Ira Skrevet 3. november 2009 #1 Skrevet 3. november 2009 Er stor tilhenger av ulltøy - både for store og små. Men har lagt merke til at en del ullklær til barn er laget i bomull på innsiden og ull utenpå. Hvorfor det egentlig? Hvorfor bare ikke ha kun ull?
Honesty Skrevet 3. november 2009 #2 Skrevet 3. november 2009 Enkelte har hud som reagerer på ull (atopikere og andre), og da vil bomullsinnsiden gjøre at man fortsatt kan bruke ull, siden ulla ikke kommer direkte i kontakt med huden. Når det er sagt, er det i mine øyne bedre med en ull/syntetblanding som for eksempel ull/polyamid, siden bomull ikke er spesielt bra når den blir våt/fuktig, dette mtp. å transportere fuktighet bort fra huden.
Vibi Skrevet 3. november 2009 #3 Skrevet 3. november 2009 Enkelte har hud som reagerer på ull (atopikere og andre), og da vil bomullsinnsiden gjøre at man fortsatt kan bruke ull, siden ulla ikke kommer direkte i kontakt med huden. Når det er sagt, er det i mine øyne bedre med en ull/syntetblanding som for eksempel ull/polyamid, siden bomull ikke er spesielt bra når den blir våt/fuktig, dette mtp. å transportere fuktighet bort fra huden. Men ull holder jo på varmen selv om den blir våt da, i motsetning til bomull. Jeg er stor tilhenger av ull, og bruker det så mye som mulig. Helst merinoull som klør minst syns jeg. Prøver å unngå ulltøy som har bomull innerst, da jeg syns ullen mister litt av effekten da..
Honesty Skrevet 3. november 2009 #4 Skrevet 3. november 2009 Men ull holder jo på varmen selv om den blir våt da, i motsetning til bomull. Jeg er stor tilhenger av ull, og bruker det så mye som mulig. Helst merinoull som klør minst syns jeg. Prøver å unngå ulltøy som har bomull innerst, da jeg syns ullen mister litt av effekten da.. Det var i grunnen mitt poeng, også, men det kom kanskje ikke helt fram? Ikke all merinoull er like myk, forresten, men jeg vet ikke hvilke faktorer som avgjør. Jeg har akkurat kjøpt body i ull/silke til snuppa fra Nøstebarn, og den kjennes ekstrem myk ut. Ulempen er prisen...
Vibi Skrevet 3. november 2009 #5 Skrevet 3. november 2009 Det var i grunnen mitt poeng, også, men det kom kanskje ikke helt fram? Ikke all merinoull er like myk, forresten, men jeg vet ikke hvilke faktorer som avgjør. Jeg har akkurat kjøpt body i ull/silke til snuppa fra Nøstebarn, og den kjennes ekstrem myk ut. Ulempen er prisen... Joda, det var bare jeg som blingset litt Skulle til å anbefale Nøstebarn, syns de er suverene! Men ja - prisen er stiv!
Umuriel Skrevet 3. november 2009 #6 Skrevet 3. november 2009 For varmen sin del er det jo flott for atopikere å bruke ull med innside av bomull, men dersom man bruker ull på grunn av de andre fine egenskapene (fuktighet osv), mister det jo sin hensikt når det er bomull under. Og så er det jo så mykt! Syns det meste av ulltøy er mykt og godt, men Nøstebarn er både finest og best.
Honesty Skrevet 3. november 2009 #7 Skrevet 3. november 2009 Hva slags vaskemiddel bruker dere på ull, forresten? Tidligere har jeg brukt Milo, men Nøstebarn anbefaler ikke Milo, og nå i det siste har jeg brukt Neutral, som snart er tom.
Gjest Gjest_ViljaH_* Skrevet 3. november 2009 #8 Skrevet 3. november 2009 Jeg bruker ull/bomull fra Joha, og de påstår ullen der beholder sine egenskaper mtp våt/varme. Jeg synes de klærne er veldig fine og veldig myke! Mykere enn ren ull. Jeg har noen med ren ull også, og synes de er litt grove for den sarte babyhuden. Har sett barnehagepersonell anbefale disse også.
Vibi Skrevet 3. november 2009 #9 Skrevet 3. november 2009 Hva slags vaskemiddel bruker dere på ull, forresten? Tidligere har jeg brukt Milo, men Nøstebarn anbefaler ikke Milo, og nå i det siste har jeg brukt Neutral, som snart er tom. Hmm.. Jeg har igrunn alltid brukt milo på ull, men da må jeg kanskje revurdere da..
Umuriel Skrevet 3. november 2009 #10 Skrevet 3. november 2009 Har stort sett brukt Milo, men tenkte bestille med ullvasken fra nøstebarn ved neste bestilling.
Gjest faerytale Skrevet 4. november 2009 #11 Skrevet 4. november 2009 Noen sier at ullen kan klø litt om man bruker Milo for den går ikke helt ut igjen... men jeg kjenner ikke noe (vi bruker den blå Miloen om det har noe å si). Men jeg har også vasket det noen ganger uten noe vaskemiddel og likevel har det luktet nyvasket. Tenker vi kommer til å prøve Neutral når babyen kommer... Ellers så er jo ull/silke en kjempefin blanding Foretrekker det best på meg selv. Og jeg kommer aldri til å bruke noe ull som har bomull på innsiden. De kan si hva de vil de som selger det, men bomullen forandrer seg bare ikke fordi det er et spesielt merke... blir barnet svett og man ikke skifter med en gang, blir det også vått og kaldt!
Gjest Gjest_ViljaH_* Skrevet 4. november 2009 #12 Skrevet 4. november 2009 Noen sier at ullen kan klø litt om man bruker Milo for den går ikke helt ut igjen... men jeg kjenner ikke noe (vi bruker den blå Miloen om det har noe å si). Men jeg har også vasket det noen ganger uten noe vaskemiddel og likevel har det luktet nyvasket. Tenker vi kommer til å prøve Neutral når babyen kommer... Ellers så er jo ull/silke en kjempefin blanding Foretrekker det best på meg selv. Og jeg kommer aldri til å bruke noe ull som har bomull på innsiden. De kan si hva de vil de som selger det, men bomullen forandrer seg bare ikke fordi det er et spesielt merke... blir barnet svett og man ikke skifter med en gang, blir det også vått og kaldt! Man skal ikke bruke Milo på klær fra Nøstebarn fordi de klærne er ubehandlet ull, dvs lanolinet er i behold. Milo er ikke bra for lanolinet i klærne. Tror kanskje dere misforstår det med "bomull på innsiden", det er jo ikke noe eget stofflag på innsiden som blir vått og kaldt. Sjekk i butikken før dere er så bombastiske
Vibi Skrevet 4. november 2009 #13 Skrevet 4. november 2009 Man skal ikke bruke Milo på klær fra Nøstebarn fordi de klærne er ubehandlet ull, dvs lanolinet er i behold. Milo er ikke bra for lanolinet i klærne. Tror kanskje dere misforstår det med "bomull på innsiden", det er jo ikke noe eget stofflag på innsiden som blir vått og kaldt. Sjekk i butikken før dere er så bombastiske Vi snakker vel bare av egen erfaring.. Angående miloen har du helt sikkert rett, jeg bestiller også ullvasken fra nøstebarn neste gang!
Ira Skrevet 4. november 2009 Forfatter #14 Skrevet 4. november 2009 Tror kanskje dere misforstår det med "bomull på innsiden", det er jo ikke noe eget stofflag på innsiden som blir vått og kaldt. Sjekk i butikken før dere er så bombastiske men hvordan fungerer det da??? på lappen i klærne står det innside - 100%bomull, utside - 100% ull...
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #15 Skrevet 4. november 2009 Angående ullvaskemiddel fra Nøstebarn, så er den veldig bra! Men enda bedre er flekkfjerneren fra Nøstebarn, den som er brun. Fjerner alt av flekker fra ulltøy (hvertfall ulltøy fra Nøstebarn..) Har vasket bort både gulp og seige bæsjeflekker i kaldt vann. Vasker kun flekken og ikke hele plagget, så holder det seg bedre:)
Concertina Skrevet 4. november 2009 #16 Skrevet 4. november 2009 Tror kanskje dere misforstår det med "bomull på innsiden", det er jo ikke noe eget stofflag på innsiden som blir vått og kaldt. Sjekk i butikken før dere er så bombastiske Det er to forskjellige typer, den ene er med bomull på innsiden og ull på yttersiden, den andre en blanding mellom ull og bomull. Har kun kjente på en body i blandinga ull/bomull, og den var nå ikke mykere enn de i ren ull, og hvertfall ikke de i ull/silke, så hva er da poenget med å blande inn bomull (og et eller annet elastisk stoff). Ved å blande inn bomull blir jo ikke plagget like stretchy slik at det passer lenge, og det er jo en av fordelene med ullplagg (og ullas egenskaper er jo mye bedre enn bomulls...)
Gjest faerytale Skrevet 5. november 2009 #17 Skrevet 5. november 2009 Man skal ikke bruke Milo på klær fra Nøstebarn fordi de klærne er ubehandlet ull, dvs lanolinet er i behold. Milo er ikke bra for lanolinet i klærne. Tror kanskje dere misforstår det med "bomull på innsiden", det er jo ikke noe eget stofflag på innsiden som blir vått og kaldt. Sjekk i butikken før dere er så bombastiske Jeg mente på ullklær generelt jeg Og når det gjelder det laget på innsiden så har jeg allerede sjekket før jeg skrev så ikke vær så bombastisk på at jeg ikke har gjort det da
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #18 Skrevet 5. november 2009 Litt ot men hvor finner dere disse bodyene med ull på utsiden og bomull inni? Jenta vår kan ikke bruke ull innerst på kroppen. Hadde vert kjempe praktisk for oss med slik bodyer.
Honesty Skrevet 5. november 2009 #19 Skrevet 5. november 2009 Joha og Cubus har plagg med bomullsinnside og ull på utsiden, og Devold har bodyer til små barn i ull med polyamid på innsiden.
Ira Skrevet 5. november 2009 Forfatter #20 Skrevet 5. november 2009 name it har også fine klær med bomull / ull
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå