Gå til innhold

Når kan man holde igjen betaling til barnehagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Jeg har et barn i privat familiebarnehage. Den er stengt pga svineinfluensa i familien til eieren. Altså et familemedlem som bor i samme huset er sykt, uten at det er påvist at det er SI.

Ingen av de ansatte, eieren eller barena har SI.

Nå er barenahgen stengt i ei uke.

Har de lov til det?

Og kan jeg holde igjen betaling for ei uke, siden ingen av de ansatte eller barna er syke?

Barnehagen har sin egen etasje i huset og det er ingen rom i barenhagen som deles av de andre som bor i huset.

Og hvordan gjør jeg det med jobben? Har jeg krav på fri pga "syk" barnepasser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men de fleste arbeidsgivere er vel behjelpelige, så du får tatt permisjon uten lønn, avspasering eller ferie på kort varsel.

Skrevet

På min jobb har jeg i hvert fall "krav" på inntil 10 dager pga sykt barn, eller syk barnepasser.

Gjest Gjest - Timian
Skrevet

Etter arbeidsmiljøloven har du da krav på inntil ti dager fri i forbindelse med sykt barn eller syk barnepasser?

Skrevet

Joda - du har krav på fridager (inntil 10 dg pr år) ved barn eller barnepassers sykdom. Men det hørtes jo kanskje litt overdramatisert ut??

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Men barnepasser er ikke syk, og det er heller ikke mitt barn.

Har jeg fortsatt rett til "Fri"?

Og jeg har ikke nok ferie eller avspasering å ta ut. Dessuten så er ei uke uten lønn ganske mye penger. Jeg har ikke lyst å tape så myepenger når verken barnepasser eller mitt barn er sykt.

Kan jeg eventuelt kompansere for dette ved å holde igjen betaling for denne uken?

Skrevet

Privat barnehage som holder stengt 1 uke, uten at det er sykdom på barn/ansatte, burde være noe hjemmel for å holde tilbake noe av pengene.

Ansatte som tar fri utenom ferie, (noe det blir siden de ikke er syke) har heller ikke rett på betaling.

TS, du burde nevne det for dem ihvertfall før du holder tilbake penger.

Skrevet

Hvilket familiemedlem er det som er sykt? Jeg fant en paragraf på lovdata.no, og slik jeg tolker den har du krav på fri fra jobben om barnepassers barn er sykt. Er det derimot mannen som er syk, har du ikke krav på det.

§ 12-9. Barns og barnepassers sykdom

(1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon:

(...)

c) hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn.

Skrevet
Ingen av de ansatte, eieren eller barena har SI.

Nå er barenahgen stengt i ei uke.

Har de lov til det?

Hvis det er eierens barn som er sykt, har eieren rett til fri for å ta seg av barnet. Er det personalmangel eller hysteri som gjør at barnehagen stenges? Svineinfluensasymptomer i en annen, atskilt etasje kan neppe være nok grunnlag til å nekte dere tjenesten dere har kontrakt på. Og hvordan personalmangel skal håndteres må det da finnes et regelverk for hos ledelsen? Kontakt styrer og få svar.

Skrevet
Hvilket familiemedlem er det som er sykt? Jeg fant en paragraf på lovdata.no, og slik jeg tolker den har du krav på fri fra jobben om barnepassers barn er sykt. Er det derimot mannen som er syk, har du ikke krav på det.

Men da har heller ikke eieren rettigheter fra trygden for å ta seg av mannen, med mindre han må regnes som potensielt døende. Det er rart om arbeidsgiver innvilger velferdspermisjon for ektefelle til en som er vanlig influensasyk, når det medfører stenging av avdelingen og behov for alle de andre foreldrene til å være ute av jobb, og uten mulighet for kompensasjon.

I stedet for å holde tilbake penger, ville jeg finne ut av hvem som er klageinstans for selve stengingen, umiddelbart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...