Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #21 Skrevet 3. november 2009 men signaleffekten ved å bruke den er jo heller ikke god Er du et nasjonalt forbilde som er i Se og Hør, sli at norske kvinner stormer til pelsnæringen når du viser deg?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. november 2009 #22 Skrevet 3. november 2009 jeg har arvet en minkpelskåpe av bestemor som er rundt 50 år gammel og i perfekt stand bortsett fra en manglende hekte. jeg er ikke enig med aktivistene som slipper ut dyr fra farmer etc for jeg mener at det ikke er veien å gå men jeg bruker heller ikke pels personlig da jeg mener det finnes vel så gode alternativer. MEN... hva gjør jeg da med denne minksaken ? det er ikke aktuellt å gi den bort/selge da det er en av de få tingene jeg har etter min mormor og jeg synes det er for ille at den bare henger på loftet. praktisk sett så er jo dyrene som (dessverre) døde for denne kåpen borte for lengst. men signaleffekten ved å bruke den er jo heller ikke god og jeg merker jeg kvier meg bare ved tanken. er det mulig å få sydd putetrekk eller noe av den kanskje ? og det som er ille er at når min mor blir borte så arver jeg fanken meg en blårevpels også... hjelpes Heng den i kottet og glem den. Pels som ikke oppbevares på kjølelager sommerstid, morkner ganske fort. Så er du kvitt den uten egentlig å ha gjort noe. På den annen side, tror jeg kanskje jeg ville ha brukt den hvis du selv synes den er pen. Dyrene som er brukt i kåpen, er jo allerede døde. Personlig har jeg hatt pelskåper før det ble så fokusert på det og før jeg begynte å tenke over hvilket dyreplageri det er. Jeg slet dem ut, men kjøper aldri nye igjen.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #23 Skrevet 3. november 2009 Jeg syns du fint kan bruke den om den kler deg. Jeg er motstander av pelsoppdrett, men ser ikke det store problemet her. Du har faktisk ikke selv bidratt til å lage etterspørsel av pels, du har arvet en eksisterende kåpe. Forøvrig tenker jeg sjelden stygt om folk som går med pels, men jeg sender stygge tanker til folk som har alt opp de stakkars dyrene...
Gjest Badabing Skrevet 3. november 2009 #24 Skrevet 3. november 2009 Fysj. Jeg ville kastet den og funnet frem et gammelt fotografi og kost meg med minnene, jeg. Det er andre måter å minnes bestemoren din enn å gå rundt med dyrelik på seg. Vi solgte kåpen til min bestemor, orket ikke tanken på å bruke den engang. Hehe.. Jeg må faktisk signere denne. Det hjelper ikke at det er en av de få tingene jeg hadde hatt etter bestemoren min, når det er et såpass "ekkelt" minne. Kunne ikke falt meg inn å bruke den, og jeg ville jo heller ikke hatt restene av den i sofaen. Nei, kan i grunnen ikke komme på noe den kunne blitt brukt til hvor den ikke ville synes så godt.
Gjest Badabing Skrevet 3. november 2009 #25 Skrevet 3. november 2009 Forøvrig tenker jeg sjelden stygt om folk som går med pels, men jeg sender stygge tanker til folk som har alt opp de stakkars dyrene... Hmm.. Hva blir forskjellen her? Jeg tenker alltid stygt om folk som går med pels. Jeg synes faktisk fuskepels som ser veldig ekte ut er ille også, nettopp pga. signaleffekten, spesielt nå som det er så "trendy" igjen.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #26 Skrevet 3. november 2009 Hmm.. Hva blir forskjellen her? Jeg tenker alltid stygt om folk som går med pels. Jeg synes faktisk fuskepels som ser veldig ekte ut er ille også, nettopp pga. signaleffekten, spesielt nå som det er så "trendy" igjen. Nettopp fordi jeg ikke aner hvordan de har fått pelskåpa, og hvorfor. I tillegg, som du tar opp, er det mye fuskepels som ser ekte ut, er ikke alltid jeg ser forskjell, så jeg velger å la tvilen komme tiltalte til gode. Uansett er det ikke min jobb å dømme noen.
Shade Skrevet 3. november 2009 #27 Skrevet 3. november 2009 Jeg er en av de som alltid tenker stygt om folk med pels.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #28 Skrevet 3. november 2009 Hvis du har hund eller katt kan du lage en fin kurv til den, med pelsen som liggeunderlag. Mykt, godt og varmt for kjæledyret ditt.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #29 Skrevet 3. november 2009 Herregud, for et argument: dyrene er jo allerede døde så. Synes du det er greit med pelsdyroppdrett, så bare gå med den/de kåpene da. Men håper du møter MANGE stygge blikk. Noe så forkastelig.
Gjest egt Skrevet 3. november 2009 #30 Skrevet 3. november 2009 Bruk den! Det mest uetiske vil være at den ikke nyttiggjøres på noen som helst måte, og at dyrenes død dermed vil være totalt uten mening. Og som pelskåpe gjør den faktisk langt mer nytte for seg enn som putetrekk. For ikke som snakke om loftfyll/kjellerfyll eller endog søppelfyll. Ikke bry deg om kritikken fra imagemoralister - som er mer opptatt av sin egen sosiale fremtoning enn den faktiske etikken bak. Du kan fint forsvare dette etisk ved å påpeke at pelskåpen er arvegods med både bruks- og affeksjonsverdi. Du støtter på ingen måte pelsdyrindustrien ved å bruke en arvet pelskåpe ut brukstiden dens. Henger meg helt på det svaret her!
momo Skrevet 3. november 2009 #31 Skrevet 3. november 2009 Jeg personlig ville aldri brukt den. Minner er mer enn ett plagg. Min mor som døde for ikke lenge siden hadde selv to pelskåper, men vi sa ifra på forhånd att dette var noe vi ikke ville ha overhodet. Så hun gå det da til en venninne av seg. Mye bedre det. Vi hadde jo bare solgt det uansett.
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 3. november 2009 #32 Skrevet 3. november 2009 (endret) Jeg tror ikke så mye på signaleffekten, dvs at folk begynner å gå med pels fordi du gjør det. Og hvis noen spør kan du jo si den er arvet. Du kan jo bruke den til spesielle anledninger, eller når det er veldig kaldt? Jeg har selv arvet en del pelskåper og det er ikke snakk om å selge/brenne eller hive noe som er fullt brukandes og som varer i mange år enda. Det synes jeg er etisk forkastelig. Siden mine arvede pelskåper er av ville dyr og ikke burdyr og over 60 år så ser jeg det ikke som noe problem om jeg bruker dem når det er bikkjekaldt ute. Hvis man vil synke så lavt at man dømmer en person ut ifra det denne går kledd i, da har man et problem. Personlig gir jeg beng i hva andre går kledd i og hva andre mener om meg. Endret 3. november 2009 av Fropessor Snurre
Tabris Skrevet 3. november 2009 #33 Skrevet 3. november 2009 Jeg ville personlig kastet den. Men du må nesten finne ut selv hva som er riktig for deg å gjøre.
Tante Skrevet 3. november 2009 #34 Skrevet 3. november 2009 Jeg kommer aldri til å kjøpe pels, pga. pelsindustrien og at det strengt tatt ikke er nødvendig. Jeg har imidlertid flere pelsplagg som jeg har arvet, som kommer fra ville dyr som er jaktet på på tradisjonell måte. De er gamle, laget for lenge og det er ikke noe å gjøre med det. Derfor tar jeg vare på dem og kommer til å bruke dem når det passer (fin stola egner seg best på galla)
Mann 42 Skrevet 3. november 2009 #35 Skrevet 3. november 2009 jeg har arvet en minkpelskåpe av bestemor som er rundt 50 år gammel og i perfekt stand bortsett fra en manglende hekte. jeg er ikke enig med aktivistene som slipper ut dyr fra farmer etc for jeg mener at det ikke er veien å gå men jeg bruker heller ikke pels personlig da jeg mener det finnes vel så gode alternativer. MEN... hva gjør jeg da med denne minksaken ? det er ikke aktuellt å gi den bort/selge da det er en av de få tingene jeg har etter min mormor og jeg synes det er for ille at den bare henger på loftet. praktisk sett så er jo dyrene som (dessverre) døde for denne kåpen borte for lengst. men signaleffekten ved å bruke den er jo heller ikke god og jeg merker jeg kvier meg bare ved tanken. er det mulig å få sydd putetrekk eller noe av den kanskje ? og det som er ille er at når min mor blir borte så arver jeg fanken meg en blårevpels også... hjelpes Jeg syns ikke det høres ut som et etisk problem, men mer som et image-problem. Imidlertid: Hvis du har etiske motforestillinger mot bruk av pels, så er løsningen enkel: Destruer den. Du kan i det tilfellet hverken bruke den selv, eller selge den, eller konvertere den til puter. I det første tilfellet, så er det jo signaleffekten, i det andre er det noen andre som står for signaleffekten, pluss at du tjener penger på pelsen. Det siste alternativet innebærer en alternativ bruk av pelsen. Om problemet ditt er image, så stiller det seg helt anderledes. For da oppfatter jeg det slik at du egentlig har lyst til å bruke denne pelsen (og blåreven som kommer om noen år), og trenger å ta et oppgjør med dine egentlige preferanser, og konflikten den representerer i fht det du muligens oppfatter som din inn-gruppe eller mennesker hvis meninger betyr noe for deg.
leirbål Skrevet 3. november 2009 #36 Skrevet 3. november 2009 Jeg syns ikke det høres ut som et etisk problem, men mer som et image-problem. Imidlertid: Hvis du har etiske motforestillinger mot bruk av pels, så er løsningen enkel: Destruer den. Du kan i det tilfellet hverken bruke den selv, eller selge den, eller konvertere den til puter. I det første tilfellet, så er det jo signaleffekten, i det andre er det noen andre som står for signaleffekten, pluss at du tjener penger på pelsen. Det siste alternativet innebærer en alternativ bruk av pelsen. Om problemet ditt er image, så stiller det seg helt anderledes. For da oppfatter jeg det slik at du egentlig har lyst til å bruke denne pelsen (og blåreven som kommer om noen år), og trenger å ta et oppgjør med dine egentlige preferanser, og konflikten den representerer i fht det du muligens oppfatter som din inn-gruppe eller mennesker hvis meninger betyr noe for deg. Der satt du ord på det jeg tenkte, men ikke fikk formulert.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #37 Skrevet 3. november 2009 Jeg ville aldri brukt pelsen, men jeg ville ikke kastet den heller. Jeg ville oppbevart den på loftet, som et kjært minne. Problemet med å bruke den er signaleffekten. Å ha en ekte pels er "statussymbol". Om man går med pelsen, så viser man at det å gå med pels er ok. Og da er man med på å legalisere pels som noe som er ok. Selv om dyrene pelsen din ble laget av ikke blir mindre døde, kan det at man går med den i offentlighet bidra til at andre tenker "oi, pels er vel ok, da" og at nye dyr blir drept. Min mor arvet en kåpe laget av babyseler etter min mormor... Mormor var voldsomt stolt av denne pelsen, men min mor endte opp med å gi den til Fretex. Min onkels kone spankulerer rundt i ulvepels, og det reagerer jeg på hver gang jeg ser henne i den.
Tante Skrevet 3. november 2009 #38 Skrevet 3. november 2009 Problemet med å bruke den er signaleffekten. Å ha en ekte pels er "statussymbol". Om man går med pelsen, så viser man at det å gå med pels er ok. For meg er det å gå med pels ok. Det å kjøpe ny pels er ikke ok.
leirbål Skrevet 3. november 2009 #39 Skrevet 3. november 2009 Er babyseler skadedyr da? Og ulver er jo fredet, så jeg skjønner at du reagerer på dette. Men et skadedyr som er innført i norsk fauna, og som ikke hører hjemme her, har jeg ikke problem med å se andre gå med. Jeg støtter på ingen måte burdyr, men disse minkene kan ikke bli dødere. Så jeg hadde gått med den. Ts. Du må rett og slett ta det samme valget som alle andre. Vil du gå med noe som mange misliker eller ei. (Det gjelder jo det meste, fra crocs til haremsbukser....
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #40 Skrevet 3. november 2009 Det at noen går med pels kan få andre til å kjøpe seg ny pels. Er den så vond å se? Pels er dyrt, og blir regnet som et statussymbol. Om man gir uttrykk for at pels er ok, så vil ikke folk slutte å kjøpe ny pels. Om man gjør det til flaut å gå med pels, vil færre skaffe seg ny pels. "Jammen, Ole får lov!"-mentaliteten råder blant voksne også. De færreste kan se på en pels om den er arvet, eller om man har kjøpt den ny selv. Man kan kjøpe seg en helt nylaget pels, og si at "Neeida, den er arvet, så da er det ok", og gå rundt og leke fin frue i den. Så lenge man sier det er ok å gå med arvet pels, vil folk kunne bruke det som unnskyldning til å skaffe seg en ny pels.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå