minienthe Skrevet 2. november 2009 #1 Skrevet 2. november 2009 jeg har arvet en minkpelskåpe av bestemor som er rundt 50 år gammel og i perfekt stand bortsett fra en manglende hekte. jeg er ikke enig med aktivistene som slipper ut dyr fra farmer etc for jeg mener at det ikke er veien å gå men jeg bruker heller ikke pels personlig da jeg mener det finnes vel så gode alternativer. MEN... hva gjør jeg da med denne minksaken ? det er ikke aktuellt å gi den bort/selge da det er en av de få tingene jeg har etter min mormor og jeg synes det er for ille at den bare henger på loftet. praktisk sett så er jo dyrene som (dessverre) døde for denne kåpen borte for lengst. men signaleffekten ved å bruke den er jo heller ikke god og jeg merker jeg kvier meg bare ved tanken. er det mulig å få sydd putetrekk eller noe av den kanskje ? og det som er ille er at når min mor blir borte så arver jeg fanken meg en blårevpels også... hjelpes
Wildy Skrevet 2. november 2009 #2 Skrevet 2. november 2009 Hadde hatt problemer med å bruke en slik pels jeg også. Jeg har arvet en stola, som blir brukt en sjelden gang ( flyr jo ikke akkurat på ball i hytt og pine....),men kan ikke akkurat si at jeg føler meg helt komfortable med en haug døde dyr over skuldrene. Pute var jo en god ide?
minienthe Skrevet 2. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 2. november 2009 (endret) hadde den ikke sett så forbannet... hm... ekte ut så ville det kanskje væer enklere ? gud veit. hvor får man sydd putetrekk av dette da tro, skinnmaker eller pelsselger ? og pelsputer er jo "in" nå ser det ut til, folk bør jo ikke reagere på hva jeg stapper i min egen sofa da ? Endret 2. november 2009 av minienthe
lilleGrethe Skrevet 2. november 2009 #4 Skrevet 2. november 2009 Er den pen i passformen? Isåfall synes jeg ikke du skal få den sydd om til puter el.l. Jeg tror ikke så mye på signaleffekten, dvs at folk begynner å gå med pels fordi du gjør det. Og hvis noen spør kan du jo si den er arvet. Du kan jo bruke den til spesielle anledninger, eller når det er veldig kaldt?
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #5 Skrevet 2. november 2009 Om du ikke ønsker å gå med den, ha den på loftet, selge den eller gi den bort er det ikke så mange andre alternativer igjen.... Å sy putetrekk av den ville nok ikke jeg gjort... en sånn kåpe er vel kostbar, og jeg ville ikke ikke ødelagt den om jeg var i din situasjon. Jeg ville heller ikke orke å ha restene av en død mink i sofaen. Jeg tror jeg ville donert den til en veldedig aukson om jeg var deg, eller solgt dem og gitt pengene til et godt formål i min bestemors navn, men siden du ikke ønsker å gi kåpen fra deg er heller ikke det et alternativ. Jeg har desssverre ikke noen gode løsninger, men jeg håper du finner på noe
minienthe Skrevet 2. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 2. november 2009 Er den pen i passformen? Isåfall synes jeg ikke du skal få den sydd om til puter el.l. Jeg tror ikke så mye på signaleffekten, dvs at folk begynner å gå med pels fordi du gjør det. Og hvis noen spør kan du jo si den er arvet. Du kan jo bruke den til spesielle anledninger, eller når det er veldig kaldt? ser splitter ny ut, klassisk passform med innsvinget midje osv. er vel mer min egen etiske standard som spiller inn her tror jeg, pels har alltid vært fy fy i mine øyne men det var før jeg endte opp med det selv.
minienthe Skrevet 2. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. november 2009 Om du ikke ønsker å gå med den, ha den på loftet, selge den eller gi den bort er det ikke så mange andre alternativer igjen.... Å sy putetrekk av den ville nok ikke jeg gjort... en sånn kåpe er vel kostbar, og jeg ville ikke ikke ødelagt den om jeg var i din situasjon. Jeg ville heller ikke orke å ha restene av en død mink i sofaen. Jeg tror jeg ville donert den til en veldedig aukson om jeg var deg, eller solgt dem og gitt pengene til et godt formål i min bestemors navn, men siden du ikke ønsker å gi kåpen fra deg er heller ikke det et alternativ. Jeg har desssverre ikke noen gode løsninger, men jeg håper du finner på noe er mink så utrolig dyrt da ? sortbrun pels (mest sort med bittelitt brunskjær) av god kvalitet. gah.... hater sånne situasjoner
Ella_Grey Skrevet 2. november 2009 #8 Skrevet 2. november 2009 Når jeg ser noen med pels sender jeg noen hatefulle tanker deres vei ja. Men jeg vet virkelig ikke hva du bør gjøre, syns det er like ille å selge den... Den blir jo ihvertfall brukt hvis du selger... og det syns jeg ikke noe om. Og det blir enda en pels på markedet. Men så er den jo gammel, og pels er jo egentlig ganske miljøvennlig. I forhold til at den varer lenge er nedbrytbar etc. Hadde det vært meg tror jeg den hadde havnet på loftet eller blitt kastet /brent.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #9 Skrevet 2. november 2009 er mink så utrolig dyrt da ? sortbrun pels (mest sort med bittelitt brunskjær) av god kvalitet. gah.... hater sånne situasjoner Aner ikke hvor mye en sånn koster, så jeg sjekket den første og beste pelskåpelinken jeg fant på nettet, og fant ei kåpe av blårev og sølvrev til 13 000 Fant ei pelskåpe av mink til 4500 kr. Slike kåper er vel ganske digre også, så om du syr puter av begge to blir vel sofaen ganske overfylt
minienthe Skrevet 2. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 2. november 2009 Hadde det vært meg tror jeg den hadde havnet på loftet eller blitt kastet /brent. tja, loftet har den hengt på i 20 år, jeg fikk først vite om den i dag. sjokkert ? å jess... men det er nesten for ille det og, bestemor var utrolig glad i dette plagget men jeg trodde den var borte for lengst siden jeg ikke har sett den siden hun døde.
minienthe Skrevet 2. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 2. november 2009 Aner ikke hvor mye en sånn koster, så jeg sjekket den første og beste pelskåpelinken jeg fant på nettet, og fant ei kåpe av blårev og sølvrev til 13 000 Fant ei pelskåpe av mink til 4500 kr. Slike kåper er vel ganske digre også, så om du syr puter av begge to blir vel sofaen ganske overfylt og jeg som elsker digre puter da gitt, for ikke å snakke om reaksjonen til katta mja... katt og minkpute høres vel egentlig ut som en risikokombinasjon når jeg tenker etter.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #12 Skrevet 2. november 2009 Denne "etiske standarden" din virker ikke særlig høy om du er villig til å ha puter i sofaen av pelskåpen..
minienthe Skrevet 2. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 2. november 2009 Denne "etiske standarden" din virker ikke særlig høy om du er villig til å ha puter i sofaen av pelskåpen.. hva annet skal jeg isåfall gjøre med den ? det er tross alt et av de få minnene jeg har igjen etter bestemor og det var et plagg hun var utrolig glad i.
Gjest #1 Skrevet 2. november 2009 #14 Skrevet 2. november 2009 Mmmm.... innsvingt minkpels er jo ganske elegant, da. Kan du ikke endelig bli voksen, kaste ut converse-skoa, og få deg skikkelige sko, nylonstrømper, skjørt, bluse og minkpels? Etisk sett så rydder du opp i den visuelle forurensningen vi menn må forholde oss til hver dag?
minienthe Skrevet 2. november 2009 Forfatter #15 Skrevet 2. november 2009 (endret) Mmmm.... innsvingt minkpels er jo ganske elegant, da. Kan du ikke endelig bli voksen, kaste ut converse-skoa, og få deg skikkelige sko, nylonstrømper, skjørt, bluse og minkpels? Etisk sett så rydder du opp i den visuelle forurensningen vi menn må forholde oss til hver dag? tatt i betraktning av at jeg aldri har eid et par converse og bruker mye av det andre du nevner til daglig så føler jeg meg ikke særlig truffet av den der Endret 2. november 2009 av minienthe
robotkalle Skrevet 2. november 2009 #16 Skrevet 2. november 2009 OK. Jeg har noen forslag til hvordan du kan benytte deg av minkpelsen din på en etisk forsvarlig måte, siden jeg er veldig glad i etikk, spesielt metaetikk. Hvis du kunne tenke deg å spandere middag på meg, og du bor i Oslo-området, så er vi i gang, vet du.
leirbål Skrevet 2. november 2009 #17 Skrevet 2. november 2009 Gå med minken din, og hvis noen kikker på deg, kan du jo si at den er arvet. Minkene blir ikke mer eller mindre døde av at du går med den. Og jeg tror ikke du skaper en ny stor motetrend. Bær den som et minne om bestmoren din. Og så høres den jo veldig pen ut også.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #18 Skrevet 2. november 2009 Gå med minken din, og hvis noen kikker på deg, kan du jo si at den er arvet. Minkene blir ikke mer eller mindre døde av at du går med den. Og jeg tror ikke du skaper en ny stor motetrend. Bær den som et minne om bestmoren din. Og så høres den jo veldig pen ut også. jeg er veldig enig i dette! Jeg er ikke tilhenger av pelsbruk, MEN dersom pelsen er et resultat av "sekundærproduksjon" (at dyret ikke er alet opp uten annen grunn enn at det skal brukes i pelsproduksjonen) kan det etter min mening forsvares. Mink er skadedyr, som ikke har en naturlig plass i norsk fauna... det er minkjakt hele året, og det kan lages hundrevis av minkkåper ene og alene på grunn av bestandregulering. Det jeg som sagt er motstander av, er at dyr ales opp for å bli brukt til pelsprodukter, ikke pelskåpene i seg selv.
LadyB Skrevet 2. november 2009 #19 Skrevet 2. november 2009 Fysj. Jeg ville kastet den og funnet frem et gammelt fotografi og kost meg med minnene, jeg. Det er andre måter å minnes bestemoren din enn å gå rundt med dyrelik på seg. Vi solgte kåpen til min bestemor, orket ikke tanken på å bruke den engang.
LilleCanCan Skrevet 2. november 2009 #20 Skrevet 2. november 2009 Ville også solgt den. Huff... Orker ikke tanken av dyrepels i huset mitt en gang, så fremt ikke dyret lever da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå