Gå til innhold

Hvilken hunderase? Positivt/negativt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_bea_*
Skrevet

Jeg har tenkt å få en hund til sommeren. En mellomstor som kan bli med på turer i skog og mark og som er forholdsvis rolig. Helst ikke korthåret da vinteren er kald her.

Jeg vil gjerne ha en sunn rase. Mellomstor vil si alt fra cocker til golden. Den bør også være litt lettlært og ikke kreve for mye av aktivitet. Det siste er viktig, selv om den vil få min. 1,5 time tur daglig. En type sofahund, som vil bli med på turer?

Jeg har sjekket på canis men synes det er lite info til å ta en avgjørelse og vet at seriøse opprettere har ventetid på en god hund.

Så hvorfor vil du anbefale denne rasen og hva er positivt/negativt med akkurat denne rasen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde engelsk cocker spaniel som min første hund, og trivdes veldig godt med den. Allsidig, tøff hund som er med på det meste. Elsker turer i skog og mark, men er ikke for krevende. Dette er jo en jakthund, men jeg synes ikke den er stresset og urolig.

Jeg hadde en hann, han var stødig, uredd, tok alt på strak arm.

Aberet er pelsstellet, den må klippes. Og den blir skitten under når den går tur. Om vinteren måtte han sette til tining i badekaret, dvs skylles med lunkent vann, for han fikk store snøklumper i pelsen. Det går jo også an å klippe dem korte under magen, forresten.

Etter cockeren blr det brukshunder her. Men vil gjerne ha cocker igjen!

Nå har jeg to korthårete hunder, og det er KALDT om vinteren her også, men har de varmedekken, så går det fint!

Jeg setter pris på at de er korthårete....de er lettstelte, drar ikke med seg mye skitt inn osv. Slipper å rense pels etter tur i skogen med lyng og kvister osv. En langhåret hund krever mer sånn sett.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hva med en Eurasier?

Den vil trives godt med aktiviteten dere har, er veldig sosial mot familien sin, men reserverte mot fremmede (løper ikke bort til folk på tur, og er ikke så interessert i andre enn "flokken" sin, før den kjenner dem, såklart). Godt med pels, men røyter ikke allverdens. Er ikke en hund man har ute i hundegård, den trives best inne. :)

Kommer i mange farger og er ikke akkurat stygg å se på ;) Veier fra 18-32 kg.

http://eurasierweb.com/eurasier.htm

http://no.wikipedia.org/wiki/Eurasier

Skrevet

Vi har selv en Golden retriever tispe, og er kjempefornøyd! Hun er mellomstor, ca. 27 kg og 48 cm. høy. Jeg skriver dette litt skjematisk for å gjøre det lettere

Positive: - elsker å gå på tur - utrolig godlynt og snill (kanskje litt for snill til tider) - tålmodig med barn - like leken i en alder av 7 år som når hun var valp - lærevillig - lydig - trofast og hengiven - sprek - bjeffer kun under lek - kosete - klok - lite helseplager - naboen kan ta henne med seg på tur eller passe henne en uke uten at hun har noen motsigelser

Negative: - røyter en del - litt pinglete - kan oppfattes som innpåsliten noen ganger.

Men husk at dette bare er min personlige oppfattning av rasen. Hver hund er unik :)

Skrevet
Hva med en Eurasier?

Den vil trives godt med aktiviteten dere har, er veldig sosial mot familien sin, men reserverte mot fremmede (løper ikke bort til folk på tur, og er ikke så interessert i andre enn "flokken" sin, før den kjenner dem, såklart). Godt med pels, men røyter ikke allverdens. Er ikke en hund man har ute i hundegård, den trives best inne. :)

Kommer i mange farger og er ikke akkurat stygg å se på ;) Veier fra 18-32 kg.

http://eurasierweb.com/eurasier.htm

http://no.wikipedia.org/wiki/Eurasier

Eurasier er vel ikke akkurat kjent for å være lettlært. Man bør i hvert fall vite hva man skaffer seg om man får Eurasier. Men de passer jo for så vidt på punktene som er listet opp her :)

Gjest Badabing
Skrevet

Ville nok gått for en type retriver ja. Spanielene er nok ikke alltid like rolige.

Skrevet

Hunderaser som er "lettlært" har vel også ganske mye energi? Det er min erfaring. Min toller trenger hjernegymastikk og masse mosjon hver dag. Sånn er det vel med de andre retriverene også?

Gjest Problematique
Skrevet

Tollerne krever mye mer hjernegymnastikk enn de andre retriverne. Lab og goldens er sofagriser innendørs; de elsker å ligge og sove, få kos og bare være sammen med familien sin. En lab hvertfall har det aller best når den får være del av familiehverdagen. Svigers har hatt lab hele livet, og én toller. Tolleren endte de opp med å omplassere, for den krevde alt for mye.

Ifølge det TS skriver, ville jeg anbefalt labrador. Intelligente, "lettlærte" (de lærer fort, så lenge du selv faktisk tar jobben med å lære de ting), de elsker å gjøre familien sin glad (= liker å lære ting/gjøre ting og få ros og kos for det), har lang utholdenhet på tur, og elsker å slappe av. Svigers er på sin andre lab nå (etter at hun de hadde døde brått før jul) etter at jeg ble del av familien, og jeg er forelsket i rasen altså. De er virkelig den perfekte familiehunden. Den gule de hadde før, var verdens lateste innendørs, ble nesten snurt om vi kastet bamsen hennes så hun måtte reise seg for å hente den :ler: Men med en gang hun var ute av døra var hun ivrig og storkoste seg ute på tur.

Labs har lite pelsstell, eneste du "bør" gjøre er å klippe haletuppen innimellom for å gjøre den raseriktig (kommer noen lange hår ytterst som ikke er "riktig" ), det er et snipp med saksa så er den jobben over...

Skrevet

Min Toller ligger nå og snorker på sofaen og med sin rosa snute likner han på en gris også :) "problemet" med han er at det er enten av eller på og når han er "på" så er det full guffe ! Han er verdens beste adhd hund !:rødme:

Gjest Problematique
Skrevet

Hehe Tollere er sånn. Labs har litt samme greia, men i myyyye mindre skala ;)

Skrevet

Hva med ei golden tispe? Har inntrykk av at utstillingslinjene har et overkommelig aktiviseringsbehov ihvertfall. Springer spaniel er også en knall hund, men krever nok for mye mosjon ifht. det som er ønsket her.

Siden min egen rase er nevnt; Eurasiern er ikke en sofahund. Samojeden er ganske så fremtredende hos mange, når det gjelder både mosjonsbehov og væremåte. Og selv om den er utrolig lettlært er dette sterke hunder fulle av instinkter og 'spunk'. Man må vite hva man gjør for å kunne forme en ok hund.

Skrevet
Hunderaser som er "lettlært" har vel også ganske mye energi? Det er min erfaring. Min toller trenger hjernegymastikk og masse mosjon hver dag. Sånn er det vel med de andre retriverene også?

Enig her! Min golden er ikke fornøyd hvis hun ikke får sin daglige timestur over fjellet hvor jeg bor. Hun har heller ingen problemer med å være med på type 7-timers turer. Tenker som så at retrievere er glade i å bevege seg. I tillegg er hun veldig glad i å bruke nesen, noe som er kjempeviktig for å stimulere hunden psykisk. Hunder trenger aktivitet.

Når det er sagt så liker hun veldig godt å ligge inne ved beina mine og kose en hel kveld også :)

Konklusjon: Goldens er litt som Ole Brum: ja takk, begge deler! :jepp:

Skrevet

Japansk spisshund

Positivt:

- Lettlærte

- Er gjerne med på lange turer i fjellet, men kan også være fornøyd med en spasertur på 40-60min per dag

- Har ikke jaktinstinkt og vil derfor ikke stikke bort fra "flokken"

- Utrolig sjarmerende og flotte hunder!

- Allergivennlige

Negativt

- Kan bjeffe en del om dette ikke blir avlært fra tilig av

- Mye pels medfører jo en del røyting i røyteperiodene

Skrevet

Norsk elghund, svart. Lettlært, sosial, hardfør, livlig, utholdende. Gneldrer og maser mindre enn den grå elghunden og har også noe kortere pels og lettere kroppsbygning. Norsk buhund har omtrent de samme egenskapene. Golden retriever og labrador er også hyggelige og sosiale hunder, men kan være litt late og lukter ofte vondt.

Skrevet

En golden og labrador krever ofte MYE aktivisering. Mer enn folk tror. Og får de ikke den mosjonen og hjernetrimmen de krever så er de fullstendig gale innendørs. Så man skal tenke seg om to ganger før man kjøper en retriever, og egentlig ikke har tid til å mosjonere så mye.

Skrevet
Golden retriever og labrador er også hyggelige og sosiale hunder, men kan være litt late og lukter ofte vondt.

Hahaha, snakk om skivebom. :ler: De er vel heller holdt for å kreve en god del, men etter 3 års alder vil de mange seg og havne på et ok aktivitetsnivå. Det kommer litt an på hva man oppfatter som en "lat" hund. Jeg vil påstå at min begynner å bli lat, og han krever minimum 1 time hovedtur hver dag + lydighetsøvelser.

Skrevet

Norsk buhund er en herlig familiehund. den er robust, tåler godt vær og vind. Det er lettlært. Den kan bjeffe litt mye, men oppdretterne har arbeidet i avlen med å få bort de verste gneldrebikkjene.

en hund som flere burde tenke på. En TVERS GJENNOM NORSK RASE.

• Liker 1
Skrevet
Norsk elghund, svart. Lettlært, sosial, hardfør, livlig, utholdende. Gneldrer og maser mindre enn den grå elghunden og har også noe kortere pels og lettere kroppsbygning. Norsk buhund har omtrent de samme egenskapene. Golden retriever og labrador er også hyggelige og sosiale hunder, men kan være litt late og lukter ofte vondt.

Lukter vondt?!Hvor i all verden har du det fra? Alle hunder lukter vondt hvis de ikke blir badet en gang i blant. Dette kan også komme av sykdom. Har som tidligere nevnt en Golden, og har aldri opplevd "vond lukt" hverken fra henne, eller andre goldens.

Skrevet

Kan trygt anbefale en av de hunderasene jeg har nå, Hovawart.

Positivt:

+God helse, dette er jo tross alt noe av det viktigste.

+Meget lærevillig

+God vakthund, de trenges ikke trenes for og bruke som vakthunder, men ikke veldig territoriale.

+Lettstelt pels, med skikkelig underull som tåler mye kulde.

+Mye energi, men virkes som de kobler av når de kommer inn.

Negativt:

-ingenting egentlig

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...ack_and_tan.jpg

Skrevet
Kan trygt anbefale en av de hunderasene jeg har nå, Hovawart.

Positivt:

+God helse, dette er jo tross alt noe av det viktigste.

+Meget lærevillig

+God vakthund, de trenges ikke trenes for og bruke som vakthunder, men ikke veldig territoriale.

+Lettstelt pels, med skikkelig underull som tåler mye kulde.

+Mye energi, men virkes som de kobler av når de kommer inn.

Negativt:

-ingenting egentlig

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...ack_and_tan.jpg

Unnskyld meg, men en Hovawart som sofahund?? :skratte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...