Gå til innhold

Cane Corso

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser av rasetråden at det er flere enn jeg trodde her inne som har Corso. Synes det er så sjelden jeg hører om dem, eller får sjansen til å snakke med andre som har rasen, så jeg lager likegodt en tråd:)

Dere som har Corso, kan dere ikke fortelle litt om hundene deres? Hvordan de er, hvor gamle de er, om de går godt sammen med andre hunder, hvordan de når det gjelder vaktsomhet osv

Jeg har to, en hann og en tispe, og de er vidt forskjellige når det gjelder personlighet.

Tispa er det futt i, hun er propell ute, men den roligste inne. Hun bruker all sin energi ute. Hun er en god brukshundtype, hun elsker å lære, men kan også fort miste fokus fordi det er så mye annet som foregår. Hun er mye mer sta enn han, han er lettkontrollert, og gjør alltid som jeg sier. Hun er avhengig av en god skogstur hver dag for å løpe av seg.

Hannen er en roligere type. Rolig inne, og også ute. Han er mer våken enn henne inne, men bruker heller ikke så mye energi ute. Han er mer vaktsom enn hun er, men kanskje også mer usikker. Hun er selvsikker, en skikkelig ramp, mens han er troskyldigheten selv. Han er klar for dagen kl 7, hun sover til kl 11 på formiddagen.

Begge går greit sammen med andre, men tispa bedre enn hannen.

Jeg trener lydighet med begge, litt bruks også.

De er begge unge, og det er nok endel som vil endre seg når de blir eldre.

Skrevet

Jeg ble også overrasket over at det var så mange her inne som hadde Corso! :) Ser dem liksom "aldri".. hehehe! :)

Han ene jeg har er en blanding, da - mellom Corso/rottweiler på 1 1/2 år (ikke kastrert). Han er en av de bedre hundene jeg noensinne har hatt :)(og jeg har hatt MANGE og drevet oppdrett, omplassering, hundeskole osv).

Han er roen selv inne og roen selv ute, egentlig. Går sammen med alt og alle: Hannhunder, tisper, katter, hester, sauer, kyr, voksne og barn. Han er lydig og mild og takler alle miljøer: By, land masse folk, osv.

Han trenger faktisk aldri å gå i bånd, men gunnet hans størrelse og utseende er han "forhåndsdømt" av mange, og de får HYSTERISK ANFALL dersom han er løs på tur, så jeg har en lanline hengen etter selen hans dersom vi ikke er langt inne i skogen.

Hjemme vokter han dersom jeg ikke er i hagen.

Da bjeffer han når det kommer noen til porten, men med det samme jeg viser meg i døren, så "overlater han oppgaven" til meg.

Dette har vi bevisst trent mye på.

Den andre er en Corso som kom til meg "nettopp" (for 2 måneder siden) grunnet problemadferd. Så han holder jeg på å trene opp. Han er 10 måneder (ikke kastrert).

Han er en helt annen type enn min andre: Hyperstresset, redd alt, hylebjeffer på det meste osv. Han var også ALT for tynn da han kom til meg, og ribben og hofteben og skuldeblad stakk ut alle veier, stakkars liten. (Lurer fælt på hva den stakkars hunden har vært ute for de 8 månedene før han kom til meg.... Og det eneste jeg har fått vite er at han ble tatt fra mor da han bare var 5 uker gammel, så det begynte TIDLIG med totalt feilbehandling....)

Første måneden ble utelukkende brukt til stressreduksjon. Han var så stresset at han faktisk ikke klarte å finne roen selv, så jeg måtte fysisk hjelpe ham med det.

Nå etter to måneder, er han en helt annen hund; Relativt rolig inne (etter INTENS trening på at å herje og rase rundt inne ikke er lov), mens ute er han passelig turbo. Så det trenes på nå, og han begynner å fatte at det bare ikke nytter å HENGE i selen og øse seg fremover på tur, for da kommer han ingen vei grunnet at jeg bare stopper opp....

Han utagerer på andre hunder dersom han er litt overaktiv før vi går ut, mens på rolige dager tar han det bedre.

Så litt vanskelig å si hvordan han er med andre hunder før jeg har fått trent ham en god del - og det vil ta tid.

Han er en veldig mild hund under alt stresset og redselen, så jeg tror nok han vil gå bra sammen med de fleste til slutt.

Vokting hjemme er fremdeles usikkerhet. Og ALT av lyder utenfor porten må HYELBJEFFES på - altså redsel, IKKE vokting. Men det er ting som også vil endre seg, så foreløpig er det vanskelig å si hvordan han vil bli på voktefronten.

-Også tviler jeg på at han er ren Corso. For han ser liksom ikke helt sånn ut... Så mistenker at det er en blanding han også. ;)

Skrevet

Huff, stakkars han yngste, høres ikke ut til at han har hatt det bra nei! Han er heldig som får finne trygghet og ro nå. Og få skikkelig med mat. Skulle ikke tro det var sånn at noen omtrent sulter en valp, men det høres jo sånn ut her, i og med at han var såpass tynn.

Hva er det med han som gjør at du tviler på at han er ren rase? Vet at hodeformen kan være forskjellig fra individ til individ, så kanskje det er derfor?

Han har ikke et navn som begynner på B?

Skrevet

Har 3 hunder, hvor en av dem er Corso :) Vil ikke si så alt for mye her, da jeg er litt "redd" for å bli igjenkjent :ler:

Har en hann ( alle hundenene mine er ukastrerte hann-hunder ), og han går utrolig bra med andre hunder. Helt overaskende hvor grei han er. Om noen ypper med han går han heller unna og gjemmer seg bak mamman sin :fnise: Han er veldig rolig og forsiktig, men om han er i trygge omgivelser er han ekstremt gira og glad, og vil leke og herje hele dagen om han får lov.

Han elsker å lære nye triks, og blir helt idiot med en gang jeg finner fram klikkeren. :ler:

Jeg er hjemmeværende for tiden, så meste av tiden går til hundene :) Trener lydighet, har prøvd meg litt på spor med Dogoen, og jeg bruker så og si alltid kløv på dem når jeg går tur :) Corsoen er den eneste som vil være med på joggetur med kjæresten min, og han trives godt med det :)

Cane Corso`en og Dogo Canario`en min er begge 3 år, også har jeg en Staffe-baby på 4mnd :rødme:

Skrevet
Huff, stakkars han yngste, høres ikke ut til at han har hatt det bra nei! Han er heldig som får finne trygghet og ro nå. Og få skikkelig med mat. Skulle ikke tro det var sånn at noen omtrent sulter en valp, men det høres jo sånn ut her, i og med at han var såpass tynn.

Hva er det med han som gjør at du tviler på at han er ren rase? Vet at hodeformen kan være forskjellig fra individ til individ, så kanskje det er derfor?

Han har ikke et navn som begynner på B?

Dette med rase lurer jeg på fordi både kropp og hode ligner mer på Pointer enn på Corso, for å si det sånn. Ikke noe bredde, ikke noe masse - OG - han er uten papirer. Han har høyde, skinn (altså "for mye") og "farger" etter Corso, men utseendet ellers er ikke mye likt, synes jeg.

Nei, han begynner ikke på B. :)

Skrevet (endret)

Ja, Shock, du kan nok fort bli gjenkjent på hundene, ikke mange som har den kombinasjonen, tenker jeg. Men artig å høre om dem! Forstår det sånn at Dogoen er roligere enn Corsoen, at det er mer motor i Corsoen? Synes å ha hørt det tidligere.

Det meste av tiden går med til hundene her også, og de liker virkelig å trene.

Monica, høres ut som det kan være tvil om rase ja, men håper du får den trygg og glad igjen. Kanskje endrer den også fasong etterhvert, den har vel ikke utviklet seg som den skal heller når den har vært underernært. Har forresten sett veldig ulike hoder på corsoen, noen har boxerpreg, andre har det ikke. Mor til mine har det, og er helt ulik mine, som ligner mer på far. Skal prøve å laste opp et bilde eller to, så får du se :)

post-25849-1257452704_thumb.jpg

post-25849-1257452622_thumb.jpg

Endret av Illiya
Skrevet

Corsoèn ser gjerne pinglete ut det første året.

Begynner ikke å bygge seg ut før etter året.

3 år før du ser hvordan de egentlig blir seende ut.

Vi har 3 stykker.

Skrevet

Vi har 3 stykker.

Vil gjerne høre mer :)

Kan du ikke fortelle litt om dem?

Skrevet

Dogoen er relativt roligere enn Corsoen, men Dogoen er mer utadvent og vil hilse på alt og alle. Corsoen er litt mer reservert og foretrekker meg og sambo :)

Skrevet
Dogoen er relativt roligere enn Corsoen, men Dogoen er mer utadvent og vil hilse på alt og alle. Corsoen er litt mer reservert og foretrekker meg og sambo :)

Jeg har ulik erfaring med mine sånn sett. Hannen er reservert, bryr seg ikke så mye om andre enn oss, mens tispa er veldig sosial og gjerne vil hilse på alle. De er veldig ulike som individ ellers også, han er roligere enn henne, som sagt. Og hun er mye mer selvsikker enn han, synes jeg så langt.

Skrevet
Jeg har ulik erfaring med mine sånn sett. Hannen er reservert, bryr seg ikke så mye om andre enn oss, mens tispa er veldig sosial og gjerne vil hilse på alle. De er veldig ulike som individ ellers også, han er roligere enn henne, som sagt. Og hun er mye mer selvsikker enn han, synes jeg så langt.

Begge mine er hann-hunder da :)

Skrevet
Monica, høres ut som det kan være tvil om rase ja, men håper du får den trygg og glad igjen. Kanskje endrer den også fasong etterhvert, den har vel ikke utviklet seg som den skal heller når den har vært underernært. Har forresten sett veldig ulike hoder på corsoen, noen har boxerpreg, andre har det ikke. Mor til mine har det, og er helt ulik mine, som ligner mer på far. Skal prøve å laste opp et bilde eller to, så får du se :)

post-25849-1257452704_thumb.jpg

post-25849-1257452622_thumb.jpg

Lillegutten her er på "god bedring", så jeg er ikke bekymret for hans liv og redsel fremover. (Er utdannet hundetrener og dyrepleierassistent) -Men det vil ta tid. :)

(Jeg har en tendens til å få sånne "problemhunder" dumpende i fanget, så det er langt fra første gang. ;) Var det samme som skjedde med eldstemann her også. Vel var han valp, men hadde hatt en dårlig start, egentlig - og jeg stod på venteliste på en Amerikansk Bulldog fra DK -Ja, min favorittrase - men den takket jeg altså "nei" til da det var en annen som virkelig trengte et hjem med riktig sosialisering... Og nå har det skjedd igjen. ;) -Så her sitter meg med en Corso/rottweiler og en Corso(?) - og INGEN AB..) HAHAHAHA! :ler:

Jeg har også tenkt på dette med underernæring og oppvekst - OG dette med at det KAN ligge i at han har vært så stresset i sitt liv at han rett og slett har "brukt opp" all næringen. Det er jo ikke så veldig uvanlig.

Når sant skal sies, så har jeg mer eller mindre kun studert de opprinnelige Corsoene, tidligere og i senere tid, og det er vel dette jeg (og en del andre) mener er "standarden" (uten at jeg skal legge på meg å være noen ekspert på dette området)... Men ser VELDIG mye annet ute og går også.

Nå skal jeg ikke gå ut på noe diskusjon ang. utseendet på de forskjellige Corsoer og blabla - men det er nettopp dette som gjør at jeg blir usikker på minstemann her. Han KAN jo være ren Corso, mettopp grunnet alle forskjellene som er på rasen... Men som han ser ut, så blir jeg veldi usikker.

Vi har 3 stykker.

:) Ja, det er jeg klar over. Det er ikke det at han er pinglete... (han VAR det da han kom, men har gått opp omtrent 1,1 kg i uken etter at stresset roet seg, så nå begynner han å bli fiiiin vektsmessig) Han er bare.... -feil-, om du skjønner. Er for mye "annet" her (i ALT ved utseendet) til at jeg tør si han er ren Corso.

-Blir spennende å se i årene som kommer hvordan han utvikler seg.

Det er jo også dette med at dersom hunder er underernærte i oppveksten, kan det jo resulterer i at de aldri får den masse og det utseendet de ville fått dersom de hadde fått det de trengte i oppveksten. Så har også tenkt på at dette kan ha medført hans noe ... *fnis* ...rare utseendet. :eeeh:

Det er også noe med hans oppførsel, "interesser", bevegelser og det meste som får meg til å assosiere med pointeren også.... Så "tvilen" min ang. rase har vel egentlig bare økt og økt ettersom jeg har lært ham å kjenne. Så blir vel egentlig bare mer og mer usikker.... hehehe! :roll:

Men GUUUUUD så søt han er allikevel. :hjerter:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...