Gjest Gjest_anepane_* Skrevet 4. november 2009 #1 Skrevet 4. november 2009 Jeg er en av dem som jobber i serviceyrket og opplever daglig sure og tverre folk som gjerne vil øse ut all sin bitterhet på meg. Hva har egentlig skjedd med vanlig folkeskikk og høflighet? Er det greit å kjefte på en fremmed uten grunn fordi de jobber i en servicestilling? Må tilføye at det jeg får kjeft for er ikke mine avgjørelser, men ledelsens og det blir litt "kill the messenger" for min del.
Gjest luuluu Skrevet 4. november 2009 #2 Skrevet 4. november 2009 Jeg er en av dem som jobber i serviceyrket og opplever daglig sure og tverre folk som gjerne vil øse ut all sin bitterhet på meg. Hva har egentlig skjedd med vanlig folkeskikk og høflighet? Er det greit å kjefte på en fremmed uten grunn fordi de jobber i en servicestilling? Må tilføye at det jeg får kjeft for er ikke mine avgjørelser, men ledelsens og det blir litt "kill the messenger" for min del. Er du en påtrengende selger, altså at du ringer til mennesker når de er på jobb eller hjemme, eller stopper folk på gata?
Étaín Skrevet 4. november 2009 #3 Skrevet 4. november 2009 Jeg tipper hun kanskje jobber i butikk. Det er visst blitt ganske vanlig at kunder angriper kassepersonell for alt mulig mellom himmel og jord som de ikke liker ved butikken, det være seg priser eller at ting er utsolgt. Folk er jo idioter.
Gjest Gjest_anepane_* Skrevet 4. november 2009 #4 Skrevet 4. november 2009 jeg jobber faktisk i bank...men har også jobbet i butikk i mange år så har vært borti det meste av kunder. Skjønner at folk blir irriterte på selgere som er innpåslitne, men jeg tenket på de som blir sure p.g.a ting vi som servicemedarbeidere ikke kan rå over, som f.eks regler på bytting, åpningstider for kasse o.l
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #5 Skrevet 4. november 2009 jeg jobber faktisk i bank...men har også jobbet i butikk i mange år så har vært borti det meste av kunder. Skjønner at folk blir irriterte på selgere som er innpåslitne, men jeg tenket på de som blir sure p.g.a ting vi som servicemedarbeidere ikke kan rå over, som f.eks regler på bytting, åpningstider for kasse o.l Jeg kan med hånden på hjertet si jeg aldri har snakket med en glad kundekonsulent/kassaperson i en bank i mitt liv. Gretne gamle damer.
Grønt blad Skrevet 4. november 2009 #6 Skrevet 4. november 2009 Jeg prøver alltid å være blid og hyggelig mot folk jeg møter, inkludert kassapersonale og de som arbeider i serviceyrker. Mer generelt har jeg inntrykk av at det man betegner som vanlig folkeskikk er mindre vanlig enn tidligere. Har lagt merke til et par episoder der butikkmedarbeidere i matvarebutikker høylytt blir skjelt ut av kunder fordi en vare er utsolgt. Synes synd på de stakkars butikkmedarbeiderne...
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #7 Skrevet 4. november 2009 Jeg kan med hånden på hjertet si jeg aldri har snakket med en glad kundekonsulent/kassaperson i en bank i mitt liv. Gretne gamle damer. Da har du ikke vært i "min bank" !De er blide alle sammen, både menn og damer. (Iallfall når jeg har vært der)
Musemor Skrevet 4. november 2009 #8 Skrevet 4. november 2009 Jeg kan med hånden på hjertet si jeg aldri har snakket med en glad kundekonsulent/kassaperson i en bank i mitt liv. Gretne gamle damer. Da vil jeg anbefale deg å bytte bank, for det er heldgvis ikke slik i alle banker!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. november 2009 #9 Skrevet 4. november 2009 Jeg er en av dem som jobber i serviceyrket og opplever daglig sure og tverre folk som gjerne vil øse ut all sin bitterhet på meg. Hva har egentlig skjedd med vanlig folkeskikk og høflighet? Er det greit å kjefte på en fremmed uten grunn fordi de jobber i en servicestilling? Må tilføye at det jeg får kjeft for er ikke mine avgjørelser, men ledelsens og det blir litt "kill the messenger" for min del. WORD! Jobber selv i butikk, og etter at jeg begynte i kassen(er rimelig ny i dette yrke) så har jeg fått rimelig avsmak på div folk. Gruer meg litt nå som jula nærmer seg. Blir nok enda flere frustrerte, sure og tverre kunder da. Har blitt kjeftet opp pga noe så tragisk som at kunden ikke ville godta en fastsatt pris på en vare. LATTERLIG! Det er JÆVLIG tungt og gå hjem etter en sånn dag, og flere sånne dager på rad? Huff.. Men er dessverre ikke alle som skjønner det. Og enkelte lurer på hvorfor f.eks butikkansatte kan være sure? Prøv en uke i en slik jobb før du uttaler deg..
