Gå til innhold

Forvert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer ønsker oss en til katt og har tenkt litt på å kanksje bli forvert. Men nå er vi litt usikker på hva det vil si å være det.

Noen som vet litt mer om dette? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppdrettere bruker forskjellige avtaler.. Men en forvertavtale går ut på at du som forvert har dyret hos deg, bu betaler for, forsikring og dyrlege (noen oppdrettere betaler de to siste).

Oppdretter skal ha så så mange kull på katta, eller så så mange parringer fra hannen. Oppdretter beholder gjerne også retten til å melde katten på utstillinger og hente den for å ta den med dit, om ikke du kan eller ønsker å bli med på det.

Det er vanskelig å fortelle om alle "småtingene" i kontrakter da dette kan være helt forskjellig. Noen velger å følge en standarkontrakt, andre lager sine egene.

Du har som oppgave å passe på at katten er ved god helse og egner seg for avl, for hva du kan kontrolere, vekt, helsesjekker o.l.

Dersom der er en jentepus du får kan det godt være oppdretter ønsker å ha katten hjem til seg under fødsel, og da i tiden etter til kattungene er leveringsklare, mulig vil hun også bli sendt bort for parring. Om det er gutt du får, så velger noen å bringe hua til hannen og andre hannen til hua. Veldig forskjellig.

Bare husk på å les kontrakten godt, og pass på at dere begge parter er enige i avtalen som lages.

Jeg har selv vært maks uheldig når det kommer til forvertavtale, vel å merke på hund, men det er mange uegnete oppdrettere ute å går både på katt og hund..

Skrevet

Som forrige skribent skriver, er det mange forskjellige forvertsavtaler, men jeg tror de aller fleste avtaler i hovedsak går ut på at forvert ikke skal betale noe for katten og holder alle utgiftene som har med daglig kattehold å gjøre, mens oppdretteren tar seg av alt det økonomiske som har med avl å gjøre :)

Skrevet

Takk for svar. :)

Er det slikt at man til slutt overtar dyre som sitt eget eller vil det alltid forbli oppdretter sitt?

Skrevet
Takk for svar. :)

Er det slikt at man til slutt overtar dyre som sitt eget eller vil det alltid forbli oppdretter sitt?

Det er meningen at oppdretter har et visst antall avtalte kull på katten, og så overdras katten i forverts eie, enten som fertil eller kastrat.

Jeg tror at to kull på en katt er ganske normalt, sett ut i fra at en avlskatt har ett kull en gang i året.

Skrevet

Vil bare nevne at det går også an å være forvert for dyrebeskyttelsen. Katten(e) vil da bo hos deg enten til de skal videre i systemet, eller til de blir adoptert, det kommer litt an på hvem katt og hvilke behov den har. Om du er forvert for dyrebeskyttelsen, blir utgifter og utstyr ordnet. Om man skulle bli veldig glad i katten, er det også mulig å adoptere den!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...