Gå til innhold

Dexem

yoga

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd Dexem krem. (Har ganske ille atopisk eksem på hendene, blir aldri bra liksom) Ja, den lindrer kløen en smule, og hvis jeg smører den på om kvelden så er hendene mine litt mindre røde dagen etter. Men jeg synes den lukter skikkelig ekkelt, nesten som mugg. Og den gir veldig lite fuktighet, så jeg våkner opp med hender som er så tørre at jeg ikke kan bøye fingrene. (Ja, jeg har ekstremt tørr hud.) Den lille tuben er ikke verdt de 100 kronene, etter min mening.

Det som følger er litt off topic, men siden det ble nevnt diverse kremer:

Jeg sliter veldig med å i det hele tatt finne en krem som gjør at hendene mine føles myke om morgenen. Locobase, Decubal og Apobase gjør at det føles deilig og mykt en stund, men når kremen har trukket inn blir huden om mulig enda tørrere enn før. Altså, ikke det øverste hudlaget, på en måte. Huden SER liksom ikke så tørr ut, men den kjennes ut som om den er et par nummer for liten. Jeg bruker bomullshansker av og til, det hjelper litt på å bevare fuktigheten.

Aderma og Avene har jeg også prøvd, de synes jeg lukter rart og de forsvinner liksom i løpet av 15 minutter og jeg er tilbake på scratch - bokstavelig talt.

Den kremen som fungerer best for meg mtp tørr, stram hud er Karbamid 10%. Men den er ikke på langt nær så bra som sin forgjenger, Carbaderm. Dessverre ble denne trukket fra markedet for et års tid siden. Etter det har jeg hatt store problemer.

Når jeg får sprekker og sår på hendene bruker jeg Betnovat, som er en sterk kortisonsalve. Dessverre har mange års bruk av denne gjort at huden min er veldig skjør og tynn. På utslett på andre områder av kroppen (f.eks. knehaser) bruker jeg hydrokortison.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har som mange nevnt her også forsøkt "alt", både av tablett-, og lysbehandling og kremer/salver. Det som av erfaring er bra for meg, er iallfall å bytte kremer ofte - jeg har nærmest 5-6 ulike jeg bytter på... Slitsomt er det! Av kortison veksler jeg mellom Elocon og Dermovat (klasse 3 og 4 i kortison). Ellers har jeg grei effekt av A-derma og Decubal.

Men en annen som er bra (og økologisk og ekte) er Ringblomstsalve fra Vossabia, (vossabia.no), som er passe fet og roer ned rødheten, god å bruke på natten med bomullshansker over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...