Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg forsøker å leve livet mitt på en best mulig måte ved å alltid stille opp der det trengs, gjøre folk tjenester hele tiden, alltid tilby meg hvis jeg skjønner at noen trenger hjelp på en eller annen måte, bruke pengene mine på andre etc.

Jeg har en sjelden gang tenkt at jeg nok ikke vil få det samme tilbake, men det er heller ikke poenget.

Spørsmålet mitt er om det faktisk er noen vits i? Tror dere at det påvirker andre på en positiv måte slik at de hjelper andre igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg forsøker å leve livet mitt på en best mulig måte ved å alltid stille opp der det trengs, gjøre folk tjenester hele tiden, alltid tilby meg hvis jeg skjønner at noen trenger hjelp på en eller annen måte, bruke pengene mine på andre etc.

Jeg har en sjelden gang tenkt at jeg nok ikke vil få det samme tilbake, men det er heller ikke poenget.

Spørsmålet mitt er om det faktisk er noen vits i? Tror dere at det påvirker andre på en positiv måte slik at de hjelper andre igjen?

Ja, det tror jeg. Du kan jo tenke på hvordan du selv reagerer på at andre er vennlige eller stiller opp for deg? Du blir kanskje mer vennlig innstilt til din neste, og i bedre hunør? Men jeg har ikke så stor tro på at det er bra å bli selvutslettende i sin hjelpetrang. Og hvis det tar overhånd slik at du føler det som en forpliktelse, så kan det jo bli direkte negativt for deg selv. Du kan endog ende opp i en rolle som den som alltid stiller opp og aldri får noe igjen. Vennlighet og hjelpsomhet overfor fremmede har jeg stor tro på uansett, men i omgang med dine nærmeste, blir det litt mer komplisert. Du kan bli oppfattet som en som bare yter, aldri krever, og derfor heller aldri får. Problemet ligger i at du kan bli oppfattet som en ressurs, og derigjennom utnyttet, og da forsvinner litt av den gjensidigheten som du kanskje håper på. Vennligheten din kan også bli noe som folk tar for gitt.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Det er alltid noen som ikke er takknemlige for den godheten de får av andre. Men hvis du tenker at for hver tiende slik er det EN som virkelig setter pris på dette og blir inspirert til å gjøre likedan mot andre. Er ikke da denne ene verdt det? Jeg synes nå det.

En annen ting er at man ikke må blir utbrent fordi man ikke ser så mye resultater selv. Men det fins kurs og bøker med teknikker for å lære å sette grenser slik at dette ikke skjer.

Jeg vil tilslutt si for min egen del at jeg foretrekker å være snill mot andre og ikke se resultater bestandig, istedet for å bli hard og kald. Jeg har det rett og slett bedre med meg selv ved å være omtenksom og snill.

Håper at dette var til hjelp.

Skrevet

Det er desverre blitt slik at "kjærligheten er blitt kald hos de fleste", som Bibelen forutsa. Men Gud vil alltid se ens gode gjerninger. På den annen side sier Bibelen at "en gave kan ødelegge hjertet". Det kan bety at man kanskje bør være litt forsiktig med å gi for store gaver eller gi seg selv helt hen til andre som ikke nødvendigvis responderer. Da kan man bli utnyttet. Derfor bør en finne en rett balanse i livet, også hva dette angår. Som i den kjønnslige kjærligheten bør man kanskje "spare litt på konfekten". :)

Skrevet

Min familie skal flytte utenlands for å jobbe med u-hjelp i et par år nå. Om det tjener oss i det lange løp, vet jeg ikke. Men det gir en høyere mening for både voksne og barn. Og dessuten selvfølgelig en hyggelig erfaring på min manns CV. Det er vel lønn, det.

Skrevet

Det ligger nok en fare inni her, med at du kan bli "tatt for gitt". I min hverdag, pleier jeg og si at det er forskjell på å være snill og å være DUM!

Det er ofte en god følelse å være til hjelp for andre, men dersom det medfører at andre lar være med å gjøre det de etter plikt og rett burde gjøre selv, da gjør du dem ikke noen tjeneste lenger. Annet enn den berømte "bjørnetjenesten"!

Skrevet

Gjør det deg lykkelig? Så ja, da er det en veldig stor mening i det.

Skrevet

Det vil alltid være vits i, da det kan være til utrolig hjelp der og da får den du hjelper. Om de i sin tur gir det videre, kan sikkert variere. Noen er naturlig givere, andre har ikke det overskuddet som faktisk trengs. Det koster jo alltid noe i form av anstrengelser og hjelpe andre.

Så du filmen Pass it On? (Het den det?)Med Haley Joel Osment. Nydelig film om akkurat det der.

Skrevet

Var ikke det "Pay it forward"?

Jeg har veldig tro på å være snill og grei. Jeg har oppdaget for lenge siden at min egen innstilling til det meste reflekteres ganske greit av de rundt meg. Hvilket fører til at jeg har vesentlig flere gode dager enn dårligere.

Skrevet (endret)
Var ikke det "Pay it forward"?

Jeg har veldig tro på å være snill og grei. Jeg har oppdaget for lenge siden at min egen innstilling til det meste reflekteres ganske greit av de rundt meg. Hvilket fører til at jeg har vesentlig flere gode dager enn dårligere.

Det har du fullstendig rett i Zzyzx :D

Endret av Étaín
Skrevet

Filmen anbefales for øvrig, det er mange som kan ha godt av å se hva gode gjerninger kan føre til. :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

well, I can't change the world

but I can live with open hands

I can't change the world

but I can change the world for one

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...