Gå til innhold

Grunn til bekymring?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Janne_*
Skrevet

Min mann har en sønn på 6 år og barnets mor har nå fått ny samboer. Mors nye mann ble ikke introdusert for sønnen før han så han i senga sammen med sin mor. Hun ønsker ikke å fortelle noe om denne mannen til min mann (verken etternavn eller hva han driver med). Det er flere episoder som har ført til min manns bekymring når det gjelder denne mannen. For et par uker siden kom sønnen til oss og fortalte at han hadde lært en ny lek av mors samboer. Leken var å ta ut tissen av buksesmekken samt vrenge lommene og han sa "se på elefanten" når han gjorde dette. Min mann sendte en melding til sønnens mor vedr. om dette stemte (hun nekter å snakke pr. tlf), hun svarte ikke, men dagen etter fikk han en truende melding fra hennes samboer. Neste gang sønnen var hos oss sa han at det var mamma som hadde lært han leken (dvs hun hadde fått han til å lyve om dette). Vi er litt usikker på hva vi kan og bør gjøre videre og vil gjerne ha råd og innspill fra kloke KG brukere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, hva skal jeg si.. Det høres ikke ut som han fyren er helt rett i hodet om det er slike leker han lærer en 6-åring.

Jeg har ikke barn selv, så har ikke erfaring med slikt, men hadde jeg opplevd noe lignende hadde jeg nok reagert, ikke nødvendigvis fordi eksen til mannen din ikke vil snakke om sin nye kjæreste, men fordi verst tenkelig utfall er at fyren "liker" barn. Det behøver selvsagt ikke være tilfellet, men om det ikke er det bør mannen ha vett nok i skallen til å ikke lære en 6-åring slike ting.

For din manns del så ville jeg virkelig ha fått til en samtale med deres sønns mor, uansett hvor lite hun ønsker å snakke. I tillegg ville jeg fulgt med på situasjonen og om det blir nye episoder som er lignende bør det også tas opp med eksens kjæreste.

Vet ikke helt hva som bør gjøres videre om ting ikke forandrer seg, men det er riktig av dere å reagere på dette

Skrevet

Jeg reagerte på "leken" og at mor ikke har introdusert barnet for mannen før han fant dem i seng. Men at han sender truende melding til samboeren din, og får gutten til å lyve er enda mer alvorlig.

I denne saken hadde jeg ikke vært i tvil. Jeg ville kontaktet barnevernet og sagt at dere er bekymret for gutten.

Den mannen høres ikke ut som en jeg vil barn skal omgås.

Så selv om det kan være ubehagelig hadde jeg ikke vært i tvil.

Hadde mor og far hatt et greit samarbeid hadde jeg snakket med henne først.

Men sånn som det er ville jeg kontaktet barnevernet.

Gjest Gjest_Janne_*
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Barnets mor er lite interessert i dialog, men har nå sendt melding til min mann og sier at elefantleken kun var en fleip og at hun ikke er bekymret med tanke på sin nye samboer. Mulig vi kontakter familievernkontoret vedr. dette og tar det derfra. Vi føler at det å kontakte barnevernet er dødsstøtet for et fremtidig godt samarbeid, men mulig det blir løsningen likevel til slutt.

Skrevet
Takk for tilbakemeldinger. Barnets mor er lite interessert i dialog, men har nå sendt melding til min mann og sier at elefantleken kun var en fleip og at hun ikke er bekymret med tanke på sin nye samboer. Mulig vi kontakter familievernkontoret vedr. dette og tar det derfra. Vi føler at det å kontakte barnevernet er dødsstøtet for et fremtidig godt samarbeid, men mulig det blir løsningen likevel til slutt.

Det er veldig bra at dere tar afære.

Ja, det er nok et dødstøt for fremtidig samarbeid. Men det er verdt det hvis det kan redde et barn.

Og selvfølgelig er ikke mor bekymret for barnet. Da hadde hun ikke valgt den samboeren hun har valgt. Men mangel på bekymring betyr ikke at det ikke er grunn til bekymring. Av og til betyr det bare mangel på innsikt.

Fam. vern kontoret er et bra sted å begynne. Bare ikke la dere kjøpe av pene ord og løfter fra mor og stefar. Følg med på gutten, og se om han forandrer seg på noen måte fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...