nettengel Skrevet 4. november 2009 #1 Skrevet 4. november 2009 På God Morgen Norge i dag (04.11.2009) var Dorthe Skappel med for å snakke om barneboken hun skulle utgi. Hun hadde på seg en strikket lang genser, noen som så programmet som veit hvor genseren er å få kjøpt??
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #2 Skrevet 5. november 2009 Hun kjøper nok ting rundt om, men tror hun ofte innom Zenon på Aker Brygge. Myyykje fint... førr myyykje penga der!
nettengel Skrevet 6. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. november 2009 Hun kjøper nok ting rundt om, men tror hun ofte innom Zenon på Aker Brygge. Myyykje fint... førr myyykje penga der! Takk for tipset, skal stikke innom der en dag til uka:)
Lizzee Skrevet 8. november 2009 #4 Skrevet 8. november 2009 Hun hadde på seg samme genser på God Kveld Norge i går (da hun intervjuet Gerard Butler?). Sjansen er stor for at dette er en genser hun har strikket selv. Hun strikker og syr veldig mye av sine egne klær.
nettengel Skrevet 8. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. november 2009 Hun hadde på seg samme genser på God Kveld Norge i går (da hun intervjuet Gerard Butler?). Sjansen er stor for at dette er en genser hun har strikket selv. Hun strikker og syr veldig mye av sine egne klær. Har hun strikket den selv trenger jeg en oppskift...Men da jeg ikke strikker må jeg nok også evnt. få hjelp av min mor:)
Gjest Gjest_Mille_* Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 Enig i at den nok er hjemmestrikket. Ser nesten ut som om hun har strikket genseren litt større/lengre enn hva oppskriften tilsier. Og at hun har lagt opp litt flere masker når hun har strikket vrangbord på armene. Dritfin genser. Du kan jo søke litt på sidene til Garnstudio. De har flere gensere med rundfelling. Også kan du bare strikke den i de fargene du selv synes er fine.
Gjest Gjest_Mille_* Skrevet 9. november 2009 #7 Skrevet 9. november 2009 Har søkt på nettet etter Dorthes genser men finner ikke noe. Oppskriften er etterlyst på denne bloggen - kanskje noen vet hvor Dorthe har fått genseren fra.
nettengel Skrevet 12. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 12. november 2009 Jeg sendt en mail til TV2 for å prøve å finne ut av dette.. Fikk følgende svar Den har jeg strikket selv med utgangspunkt i en oppskrift jeg fant. Men vet ikke hvor den oppskriften er å få tak i. Garnet er Tynn Alpakka.
Gjest Nanette Skrevet 14. november 2009 #9 Skrevet 14. november 2009 Alle vet vel hvor de finner strikkeoppskriftene sine? Rart, virker som at hun ikke ønsker å opplyse om hvor hun har fått tak i den.
Gjest Glide Skrevet 15. november 2009 #10 Skrevet 15. november 2009 kan hende det er en gammel oppskrift hun har liggende da. selv har jeg permer med oppsrifter. har samlet på strikke/hekle oppskrifter fra ukeblader o.l. i over 20 år. man kan ta et mønster fra en oppskrift og strikke den litt anderledes. har selv tegnet om et mønster som var til en vanlig genser slik at det passet til rundstrikk.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #12 Skrevet 15. november 2009 Alle vet vel hvor de finner strikkeoppskriftene sine? Det er ikke sikkert. Jeg finner mye fint i blogger og andre plasser på nettet. Det er ikke bestandig enkelt å finne tilbake til en spesiell oppskrift etter å ha klikket seg videre fra link til link.
Gjest Gjest_GamlaGal_* Skrevet 15. november 2009 #14 Skrevet 15. november 2009 Altså... enten må dere holde opp å snakke om denne genseren til Dorthe Skappel, eller så må noen faktisk finne et bilde slik at jeg kan få se den!! :gjeiper: Finner dere noe, så kan jeg en del om strikking....
Gjest Gjest_Liv_* Skrevet 16. november 2009 #15 Skrevet 16. november 2009 Har søkt på nettet etter Dorthes genser men finner ikke noe. Oppskriften er etterlyst på denne bloggen - kanskje noen vet hvor Dorthe har fått genseren fra. Altså... enten må dere holde opp å snakke om denne genseren til Dorthe Skappel, eller så må noen faktisk finne et bilde slik at jeg kan få se den!! :gjeiper: Finner dere noe, så kan jeg en del om strikking.... Det er bilde i den bloggen det er linket til (innlegget til Mille)
Kontormus Skrevet 16. november 2009 #16 Skrevet 16. november 2009 Jeg er GamlaGal. Ok. Sett. Det kan sikkert stemme at den er strikket fra en gammel oppskrift. Eksempelvis fra tiden da man stort sett bare hadde Peer Gynt og strikke av. Da var det vanlig at man strikket genserne med ragland-felling slik som hennes. Men det er altså fellingen som gjør at mønsteret på en måte går rundt. Altså forran på brystet og fortsetter over armen osv. Det burte være mulig og finne en oppskrift som ligner. :gjeiper:
Kontormus Skrevet 16. november 2009 #17 Skrevet 16. november 2009 På denne siden er det en genser som er strikket på samme måte: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift_nye.php
Kontormus Skrevet 16. november 2009 #18 Skrevet 16. november 2009 På denne siden er det en genser som er strikket på samme måte: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift_nye.php Ja, modell nr ee249 hvis noen skulle være i tvil.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #19 Skrevet 16. november 2009 Rundfelling er veldig moderne for tiden, så flere av de vanlige garnprodusentene har mønster på det. Ta og spør på din lokale garnbutikk.
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 17. november 2009 #20 Skrevet 17. november 2009 Jeg er GamlaGal. Ok. Sett. Det kan sikkert stemme at den er strikket fra en gammel oppskrift. Eksempelvis fra tiden da man stort sett bare hadde Peer Gynt og strikke av. Da var det vanlig at man strikket genserne med ragland-felling slik som hennes. Men det er altså fellingen som gjør at mønsteret på en måte går rundt. Altså forran på brystet og fortsetter over armen osv. Det burte være mulig og finne en oppskrift som ligner. :gjeiper: Men kKontormus... raglanfelling og rundfelling er da ikke det samme. Genseren til Dorthe er rundfelling og da feller man rundt på hele omgangen. Raglanfelling er som vist på dette bildet.Fellingen går skrått fra ermhulen opp til halsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå