Duracella Skrevet 3. november 2009 #1 Skrevet 3. november 2009 (endret) Jeg gir datteren min (7 mnd) for det aller meste middagsglass. Før laget jeg gulrot/kålrot/potet-pure'er til henne. Nå synes jeg ikke det holder lenger- syns hun trenger mer variasjon og smak, samtidig som jeg er usikker på om hun tåler/vil ha alt av hva vi bruker ha til middag. I middagsglassene vet vi at alt dem trenger er der. MEN så er det jo en del snakk rundt middagsglass- halvfabrikat, hermetisk, bør ikke gi, lag ungen egen mat. Andre snakker varmt om hvor godt ungene liker det, man vet at der er alt ungen trenger etc. Hun liker middagsglassene veldig godt. Og akkurat nå ser jeg for meg at det ikke er dyrere med middagsglass enn at jeg hadde laget selv. Hun får 2 middager ut av et glass. Etterhvert som hun er eldre (8-9 mnd?), tåler mer klumper etc, ser jeg for meg at hun spiser middag sammen med oss. Hva gjør dere? Og hvorfor? Hva har dere hørt/ tenkt selv om dette? Endret 3. november 2009 av Duracella
Timian Skrevet 3. november 2009 #2 Skrevet 3. november 2009 Her går det fortsatt i middagsglass (snart 15 mnd), i alle fall de dagene vi ikke rekker å lage middag til junior er sulten! Synes det er utrolig praktisk, velger å stole på at glassene inneholder godt sammensatte måltider med vitaminer, mineraler osv. Når det gjelder pris tror jeg ikke det koster noe særlig mindre å lage en egen middag til han... Hvis ikke jeg hadde vært flink til å lage store porsjoner og fryse ned, da! Det er jeg ikke! Nå er junior såpass stor at han kan spise omtrent alt vi spiser, men med to fulle jobber og barnehage er det ikke like lett å få til middag hver dag! Vi prøver, men når det ikke går: Takk til Nestlé!
Lilith Skrevet 3. november 2009 #3 Skrevet 3. november 2009 Vi ga middagsglass frem til gutten var ca 1 år. Da spiste han sin middag ca kl 15, også satt han ved bordet og smakte når vi spiste vår middag senere på ettermiddagen/kvelden. Jeg syntes det var en grei måte å gjøre det på. Jeg visste at han hadde fått i seg et middagsmåltid den dagen samtidig som vi alle kunne spise sammen i 5-6-tiden.
Shade Skrevet 3. november 2009 #4 Skrevet 3. november 2009 Ut i fra dette tror jeg nok vi trygt kan gi de små middagsglass: http://www.tv2.no/gmn/nettprat/fra-pupp-til-mat-2918444.html http://www.dinside.no/804922/mcbarnemat-eller-helsekost De er nok mye sunnere enn maten vi lager til oss selv Men det er jo selvfølgelig kjekt for de å sitte ved bordet å smake på voksen maten og
Gjest Blush Skrevet 3. november 2009 #5 Skrevet 3. november 2009 Frem til jenta vår var ca ett år fikk hun kun middagsglass. Mye fordi det er mildt på smak, mens vi spiser mer krydret mat, og fordi vi gjerne har brukt mye posesauser, gryteretter osv som det jo er en del salt i. Når vi først slutta med glass slutta vi helt, og hun har fra ett års alder spist det samme som oss. Er blitt mye flinkere til å lage mat fra bunnen av, så tipper det blir mindre middagsglass på en evnt nestemann.
Gjest Gjest_Gunnar_* Skrevet 3. november 2009 #6 Skrevet 3. november 2009 Vår lille har aldri fått middagsglass. først grøt, og så grøt av poteter og grønnsaker 8som vi hadde til middag. nå spiser hun det vi spiser - sauser (ca 15 mnd). Eneste aberet er at vi ikke kan bruke noe salt og krydder når vi lager maten.
Kara W Skrevet 3. november 2009 #7 Skrevet 3. november 2009 Gutter vår nektet å ta noen form for most mat, så her har vi aldri brukt middagsglass. Men dersom han hadde likt dem hadde jeg nok brukt en del av dem. Dersom man er flink til å lage gode, varierte retter fra bunnen av med ferske råvarer, så er nok det det sunneste vi kan gi barna våre. Men ettersom de aller fleste av oss lider under en eller annen form for tidspress, så tror jeg at glassene er minst like sunne som en del av den maten vi ellers hadde gitt. Jeg hadde nok lest nøye på innholdsfortegnelsen og næringsinnholdet på de forskjellige glassene, men stoler på at de stort sett er sunne.
Yummy_Mummy Skrevet 3. november 2009 #8 Skrevet 3. november 2009 Og akkurat nå ser jeg for meg at det ikke er dyrere med middagsglass enn at jeg hadde laget selv. Hos oss var det middagsrester som ellers ville vært kastet som gikk i middagsglassene. Kanskje ikke den beste sammensetningen med tanke på vitaminer, men maten var i alle fall variert, og det er jo vanligvis det vi forsøker å oppnå for oss andre også. Var selvsagt forsiktig med krydder, men så at gutten vår likte at det smakte noe. Jeg ser ikke noe i veien for at man kan bruke ferdige middagsglass dersom man ønsker det, men det er ikke så mye styr med å lage egen mat som mange tror.
Arkana Skrevet 3. november 2009 #9 Skrevet 3. november 2009 Gutten vår (11 mnd) har sjelden fått middagsglass. Jeg foretrekker å lage maten selv, da kan jeg bestemme ingrediensene, smakene og konsistensen, samt at maten blir variert og ligner mer på den typen mat vi selv spiser. Det er ikke vanskelig å lage maten selv, det er få ingredienser så små barn ikke kan spise og lager man variert mat får barnet i seg alt det trenger. Jeg ser dessuten at mange av middagsglassene inneholder en del rent fyllstoff, dvs kokt ris, risstivelse e.l. Jeg synes det er helt unødvendig. Middagsglass har jo generelt en temmelig tam smak. Hjemmelaget mat smaker mye bedre (og det samme gjelder jo for vår egen mat, helfabrikata er ikke godt synes jeg). At hjemmelaget babymat skal være tidkrevende er forøvrig helt feil. På et par timer en søndag formiddag kan jeg lage middager for en måned eller to framover. Det skal vel godt gjøres at man ikke har tid til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå