Gå til innhold

La kjæreste flytte inn i leid leil.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om en bor i en leid leilighet, kan da kjæreste flytte inn bare sånn uten videre, eller har utleier rett til å få beskjed?

Jeg har lest noen lover om dette, og det virker jo som det er helt uproblematisk ifht. lovverket, og jeg vil gjerne ha et godt forhold til min utleier, så jeg vil si fra når dette blir aktuelt. Men kan h*n da uten videre heve leieprisen eller kaste meg ut pga. dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske sikker på at du må spörre utleier.

Fikk selv problemer når min söster flyttet inn hos meg, da dette ble sett på som framleie. Nå ordnet denne saken seg da, grunnet snill utleier.

Skrevet
Om en bor i en leid leilighet, kan da kjæreste flytte inn bare sånn uten videre, eller har utleier rett til å få beskjed?

Jeg har lest noen lover om dette, og det virker jo som det er helt uproblematisk ifht. lovverket, og jeg vil gjerne ha et godt forhold til min utleier, så jeg vil si fra når dette blir aktuelt. Men kan h*n da uten videre heve leieprisen eller kaste meg ut pga. dette?

Dette blir ikke sett på so fremleie som en skriver her. Huseier kan heller ikke kreve deg for noe ekstra. La oss si at du giftet deg,ingen kan nekte deg å la ektefelle flytte inn,men du bør si fra til huseier. grunnen til det er at han har krav på å få vite hvem som bor der. Og alles skrekk: itilfelle brann,så skal huseier ha oversikt over alle som er beboer i enheten

Skrevet
Ganske sikker på at du må spörre utleier.

Fikk selv problemer når min söster flyttet inn hos meg, da dette ble sett på som framleie. Nå ordnet denne saken seg da, grunnet snill utleier.

Ja, best å spørre uansett, tenker jeg. Men kan h*n uten videre sette opp leien om vi blir to, tro?

Gjest Chiffon
Skrevet

Jeg ville sagt ifra, så klart. Greit at utleier vet hvem som bor i leiligheten.

Skrevet

Hin kan helt klart flytte inn uten tillatelse, men jeg ville nå varslet utleier uansett, da, ikke minst for en best mulig tone. Husleie kan ikke settes opp selv om barn eller partner flytter inn.

Fra Husleieloven:

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Litt mer: http://www.huseierforening.no/medlemskap/i...view&id=146

Skrevet

Ser at noen allerede har sitert husleie-loven, så dermed slipper jeg det! :)

Men vil bare legge til at hvis du leier en privat leilighet med inkludert strøm, så mener jeg at huseier kan kreve et tillegg tilsvarende det det koster ekstra at to bor i husstanden.

Jeg har en gang vært borti en huseier som sa at det var ikke noe problem å få samboer i leiligheten, men at da kom han til å legge på 300kr i måneden, siden det var det han hadde regnet ut at det kostet ekstra i dusj/vann og dertil hørende utgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...