Gjest Gjest_nysgjerrig_* Skrevet 4. november 2009 #1 Skrevet 4. november 2009 jeg og kjæresten har en diskusjon gående med det og være på nett, legge ut bilder og skrive ting i status på både facebook og nettby. jeg er aktiv bruker av begge sidene, mens han er nylig kommet på facebook og er ganske fersk på dette. men han vil ikke at jeg skal legge ut bilde® av oss fordi han ikke er glad i å ha bilde av seg på nettet. selv om det er et bilde av han på en fest som noen andre har lagt ut og "tagget" han på, men det gjorde visst ikke noe. han vil heller ikke at jeg skal skrive noen ting i statusen som vi gjør, sånn typiske ting jeg kan finne på og skrive er for eks "nå blir det filmkveld og middag med kjæresten min " jeg "bretter" ikke ut alt jeg gjør, men det og kalle han kjæresten min og skrive at jeg er glad i han for eks, legge ut et bilde av oss som vi tok som ble et veldig bra bilde. men sånne ting som dette er ikke aktuelt fra hans side...han er den typen som ikke liker og "vises" som han selv sa. jeg respekterer jo dette selvsagt og skal jo ikke gjøre noe han ikke vil jeg skal gjøre. men da lurer jeg på hvilke holdninger har også andre folk til sånt? er du veldig aktiv på nett? legger du ut masse bilder?
Gjest Groggo Skrevet 4. november 2009 #2 Skrevet 4. november 2009 Jeg er nok veldig sånn som kjæresten din. Jeg ønsker ikke å kringkaste hverdagslivet mitt, og verbale kjærlighetserklæringer ser jeg ikke angår andre enn den det gjelder. Selv om mange legger ut veldig uskyldige oppdateringer syns jeg det i sum kan bli i overkant intimt. Jeg har noen litt perifere bekjente på facebook og jeg syns det kan bli litt klamt å være konstant oppdatert på hva de spiser til middag, hvor ofte bestemor er på besøk og hvor glad de er i mannen sin som for andre gang denne uka serverte frokost på senga med blomster og lys. (Og ja - man kan velge å gjemme oppdateringer, men da forsvinner også en del av vitsen med facebook syns jeg). Jeg er klar over at dette selvfølgelig bare er et utsnitt av deres liv, men iblant føles det som man sitter og glaner inn folks kjøkkenvindu og spionerer på deres hverdagsliv. Jeg syns på en måte ikke at folk jeg ellers har et mer distansert forhold til TRENGER å vite denne type personlige ting om meg. Jeg pludrer jo om hverdagshendelser med kjæreste, familie og nære venner - men jeg ønsker ikke at gamle studiekamerater, kolleger, sjefen etc. skal ha samme innsyn. Jeg er på facebook fordi jeg syns det er fint å kunne vite litt overordnet hvordan det går med folk, og for å ha en enkel og lite invaderende måte å gjenopprette kontakt på. Syns det er fint og hyggelig å være oppdatert på slikt som hvor studiekameratene har fått jobb, hvem fra ungdomsskolegjengen som har flytta tilbake til hjembygda, og om noen har fått barn. Jeg trenger bare ikke ALLE detaljene... Og jeg tror heller ikke at de trenger mine.
Jade Skrevet 4. november 2009 #3 Skrevet 4. november 2009 Jeg setter pris på å kunne gjøre hva jeg vil uten å være redd for at kjæresten min skulle brette det ut på Facebook :/ *litt* privatliv må man kunne ha. Dessuten er det lettere å be kjæresten om å fjerne bilder, enn å be venner om å gjøre det. Han vil gjerne ikke virke "kjip".
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #4 Skrevet 4. november 2009 Jeg synes det er viktig å respektere hva andre ønsker om facebook og publisering på andre nettsider. Det er ikke mange år siden folk var MYE mer restriktive med hva de la ut på nettet, fullt søkbart med navn og diverse personlig info. Vi vet ennå ikke om alle konsekvensene av at "alle vet alt"; stort sett tror jeg det er relativt ufarlig, men det er ikke rart noen kvier seg mot at alt skal kringkastes. Om du skriver at du og kjæresten har gjort et eller annet synes jeg det kanskje bør være opp til deg, samtidig har det kanskje litt med at man føler at folk kikker inn gjennom vinduet ditt, nesten... Husk at plutselig vet "alle" at dere er sammen og har spist pizza eller vært på ferie til Bulgaria. Det er ikke store ting, men egentlig ganske unødvendig. Så lenge han ikke er like "sjenert" om forholdet i det virkelige liv ville jeg absolutt prøvd å respektere at han ikke er komfortabel med dette. Og gurimalla hva man får vite om folk gjennom facebook Jeg skriver sikkert for mye om meg selv der også, men da har jeg i hvert fall styringa selv, jeg hadde ikke likt det om andre skrev så mye om meg...
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #5 Skrevet 4. november 2009 Ja, legger ut alt. Bilder av andre og meg, informasjon, kjærester, elskere, happenings, konflikter på jobb og med sjefen og kolleger, you name it: alt kommer i nettbyene, og på linkedin.com.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå