Gå til innhold

Se å oppdra barna deres selv og slutt å overbeskytt dem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg lei av foreldre som mener alt og alle skal oppdra barna dems og at de overbeskytter barna så mye at man skulle tro de var av glass.

Jeg jobber i butikk og nå er det en del foreldre som har samlet seg og vil at butikken skal slutte å selge brus, potetgul og godteri så barna dems ikke skal kjøpe det i skoletiden.

Heldigvis så godtar ikke butikken dette, men altså, er det mulig?

Får heller oppdra barna selv til å ikke spise godteri på hverdager og heller slutte å gi dem lommepenger om de bruker det på godt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Karina_*
Skrevet

Helt enig med ts. Foreldre må ta ansvar for egne barn og ikke forvente at hele samfunnet skal tilpasse seg de søte små.

Skrevet

Dette høres helt sprøtt ut. Er denne butikkene eneste i mils omkrets? Uansett kan selvfølgelig ikke foreldrene kreve dette, bare tanken er latterlig.

Skrevet

Helt idiotisk. Oppdragelsen får foreldrene stå for selv.

Skrevet

Er dette en eller annen form for en idiotisk spøk? Skal de folkene alvorlig mene at butikken skal korte ned på varesortemanget fordi snørrvalpene ikke har lært forskjellen mellom JA og NEI av sine foreldre? En oppdragelse sørger for at ungen blir tilpasset samfunnet, ikke samfunnet ungen, og her mangler det oppdragelse så det holder!

Gjest strykebrett
Skrevet

Hvis det der seriøst er sant ville jeg ha varslet avisa, så kanskje det hadde gått opp for foreldrene hvor idiotisk og urimelig krav de egentlig kom med.

Helt enig med deg TS og jeg velger å tro at de fleste foreldre er oppegående nok til å være av samme oppfatning. Var det mange av disse foreldrene som ville bestemme hva butikken skal selge eller?

Skrevet

at det er sant, tviler jeg ikke på.

Det er vel samme menneskene som kjefter på barna som selger lodd på butikken fordi de har en familien som er spilleavhengig, kjefter på en spillekommisjonær av samme grunn ("du får din lønn på bekostning av andre menneskers ulykke" var det siste jeg overhørte), eller som prøver å få butikkene til å slutte å selge øl fordi en i familien har problemer med alkohol.

Når skal disse menneskene begynne å ta ansvar selv?

Når skal de innse at det ikke er andres ansvar å tilpasse seg alle deres behov/utfordringer, de må gjøre en innsats selv?

Skrevet
at det er sant, tviler jeg ikke på.

Det er vel samme menneskene som kjefter på barna som selger lodd på butikken fordi de har en familien som er spilleavhengig, kjefter på en spillekommisjonær av samme grunn ("du får din lønn på bekostning av andre menneskers ulykke" var det siste jeg overhørte), eller som prøver å få butikkene til å slutte å selge øl fordi en i familien har problemer med alkohol.

Når skal disse menneskene begynne å ta ansvar selv?

Når skal de innse at det ikke er andres ansvar å tilpasse seg alle deres behov/utfordringer, de må gjøre en innsats selv?

Så sant så sant

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet
Nå er jeg lei av foreldre som mener alt og alle skal oppdra barna dems og at de overbeskytter barna så mye at man skulle tro de var av glass.

Jeg jobber i butikk og nå er det en del foreldre som har samlet seg og vil at butikken skal slutte å selge brus, potetgul og godteri så barna dems ikke skal kjøpe det i skoletiden.

Får heller oppdra barna selv til å ikke spise godteri på hverdager og heller slutte å gi dem lommepenger om de bruker det på godt.

Jeg hadde gjerne sett at nærbutikken vår kuttet ned på antall m2 de bruker til salg av snop og isteden brukte arealet til å fylle butikken med mer sunn mat. Men det har ingenting med oppdragelse av mine barn å gjøre.

Skrevet

For et tåpelig krav. Hva med å be skolen ta tak i problemet, som kanskje har litt mer interesse av å "oppdra" barna enn det den lokale butikken har? Når de først ikke klarer det selv, altså. Skolen kan ha en prosjektuke med fokus på mat og helse. De kan åpne en kantine med sunn mat så barne ikke blir like fristet til å gå til butikken. Eller de kan legge ned forbud mot å forlate skolegården i skoletiden (enkleste, kjedeligste alternativet, med minst langsiktig effekt). Bare for å komme med noen forslag på ting som muligens kunne hatt en effekt.

Skrevet

Er det sant? Herregud altså, jeg blir helt sjokkert over enkelte foreldre, går jo an å tenke litt lenger enn sin egen navlebeskuende nesetipp mener jeg. Hvor får barna penger til å kjøpe godteri fra da?

Skrevet

Jeg kunne ikke vært mer enig. Hvis alle skal tilpasse seg de skjøre barna når de er små kommer de ikke til å klare seg lenge i den store verden når den tid kommer.

Skrevet

Kjenner jeg får helt vont når voksne mennesker oppfører seg på dette viset. Men det gir en liten vekker til hvordan mye av barneoppdragelsen har blitt. Dette med "fri oppdragelse" er det dummeste folk har kommet på. Blir kvalm av barn som sitter og gumler i seg godterier og junk på skolen.

Skrevet

Dette er delvis det skremmende resultatet av institusjonaliseringen i samfunnet vårt. Det er institusjonen, enten det er barnehagen, skolen eller butikken, som skal ta ansvar for ungene. Foreldrene skal bare stå der og kjefte på institusjonene. Jeg setter det selvsagt på spissen nå, men det er en klar tendens til ansvarsfraskrivelse hos overtravle foreldre nå for tiden.

For en stund siden leste jeg en artikkel om en gutt i tiårsalderen som hadde syklet rett ut i et gangfelt, og krasjet inn i siden på en bil. Det gikk heldigvis bra med gutten. Bilføreren hadde strengt formant gutten om at man går av sykkelen i gangfelt. Men moren hans, som ble intervjuet i artikkelen, var så indignert over at bilføreren kunne si noe sånt, for gutten hadde jo ikke engang hatt om dette på skolen ennå... Med andre ord hadde moren sendt gutten på sykkel ut i trafikken uten å lære ham en eneste trafikkregel. For det var det skolen som hadde ansvar for. Skremmende.

Skrevet
Dette er delvis det skremmende resultatet av institusjonaliseringen i samfunnet vårt. Det er institusjonen, enten det er barnehagen, skolen eller butikken, som skal ta ansvar for ungene. Foreldrene skal bare stå der og kjefte på institusjonene. Jeg setter det selvsagt på spissen nå, men det er en klar tendens til ansvarsfraskrivelse hos overtravle foreldre nå for tiden.

For en stund siden leste jeg en artikkel om en gutt i tiårsalderen som hadde syklet rett ut i et gangfelt, og krasjet inn i siden på en bil. Det gikk heldigvis bra med gutten. Bilføreren hadde strengt formant gutten om at man går av sykkelen i gangfelt. Men moren hans, som ble intervjuet i artikkelen, var så indignert over at bilføreren kunne si noe sånt, for gutten hadde jo ikke engang hatt om dette på skolen ennå... Med andre ord hadde moren sendt gutten på sykkel ut i trafikken uten å lære ham en eneste trafikkregel. For det var det skolen som hadde ansvar for. Skremmende.

Litt mer.

Jeg kjenner også førskolelærere og lærere som omtrent daglig får kjeft av foreldre for ting i forhold til barna,som helt klart egentlig er foreldrenes eget ansvar.

Skrevet
Litt mer.

Jeg kjenner også førskolelærere og lærere som omtrent daglig får kjeft av foreldre for ting i forhold til barna som helt klart egentlig er foreldrenes eget ansvar.

Ja, snek seg inn et komma som ikke skulle være der...

Gjest Gjest_Nutte_*
Skrevet
For et tåpelig krav. Hva med å be skolen ta tak i problemet, som kanskje har litt mer interesse av å "oppdra" barna enn det den lokale butikken har? Når de først ikke klarer det selv, altså. Skolen kan ha en prosjektuke med fokus på mat og helse. De kan åpne en kantine med sunn mat så barne ikke blir like fristet til å gå til butikken. Eller de kan legge ned forbud mot å forlate skolegården i skoletiden (enkleste, kjedeligste alternativet, med minst langsiktig effekt). Bare for å komme med noen forslag på ting som muligens kunne hatt en effekt.

Dette er også et typisk eksempel på ansvarsfraskrivelse synes jeg. Skolen skal liksom lære barna alt?

Man må ha prosjektuker med fokus på mat, helse, seksualitet, internasjonalitet, dugnad, antimobbing, natur, fysisk aktivitet osv osv. Hva med at foreldre må oppdra barna sine selv? Og så kan skolen konsentrere seg om å lære barna det som står i læreplanen i de respektive timer. Mat og helse får de jo uansett undervisning i på enkelte trinn, og det er ofte nok fokus på sunn mat allerede i forbindelse med skolefrukt og regler mot nugatti og godteri i skoletida.

Skrevet

VIRKELIG skremmende!

For å si det slik jeg gruer meg til at de som er barn nå skal styre landet. Som pensjonist tror jeg ikke jeg kommer til å oppholde meg her til lands om det fortsetter slik.

Skrevet
VIRKELIG skremmende!

For å si det slik jeg gruer meg til at de som er barn nå skal styre landet. Som pensjonist tror jeg ikke jeg kommer til å oppholde meg her til lands om det fortsetter slik.

Helt enig med deg!

Skrevet

:ler:

Altså, jeg er helt imot brusautomat inne på skolens områder, men samfunnet utenfor er ikke en barnehage.

Hvis foreldre, eller andre mennesker som ønsker kollektivt ansvar for folks helse, vil begrense utvalget av helseskadelige produkter i butikkene, må de bruke forbrukermakten til å etterspørre butikker med en sunn profil, og boikotte butikkene som gjerne tjener penger på å friste deg til å kjøpe mye usunt.

Jeg skulle gjerne gjort mine innkjøp i en butikk som la opp til å inspirere til sunne matvaner. Jeg vil finne rent kjøtt, fersk fisk og skalldyr, og friske grønnsaker og frukt i butikken, helst alt i løsvekt, og ikke trakke gjennom reol opp og reol ned med blandinger av herdet fett og salt i diverse poser og glass. Gjerne med oppskrifter og smaksdemonstrasjoner på ekte mat laget av råvarer butikken selger, og som har sunne ting i varmmatdisken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...