Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sammen med min kjæreste i noen år, vi skal gifte oss i februar. Jeg har lyst til å ha samme etternavn som min kommende ektemann, synes det er hyggelig, ikke minst når vi forhåpentligvis får barn etterhvert.

- Men han nekter meg å ta hans navn! Han har et svært spesielt etternavn, det er bare seks personer i Norge som har det (hans slekt). Han sier at navnet er helt spesielt i familien hans, og at de ønsker at kun de i "blodlinje" skal overta det (altså våre kommende barn). At det ikke betyr noe for hans kjærlighet til meg, men at det bare er slik det gjøres i hans familie... Hæ?!??

Blir så lei meg av dette. Og får alle slags vonde tanker og teorier om hvorfor han ikke ønsker at jeg skal få ta hans navn. Er det jeg som er helt urimelig her?

(For ordens skyld: Han vil heller ikke ta mitt navn, som et kompromiss, så det går heller ikke.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har fortalt deg hvorfor han ikke vil du skal ta hans navn. Så hvorfor driver du og lager dine egne alternative teorier da? Han har gitt deg et ærlig svar.

Jeg synes du overragerer, ja. Hva er galt med det navnet du har fra før da?

Skrevet
Jeg har vært sammen med min kjæreste i noen år, vi skal gifte oss i februar. Jeg har lyst til å ha samme etternavn som min kommende ektemann, synes det er hyggelig, ikke minst når vi forhåpentligvis får barn etterhvert.

- Men han nekter meg å ta hans navn! Han har et svært spesielt etternavn, det er bare seks personer i Norge som har det (hans slekt). Han sier at navnet er helt spesielt i familien hans, og at de ønsker at kun de i "blodlinje" skal overta det (altså våre kommende barn). At det ikke betyr noe for hans kjærlighet til meg, men at det bare er slik det gjøres i hans familie... Hæ?!??

Blir så lei meg av dette. Og får alle slags vonde tanker og teorier om hvorfor han ikke ønsker at jeg skal få ta hans navn. Er det jeg som er helt urimelig her?

(For ordens skyld: Han vil heller ikke ta mitt navn, som et kompromiss, så det går heller ikke.)

Har hørt om andre familier som gjør sånn også, så det stemmer sikkert det.

Er jo ikke så mye du får gjort med det da, sitt nå hvertfall ikke å lag deg teorier; du har jo fått en begrunnelse!

Enn så lenge synes jeg ikke du er urimelig; du er litt såret, lei deg og skuffet. Men dersom du forfølger det så går du over i å bli urimelig. Antagelig helt sikkert, så er det vel ikke noe han får gjort med det, det er en (gammel?) regel i hans familie for å beskytte navnet.

Du kan jo såklart velge å plages med det i årevis, men gidder du det da...?!

Gjest Chiffon
Skrevet

Så han forlanger at ungene skal ha annet etternavn en deg? Det hadde jeg ikke gått med på. Da hadde han fått beholde etternavnet sitt i fred og ro, og ungene tatt mitt.

Gjest Gjest_Miriam_*
Skrevet

Elsker han deg nok, så velle han vært stolt nok til at han lar deg bruke navnet hans. Han lar sine barn bruke navnet, men nekter mor til disse bruke det?!

Eksen min hadde (har) etternavnet til eksenkona si og hun hadde hans så barnet deres fikk begges.

Gjest Bianca26
Skrevet

jeg forstår ikke problemet. det er bare et navn. er det ikke greit om bare barna får begges etternavn så kan du beholde ditt eget? forstår ikke at folk vil bytte et navn de har vokst opp med hele livet fordi de gifter seg. Man skal da kunne beholde identiteten sin fordet. Og hvorfor er det alltid slik at dama må ta MANNENS navn? da blir det jo som han eier deg

Skrevet

Min mann har også et nokså uvanlig navn (langt flere enn seks stk som har det, men i underkant av 100 stk...). Han ønsket at jeg skulle ta hans etternavn nettopp fordi det er så spesielt! Jeg hadde også følt meg skuffet dersom han hadde nektet meg å ta hans etternavn...

Skrevet

Må bare slenge på at dersom det var JEG som hadde hatt en "uvanlig" etternavn før vi giftet oss så hadde begge to tatt mitt navn!

Skrevet

Foreldrene mine gjorde det samme. De har begge ekstremt sjeldne etternavn som også bare skulle gies til "blodslinjen". Så jeg og mine søsken har to etternavn.

Kan egentlig skjønne det, for mange familier er slektshistorien ganske viktig.

Legg det fra deg og vær glad for at dere skal gifte dere, du.

Skrevet

Det er litt synd å legge så mye av kjærligheten over på et navn. Hvorfor betyr det så mye?

Samboeren min har et spesielt og uvanlig etternavn, men det kunne ikke falt meg inn å ta hans navn hvis vi gifter oss. Både fordi jeg ikke ser vitsen (det er jo så mye praktisk som må ordnes i forhold til pass, førerkort, etc.) og fordi jeg synes det er stygt og ikke har lyst til å ha det navnet.

Gjest Bianca26
Skrevet

forstår virkelig ikke hva the big deal er. det er bare et navn. kom over det. Han nekter deg ikke å ta navnet fordi han ikek elsker deg. herregud mannen VIL jo gifte seg med deg og tilbringe resten av livet med deg og få barn med deg og her henger du deg opp i den lille bagatellen. Kanskje du burde gå litt inn i deg selv å tenke på hva som virkelig betyr noe her i livet. Å få ta navnet til noen er iallefall ikke det som burde bety mest iallefall

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Han har jo ikke rett til å nekte deg å skifte, men det er jo heller ikke morsomt å skifte når partneren ikke ønsker det.

Uansett, jeg hadde ikke gått med på at barna skulle fått ett annet navn enn mitt.

Forøvrig, jeg humrer litt over alle som sier at "det er bare ett navn" og at derfor bør TS føye seg. Men om det bare er ett navn, hvorfor kan ikke da mannen føye seg ;)

Skrevet

Har bare faren hans dette etternavnet? Ikke moren hans? Hvis moren hans fikk bruke dette etternavnet forstår jeg ikke hvorfor ikke du kan bruke det?

Skrevet
Han har jo ikke rett til å nekte deg å skifte, men det er jo heller ikke morsomt å skifte når partneren ikke ønsker det.

Dtte stemmer ikke; TS kan dessverre ikke ta mannens navn uten at wannabe-adelen gir sitt samtykke.

Jeg ville ikke følt meg velkommen i en familie som hadde nektet meg å ta deres navn, og jeg forstår godt at du reagerer på dette, TS.

Gjest Gjest_miriam_*
Skrevet

Uansett, jeg hadde ikke gått med på at barna skulle fått ett annet navn enn mitt.

Forøvrig, jeg humrer litt over alle som sier at "det er bare ett navn" og at derfor bør TS føye seg. Men om det bare er ett navn, hvorfor kan ikke da mannen føye seg ;)

Godt skrevet!

Gjest Ingeniøren
Skrevet
Dtte stemmer ikke; TS kan dessverre ikke ta mannens navn uten at wannabe-adelen gir sitt samtykke.

Trådstarter er gift med mannen sin og kan da ta hans navn uten samtykke.

Gjest Bianca26
Skrevet
Godt skrevet!

fordi det er et spesielt navn og fordi det er HANS navn. Det er ikke hennes navn. jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke vil beholde sitt eget jeg. det er jo en del av identiteten din. om hun bytter navn blir det bare et meningsløst navn som ikke har noe med henne å gjøre

Skrevet

Jeg ville ikke følt meg velkommen i en familie som hadde nektet meg å ta deres navn, og jeg forstår godt at du reagerer på dette, TS.

Joda, det kan TS.

Dersom hun har bodd sammen med han i mer enn to år, har hun rett til å søke om å ta hans navn.

Og om de gifter seg er søknaden bare en formalitet. For da har hun fått en tilknytning til navnet.

Hadde TS ønsket å bytte til navnet uten å ha noen form for tilknyttning til det, må hun skaffe godkjennelse fra ALLE som har navnet.

Skrevet
Trådstarter er gift med mannen sin og kan da ta hans navn uten samtykke.

Hvor står dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...