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #10 Skrevet 5. november 2009 Har blitt kjeftet opp pga noe så tragisk som at kunden ikke ville godta en fastsatt pris på en vare. LATTERLIG! Vel, har blitt irritert over en ansatt én gang fordi hun tastet inn en pris som ikke sto på varen. HUN sa at prisen var forandret fordi de hadde lagt om prisen. Men det er prisen på prislappen som gjelder- ikke det som står inne på kassen. Det står i kjøpsloven. Da blir man litt irritert.
Gjest Distiller Skrevet 5. november 2009 #11 Skrevet 5. november 2009 (endret) Jeg har hatt ulike jobber innenfor servicebransjen i løpet av studiene mine, og i begynnelsen var jeg regelrett sjokkert over folks oppførsel. En del folk er helt greie, noen er veldig hyggelige og ganske mange er direkte ubehagelige. Jeg har i det minste blitt veldig bevisst på hvordan jeg selv behandler mennesker som jobber innenfor service, og er imponert over de som holder ut i lengden. Endret 5. november 2009 av Distiller
aline Skrevet 5. november 2009 #12 Skrevet 5. november 2009 jeg jobber faktisk i bank...men har også jobbet i butikk i mange år så har vært borti det meste av kunder. Skjønner at folk blir irriterte på selgere som er innpåslitne, men jeg tenket på de som blir sure p.g.a ting vi som servicemedarbeidere ikke kan rå over, som f.eks regler på bytting, åpningstider for kasse o.l Jeg har jobbet i serviceyrket i ti år ca, og har fått myyyyye kjeft for ting jeg ikke har noen råderett over. Så dette er nok ikke noe som har endret seg nå, akkurat det ihvertfall (skal ikke med det si at vi ikke har blitt mindre høflige, for det tror jeg mange har) Det som er, når man jobber i serviceyrket, er at man ER den kunden treffer. Kunden treffer ikke sjefen som har bestemt reglene eller åpningstidene, kunden treffer bare deg. Så når noe føles feil for kunden, så er det kun deg kunden kan ta det med. Jeg har selv sittet og hørt på illsinte kunder som har kjeftet fordi de ikke har fått varer de har bestilt for såååå lenge siden. Det sier seg selv at det ikke er min skyld at kunden ikke har fått varen, men en eller annen på lageret på andre kanten av landet. Det som er, er at det er meg kunden kan prate med, ikke den personen på lageret på andre kanten av landet, ergo er det meg som må ta imot og håndtere kundens irritasjon. Det er en del av jobben som servicearbeider. Og man lærer seg å håndtere sinte kunder, om man virkelig liker å yte god service, selv finner jeg det kjempetilfredsstillende når jeg klarer å snu en illsint sutrekunde til å bli en blid stråle som gjerne ringer tilbake. (og nei, jeg selger ingenting og jobbet da bare med kundebehandling) Det er en kunst å jobbe med kundeservice, nettop fordi man treffer alt fra blide, fornuftige kunder, til sure og kranglete kunder. Slik har det vært alle de årene jeg har jobbet med mennesker ihvertfall. Vel, har blitt irritert over en ansatt én gang fordi hun tastet inn en pris som ikke sto på varen. HUN sa at prisen var forandret fordi de hadde lagt om prisen. Men det er prisen på prislappen som gjelder- ikke det som står inne på kassen. Det står i kjøpsloven. Da blir man litt irritert. Dette har jeg også sett, en kunde foran meg i køen ble stående å krangle med kassadama om prisen på varen. Kunden sier klart at det stod den prisen på hylla, kassadama bare svarte med at de hadde hatt ett tilbud, men det var over nå!! Kunden måtte fortelle henne at prisen på en vare, er den prisen som står på, ikke den som står i apparatet til arbeideren!! Dette nektet hun å høre på, for prisen var endret, det var bare en feil det som sto på hylla. Det måtte tilkalles en overordnet, som selvsagt visste ta kunden hadde rett og at det er prisen som står merket, som er den som gjelder, selv om dette var en feil fra butikkens side.
Salamandra Skrevet 5. november 2009 #13 Skrevet 5. november 2009 Det er et problem som bare vokser i dagens moderne samfunn spør du meg, og det er helt utrolig hvor mye gørr enkelte klarer å velte ut av seg til en uskyldig ansatt! Husker en kunde som kastet et lysrør på meg, han var sint fordi lampen han hadde bestilt var retsnotert fra fabrikken og han ikke fikk den hengt opp før jul. En kollega av meg ble fulgt av kunden inn på lageret og trua med juling fordi lampen han skulle ha reparert ikke var ferdig ennå. Mister nesten helt trua på menneskeheten når man ser hvordan tilsynelatende voksne, normale mennesker er i stand til å oppføre seg..
