Tante Skrevet 2. november 2009 #1 Skrevet 2. november 2009 Stekte kyllingfilet i mikroen i dag og huskameratene fikk neste sjokk. Nå skal det sies at hun ene virker skeptisk til det meste som ikke er ekte ren, norsk bondekost, og nekter å bruke mikroen fordi det har blitt smelta plast i den (uhell, borte nå!) fordi man "får kreft av plast og mikro og sånn". Hennes valg, men hun klarte selvfølgelig å få meg til å føle meg bitteliten igjen med kommentarene sine, så nå lurer jeg på om det virkelig er så farlig å tilberede mat i mikro. Gjør det ikke hver dag, altså, bare når jeg ikke gidder å steke i ovn
Gjest Shock Skrevet 2. november 2009 #2 Skrevet 2. november 2009 Har jeg aldri hørt om.. En rå kyllingfillèt kan vel umulig bli gjenomstekt i en mikro? Og det kan heller ikke smake så godt? :klø:
Tante Skrevet 2. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 2. november 2009 Smaker da helt vanlig, god og mør og jevnt stekt. En mikro steker innenfra og ut, så det blir jo lettere å få den gjennomstekt enn når man steker i panne 1
Gjest Shock Skrevet 2. november 2009 #4 Skrevet 2. november 2009 Hørtes ekstremt rart og ekkelt ut. Men hvis du vil lage maten din sånn, så deg om det.
Tante Skrevet 2. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. november 2009 Jeg synes brunost og syltetøy er ekkelt, men lar folk få spise det om de vil. Det er ikke temaet her, spørsmålet er om det er trygt. 1
Aurela Skrevet 2. november 2009 #7 Skrevet 2. november 2009 Er det ikke sånn at grønnsaker mister litt mer av næringen sin i microen enn når de kokes vanlig :klø: mener jeg har hørt det i alle fall Men, uansett, om dette stemmer er det jo ikke farlig i den forstand
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #8 Skrevet 2. november 2009 Jeg koker poteter, koker grønnsaker og diverse i mikroen. Jeg har aldri prøvd kjøtt - men jeg regner vel med at microbølgene dreper bakteriene i kyllingen like godt som noe annet. Ser den gjennomstekt ut så tviler jeg på at det er noe problem. Mmm brunost og syltetøy...!!
Tante Skrevet 2. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 2. november 2009 Er det ikke sånn at grønnsaker mister litt mer av næringen sin i microen enn når de kokes vanlig :klø: mener jeg har hørt det i alle fall Men, uansett, om dette stemmer er det jo ikke farlig i den forstand Omvendt, slik jeg skjønner det. Fant denne: "Sunnere mat Mikrobølgene gjennomkoker maten. (I motsetning til ordinær «overflatekoking» i vann på kokeplate, som koker mat fra utsiden og inn.) Gjennomkoking er bedre for næringsstoffene som vitaminer og mineraler, fordi koketiden er kortere og det brukes mindre vann, og alt kokevann blir brukt. Næringsstoffene forsvinner mest ved langvarig koking. Det trenges mindre salt, og det alene gjør maten sunnere. Sammenlignet med steking i stekepanne er koking i mikrobølger sunnere, fordi det gir mindre sannsynlighet for at det oppstår kreftfremkallende stekemutagener. Det er mindre helseskadelig pga. at tradisjonell steking av kjøtt på høy varme, kan utvikle kreftfremkallende stekemutagener, som kan gi økt risko for tykktarmskreft. (Men grilling og steking i mikrobølgeovn gir like mye stekemutagener som ved annen steking.) Punktoppvarming. Forskjellen er at det er bare vann- og fett-molekylene som blir varme, slik at det kan være en fordel med innlagte pauser (gjerne med røring og risting) ved oppvarming og tining slik at varmen får tid til å spre seg til resten av maten, før en varmer videre. Ellers kan maten bli punktoppvarmet og ikke nå høy nok temperatur (over 75°C) i hele retten for å ta knekken på bakterier. Det samme kan oppnås ved å bruke mindre effekt over lengere tid. Forsiktig oppvarming, risting og omrøring, er spesielt viktig ved oppvarming av morsmelk og spedbarnsmat. Tilberedningstiden avhenger bla. av mengden mat, matens og kokekarets temperatur før den settes inn."
Gjest Cho Skrevet 2. november 2009 #10 Skrevet 2. november 2009 En ting du aldri må putte i mikroen er fiskegrateng (sånn halvfabrikat)!! Da smaker det ikke mye godt etterpå Men ellers tror jeg ikke det er farlig med mikrolagd mat. Det er jo selvfølgelig ikke sunt å bare spise mikro-mat, men å bare bruke den "en gang i blant" vil ihvertfall jeg mene er trygt.
Idnar Skrevet 2. november 2009 #11 Skrevet 2. november 2009 Jeg har steikt kyllinglår i microen. Funket fint, det! Kjapt og enkelt! Før i gamledager var folk redde og skeptiske til microen. Og mobil. Og det ene og det andre. Tror ikke micro er mer skadelig enn å bade maten i fett når man steiker den.. 1
Celly Rox Skrevet 14. desember 2018 #12 Skrevet 14. desember 2018 Hviske mørbradbiff går noen Lunde fint, tror jeg ikke at det er farlig. Men for å være på den mest sikre siden burde du likevel steke kylling kjøtt grundig :)
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #13 Skrevet 14. desember 2018 3 minutter siden, Celly Rox skrev: Hviske mørbradbiff går noen Lunde fint, tror jeg ikke at det er farlig. Men for å være på den mest sikre siden burde du likevel steke kylling kjøtt grundig Dra frem gamle tråder? Opplyste folk vet i dag at microen ikke er farlig og at matvarer må grundig varmebehandles for å drepe eventuelle skadelige microorganismer i maten/kjøtt og fisk. Anonymkode: 07d63...cb1 1
Celly Rox Skrevet 14. desember 2018 #14 Skrevet 14. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dra frem gamle tråder? Opplyste folk vet i dag at microen ikke er farlig og at matvarer må grundig varmebehandles for å drepe eventuelle skadelige microorganismer i maten/kjøtt og fisk. Anonymkode: 07d63...cb1 Vel... ja, jeg vet jo dette også, men en mikrobølgeovn er jo ikke HELT ufarlig (blunk). Prøv f.eks et strutseegg eller annet elektrisk apparat, så får vi se 😂
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #15 Skrevet 14. desember 2018 2 timer siden, Celly Rox skrev: Prøv f.eks et strutseegg eller annet elektrisk apparat, så får vi se 😂 Nårtid ble strutseegg elektrisk apparat? Anonymkode: f71bc...ef0 1
Celly Rox Skrevet 22. desember 2018 #16 Skrevet 22. desember 2018 På 14.12.2018 den 18.36, AnonymBruker skrev: Nårtid ble strutseegg elektrisk apparat? Anonymkode: f71bc...ef0 Det var jo ikke det jeg mente da, din struts 😂😂😂😂 hahaha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå