Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan på en måte forstå det, men jeg er ikke enig. Jeg synes ikke at andre skal ta loven i egne hender og straffe noen som allerede blir straffet av rettsvesenet. Hadde de gått fri ville jeg kanksje vært enig i det, men ikke nå når de får sin straff.

Dessuten skjønner jeg ikke den "Øye-for-Øye"- mentaliteten, skjønner ikke hva som er poenget.

Skrevet

Jeg syns det er flott!!!!!!!! Disse to må være DYR som kan gjøre noe sånn mot uskyldige små barn! :evil:

Dina

Skrevet

På det følelsmessige plan kan jeg forstå det.

På fornuftplanet er jeg skarpt i mot øye for øye. Hvem skal slik tankegang gjelde for?? Hva sier vi når gjengene i Oslo bedriver blodhevn og selvjustis? Hvis jeg ved uaktsomhet (dvs burde vært mer forsiktig) kjørte på et lite barn, bør da mitt barn også bli påkjørt?

Gjest Brunhilde
Skrevet

Her må jeg si meg helt enig med Donpedro. Selvjustis gavner ingen! Dessuten vil da straffen være mye hardere om de får lov å sitte i forvaring på livstid. Er de døde er det jo ikke noe mer....Dessuten blir jo ikke de to små jentene mer levende av at de to morderne dør...dessverre.

Skrevet

På en måte synes jeg det er bra at folk har så sterke reaksjoner på slike grusomme hendelser, men det er vel dumt og rose slike hevnaksjoner. kan godt forstå at noen ønsker livet av de, og andre som har begått liognede forbrytelser.

noen mener fengsel staff er for lite - men det finnes vel egentlig ingen straff som kan rettferdiggjøre deres handlinger. jeg mener også at det er altfor enkelt og bare drepe de, hva taper de på det? Livet - jo men hva slags liv er det de taper hvis de er dømt til livsvarigfengsel.

jeg skjønner godt at folk blir sinte og ønsker de døde, men det bør unngås at folk tar loven så i egne hender selv etter slike grusomme handlinger. tror ikke det hadde kommet noe godt ut av det i lengeden. og uannsett hva man gjør med disse mennene vil aldri jentene komme tilbake.

Skrevet

Jeg synes Don Pedro har et godt svar, er helt enig.

Men så dere at det var en MC gjeng som hadde utlovet dusøren, litt spes vel??

Skrevet

jeg mener også at det er altfor enkelt og bare drepe de, hva taper de på det? Livet - jo men hva slags liv er det de taper hvis de er dømt til livsvarigfengsel.

Hvis de blir drept håper jeg de blir torturert først! Så de kan føle smerte, slik de små jentene antageligvis gjorde... :evil:

Har ikke noe til overs for barne-mordere/overgripsmenn...

Clea

Skrevet

Clea; ville du anbefalt hevn og å ta igjen dobbelt så mye/vondt hvis du hadde et barn som noen hadde vært slemme mot?

Har Per slått ut en tann på Lars, ville du anbefalt Lars å slå ut 2 tenner på Per og å brekke en finger i tillegg? Hva hjelper det isåfall? Og er det greit at det er Lars sin far som utfører handlngen på Per?

Skrevet

En ting til:

Som mange vet kjenner jeg mange som jobber i diverse fengsler. Det er ikke noe gøy å gå på jobb når man vet det er hevnaksjoner på gang, som man er nødt til å gripe inn i....

Skrevet

vold er nok ikke løsningen, selvom man kan jo bli så frustrert at det virker mer rett enn å bare la dem leve. men og drepe de eller gjenngjelde alt ondt med dobbelstyrke hadde ikke ført noe godt med seg.

synes det blir litt sånn gjeng mentalitet. hevnaksjoner er ikke en go løsning. uannsett hvem som har utlovet pengen for akkurat disse to.

jeg synes det de to har gjordt er helt forferdelig og de fortjener ikke i mine øyne noen gang og kunne gå rundt som frie menn. det er noe av det som er mest feil i norge at livsvarig fengsel ikke er livsvarlig. vet ikke hvordan dette er i danmark. men jeg mener at mennesker som dreper barn slik som disse fortjener ikke å kunne leve ett normalt liv.

er ikke akkurat det samme som noen som kjører over ett barn ved ett uhell for det er en tragisk ulykke og det er nok helt jævlig for den som kjørte bilen, men overgrep og drap er en helt annen klasse og at noen klarer og drepe barn det klarer ikke jeg og forstå

Skrevet

Og jeg føyer meg til de som er enige med DP.

På det følelsesmessige plan skulle jeg gjerne gitt en hånd til å slå livdriten ut av sånne mennesker.

Men hva gagner det? Hvordan blir samfunnet om alle tar loven i sine egne hender når de ikke syns samfunnet dømmer hardt nok? Blir anarki før vi vet ordet av det.

Skrevet
Og jeg føyer meg til de som er enige med DP.

På det følelsesmessige plan skulle jeg gjerne gitt en hånd til å slå livdriten ut av sånne mennesker.

Men hva gagner det? Hvordan blir samfunnet om alle tar loven i sine egne hender når de ikke syns samfunnet dømmer hardt nok? Blir anarki før vi vet ordet av det.

:enig:

Skrevet

Vi kan nok aldri sette oss inn i tankene til de foreldre som mister sine barn pga. syke og galne menneskers handlinger.

Vi kan ikke sitte her og diskutere lovligheten av drap - selvom det gjelder drap på en drapsmann, det er og blir ulovlige handlinger uansett hva vi mener.

Men jeg hadde ikke kjent det et sted om disse personene ble tatt av dage. Og var det en person som hadde drept mitt barn, ja, da tror jeg kanskje jeg hadde gått med hevntanker selv. Så om de ikke blir drept så håper jeg de får høre om dusøren og at de får leve resten av sine liv i frykt for hvert menneske de treffer på.

Det mest groteske i slike saker er definitivt at foreldre til drepte barn kan risikere å møte disse kaldblodige, syke menneskene på gaten etter ganske få år. DET er ikke en rettstat verdig.

Skrevet

Dødsstraff blir feil, selv om det de har gjort er så forferdelig at det ikke kan beskrives. "Dødsstraff" der folk tar loven i egne hender er enda verre enn slik det gjøres noen steder i USA.

Hvis det å drepe de som hadde drept noen hadde fått ofrene tilbake hadde det vært annerledes... :roll:

Skrevet
Clea; ville du anbefalt hevn og å ta igjen dobbelt så mye/vondt hvis du hadde et barn som noen hadde vært slemme mot?

Det er ikke små barn det er snakk om her!

Clea

Skrevet

Det er ikke små barn det er snakk om her!

Clea

Nei, men her snakker man om prinsipper. Hvordan skal barn lære at dette er galt hvis voksne løser sine konflikter slik?

Skrevet

Nei, men her snakker man om prinsipper. Hvordan skal barn lære at dette er galt hvis voksne løser sine konflikter slik?

Vel..de merker jo veldig fort hva som er galt når de ser hva straffen blir..

Clea

Skrevet

Vel..de merker jo veldig fort hva som er galt når de ser hva straffen blir..

Clea

Da mener jeg man heller får engasjere seg for å gjøre noe med det man mener er galt. Se på Stine Sofie stiftelsen f.eks, selv om jeg ikke er helt enig i alt de mener. Men et prisverdig tiltak mange kan lære av uansett.

Skrevet

Forøvrig er det vel ikke falt noen straff enda i Danmark? Og norske tilsvarende saker har fått blant lovens høyeste straffer , noen tilogmed forvaring som i prinsippet kan bety "ekte" livsvarig, dvs aldri mere frihet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...