Teriyaki Skrevet 5. november 2009 #14 Skrevet 5. november 2009 Har møtt en del kjipe kunder jeg også, men de aller, aller fleste er høflige, ordentlige kunder. Vet ikke om det har noe med at jeg bor i en by med litt over 40 000 innbyggere, men her er det ikke så ille som det virker som at mange andre har.
Thenica Skrevet 5. november 2009 #15 Skrevet 5. november 2009 Jeg jobber selv i en Bunnpris butikk, og jobber både på gulvet og i kassa. Selvfølgelig møter jeg kunder som har invendinger og meninger om alt fra vareutvalg, pris, datovarer, service åpningstider og lignende. Det kommer et par innom hver dag. Jeg synes det er viktlig å høre på kunden, og ta klagene på alvor. Jeg har selv blitt møtt lite behjelpelig personale i andre forretninger og bedrifter selv, og det er ikke noe hyggelig, løsningen blir jo da at jeg går derfra surere og mer misfornøyd enn jeg var. Tenk deg selv, hvor mye bedre humør og mer samarbeidsvillig blir ikke du om en ansatt møter deg med et smil, lytter til deg uten å avbryte, ser klagen din og tar den på alvor. Det hjelper ikke føre ansvaret videre til noen andre. Du er bedriftens ansikt utad der og da, da er det faktisk ditt ansvar om kunden er misfornøyd, og ditt ansvar å ta klagen videre.
Salamandra Skrevet 5. november 2009 #16 Skrevet 5. november 2009 Tenk deg selv, hvor mye bedre humør og mer samarbeidsvillig blir ikke du om en ansatt møter deg med et smil, lytter til deg uten å avbryte, ser klagen din og tar den på alvor. Det hjelper ikke føre ansvaret videre til noen andre. Du er bedriftens ansikt utad der og da, da er det faktisk ditt ansvar om kunden er misfornøyd, og ditt ansvar å ta klagen videre. Såklart, men det er ikke til å komme fra at noen mennesker aldri blir fornøyd uansett hvor imøtekommende og blide de ansatte er. Det er naturlig at man blir frustrert hvis varen man har bestilt ikke dukker opp når den skal el. men det er noe ganske annet å skjelle ut ansatte som ikke har gjort annet enn å forsøke å gjøre så godt de kan.
FrizzleSizzle Skrevet 5. november 2009 #17 Skrevet 5. november 2009 Har møtt en del kjipe kunder jeg også, men de aller, aller fleste er høflige, ordentlige kunder. Vet ikke om det har noe med at jeg bor i en by med litt over 40 000 innbyggere, men her er det ikke så ille som det virker som at mange andre har. Jeg har ca samme erfaring
Chiyo Skrevet 5. november 2009 #18 Skrevet 5. november 2009 Jeg er en av dem som jobber i serviceyrket og opplever daglig sure og tverre folk som gjerne vil øse ut all sin bitterhet på meg. Hva har egentlig skjedd med vanlig folkeskikk og høflighet? Er det greit å kjefte på en fremmed uten grunn fordi de jobber i en servicestilling? Må tilføye at det jeg får kjeft for er ikke mine avgjørelser, men ledelsens og det blir litt "kill the messenger" for min del. Jeg har en venn som har jobbet masse på flyplass og de må ta til seg mye drit. Folk er så uhøffelige og kjefter på de feile folkene som ikke kan hjelpe dem med deres problemer. Vennen min fortalte om noen amerikanere nom nektet å ta bagasjen sin av båndet og krevde at han skulle gjøre det. Da sa han "sorry that's not my job".Hehe! Man må sitte frekkaser litt på plass i blandt. Personlig tar jeg aldri ting ut over de som jobber i butikken, banken osv. Det er ikke deres feil om jeg er i crappy humør.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #19 Skrevet 6. november 2009 Vel, har blitt irritert over en ansatt én gang fordi hun tastet inn en pris som ikke sto på varen. HUN sa at prisen var forandret fordi de hadde lagt om prisen. Men det er prisen på prislappen som gjelder- ikke det som står inne på kassen. Det står i kjøpsloven. Da blir man litt irritert. Den prisen jeg snakket om, sto på hylla OG på varen. Men kunden hadde funnet en annen pris på labelen ved siden av, og ville ha varen for den prisen istede.. Når man da krangler på prisen, så vil jeg ikke si at kunden bestandig har rett..
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #20 Skrevet 6. november 2009 Men jeg skjønner ikke at dere lar det gå inn på dere. Sure, frekke kunder er jo mennesker som har problemer med seg selv og må hakke på noen som ikke har muligheten til å ta igjen. Det beste dere kan gjøre er å være uberørt. Smil og vær høflig utad, men le av vedkommende inni dere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå