Gå til innhold

Enkel trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen konkrete tips til övelser jeg kan gjöre hjemme for å kunne komme i bedre form.

Problemet er at jeg sliter med mye smerter i kroppen og jeg klarer ikke gjöre så mye.

Jeg må väre forsiktig med ryggen og ikke overbelaste den på noen måter, er veldig mye stiv i kroppen i tillegg til smerter. Smertene flytter seg rundt i hele kroppen så jeg vet aldri hvor jeg har vondt fra dag til dag.

Også har jeg PCOS, og alt fettet legger seg tydeligvis rundt mageregionen (har lest og hört fra legen at dette er typisk for de med PCOS) - og dette er igjen ikke så bra for ryggen (har prolapser i alle L`ene i korsryggen)

MÅ komme i form, men er usikker på hva jeg får til.

Klarer å gå en liten tur med bikkja de fleste dager. Da blir det gjennomsnittelig 15 minutter gange, er jeg i bedre form så går jeg lengre.

Pröver å ta situps, "skyte rygg" og strekker kroppen hver formiddag.

Pröver å spise sunt - föler at det går greit.

Spiser frokost (oftest bare en brödskive med gulost og agurk eller noen ganger en liten skål med havregryn, melk, banan og eplebiter)

Lunch - her kan det väre alt mulig rart. Alt fra hjemmelaget pytt-i-panne til salater.

Middag - går veldig mye i svinekjött eller kyllingkjött i diverse former, pommes (ja dette er jo ikke bra) og salat ved siden av.

Drikker mye vann i löpet av hele dagen.

Går ikke opp i vekt til tross for lite aktivitet, men jeg vil gjerne ned i vekt. Veier litt over 100kg og er 176 cm höy - hvorav mye av fettet ligger rundt magen (noe som ödelegger veldig for valg av klesplagg osv :( )

Hopping og spretting er ikke noe bra, ei heller böye seg fremover, så aktiviteter som ikke innebärer det hadde värt fint :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom du har såpass mye problemer med ryggen først og fremst, ville jeg kanskje anbefalt å høre med fysioterapeut eller noen annen som har peiling på rygg og støttemuskulatur. Jeg innbiller meg at pilates f eks kan være bra, men det er avhengig av at ryggen din tåler det, og det har jeg ikke noen anelse om den gjør. Men HVIS du tåler det, det går an å tilpasse endel av øvelsene (men igjen, hør med noen som vet noe om det) kan det være med på å forebygge framtidige prolapser. Yoga kan også ha noe for seg, men da må du også absolutt få tilpasset program og ikke gjøre øvelser som gjør vondt verre.

Ellers skulle jeg tro svømming kunne være veldig fint. Da belaster du ikke leddene.

Kostholdet ditt ser forresten greit ut, du kan evt prøve å kutte ned på karbohydrater fra potet/pommes frites og spise mer grønnsaker (det står ikke hvor mye du spiser da :) ) til middagen.

Skrevet
Ettersom du har såpass mye problemer med ryggen først og fremst, ville jeg kanskje anbefalt å høre med fysioterapeut eller noen annen som har peiling på rygg og støttemuskulatur.

Enig, hør med en type lege/terapaut om dette, det er såpass "alvorlige" ting du nevner og det krever at ett fagpersonell gir deg riktig veiledning!

Gjest Smaragd
Skrevet

Svømming skal vel uansett vere bra for kroppen, og skal ikke kunne gi slitasje sies det..

Har du prøvt det?

Skrevet

Takk for tips.

Jo jeg har värt hos fysioterapaut - måtte gi meg etter noen timer grunnet at det kostet for mye med transport og timer m.m. og jeg likte virkelig ikke den mannen - fölte meg ekstremt ukomfortabel.

Og det tar jo en halv evighet å få time hos noen andre i denne byen.

Svömming syns jeg er göy, problemet er at jeg sliter litt med å vise meg i bikini/badedrakt...syns det er veldig vanskelig for jeg elsker å väre i vannet. Masse magefett gjör jo ikke saken noe bedre akkurat, i tillegg til PCOS`en som gir meg en del mer hårvekst enn vanlig og föler at jeg aldri får vekk nok hår :(

Noe jeg må jobbe litt med - har jo basseng ikke så langt unna meg - faktisk så kort unna at jeg klarer å gå til og fra.

Uff ja, jeg vet at poteter/pommes ikke er det beste, men jeg er jo så glad i det :frown:

Har null peil på dette med karbo og slikt, prövd å lese litt om det, men får det liksom ikke til å feste seg i hodet mitt, hehe.

Hva kan jeg erstatte det med - sånn bortsett fra grönnsaker.

Kan villris väre et alternativ?

Har pratet litt med samboeren min, og på nyåret har vi litt mer penger å rutte med igjen, så tenkte kanskje å kjöpe en slik treningssykkel. Föler at det kanskje er noe jeg kan klare uten å "ödelegge" noe, samtidig som at det er iallefall bedre å gjöre dette foran TV`n enn å bare sitte i en stol.

Noen som har erfaring med dette? Som vet om det kan slite hardt på eller om det er noenlunde greit for rygg og slikt?

Skrevet

har du sett de sykklene som er akkurat som du sitter i en stol, istede for det vondet sete di pleier å ha på vanlige sykkler. tror d er mye enklere å skyle på dem kan holde ut lenger uten å få vondt i rompen:P

Skrevet
har du sett de sykklene som er akkurat som du sitter i en stol, istede for det vondet sete di pleier å ha på vanlige sykkler. tror d er mye enklere å skyle på dem kan holde ut lenger uten å få vondt i rompen:P

Hehe, har sett dem ja, men jeg tror de blir litt vel dyre.

Kommer nok til å kjöpe noe brukt på Finn.no.

Skrevet

Bare et lite innspill p det med svømming og kropp, jeg synes du skal prøve, rett og slett fordi folk generelt ikke bryr seg. Jeg svømmer jevnlig, og de første gangene var helt uutholdelige nettopp på grunn av det der med å ikke ville vise seg i badetøy, men det går an å komme over det. Jeg synes fremdeles det er litt ubehagelig fra jeg kommer inn i garderoben og til jeg er i bassenget, men det er ikke så påtrengende nå som det var før.

Skrevet

Jo, jeg har tittet på hjemmeside til svömmehallen som ligger rett ved her, og under åpningstider så står det bl.a. "voksne-damebad" er mellom kl 12-14 en dag i uka... da regner jeg med at det er stengt for andre?

Og når det står "pensjonist/voksen" så kan jeg vel ta turen innom da også (jeg er 30 år da)

Er veldig tent på tanken med å kunne svömme, tror nok at det ville värt veldig bra for meg.

Skrevet

Tror ikke det skal være noe problem, nei. :)

Skrevet

Må si meg enig i det at jeg tror ikke folk bryr seg :) Jeg ville sikkert unngå det om det var de verste fjortisene som svømte akkurat da, men ellers er jeg helt overbevist om at ingen hverken bryr seg eller legger merke til eller synes man er i nærheten av så ulekker som man føler seg selv. Men det går jo an å velge timer på døgnet hvor det ikke er stappfullt, sånn for sin egen del. Synes det er fint at du ønsker å trene og har så mye motivasjon selv om det er utfordrende for deg pga smerter osv. Men du vil jo antagelig ha mye igjen for det, PCOS kan vel også bli bedre om man klarer å gå ned i vekt (selv om det også gjør det _vanskeligere_ å gå ned).

Når det gjelder karbohydrater er ikke jeg ekspert, men villris er et bedre alternativ ja, det samme med fullkornpasta eller naturris. Det går også an å spise noe mer kjøtt og mindre av potet/pasta osv. Men som sagt så ser det ut som du spiser greit, så ville kanskje ikke tenkt så mye på det i første omgang. Mer fisk, kanskje? Og av og til vegetariske måltider :)

Skrevet
Når det gjelder karbohydrater er ikke jeg ekspert, men villris er et bedre alternativ ja, det samme med fullkornpasta eller naturris. Det går også an å spise noe mer kjøtt og mindre av potet/pasta osv. Men som sagt så ser det ut som du spiser greit, så ville kanskje ikke tenkt så mye på det i første omgang. Mer fisk, kanskje? Og av og til vegetariske måltider :)

Ja mer vegetarisk er ikke meg imot, min samboer derimot vil nekte å spise da og jeg syns jo at det er koselig å spise sammen men samtidig gidder jeg ikke lage to middager. Om jeg ikke lager noe han liker så gidder ikke han lage seg mat, og da blir man jo sittende alene å spise da ...

Men jeg kan jo legge inn mer veggis måltider på dagtid når sambo ikke er hjemme da.

Har bestemt meg for å dra å kjöpe et månedskort til svömmehallen iallefall. Da får jeg jo 10 minutter gange til og fra hallen og det blir sikkert minst 1 time i hallen (er jo så göy å svömme :) )

Får bare vente til jeg har penger til det, noe som forhåpentligvis blir neste tirsdag.

Håper jo at PCOS`en blir bedre av mer trening også...sliter veldig med hårvekst på uvelkomne steder, og har hört om tilfeller hvor hårveksten er betraktelig minket etter et par mnd med godt kosthold og mosjon. *drömme*

Skrevet

Håper du finner en løsning som fungerer bra for deg. :)

Skrevet

Takk :)

Det önsker jeg også, håper svömming fungerer greit når jeg får testet ut dette. Blir vel sikkert bare litt grusomt i starten, usikkerhet og slikt, men forhåpentligvis går dette over.

Skrevet

Det gjør det. Det jeg ser i svømmehallen er ikke cellulitter og hårvekst, jeg legger merke til at kropper kommer i alle mulige fasonger og utforminger, og så er jeg utrolig glad for at det er rom for alle mulige skavanker og at veldig mange folk ikke er så flaue over seg selv at de ikke går i svømmehallen. Det betyr at jeg ikke har noe å være flau over, jeg som er 25 kilo overvektig, bleik som skummamelk og i det hele tatt. :)

Gjest Elfrida
Skrevet

Ta en titt på qigong. Det er fint for å løsne opp i kroppen og føle seg mer vel. Det er vel ikke akkurat trening, men kan hjelpe med stivhet og smerter.

Ellers er jeg helt enig i at folk stort sett gir beng i andre når de er i svømmehallen. Det eneste som jeg syns kan være litt kjipt er når det er svømmetimer for små barn, og de eneste som er nakne i dusjen er deg og masse småunger, mens foreldrene står med yttertøyet på og kikker inn. Så det å kikke på timeplanen kan sikkert hjelpe hvis man er usikker

Skrevet

Jo, jeg hadde jo ikke reagert eller löftet ett öyebryn engang når jeg ser andre som er overvektige eller lignende, så hvorfor skal andre det. Får nok bare hoppe i det :)

Qigong har jeg värt borti, men veldig vanskelig å utföre.

Av en eller annen grunn så gjör sakte bevegelser vondt, og får kroppen til å "låse" seg.

Har prövd å sitte ned mens jeg gjör de övelsene jeg kan også, men det blir for..hmmm...kjedelig. Er flink i starten, men så bare dabber det mer og mer av.

Skrevet

Har hatt min förste tur i bassenget (på mange år) og det var absolutt ikke så ille.

Nå var det slik at bassenget var kun åpen for voksne og pensjonister to timer den dagen og det var da jeg var der, så jeg slapp masse unger löpende rundt.

Ble iallefall sliten etterpå, svömte rolig noen etapper, men brukte egentlig mesteparten av tiden til litt utstrekking og rolige bevegelser.

Dette kommer til å bli fast rutine minimum to ganger i uka =)

Skrevet

Hei!

Vil bare si at det er tøft av deg å gå i svømmehallen :) Det er mer enn jeg tør fortiden...

Ellers har jeg et lite tips/råd når det gjelder mat. Jeg har en samboer som er allergisk for det aller meste. Det har ført til en god del omlegging av kostholdet, og det jeg har lært er at det ikke er nødvendig med poteter, pasta, ris eller nudler til hver middag. Litt salat sammen med pastasaus er kjempegodt! Det viktigste er å lage maten fra bunnen av, da har du kontroll over hva som er i den, og de bestemmer mengden salt og sukker osv. Etter at jeg ble sammen med samboeren min har jeg oppdaget masse nye grønnsaker som squash, aubergine, avocado osv.

Jeg er på ingen måte en kostholdsekspert, men det er kanskje en av de få tingene jeg har relativt god kontroll over nå, treningen er litt ute av kontroll fortiden... Kos deg med å lage middag fra bunnen, og til lunsj er en salat veldig godt :) Lykke til!

Gjest Gjest-fysio
Skrevet

Hei!

Så fint at du har kommet igang med svømmingen! Kjempebra trening! Ellers vil jeg si som noen andre har sagt før meg, at det vil være utrolig gunstig for deg å trene støttemuskulaturen din. Desto svakere man er i støttemuskulaturen desto større sannsynlighet er det for at man får ryggsmerter. Du skriver at du har prolapser i alle lumbal-virvlene dine. Et prolaps skal tørke inn etter 8-12 uker. Har du hatt smertene lenger enn dette kan det være at du har en sequele etter prolapsene. Er dette svært klinisk tydelig (det er klare symptomer og/eller bildediagnostiske funn som bekrefter at det er prolapsene som står for mye av smertene dine og smertene har vart i lang tid kan det være at du burde ta en tur til en ryggpoliklinikk på et sykehus nær deg for å vurdere om du er aktuell kandidat for operasjon.

Når det er sagt er det mange som har store prolapser uten at de engang er klar over det, andre kan ha små prolapser som gir svært store smerter. Svært få skal opereres, de aller fleste blir svært mye bedre av å trene støttemuskulatur. Ellers må jeg si at det er litt "farlig" å tenke at "jeg må være forsiktig meg ryggen min", "det er ikke alt jeg kan gjøre for da ødelegger jeg den". Forskning har vist at frykt for ryggsmerter i seg selv ofte bare øker smertene. Ryggen tåler så utrolig mye mer enn hva vi er klar over. Les gjerne denne linken: http://ww2.fysioterapi.org/index.php/pff/e...ir_ryggsmerter/ :blomst:

Kjøp deg en stor treningsball (sånn du pumper opp) også gjør du noen enkle øvelser for støttemuskulaturen på denne (bekkenhev med bena på ballen, firstående løft av motsatt arm og ben liggende over ballen, bekkenhev mens du trekker ballen inn mot setet f.eks). I tillegg gå masse masse turer og strekk ut muskulaturen i ryggen ved å trekke knærne opp mot brystkassen mens du ligger på ryggen. I tillegg kan det være verdt å huske på at når du har smerter i lang tid vil nervesystemet ditt bli sensitivisert, det vil si at det tåler mindre enn tidligere før du får vondt. Så begynn forsiktig med treningen, pass på at du øker doseringen gradvis. Du skriver at du orker å gå i 15 min, kjempeflott! Da prøver du å øke til 20 i neste uke, så til 25 uken etter der. Hopper du rett opp til 45 min blir det for høy dosering og kroppen din vil reagere på det. ta det gradvis :)Gjør alltid trening som er lystbetont, dette vil være med på å desensitivisere nervesystemet ditt.

Lykke til!

:goodbye:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...