Gå til innhold

Hormonspiral for de som ikke har født

Zinnia

Anbefalte innlegg

Hei!

Sluttet på cerazette for en stund siden da jeg innså at jeg hadde nesten alle bivirkningene i pakningsvedlegget. Er i fast forhold og bruker kondom nå, men har ikke så lyst til at det skal være en langvarig løsning. Jeg fikk en legetime hvor vi diskuterte prevensjon, og endte opp med at jeg fikk med meg resept på hormonspiral og henvisning til gynekolog.

Men kjenner nå etter å ha lest litt på nettet at jeg fremdeles synes spiral er kjempeskummelt. Virker som om at hvis det går gale, går det veldig gale, lest om folk som får store smerter, at livmoren kan perforeres, utstøtning, bekkeninfeksjoner og det som værre er.. hjelp! Men legen min mente at dette er uhyre sjelden, hun hadde ikke hatt med slike tilfeller å gjøre, og sa at de fleste hadde absolutt ingen prblemer med den.

Så vil gjerne høre masse om andres erfaring før jeg tar en endelig avgjørelse, har bare lagt det på is foreløpig.

Er det vondt å sette inn/vondt lenge etterpå?

Bivirkninger?

Hvordan er det å trene med, kjenner dere noe til den? Den blir ikke utstøtt om man trener hardt og ofte?

Merker partner noe til de under sex? Kan han skjære seg på de festetrådene som kommer ut? Litt bekymret for dette da jeg selv nå enkelte dager kan få strålesmerter opp i livmorområdet under sex...

Legen var veldig skeptisk til implantat, uten at jeg helt husker hvorfor. Plaster passer ikke for meg av flere grunner. Sprøten har jeg hørt mye rart om, men har en venninne som er kjempefornøyd og har brukt den lenge. P-ring prøvde jeg såvidt for lenge siden, dyrt og mye styr, men kunne kanskje gitt det en sjangse til.

Noen som eventuelt har flere p-pillemerker å anbefale? Vet det er håpløst da det er så individuelt, men likevel...

Bivirkninger jeg savner etter å ha sluttet:

-større pupper

- ingen/sjelden mens, kjempepraktisk

- fin hud. Men det er ikke så viktig, fikk et stort kviseutbrudd da jeg sluttet på cerazette, men tror det bare var en reaksjon og det har roet seg nå.

Bivirkninger jeg IKKE vil ha som jeg er mest lei av:

- store humørsvingninger

- nedsatt sexlyst

- vektøkning/konstant sultfølelse

Håper noen har innspill, takknemlig for alle svar! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Hvor vondt det er og hvor lenge det varer er nok individuelt. Noen merker nesten ingenting, noen andre merker noe mer.

- Jeg tror man ikke skal trene veldig hardt samme dag og de første dagene etter den er satt inn, men at man etter kort tid kan trene som man pleier.

- Dersom trådene er kuttet av langt oppe, så vil ikke partneren din merke noe.

Jeg har ingen personlig erfaringer, men Lommelegen skriver dette om hormonspiral: http://www.lommelegen.no/322029/hormonspiral

Det ser ganske trygt ut, synes jeg.

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg har hormonspiral uten å ha født, og er veldig fornøyd. Det er nå tre år siden jeg fikk satt den inn.

Å sette den inn var litt ubehagelig, men ikke vondt. Ubehaget for min del kom nok først og fremst av at jeg lå og tenkte på at det var litt "invaderende" arbeid som foregikk der nede... Jeg hadde ingen smerter i etterkant av innsettingen.

Jeg husker ikke helt hva legen sa om trening, men jeg trente ikke på etpar dager.

Ellers er det ingenting som hindrer trening.

Jeg kjenner aldri spiralen, verken i hverdagen, under hardere fysisk aktivitet eller under sex, og mannen min har ikke kjent trådene.

Jeg har ingen merkbare negative bivirkninger av hormonspiralen, heller. Normal sexlyst, ingen humørsvingninger, ingen vektendringer, ingen hudendringer :)

Hos meg er ikke mensen blitt helt borte. Jeg blør bittelitt hver måned, men det er så lite at jeg klarer meg med et truseinnlegg eller to per dag i to-tre dager.

Andre kan sikkert ha andre erfaringer, men jeg er veldig fornøyd.

Da jeg gikk på p-piller ble jeg veldig humørsyk og hormonell, og mistet sexlysten totalt. Jeg er en annen person idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to hormonspiraler (riktignok etter at jeg hadde født begge to) og har delte erfaringer.

Jeg syntes det gjorde veldig vondt å få satt dem inn og hadde vondt i en ukes tid etterpå. Legen min forklarte at jeg har en knekk i livmora som forårsaket dette.

Utover det var jeg veldig fornøyd og årsaken til at jeg ikke har satt inn en tredje er i hovedsak at jeg ikke orker smerten ved innsetting en gang til.

Til spørsmålene dine:

Ja, partner kan merke den - jeg var tilbake og klippet tråder i etterkant av at jeg satte den inn :ler:

Nei, du kjenner den ikke når du trener og hard trening er ikke farlig.

Jeg hadde ingen bivirkninger og hadde sjelden mens, men av og til kraftig blødning ved mens. Syns spiralen dempet syklussymptomer, så jeg mistet litt oversikten over hvor jeg var i den, men det hadde forsåvidt ingen praktisk betydning heller.

På slutten av den andre perioden med horminspiral hadde jeg flere spredte blødninger og var ikke så fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på kobberspiral, siden poenget for meg var å slippe hormoner helt. Har aldri født.

Er det vondt å sette inn/vondt lenge etterpå?

- Gjorde veldig vondt der og da, for å minske dette kan man spise smertestillende på forhånd, men jeg trodde ikke jeg skulle trenge det. Så var det ganske vondt i tre dager, ubehagelig i en uke etterpå.

Bivirkninger?

- Ingenting. Menstruasjonsmengdene og smertene er omtrent som før jeg begynte på hormonprevensjon.

Hvordan er det å trene med, kjenner dere noe til den? Den blir ikke utstøtt om man trener hardt og ofte?

- Jeg kjenner den aldri, utenom at det kniper litt under eggløsning og menstruasjon. Jeg er aktiv, og den har holdt seg på plass i tre år nå.

Merker partner noe til de under sex? Kan han skjære seg på de festetrådene som kommer ut?

- Han kjenner de, men han sier det ikke er noe problem. Hadde det vært det hadde jeg bare fått dem kuttet.

Jeg er totalt sett storfornøyd med kobberspiral, plustelig har jeg fått sexlysten tilbake, stabilt humør og ingen rare vektøkninger. Og den ene uka med smerter under innsetning er verdt det, også siden den skal byttes så sjelden. Fordelen med kobberspiral er også at dersom man får kjipe bivirkninger av den, så er det bare å få den nappet ut igjen.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!

Tenker at det er jo verdt å prøve, hvis det funker for meg er det jo helt genialt! :ler:

Hvis det ikke passer for meg er det jo litt kjedelig, særlig med tanke å prisen. Men da har man ihvertfall prøvd. Håper man får time raskt dersom det skulle skjære seg og man ligger med store smerter.

Jeg gruer meg mest til innsettingen da jeg har noen dårlige erfaringer fra GU. Eller stort sett har det gått greit, men det var en som skulle kjenne på livmoren min en gang, rotet rundt der inne og presset på magen samtidig, jeg synes det var helt grusomt og holdt på å brekke meg av det.

Siden det har jeg vært mye mer nervøs for sånne undersøkelser, og blir lett kvalm av bare av å tenke på det meste som har med livmor og fødsler og sånt å gjøre :gjeiper:

Så for meg blir det viktig å finne en gynekolog som forstår og tar det litt rolig. Noen som vet om flinke og helst kvinnelige gynekologer i Bergen? :)

Blir spennende dette her, føler meg modig om jeg gjennomfører, haha :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om du er klar over at det finnes to typer kobberspiral? Den siste som er kommet ut heter Flexi t 300 (ikke flexi t + 300). Og den er mindre, ergo den skal være mindre vond og sette inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det visste jeg ikke! Fåes den i Norge? Dumme legen min, hvorfor sa ikke hun noe om det?

Nuvel..... de siste dagene har eg lest og lest på nettet og kommet frem til følgende (tror jeg da, blir så forvirret av alt sammen :lur:):

- leste i pakningsvedlegget til hormonspiralen på nett, og de fleste vanlige p-pillebivirkninger er listet opp der som vanlige (mer enn en av hundre). Og da blir det jo litt meningsløst om det er så vanlig på spiralen og? Hvis jeg skal gjøre noe så drastisk vil jeg i så fall ha den lille kobberspiralen i stedet som appifany nevnte, som jeg ikke hadde hørt om før nå!

- Gikk inn på legemiddelverket.no (bra nettside forresten, ihvertfall til å være norsk! :fnise: ) og lærte en hel del. Blant annet stod det at alle p-piller som selges i Norge er å regne som lavdoserte p-piller, det overrasket meg. Og at østrogenet i kombinasjonspillene er det samme, men at det fins mange forskjellige typer gestagener som kan være forskjellig i de forskjellige pillene.

Så det jeg gjorde da, var å gå inn i pakningsvedleggene til alle p-piller jeg har gått på og andre jeg husket navnet på og prøve å kartlegge hva jeg egentlig har prøvd, og hvilke som har samme hormoner og ikke. Har i tillegg søkt og lest masse her på forumet. Vurderer nesten å prøve flere p-piller før jeg evt begir meg ut på den lille kobberspiralen, hvis den er å få tak i her. Har lest en del positivt om Synfase, og den har et gestagen i seg som jeg ikke har prøvd enda.

Så akkurat nå tror jeg at jeg skal snakke med en lege igjen før jeg forvirrer meg selv enda mer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ganske så ny. Ei venninne av meg trasket rundt i alle apotek helt til hun fikk det ene apoteket til å bare bestille den. Hun skal sette den inn snart når hun har legetime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt en avgjørelse utrolig nok..

Var på helsestasjon for å få en nye prat rundt hva jeg skulle gjøre, lufte litt tanker og få en second opinion. Hun jeg snakket med anbefalte meg også å prøve hormonspiralen. Hun sa også at det var stor forskjell i sikkerhet mellom kobber og hormonspiral, så det spiller jo litt inn og. Så da prøver jeg hormonspiral :)

Har fått time på mandag! :haar: Grugleder meg, hehe.

Jeg fikk anbefalt en klinikk på helsestasjonen, og tok den selv om den viste seg å være privat. Noen som vet ca hva det ville kostet sånn ca om jeg hadde brukt henvisningen fra fastlegen og fått time et sted med trygderefusjon eller rekvisisjon eller hva det heter..? Men det er jo forhåpentligvis en engangsinvestering, og fikk time den dagen jeg ville, så tror ikke jeg kommer til å bytte for å spare noen hundrelapper... ooo, er spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har hørt at det er vanskeligere å sette inn en hormonspiral enn kobberspiral hos de som ikke har født...

Hvordan gikk det, TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt på Cerazette fordi jeg tåler "ingen" andre p-piller. Får akkurat som deg alle bivirkniger i pakningsvedlegget pluss litt til :snurt: Har lyst til å teste ut kobberspiral, men jeg har ikke født.

Håper du kan fortelle hvordan det gikk, og hvordan det går i dagene etter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så artig at folk følger med og er nysgjerrig! :)

Nå har jeg ikke fått satt inn spiralen enda... Jeg skulle hatt timen på en mandag, men fredagen før fikk jeg mensen. Aner ikke hvordan vanlig praksis er når sånt skjer, men kan ikke tenke meg at det er den beste situasjonen å ligge der med mens når man skal få satt inn spiral. :fnise: Så jeg avbestilte timen.

Da jeg skulle bestille ny time, var jeg litt usikker på hvor jeg skulle ringe, da jeg gjerne vil ha det billigst mulig (er student). Jeg leste mye positivt bl a her inne om sentrumslegene, de er private men har studentrabatt, kort ventetid og åpent i helgene stod det på nett. Men de holder på å flytte for tiden, stod at telefonen skulle åpne for timebestilling sist uke, men det gjorde den ikke. Så jeg har ventet litt og prøvd å få tak i de. Jeg har også ringt til offentlige, men der er det rundt 3-4 måneders ventetid. Andre jeg har ringt til har jeg enten ikke fått tak i, eller det har vært veldig dyrt.

Så da ble jeg litt utålmodig i dag, ringte samme sted jeg opprinnelig hadde time, og skal sette inn tirsdag morgen! :) (og ingen mens denne gangen håper vi.. :ler: ) Blir spennende, jeg planlegger å spise noen ibux med frokosten. Jeg skal også litt på jobb på kvelden og være fysisk aktiv, men de sa på telefonen da jeg bestillte time at det ikke skal være noe problem.

Så vi får se, skal skrive på tirsdag når det er overstått! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk hørt at de anbefaler å sette inn når man har mensen fordi da er livmortappen litt mer åpen enn resten av syklusen. Kan være jeg tar feil altså :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.... kort fortalt, så gikk det ikke.

Fra begynnelsen:

Spiste ibux med frokosten som planlagt, var litt nervøs på morgenen, og må si jeg gruet meg en del da jeg satt på legekontoret og ventet. Er inne til en kort samtale med legen før vi setter igang, hvor han blir litt overrasket/betenkt da jeg svarer at jeg ikke har født barn på spm om det. Jeg forteller ham også før undersøkelsen at jeg er nervøs og gruer meg, bare sånn at de vet om det.

Første del av undersøkelsen går relativt greit, jeg puster nok litt høylydt for å prøve å spenne av, og kommer med noen lyder pga ubehag, men han ser hvordan det ser ut der inne, vasker, kjenner på livmor, og tar ultralyd fra innsiden av livmor og eggstokker. Så langt ok.

Han sier så at livmorhalsen må blokkes ut pga at jeg ikke har født. Jeg vet ikke om han fikk begynnt ordentlig på det eller bare tatt tak i livmorhalsen, men det var meget ubehagelig, og sammen med redselen, og hele siruasjonen klarer jeg ikke lenger holde meg rolig. Jeg forsøker etter beste evne å fortsette å puste for å bli rolig, men begynner også å grine, da jeg var redd og føler jeg har null kontroll pluss at det er fryktelig ubehagelig. Han avbryter da undersøkelsen og ber meg kle på meg før han forlater rommet.

Jeg får hjelp av en sykepleier til å roe meg ned, og går etterpå inn for å snakke med legen igjen. Han sier at han ikke kan utføre innsettingen når jeg er så nervøs og anspent. Tror kanskje han var litt oppgitt da han avbrøt undersøkelsen, men han er veldig hyggelig etterpå og sier det ikke er min feil. Han sier og at etter hans mening bør man ikke sette inn spiral før man har født, det er ikke vanlig, og at han mener det ikke er løsningen for meg. Jeg kan få komplikasjoner etterpå når musklene er så anspent, og om jeg skal gjøre det må jeg være bedre forberedt, ta valium først, og ha noen med meg. Jeg fortalte at både fastlegen og helsestasjon hadde anbefalt meg spiral, og han ba om å få adressen til fastlegen slik at han kunne sende brev til henne. Akkurat hvorfor og hva han har tenkt å skrive er jeg ikke helt sikker på, og jeg var for ute av meg til å spørre.

Så det var 2000 kr rett i dass.... og jeg føler meg teit og flau for at jeg ikke klarte å gjennomføre og ødelegge alt... :cry3: Sånn går det når følelsene lett tar overhånd... :sjenert: Her føder folk ene ungen etter den andre, mens jeg ikke har sjangs når det gjelder å få en liten plastsak inn motsatt vei :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, dette hørtes ikke bra ut. :(

Ingenting å være flau over, du er garantert ikke detn første som ikke orker å få satt inn en spiral pga. anspenthet og smerte. Det er jo ikke naturlig å stikke noe inn så langt inn den veien.

Synes du var tøff som turte å prøve! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sookie_*

Hei!

Jeg føler med deg. Spiral innsetting gjør vondt, i alle fall når man ikke har født

Her er min historie. Jeg fikk satt inn en kobberspiral på fredag, og jeg har heller ikke født. Ble anbefalt kobberspiral siden den visstbok er enklere å sette inn hos kvinner som ikke har født. Jeg hadde tatt et par parasett og to ibux på forhånd slik at det ikke skulle gjøre så vondt, men selve innsettingen var likevel svært smertefull. Det var først et stikk og deretter som svært intense mensensmerter som plutselig kom. Grusomt.

Like etterpå følte jeg meg litt rar, men det gikk greit. Men på veg hjem gikk det ikke så bra. Jeg ble kjempesvimmel, og holdt nesten på å svime av. Heldigvis bor jeg like ved gynekologen. Rakk såvidt å sjangle inn ytterdøra før jeg fikk lagt meg ned på gulvet i gangen. Etter en halvtime fikk jeg krabbet i seng, og lå der resten av dagen.

Dagen etterpå holdt jeg også senga. Var kvalm og fikk raskt vondt viss jeg beveget meg.

Søndag var jeg oppe og klarte å bevege meg, men det gjorde fortsatt ganske vondt. Mandag gikk jeg på jobb som vanlig, og det gikk bra, med noe ubehag. Tok smertestillende.

Jeg tror det er verdt det i lengden, selv om det gjorde veldig vondt. Den sitter der tross alt i fem år, og den koster mye mindre enn p-piller. Har også en følelse av at jeg er en av dem som fikk mest smerter. Jeg fikk inntrykk av at litt smerter var vanlig, men at du kan leve som normalt allerede samme dag som den blir satt inn.

Kobberspiral er minst like sikker som p-piller som blir tatt til samme tidspunkt hver dag, så føler meg veldig sikker. Men hormonspiral er selvfølgelig enda sikrere.

Dersom du tror du orker, så kan du kanskje prøve å få satt inn kobberspiral? Ta masse smertestillende på forhånd. Sett på noe rolig, behagelig musikk på mp3-spilleren, lukk øynene og fokuser på musikken og på å puste dypt og rolig (slik som når du sover) når spiralen blir satt inn. Da slapper man av, og innsettingen blir kanskje mindre ubehagelig. Det pleier å hjelpe meg når jeg skal gjøre noe ubehagelig, som å ta blodprøver, få vaksiner o.l. (har sprøyteangst).

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to, det varmer! Jeg syntes det var så fælt på tirsdag at jeg var på gråten store deler av dagen etterpå. Også på grunn av skuffelsen, jeg hadde ikke regnet med at det kom til å bli et slikt utfall da jeg endelig hadde fått meg til å bestille time.

Noe som irriterer meg litt er at jeg har fått så forskjellig informasjon, og det virker nå som det er større strid om dette blant legene enn det jeg trodde på forhånd. Da fastlegen først foreslo det, virket det som om det ikke skulle være noe problem i det hele tatt, og at det var veldig sjelden noen hadde problemer med hormonspiralen. Eneste var at siden jeg ikke hadde født, måtte en gynekolog gjøre det. Mens gynekologen selv tydeligvis mener det stikk motsatte på generelt grunnlag, at man ikke bør få det om man ikke har født.

Hun jeg snakket med på helsestasjonen mener jeg sa at p-piller var en god del sikrere enn kobberspiralen? Mener ikke å si at din lege tar feil sookie, kan hende jeg misforstod, men virker som det er forskjellig informasjon ute og går på dette feltet og. Det var også en av grunnene til at jeg valgte å gå for hormonspiralen, er jo kjedelig om beslutningen ble tatt på grunnlag av feilinformasjon.

Kunne også ønske noen av dem hadde informert meg mer om innsettingen, og gått gjennom de forskjellige scenarioene.. Jeg kan da ikke, som grønt blad skrev, ha vært den første som ikke har klart det? Mener ikke å legge skyld på de, jeg har nok vært veldig naiv. Men det hadde faktisk helt ærlig ikke falt meg inn engang på forhånd, at det var mulig jeg måtte gå hjem igjen med uforutrettet sak.

Er usikker på hva jeg bør gjøre... jeg har hentet ut nye p-piller i dag, yasminelle, men det står jeg må vente til jeg får mensen før jeg kan begynne. Vet ikke om jeg skal prøve å gå til ny time for innsetting av spiralen... Akkurat nå ligger selve spiralen hos gynekologen, jeg har vært for flau til å gå innom og hente den. Den ble tatt ut av pakken, men de ringte meg og sa det var mulig å bruke den likevel. Og om jeg skulle prøve å sette inn, burde jeg gå til en annen gyneklog da? (siden han jeg var hos ikke mente det var bra for meg altså.. tviler ikke på at han er meget dyktig, så det er sagt)

Ikke vet jeg.... men godt å få ut litt tanker! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Det var leit at det ble så vanskelig for deg! Jeg må ha vært usedvanlig heldig da jeg satte inn hormonspiralen, så lite plager som jeg hadde.

Det at de ikke skisserer alle scenariene om hva som kan skje, tror jeg er for at pasientene ikke skal bekymre seg unødig, i og med at det gjør vondt når en er anspent.

Hvis du fremdeles ønsker hormonspiralen, ring gynekologen og spør om det er mulig å få resept på beroligende tabletter til å ta før innsettingen. Da må du nok få skyss til og fra, men selve innsettingen vil sikkert gå lettere. Sålenge spiralen er tatt ut av pakken, er det trolig ikke særlig hygienisk trygt å frakte den i veska "byen rundt" til en annen gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...