Gå til innhold

Ipod som er enkel i bruk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her litt småforbanna etter å ha kløna med min nye Ipod nano, kjøpt i beste mening av mannen min. Men jeg kjenner at dette blir for mye for meg. Det er rett og slett den minst brukervennlige og mest upraktiske greia jeg har vært borti i hele mitt liv. Å navigere på den er jo helt utrolig vanskelig. Tar timesvis å komme seg inn på riktig spor... Vil bare spille musikk på den, har fått lasta ned musikk og lagt det over på Ipoden. Men å finne frem til musikken når jeg skal ta Ipoden i bruk, er skikkelig vanskelig. Utrolig knotete system for å finne frem, til å bli gal av rett og slett... Og infoheftet har dårlig brukerveiledning. Hele greia irriterer vettet av meg, at det skal være så vanskelig å finne sangene, og spille dem av er jo helt utrolig. Virker som om de forskjellige tastene skifter funksjon hele tida. Ikke skjønner jeg hvordan jeg skal stille lydstyrken heller. Nei, utrolig lite fornøyd!!! Vil bare ha en enkel sak jeg kan skru på, så ligger musikken der, og jeg kan lett stille lydstyrke og bla meg frem til de sangene jeg ønsker å høre på uten å bruke timesvis. Hadde en enkel Ipod en gang, men den slutta å virke etter et halvt år. Spørsmålet er vel egentlig; finnes det en måte å bli fortrolig med en slik avansert spiller på? Og hvis ikke, finnes det enkle Ipoder som ikke går i stykker etter et halvt år???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke helt skjønne at noen skal synes den er vanskelig, jeg da... :klø: Fortell nøyaktig hva og hvilke knapper det er du har problemer med? :)

Skrevet

Klarer heller ikke se det vanskelige med en iPod - uansett type.

Har aldri hatt problemer med dem selv, faktisk det motsatte.

Lagt inn musikk, skrudd den på og hört på musikk - enklere blir det jo ikke.

Gjest Chiffon
Skrevet

Jeg har hatt litt forskjellig med ender tilbake på iPod, det er jo bare hjulet og knappen.

Du velger jo med hjulet og så trykker du på knappen, trykk foreksempel på artist, og så ruller du ned til sangen du vil høre?

Skrevet

Synes den er utrolig vanskelig jeg... Det er jo det hjulet i midten og de frem og tilbake-knappene. Men de "opp og ned"-knappene virker liksom ikke hele tida? Noen ganger når jeg skal trykke opp eller ned, så kommer jeg ikke noen vei. Og så plutselig virker de igjen, og jeg kan bla opp og ned. Blir ikke helt fortrolig med det hjulet heller. Og hvordan skrur man opp og ned lyden? I stad da jeg skulle bruke den, kom det ikke en lyd, selv om det så ut til at lyden stod nesten på max.

Skrevet

Dessuten liker jeg ikke at jeg må se ned på den skjermen hele tida. Bruker stort sett Ipod når jeg er ute og går, og da er der greit å bare ha den i lomma og så bare stikke hånda nedi og trykke på fremover eller bakover når jeg vil skifte sang.

Skrevet

Hva med en iPod Shuffle?

Ingen skjerm, ett "hjul" hvor oppe og nede er volum, höyre og venstre er skifte av sang og i midten er det play/pause.

Under den er det to valg. On/off, og en annen knapp som lar deg velge om sangene skal spilles i rekkefölge eller blandet.

Den syns jeg er deilig å bruke når jeg er ute å går, da jeg ikke trenger å tenke når jeg bruker den, bare stikker handa i lomma som du sier og skifter sang om nödvendig.

Jeg skal kjöpe en med skjerm også nå, som jeg kan bruke når jeg vil velge en spesiell låt og jeg vet rekkefölgen.

Med shuffle så kan man ikke velge sang nr 4 t.ex... man er da nödt for å trykke videre til man kommer til den sangen man vil höre.

Skrevet (endret)
Synes den er utrolig vanskelig jeg... Det er jo det hjulet i midten og de frem og tilbake-knappene. Men de "opp og ned"-knappene virker liksom ikke hele tida? Noen ganger når jeg skal trykke opp eller ned, så kommer jeg ikke noen vei. Og så plutselig virker de igjen, og jeg kan bla opp og ned. Blir ikke helt fortrolig med det hjulet heller. Og hvordan skrur man opp og ned lyden? I stad da jeg skulle bruke den, kom det ikke en lyd, selv om det så ut til at lyden stod nesten på max.

Det er jo ikke noen opp eller ned knapp.

Du snurrer på hjulet for å komme opp og ned.

Er du sikker på at du spilte av en sang (at den ikke sto på pause) når du justerte lyden?

Jeg har hatt flere mp3 spillere men synes at iPod er den absolutt mye enklere enn alt annet.

Lag deg spillelister som du kan høre på når du er ute og går! Så slipper du å skifte sang.

Men kanskje du heller burde ha en liten shuffle som du bare kan feste på kragen...?

Endret av Cava Queen
Skrevet

Lyden: Du skrur opp lyden ved å snurre på hjulet (mens du spiller en sang)

Gjest Chiffon
Skrevet

Som de andre sier, ikke trykk på hjulet, snurr på det :)

Skrevet

Du trykker å midten (altså midt inne i hjulet) for å velge det du vil videre på, f.eks. "Musikk".

Deretter snurrer du hjulet nedover for å velge "spillelister" eller "artister" osv. Du velger ved å trykke på midt i hjulet igjen.

Under f.eks. artister snurrer du opp og ned for å finne den artisten du vil høre på. Angrer du deg og heller vil høre på noe fra spillelister trykker du på "menu" for å gå tilbake.

Når du er inne på en spilleliste så kan du trykke deg fremover i spillelisten ved å trykke å pil til høyre. Og pil til venstre for å få en sang på nytt f.eks.. Den nedersteknappen trykker du på når du vil sette på pause og så igjen for å starte opp.

Når du spiller en sang så snurrer du på hjulet for å justere lyden op eller ned.

Etter en liten stund sitter alt dette i fingerene.

Lykke til!

Skrevet

Det er jo ikke noen opp eller ned knapp.

Du snurrer på hjulet for å komme opp og ned.

Riktig som CavaQ sier. Også må du huske at det ikke er noe hjul i midten. Hjulet får du tak på ved å la fingeren gå over der hvor det står menu og hvor de andre symbolene er. I midten så er det på en måte en velge-knapp. Akkurat som når du klikker med musa på pc'en på en måte.

Sett deg ned og øv!!!

Skrevet

takk for svar. skjønner litt mer av den nå, men synes fortsatt den er unødvendig vanskelig/avansert for mitt bruk. var vel en slik "shuffle" jeg hadde før - en enkel liten sak med sånn "klype" på. veldig fin å gå tur med. er jo stort sett da jeg benytter ipod... så denne her med skjerm og hele pakka blir litt upraktisk... tror jeg heller prøver å få igjen den gamle på garantien - de burde jo vare lenger enn 6-7 mnd. nylada kan den spille i kanskje 30 min, så kutter den ut. kanskje dårlig batteri. noen som har erfaring med hvor lenge man kan regne med å ha en sånn?

Skrevet
takk for svar. skjønner litt mer av den nå, men synes fortsatt den er unødvendig vanskelig/avansert for mitt bruk. var vel en slik "shuffle" jeg hadde før - en enkel liten sak med sånn "klype" på. veldig fin å gå tur med. er jo stort sett da jeg benytter ipod... så denne her med skjerm og hele pakka blir litt upraktisk... tror jeg heller prøver å få igjen den gamle på garantien - de burde jo vare lenger enn 6-7 mnd. nylada kan den spille i kanskje 30 min, så kutter den ut. kanskje dårlig batteri. noen som har erfaring med hvor lenge man kan regne med å ha en sånn?

Et batteri på iPod Shuffle bør du forvente klarer opp mot 10 timer. Det avhenger selvsagt av lydnivået og om du bruker høreklokker som bruker mye mer strøm.

Jeg kjøpte 1. generasjons iPod Mini i 2004 og den virker enda. Det eneste aberet er at batterilevetiden ikke er så bra lenger (rundt 1 time musikk før den slukner). Hvis du går tur med den så pass på at den ikke blir våt av regn/fukt i lumma. Det dekkes ikke av verken garanti eller reklamasjon.

Skrevet

Jo uten skjerm kan være enkelt når du ikke skal håndtere mer enn noen sanger. De fleste har jo ipod med flere tusen sanger og da går det ikke å bruke den uten skjerm!

Men jeg kan love deg at om du setter deg ned og lærer å bruke den så kommer du til å bli overrasket over hvor lett det er.

Den er jo bare bygget opp med menyer og undermenyer, som du går frem og tilbake i ved hjelp av hjulet og å klikke i midten.

Det fineste synes jeg er at jeg kan lage mange spillelister (til fest, trening, tur og avslapning) også har jeg orden på all musikken min. Men om du skal bruke den bare for å ha litt musikk når du skal gå tur så trenger du vel strengt tatt ikke noe mer enn en shuffle.

Jeg låner sønnen min sin shuffle når jeg skal ut og jogge. Men ellers så sverger jeg til en ordentlig iPod!

Gjest strykebrett
Skrevet

Den skal vare lengre enn et år ja, gå tilbake på eplehuset med den du. Jeg har hatt mine iPoder i flere år, en av de er en shuffle.

Skrevet

VI har Nano for turbruk og Classic for lagring av musikk. Er kjempefornøyd, vi. Enkel å bruke, grei å ha med seg. Som nevnt over her er det greit å sortere musikken i forskjellige spillelister; jeg har for fordkjelige sjangere, trening, tur, sove osv osv. Og finner det jeg vi ha raskt og enkelt.

Skrevet
takk for svar. skjønner litt mer av den nå, men synes fortsatt den er unødvendig vanskelig/avansert for mitt bruk.

Unødvendig vanskelig???

Den er jo ufattelig enkel!!! Det er nok heller du som har unødvendig hardt for å forstå den tror jeg....

Er det bare det å snurre på hjulet og trykke å valgene du har problemer med, eller har du problemer med å finne fram i menyene også? Hvis det siste så anbefaler jeg at du kobler den til pc'en/mac'en og da får du oversikt over hvordan musikk'listene, artister og album er bygget opp og finner lettere frem.

Tenk når du er på jobb eller sitter på pc'en ellers og har masse dokumenter i word og excel og sånn. Du finner ikke de uten å se på en skjerm. Sånn er det med iPod også.

Skrevet

Poenget er jo at jeg ville slippe å se på skjerm...

Ellers takk for svar.

Gjest Agurkolat
Skrevet

Når da gjelder batterilevetida finnes da firmaer som kan skifta batteri, skjerm deksler på din iPod. Da får du ingenting igjen frå Apple hvis du skifter ut slike ting og iPoden blir ødelagt. Eg klarte og øydelegga skjermen til iPoden min når den var nesten et år, og sendte mail til Apple og spurde om dei sku fiksa da. Dei skulle ha omtrent like mykje som iPoden kosta for å fiksa da. Sendte heller ned iPoden til eit firma i Oslo og fiksa da for ein 500 lapp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...