Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må fyre løs med et spm innenfor et emne jeg overhodet ikke har peiling på....

Sett at man tjener 49079kroner brutto, hva er det "riktige" og trekke i skatt? Er det 36% som gjelder?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

Du har nesten 50 000 i måneden? Eller snakker du årslønn?

Jeg tipper at om det er det første trekker du for lite, er det det siste trekker du for mye. Men det er uansett bare å skrive inn dine egne tall på skatteetaten.no, så får du svaret.

Skrevet

neinei, 50 000 var månedslønn ja, men det var dobbel lønn for to stk måneder.

Hm...normalt tjener jeg 28200 kroner. jeg har tabelltrekk 7120 og i følge tabellen skal jeg da trekke 9042 kroner. Men jeg er redd dette er for lite. Jeg hars om sagt null peiling på dette med skatt. :vetikke: :klø:

Men regner jeg 36 % (som jeg ville tro var det vanlige skattetrekket) av 28200 så er det trekk på 10152 og altså mer enn tabellen...Kanskje jeg skal be om ekstra skattetrekk?

Skrevet

Okey, fant programmet "enkel skatteberegning" på skatteetaten og plottet inn tallene mine som jeg er sånn passelig sikker på.

for å ikke røpe inntekten min helt så gir jeg her noen fiktive tall, men slik at jeg selv kan få en anelse om det blir riktig. hvis noen er så snille og hjelper meg da?

Lønn i 09 183476 kroner

skatt 47922 kroner. (da har jeg medregnet halvskatt i desember)

Da viser skatteberegningen at jeg skal ha til gode 12156 kroner med tabelltrekk 7120.

Kan vi stole på disse tabellene?

Skrevet

Selvfølgelig kan du stole på skatteberegningen hos skatteetaten.

Det som derimot er avgjørende for om du trekker nok skatt er fradragene du har, og det opplyser du ingenting om.

Foreslår at du oppgir de reelle tallene før du spør om hjelp, siden du virker til å ikke ha spesielt peiling på lønn.

Skrevet

Har ikke noe annet nevneverdig enn studielån og det plottet jeg inn og fjernet i skatteberegningen, og det gir intet utslag! Ellers er det intet annet å legge til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...