Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #1 Skrevet 3. november 2009 Jeg vet lite om begge deler men etter hva jeg har hørt så er halal slakting å slakte med at strupa kuttes og at de får bedøvelse, mens den andre måten er med strøm. Men hva er egentlig verst for dyret?
Wonders Skrevet 3. november 2009 #2 Skrevet 3. november 2009 verste? Det dør jo uansett egentlig... Halal slakt skal utføres av en som er muslim, han/hun skal si en liten bønn før de, som du skrev, tapper dyret for blod. Blodet er urent etter hva jeg forstår, inneholder mye syksom... bl. annet. Skulle oxo brushet opp litt på dette emnet...
Mann 42 Skrevet 3. november 2009 #3 Skrevet 3. november 2009 Jeg vet lite om begge deler men etter hva jeg har hørt så er halal slakting å slakte med at strupa kuttes og at de får bedøvelse, mens den andre måten er med strøm. Men hva er egentlig verst for dyret? Hvis dyret bedøves først (med strøm, boltpistol eller skyting), så er ikke halal noe verre enn vanlig slakting. Ved en normal avlivning, er også målsetningen å gjøre dyret bevisstløst og helst dødt, før man tapper det for blod. Tradisjonell halal, derimot, er rent dyreplageri pga at avlivningen tar lang tid, og dyret forblir bevisst i flere minutter etter at strupen er overskåret.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #4 Skrevet 3. november 2009 I Norge er det hippsomhapp. Her må dyrene bedøves først ved halalslakt. Dyrene lider ikke mer ved halal som ved vanlig, og vise versa.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. november 2009 #5 Skrevet 3. november 2009 verste? Det dør jo uansett egentlig... Halal slakt skal utføres av en som er muslim, han/hun skal si en liten bønn før de, som du skrev, tapper dyret for blod. Blodet er urent etter hva jeg forstår, inneholder mye syksom... bl. annet. Skulle oxo brushet opp litt på dette emnet... han/hun skal si en liten bønn før de, Ja, sikkert en hun. Kryr av kvinnelige imamer/høystående i det religiøse hierarkiet innen Islam!
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #6 Skrevet 3. november 2009 han/hun skal si en liten bønn før de, Ja, sikkert en hun. Kryr av kvinnelige imamer/høystående i det religiøse hierarkiet innen Islam! Må det være en imam/ høytstående som må avsi bønnen?
Mann 42 Skrevet 3. november 2009 #7 Skrevet 3. november 2009 Må det være en imam/ høytstående som må avsi bønnen? Det blir ikke halal uten imam og bønn. Dette er religion, ikke glem det. Jødene får ikke slakte kosher, fordi de insisterer på at dyret må være bevisst, formodentlig så det kan høre bønnen.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #8 Skrevet 3. november 2009 Må det være en imam/ høytstående som må avsi bønnen? Nei. Det må helst være en muslim som slakter, men det går med jøder og kristne også. http://no.wikipedia.org/wiki/Halal
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. november 2009 #9 Skrevet 4. november 2009 Nei. Det må helst være en muslim som slakter, men det går med jøder og kristne også. http://no.wikipedia.org/wiki/Halal Nå tar ikke jeg Wikipedia umiddelbart for god fisk, står mye rart der har jeg sett.
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. november 2009 #10 Skrevet 4. november 2009 Man trenger ikke ha en imam tilstedet for å slakte halal, men dyret må vendes mot mekka og det må framsis et vers fra koranen. Og interessant nok: I Koranen heter det at kjøtt slaktet av ahl ol-kitab (skriftfolkene, dvs. jøder og kristne) er tillatt føde for muslimene. Denne tillatelsen er imidlertid betinget av at de andre forskriftene er oppfylt, slik at for eksempel kjøtt slaktet av en kristen i Jesu navn eller i treenighetens navn ikke er tillatt. Et dyr slaktet av en jøde eller kristen i Guds navn men ved elektrisk sjokk, blir således heller ikke tillatt. Islamsk råd
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #11 Skrevet 7. november 2009 For noen uker siden snakket jeg med en kollega (lege) som sa at en mengde studier tyder på at det tar minst 10 sekunder om all blod tilførsel forsvinner til hjernen og til man mister bevisstheten, noen av studiene er utført på dyr. En av årsakene til at man har studert dette er i rettmedisinsk sammenheng. Jeg mener at vi mennesker har et ansvar for å avlive dyr på en mest mulig human måte. Når det gjelder feks. Storfe så bør de slaktes med skudd i mot hode. At de for skåret over strupen og så blør til de mister bevisstheten er grusomt og i strid med Norsk lov. Det er en mengde eksempler på at man prøver å unngå å bedøve dyrene. Mange muslimer ønsker helst ikke bedøving. Jeg forstår at det er et vanskelig tema, men synes at det er feigt at man ikke tør diskutere dette.
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. november 2009 #12 Skrevet 7. november 2009 Tør man virkelig ikke å diskutere dette? Jeg mener nå å huske flere debatter rundt emnet, og dyrevelferd var da hovedargumentet for bedøvelse. Dette ble godtatt av de fleste muslimske samfunn, mens de jødiske ikke ville godta dette. Dessuten syntes jeg denne artikkelen var interessant, motsetningen mellom imamers syn på hva som er haram og hva vanlige muslimer syntes.
Gjest Vampen Skrevet 7. november 2009 #13 Skrevet 7. november 2009 For noen uker siden snakket jeg med en kollega (lege) som sa at en mengde studier tyder på at det tar minst 10 sekunder om all blod tilførsel forsvinner til hjernen og til man mister bevisstheten, noen av studiene er utført på dyr. En av årsakene til at man har studert dette er i rettmedisinsk sammenheng. Jeg mener at vi mennesker har et ansvar for å avlive dyr på en mest mulig human måte. Når det gjelder feks. Storfe så bør de slaktes med skudd i mot hode. At de for skåret over strupen og så blør til de mister bevisstheten er grusomt og i strid med Norsk lov. Det er en mengde eksempler på at man prøver å unngå å bedøve dyrene. Mange muslimer ønsker helst ikke bedøving. Jeg forstår at det er et vanskelig tema, men synes at det er feigt at man ikke tør diskutere dette. Dette er da oppe til debatt titt og ofte, seneste i forbindelse med noen EU(?) direktiver. De fleste muslimer har avfunnet seg med at dyrene bedøves. Det er mer kompisert for jødene som må importere kjøtt fra utlandet fordi de ikke tillater bedøvelse av dyrene.
Gjest womenwomen Skrevet 7. november 2009 #14 Skrevet 7. november 2009 For noen uker siden snakket jeg med en kollega (lege) som sa at en mengde studier tyder på at det tar minst 10 sekunder om all blod tilførsel forsvinner til hjernen og til man mister bevisstheten, noen av studiene er utført på dyr. En av årsakene til at man har studert dette er i rettmedisinsk sammenheng. Jeg mener at vi mennesker har et ansvar for å avlive dyr på en mest mulig human måte. Når det gjelder feks. Storfe så bør de slaktes med skudd i mot hode. At de for skåret over strupen og så blør til de mister bevisstheten er grusomt og i strid med Norsk lov. Det er en mengde eksempler på at man prøver å unngå å bedøve dyrene. Mange muslimer ønsker helst ikke bedøving. Jeg forstår at det er et vanskelig tema, men synes at det er feigt at man ikke tør diskutere dette. Jeg er sint og forbannet over at de nå har tillatt Halal - slaktemetode i Norge . Sint over at muslimene skal få særrettigheter til å holde på med dyreplageriet pga deres religion . Det er sykt i et sivilisert og opplyst land som Norge - å la de få lov til dette her i vårt land . Jeg syns det er forferdelig GRUSOMT at dyrene skal ligge fullt bevisst og blø ihjel med strupen skåret over i flere minutter ...Herregud hvor lang tid det tar før dyret dør . Tenk for en redsel dyret føler og smerter ??? Jeg mener dette er rein dyremisshandling . De mennesker som ikke greier å sette seg inn i dyrets sted - må være selv følelsesmessig avstumpet .Og er sjokkert over at det norske folk ikke har protestert kraftig imot denne slaktemetoden . Og forbyr dem å gjøre slikt her i Norge . Var jeg bonde - ville jeg nektet å levere dyr til slakting - hvor jeg vet at det vil bli slaktet etter halal metoden .Enhver bondes rett - å nekte å levere . Som protest mot dette . De gir neppe dyret noen bedøvelse - for da kan ikke KJØTTET SPISES ....desverre , om de gir bedøvelse . Det går over i kjøttet og forandrer smaken på kjøttet .
Gjest Vampen Skrevet 7. november 2009 #15 Skrevet 7. november 2009 Jeg er sint og forbannet over at de nå har tillatt Halal - slaktemetode i Norge . Sint over at muslimene skal få særrettigheter til å holde på med dyreplageriet pga deres religion . Det er sykt i et sivilisert og opplyst land som Norge - å la de få lov til dette her i vårt land . Jeg syns det er forferdelig GRUSOMT at dyrene skal ligge fullt bevisst og blø ihjel med strupen skåret over i flere minutter ...Herregud hvor lang tid det tar før dyret dør . Tenk for en redsel dyret føler og smerter ??? Jeg mener dette er rein dyremisshandling . De mennesker som ikke greier å sette seg inn i dyrets sted - må være selv følelsesmessig avstumpet .Og er sjokkert over at det norske folk ikke har protestert kraftig imot denne slaktemetoden . Og forbyr dem å gjøre slikt her i Norge . Var jeg bonde - ville jeg nektet å levere dyr til slakting - hvor jeg vet at det vil bli slaktet etter halal metoden .Enhver bondes rett - å nekte å levere . Som protest mot dette . De gir neppe dyret noen bedøvelse - for da kan ikke KJØTTET SPISES ....desverre , om de gir bedøvelse . Det går over i kjøttet og forandrer smaken på kjøttet . Gratulerer med dagens følelsesutbrudd. Du kunne dog spart deg det, for det du beskriver er ikke realiteten i Norge. I Norge bedøves dyrene før Halalslakten, og er bevisstløse når strupen kuttes. Så, nei, de ligger ikke ved full besvissthet og spreller i sitt eget blod. Det kommer av at muslimene IKKE har fått særrettigheter.. de har inngått et kompromiss som gjør at de kan slakte Halal og samtidig følge norske dyrevernsregler. De har altså møttes på halvveien, dyret er bedøvet og føler ingen ting, men lever, slik at det er Halalslakt. Det er ikke mer barbarisk eller forferdelig enn norsk slakt. Jødene tillater ikke bedøvelse før strupen kuttes, og får derfor ikke lov til å slakte i Norge. De må importere kjøtt fra utlandet, f.eks USA. Dette har faktisk ført til debatter i Israel om at Norge er antisemitistisk fordi vi ikke tillater Koscher slakt.. Muslimene har ikke gjort en stor greie ut av dette med bedøvelse, og har i det store og hele avfunnet seg med at slik er det her.
Gjest womenwomen Skrevet 7. november 2009 #16 Skrevet 7. november 2009 Gratulerer med dagens følelsesutbrudd. Du kunne dog spart deg det, for det du beskriver er ikke realiteten i Norge. I Norge bedøves dyrene før Halalslakten, og er bevisstløse når strupen kuttes. Så, nei, de ligger ikke ved full besvissthet og spreller i sitt eget blod. Det kommer av at muslimene IKKE har fått særrettigheter.. de har inngått et kompromiss som gjør at de kan slakte Halal og samtidig følge norske dyrevernsregler. De har altså møttes på halvveien, dyret er bedøvet og føler ingen ting, men lever, slik at det er Halalslakt. Det er ikke mer barbarisk eller forferdelig enn norsk slakt. Jødene tillater ikke bedøvelse før strupen kuttes, og får derfor ikke lov til å slakte i Norge. De må importere kjøtt fra utlandet, f.eks USA. Dette har faktisk ført til debatter i Israel om at Norge er antisemitistisk fordi vi ikke tillater Koscher slakt.. Muslimene har ikke gjort en stor greie ut av dette med bedøvelse, og har i det store og hele avfunnet seg med at slik er det her. Bedøvelse eller ikke bedøvelse . Når dyret strupe og LUFTRØR er skåret over - kveles dyret langsomt ... Dyrets hjerte og lunger jobber fortsatt LENGE , ja i mange sekunder å trekke inn luft .. Kom ikke her å fortell meg at dette likevel er humant - selv med bedøvelse - er dette GROTESKT ! Det tar unødvendig lang tid før dyret mister bevisstheten sin . Dyret ligger å kjemper en dødskamp i flere sekunder og minutter ...Det er realitetene dere ikke klatrer å forstå . Tenk DEG SELV bli bedøvd da og få strupen skåret over i full bevisst tilstand ? Tenk for en kamp kroppen din har for å trekke inn pusten - noe den ikke klarer forde luftrørene er kuttet over . Et meget stygt syn å se på . Tror de fleste hadde skjønt virkeligheten - om de fikk se denne slaktemetoden . Jeg har sett sauer bli slaktet av min onkel ! Ett skudd i midten av skallen mellom ørene - og dyret er vekk og ubevisst fra første sekund , bang , ramler den i bakken , men har ubevisste dødskramper noen sekunder etterpå .Men poenget er at dyret ikke er bevisst lengre . Og det dør momentant . Det er det eneste humane . Halal slakt er grusomt - selv med bedøvelse . Forde dyret er ved bevissthet .Og det tar LANG TID Å DØ .
Gjest womenwomen Skrevet 7. november 2009 #17 Skrevet 7. november 2009 Bedøvelse eller ikke bedøvelse . Når dyret strupe og LUFTRØR er skåret over - kveles dyret langsomt ... Dyrets hjerte og lunger jobber fortsatt LENGE , ja i mange sekunder å trekke inn luft .. Kom ikke her å fortell meg at dette likevel er humant - selv med bedøvelse - er dette GROTESKT ! Det tar unødvendig lang tid før dyret mister bevisstheten sin . Dyret ligger å kjemper en dødskamp i flere sekunder og minutter ...Det er realitetene dere ikke klatrer å forstå . Tenk DEG SELV bli bedøvd da og få strupen skåret over i full bevisst tilstand ? Tenk for en kamp kroppen din har for å trekke inn pusten - noe den ikke klarer forde luftrørene er kuttet over . Et meget stygt syn å se på . Tror de fleste hadde skjønt virkeligheten - om de fikk se denne slaktemetoden . Jeg har sett sauer bli slaktet av min onkel ! Ett skudd i midten av skallen mellom ørene - og dyret er vekk og ubevisst fra første sekund , bang , ramler den i bakken , men har ubevisste dødskramper noen sekunder etterpå .Men poenget er at dyret ikke er bevisst lengre . Og det dør momentant . Det er det eneste humane . Halal slakt er grusomt - selv med bedøvelse . Forde dyret er ved bevissthet .Og det tar LANG TID Å DØ . Jeg er også skeptisk til bedøvelsesmetoden de hevder å bruke . Som sagt kan kjøttet og smaken ødelegges og forringes dersom det blir brukt bedøvelse, så dette er ikke så enkelt som dere tror . .Forde det går over i kjøttet , og kjøttet kan bli uspiselig . HVORDAN BEDØVER DE OG HVILKET MIDDEL BRUKER DE ? DET VIL JEG GJERNE VITE ? Er det noen vetrinærer her inne som kan svare på dette ? Hvilket middel kan benyttes som ikke ødelegger kjøttet ?
Gjest Vampen Skrevet 7. november 2009 #18 Skrevet 7. november 2009 Bedøvelse eller ikke bedøvelse . Når dyret strupe og LUFTRØR er skåret over - kveles dyret langsomt ... Dyrets hjerte og lunger jobber fortsatt LENGE , ja i mange sekunder å trekke inn luft .. Kom ikke her å fortell meg at dette likevel er humant - selv med bedøvelse - er dette GROTESKT ! Det tar unødvendig lang tid før dyret mister bevisstheten sin . Dyret ligger å kjemper en dødskamp i flere sekunder og minutter ...Det er realitetene dere ikke klatrer å forstå . Tenk DEG SELV bli bedøvd da og få strupen skåret over i full bevisst tilstand ? Tenk for en kamp kroppen din har for å trekke inn pusten - noe den ikke klarer forde luftrørene er kuttet over . Et meget stygt syn å se på . Tror de fleste hadde skjønt virkeligheten - om de fikk se denne slaktemetoden . Jeg har sett sauer bli slaktet av min onkel ! Ett skudd i midten av skallen mellom ørene - og dyret er vekk og ubevisst fra første sekund , bang , ramler den i bakken , men har ubevisste dødskramper noen sekunder etterpå .Men poenget er at dyret ikke er bevisst lengre . Og det dør momentant . Det er det eneste humane . Halal slakt er grusomt - selv med bedøvelse . Forde dyret er ved bevissthet .Og det tar LANG TID Å DØ . Har du tungt for det? Dyra er bevisstløse! Ved Halalslakt av storfe benytter man f.eks en boltpistol mot hodet som bedøvelse. Ikke så ulikt vanlig norsk slakt altså.. Poenget er at hjertet fortsatt slår, mens dyret er slått ut. Dyrene er bevisstløse og bedøvet når de slaktes, så nei, det er ikke mer horribelt enn vanlig norsk slakt. Sjekk fakta før du setter i gang krokodilletårene. Slakt i seg selv er ganske groteskt, men nei, den ene metoden er ikke verre enn den andre.
Gjest Vampen Skrevet 7. november 2009 #19 Skrevet 7. november 2009 Jeg er også skeptisk til bedøvelsesmetoden de hevder å bruke . Som sagt kan kjøttet og smaken ødelegges og forringes dersom det blir brukt bedøvelse, så dette er ikke så enkelt som dere tror . .Forde det går over i kjøttet , og kjøttet kan bli uspiselig . HVORDAN BEDØVER DE OG HVILKET MIDDEL BRUKER DE ? DET VIL JEG GJERNE VITE ? Er det noen vetrinærer her inne som kan svare på dette ? Hvilket middel kan benyttes som ikke ødelegger kjøttet ? Du trenger ikke å være vetrinær, du har sikkert tilgang på Google. Det er ikke et noe de sprøyter inn i dyra, altså gir det heller ikke smak på kjøttet. Boltpistplen som jeg allerede har nevnt for deg gir er ikke mindre human enn metoden onkelen din bruker, og gir heller ikke mer smak enn en vanlig kule gjør.
Kjetil E Skrevet 7. november 2009 #20 Skrevet 7. november 2009 verste? Det dør jo uansett egentlig... Halal slakt skal utføres av en som er muslim, han/hun skal si en liten bønn før de, som du skrev, tapper dyret for blod. Blodet er urent etter hva jeg forstår, inneholder mye syksom... bl. annet. Skulle oxo brushet opp litt på dette emnet... Nå må vel ikke den som utfører selve slaktingen være muslim, men tilstede må det være en Imam som leser fra Koranen over dyret som slaktes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå