Gå til innhold

Jeg har et etisk problem

Fremhevede innlegg

Skrevet
Er babyseler skadedyr da? Og ulver er jo fredet, så jeg skjønner at du reagerer på dette. Men et skadedyr som er innført i norsk fauna, og som ikke hører hjemme her, har jeg ikke problem med å se andre gå med.

Jeg støtter på ingen måte burdyr, men disse minkene kan ikke bli dødere.

Så jeg hadde gått med den.

Ts. Du må rett og slett ta det samme valget som alle andre. Vil du gå med noe som mange misliker eller ei.

(Det gjelder jo det meste, fra crocs til haremsbukser.... ;)

Hva har skadedyr med saken å gjøre? Minkene det blir laget pels av er ikke skadedyr man finner ute i naturen. Det er dyr man har avlet opp, med viten og vilje. Det er ikke slik at pelsproduksjonen hjelper til med å rydde naturen for skadedyr - de produserer helt nye skadedyr, altså det stikk motsatte.

Om fru Nilsen på andre siden av veien ser fru Olsen i en pelskåpe, kan konkurranseinstinktet ta over, for vi kan jo ikke ha noe av at naboene har statussymboler som vi ikke har. Og så går fru Nilsen ut og kjøper seg en ny pelskåpe for å holde tritt med naboene. DET er problemet med å gå med arvet pels. Dyrene er like døde, men det at man vifter rundt med dem kan få andre til å drepe flere dyr.

Videoannonse
Annonse
Gjest stearinpikken
Skrevet (endret)

.

Endret av stearinpikken
Gjest SmallTalk
Skrevet

Nå er det vel kanskje litt forskjell på pelsdyrnæringen for 50 år siden, og nå? Jeg nekter å tro at næringen var like syk da som det den er nå.

Jeg hadde beholdt pelsen, og jeg hadde brukt den uten dårlig samvittighet. Og om du ikke vil bruke den, så kast den ihvertfall ukke. Å kaste pelskåpa ville i mine øyne vært galskap!

Skrevet
For da oppfatter jeg det slik at du egentlig har lyst til å bruke denne pelsen (og blåreven som kommer om noen år), og trenger å ta et oppgjør med dine egentlige preferanser, og konflikten den representerer i fht det du muligens oppfatter som din inn-gruppe eller mennesker hvis meninger betyr noe for deg.

mja, ikke helt korrekt. sett bort ifra det etiske aspektet så er jeg ikke glad i det som plagg heller, det blir ofte for "stort og massivt" i mine øyne.

Nå er det vel kanskje litt forskjell på pelsdyrnæringen for 50 år siden, og nå? Jeg nekter å tro at næringen var like syk da som det den er nå.

Jeg hadde beholdt pelsen, og jeg hadde brukt den uten dårlig samvittighet. Og om du ikke vil bruke den, så kast den ihvertfall ukke. Å kaste pelskåpa ville i mine øyne vært galskap!

det er nok en viss forskjell ja, næringen var ikke like skrudd i hodet før etter hva jeg har forstått.

kaste den gjør jeg nok ikke men bruke ? mja...

har grublet litt på det og heller mer og mer mot å ha den hengende en stund og bruke tiden til å finne på en løsning.

Gjest Problematique
Skrevet

Jeg tror jeg ville fått tak i en pen henger noe a la dette f.eks. bare penere), og hengt den opp på veggen i gangen, kanskje med et bilde av bestemoren din ved siden av. Slik kan du se den og minnes henne, den blir "nyttiggjort" som pynt, og du slipper de etiske problemene ved å gå i den.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det kan godt være at det er umulig å sy den om - jeg var i samme situasjon og fikk beskjed om at fettet forsvinner i skinnet over tid, slik at pelsen blir altfor porøs til å kunne syes om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...