skrevet 13. november 2009 #3 Skrevet 13. november 2009 Jeg synes også dette er veldig interessant. Det er stor forskjell på hilsemjauen jeg får når pus løper inn etter noen kalde timer ute og den høylytte, desperate mjauingen når jeg har slått på støvsugeren og glemt å slippe henne ut først.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #4 Skrevet 13. november 2009 Når jeg henter katten inn etter en stund ute kommer hun med mange korte tette mjau: "mja-mja-mja-mja-mja-mja-mja!" Er nok så glad for å komme inn.
Blåklokke Skrevet 13. november 2009 #5 Skrevet 13. november 2009 Katten min er meget pratsom og har et godt utviklet vokabular, i alle fall for meg som har vært mammaen hennes i mange år! Hun mjauer alltid når jeg kommer inn i rommet hun befinner seg i, eller omvendt. Da kommer hun med en kort hilse-mjau mens hun ser på meg. Men gjelder det mat er mjauingen mye mer intens. Hun mjauer langtrukkent og anstrenger seg så hun får rynker på snuten:) Og hun hun mjauer om og om igjen, ofte til hun blir hes.. Og dette gjelder under de vanlige måltidene hennes, og også dessverre mens jeg spiser.. Det spiller ikke noen rolle om jeg bare knasker en gulrot, hun er alltid overbevist om at jeg har noe godt på tallerknen. Og eh.. oppdragelsen er kanskje ikke den aller beste Når hun skal fortelle meg at noe er galt, er mjauingen langsom og klagende, det er hvis hun har vondt noe sted. Og dersom utgangsdøren er åpen og pus registrerer noen artsfrender i faretruende nærhet, er mjauingen ikke til å ta feil av. Den er høy, skrikende og ender i hvesing og en merkelig slags snorkelyd fra snuten. Ja, pus er jammen språkmektig!
Gjest Blubberella Skrevet 13. november 2009 #6 Skrevet 13. november 2009 Katta mi har mange måter å uttrykke seg på, og det er så koselig når hun "prater" til meg Dette er hvordan jeg av erfaring tolker pratingen hennes: Korte, nesten malende "brrrt" = enten "heisann" når hun kommer inn, eller små hint om at hun er trygg og trives med tingenes tilstand. Små lyse mjau, bare såvidt hun åpner munnen = "jeg vil noe", enten vil ha mat (gjerne kombinert med ivrig tusling mellom meg og matskåla), eller vil ut. Miiiiaaaaooo! = "Slipp meg inn nå!!! Hører du meg ikke, eller?" Eller hvis jeg ikke reagerer etter flere forsøk på å fortelle meg at matskåla er tom. Noen ganger sier hun bare sånne korte "ma", og det betyr rett og slett at hun er så gira og fornøyd (f.eks. mens jeg lager mat til henne) at hun maler. Da får hun ikke alltid til å mjaue ordentlig. Og en annen artig greie, som min nåværende katt aldri gjør; ivrig "smatting" eller svak "gneldring", nesten som en liten hund. Min forrige katt gjorde dette hvis hun så fugler utenfor vinduet, eller en flue som hun ikke nådde tak i. Ingen vet helt sikkert hvorfor katter gjør dette, men det er jo litt søtt da Min katt så ut til å være litt frustrert eller irritert over å ikke nå tak i byttet.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #7 Skrevet 13. november 2009 Katta mi har mange måter å uttrykke seg på, og det er så koselig når hun "prater" til meg Dette er hvordan jeg av erfaring tolker pratingen hennes: Korte, nesten malende "brrrt" = enten "heisann" når hun kommer inn, eller små hint om at hun er trygg og trives med tingenes tilstand. Små lyse mjau, bare såvidt hun åpner munnen = "jeg vil noe", enten vil ha mat (gjerne kombinert med ivrig tusling mellom meg og matskåla), eller vil ut. Miiiiaaaaooo! = "Slipp meg inn nå!!! Hører du meg ikke, eller?" Eller hvis jeg ikke reagerer etter flere forsøk på å fortelle meg at matskåla er tom. Disse her gjør katten vår også, og jeg er enig i tolkningen. I tillegg så smatter han hvis han er frustert, spesielt hvis vi holder ham og han egentlig vil ned (ikke noe vi gjør lenge av gangen da..). Samtidig fikserer han gjerne blikket et sted, f eks dit han vil. den brrrt - lyden er nesten som et hei også. Også har han noen lange og høye mmmjjjaaaaaoooow??? som han bruker noen ganger når han er med oss på tur. Lurer på om det kan være fordi han blir utålmodig når han er utenfor territoriet sitt og ikke liker at vi stopper opp/går for fort. også noen små ....mffff når vi koser med ham og han strekker seg Koselyder.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #8 Skrevet 13. november 2009 Jo, også er mye av språket til katten i halen Om den holder halen rett opp er den ofte glad, og om den løfter den og holder den opp når den går forbi deg er det en måte å hilse på. Om det rykker i halespissen eller hele halen er det varierende grad av utålmodighet og et ønske om å egentlig forlate situasjonen/stillingen den er i (om den blir holdt igjen eller om den ligger og lurer på et bytte, men må vente litt til).
Fanderay Skrevet 14. november 2009 #9 Skrevet 14. november 2009 Jeg så også noe om dette en gang i tiden. Så vidt jeg husker har noe å gjøre med hvilken vokal som er lengst. Miiiiiau - tror jeg er kattunger som bruker mest Miaaaaau - betyr vil ha Miauuuuu - er skuffelse Sånn som jeg husker det. Katter er så søte!
Knøtteliten Skrevet 14. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 14. november 2009 Miiiiiau - tror jeg er kattunger som bruker mest Miaaaaau - betyr vil ha Miauuuuu - er skuffelse Ja, det er mulig ja! var noe med dette, hvor de la "vekten" i mjauen også, husker jeg Ellers er det morro å lese om alles erfaringer her Man lærer seg jo til å forstå de etterhvert, men det er jammen meg mange forskjellige lyder som bor i disse skjønningene våre :rødme:
RedFox81 Skrevet 18. november 2009 #11 Skrevet 18. november 2009 De vanligste lydene i kattespråket er kattens maling og "miau". Når katten maler (en rumlelyd), betyr det at den ønsker å opprettholde kontakten med mennesket; altså har vi en fornøyd katt. "Miau" kan deles inn i 4 kategorier, alt ettersom hvilken bokstav den legger trykk på. 1)En lang M (M-m-m-iau) bruker tillitsfulle katter for å oppnå kontakt, og kan bety "hei". 2)Lang I-lyd (M-i-i-i-au) betyr at katten er katten er stresset, eller har det vondt. 3)Dersom katten forlanger noe, vil den legge trykk på A-en (Mi-a-a-a-u). Jo lengre A, desto større er kravet til katten. 4) Hvis katten begynner å miste troen på at den får viljen sin, vil den desperat prøve seg en lang U, som i "Mia-u-u-u". -> Kattespråk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå