Gå til innhold

Når kan vi få lån?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

Akkurat nå bor jeg og samboeren min veldig dumt til og vi ønsker så indelig å kjøpe oss hus igjen. Vi hadde ett i fjor, men måtte selge det siden samboeren min ble permitert januar i år. Idag fikk han seg jobb og skal jobbe fast 88-90% skift (får 100% lønn) frem til det dukker opp en fast stilling på samme bedrift. Det kunne ta fra to uker til ett halvt år. Han begynner på mandag.

Jeg har to jobber som blir en 100% stilling tilsammen og det er rimelig sikkert at jeg får en fast 100% stilling i en av jobbene denne uken, så jeg bare får ett arbeidssted.

Når kan vi gå i banken for å få lån? Kan man få lån mens man er i prøvetid? Jeg veit det er seks mndr prøvetid i samboerens nye jobb, men når han har vikariatet vil han ha en fast stilling på papiret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå bor jeg og samboeren min veldig dumt til og vi ønsker så indelig å kjøpe oss hus igjen. Vi hadde ett i fjor, men måtte selge det siden samboeren min ble permitert januar i år. Idag fikk han seg jobb og skal jobbe fast 88-90% skift (får 100% lønn) frem til det dukker opp en fast stilling på samme bedrift. Det kunne ta fra to uker til ett halvt år. Han begynner på mandag.

Jeg har to jobber som blir en 100% stilling tilsammen og det er rimelig sikkert at jeg får en fast 100% stilling i en av jobbene denne uken, så jeg bare får ett arbeidssted.

Når kan vi gå i banken for å få lån? Kan man få lån mens man er i prøvetid? Jeg veit det er seks mndr prøvetid i samboerens nye jobb, men når han har vikariatet vil han ha en fast stilling på papiret.

For å få lån må dere ha fast jobb. Det går som regel greit at det er en fast jobb med 6 måneders prøvetid.

Hva mener du med

men når han har vikariatet vil han ha en fast stilling på papiret.
?

En annen ting. Har dere en del egenkapital etter salg av boligen? Dere må stille med minst 20 % egenkapital siden dere har eid bolig tidligere.

Skrevet

Mente at det vil stå på arbeidkontrakten at han er ordentlig ansatt, altså at han hopper over prøvetiden, men får prøvetid når han får fast stilling, ikke vikariat/turnus.

Det forrige huset sto kun i samboers navn, så jeg har ett førstehjemslån til gode, pluss at vi har foreldre som kan stille opp som kausjonister. Har ingen egenkapital etter forrige hus, satt igjen med minus 100k.

Skrevet
Mente at det vil stå på arbeidkontrakten at han er ordentlig ansatt, altså at han hopper over prøvetiden, men får prøvetid når han får fast stilling, ikke vikariat/turnus.

Det forrige huset sto kun i samboers navn, så jeg har ett førstehjemslån til gode, pluss at vi har foreldre som kan stille opp som kausjonister. Har ingen egenkapital etter forrige hus, satt igjen med minus 100k.

det å be noen stille som kausjonist er STORE saker, og er noe (etter min mening) som man ikke gjør med mindre det er absolutt nødvendig... jeg hadde ikke stilt opp som kausjonist for noen, og jeg skulle vært i "deep shit" før jeg hadde bedt noen være kausjonist for meg.. men igjen.. det er min mening..:)

Skrevet

Er fremdeles usikker på hva du mener. På kontrakten vil det vel stå at en er fast ansatt, vikar eller i et tidsbegrenset engasjement. Det er naturlig at banken krever fast jobb for å få jobb. Er en kun vikar eller i et tidsbestemt engasjement er det større fare for å miste jobben.

Du har ikke nødvendigvis et førstehjemslån tilgode. Hvis dere har bodd sammen i hans leilighet i en periode er det slett ikke sikkert dere får førstehjemslån. Da har det strengt tatt vært felles bolig hvis dere har bodd sammen over tid der.

Skrevet

Er ikke helt stødig med de reglene, men var ganske sikker på at man fikk ett førstehjemslån per person. Har jo aldri hatt huslån på meg. Alt sto i hans navn og bare gav han penger for husleia.

Men alt koker vel ned til om man får lån eller ikke når man har prøvetid?

Kausjonist er noe vi nok vil benytte oss av de første åra, for så å refinansiere etter oppussing og se da om vi kan slippe det. Vi er ganske unge enda.

Tusen takk for svar!

Skrevet
Er ikke helt stødig med de reglene, men var ganske sikker på at man fikk ett førstehjemslån per person. Har jo aldri hatt huslån på meg. Alt sto i hans navn og bare gav han penger for husleia.

Om du får førstehjemslån eller ei er opp til den enkelte bank. Det er ikke noe du har krav til å få.

Skrevet
Men alt koker vel ned til om man får lån eller ikke når man har prøvetid?

?

Poenget er ikke prøvetid eller ikke, men om stillingen er fast!

(Og jeg skjønner i alle fall fremdeles ikke hva det er du sier samboeren din har fått slags jobb...?)

Skrevet
...

En annen ting. Har dere en del egenkapital etter salg av boligen? Dere må stille med minst 20 % egenkapital siden dere har eid bolig tidligere.

Feil! Det er helt avhengig av banken. Jeg eier nå min 4. bolig som står i mitt navn, jeg fikk tilbud fra flere banker om 100%++ finansiering på min leilighet. Bankene er kanskje litt strengere i disse finanskrisetider, men de er ute etter å tjene penger.

Når det gjelder ts så skal det ikke noe problem å få lån under prøvetiden. Det vil være vanskelig å få lån dersom tiden etter prøvetiden er usikker, men det er liten forskjell på prøvetiden og tiden etter prøvetiden sånn formelt sett. Alle som begynner i ny jobb (nesten) må igjennom en prøvetidsperiode, og normalt sett er ikke det noe banken ser på som ett problem. Det er ikke noe lettere å si opp folk under prøvetiden enn etter.

Skrevet
Feil! Det er helt avhengig av banken. Jeg eier nå min 4. bolig som står i mitt navn, jeg fikk tilbud fra flere banker om 100%++ finansiering på min leilighet. Bankene er kanskje litt strengere i disse finanskrisetider, men de er ute etter å tjene penger.

Nei, det er ikke feil, men det blir gjort enkelte unntak. Spesielt før finanskrisen var det ikke uvanlig å få førstehjemslånbetingelser flere ganger. Dette er ikke noe du kan gjøre regning med nå. Selv for reelle førstegangskjøpere har det blitt veldig vanskelig å få fullfinansiert. Hovedregelen i disse dager er at du må stille med minst 10 % EK ved førstegangskjøp og minst 20 % ved senere kjøp.

Skrevet (endret)

Jeg har vært i flere banker og forhørt meg om dette, de fleste vil bare ha siste tre måneders lønnsslipp, og ligningen fra i fjor. Uansett skal det svært sterke grunner til for å sies opp når prøvetiden er over, så dette går som fast jobb. Noen banker kan også gi lån selv om den ene har ustabil inntekt, dersom den andre dekker opp for dette. Anbefaler at dere stikker innom flere banker, og legger frem situasjonen deres, og hører hvilke vilkår dere får de ulike stedene.

Endret av Glør
Skrevet

Det hørtes veldig fornuftig ut "Glør". :)

Jeg har to deltidsjobber som blir en 100% stilling til sammen, håper ikke banken synes det er negativt.

Gruer meg til å dra til banken :P Synes det var ille nok når jeg skulle låne penger til bil he he.

Skrevet
Nei, det er ikke feil, men det blir gjort enkelte unntak. Spesielt før finanskrisen var det ikke uvanlig å få førstehjemslånbetingelser flere ganger. Dette er ikke noe du kan gjøre regning med nå. Selv for reelle førstegangskjøpere har det blitt veldig vanskelig å få fullfinansiert. Hovedregelen i disse dager er at du må stille med minst 10 % EK ved førstegangskjøp og minst 20 % ved senere kjøp.

Ikke feil som i at det er feil det du sier, men feil som at bankene likevel har en praksis som gjør at man får lånt 100% av kjøpesum uten at det er noe stort problem. Har til nå aldri opplevd det som ett unntak, men heller mer som "Velg oss, velg oss."

Men det er kanskje bare jeg som er så heldig.

Skrevet
Det hørtes veldig fornuftig ut "Glør". :)

Jeg har to deltidsjobber som blir en 100% stilling til sammen, håper ikke banken synes det er negativt.

Gruer meg til å dra til banken :P Synes det var ille nok når jeg skulle låne penger til bil he he.

Så lenge de to deltidsstillingene er faste er det ikke noe negativt.

Hvis du synes det er vanskelig å ta et kundemøte på et kontor finnes det alternativer. Noen banker har telefon- og nettbanker hvor du kan sende inn søknad over nettet og bli kontaktet av en rådgiver på telefon etterpå.

Ikke feil som i at det er feil det du sier, men feil som at bankene likevel har en praksis som gjør at man får lånt 100% av kjøpesum uten at det er noe stort problem. Har til nå aldri opplevd det som ett unntak, men heller mer som "Velg oss, velg oss."

Men det er kanskje bare jeg som er så heldig.

Det er nok du som har vært heldig. I hvertfall om du har opplevd dette etter finanskrisen kom. Er du en spesielt attraktiv kunde kan du oppnå fordeler som andre ikke vil få.

Skrevet
Det er nok du som har vært heldig. I hvertfall om du har opplevd dette etter finanskrisen kom. Er du en spesielt attraktiv kunde kan du oppnå fordeler som andre ikke vil få.

Neppe, jeg har som sagt nettopp vært ute og diskutert disse tingene med flere forskjellige banker, og flertallet kunne tilby fullstendig finansiering, de eneste som absolutt ikke gjorde det var DnbNor. De andre bankene har skjønt at det en dårlig grunn, finanskrisa har kun gått utover de som mister jobben, alle andre har fått bedre økonomi det siste året. Finanskrisa er uansett også over i Norge.

Skrevet (endret)
Neppe, jeg har som sagt nettopp vært ute og diskutert disse tingene med flere forskjellige banker, og flertallet kunne tilby fullstendig finansiering, de eneste som absolutt ikke gjorde det var DnbNor. De andre bankene har skjønt at det en dårlig grunn, finanskrisa har kun gått utover de som mister jobben, alle andre har fått bedre økonomi det siste året. Finanskrisa er uansett også over i Norge.

Det at finanskrisen er over i Norge er ikke riktig. For en del bransjer går det bra nå, men det er fremdeles noen som sliter. Spesielt eksportindustrien står fremdeles foran en del utfordringer.

Jeg jobber en plass som tilbyr fullfinansiering og ser at vi blir kontaktet av mange kunder fra en hel rekke andre banker. Fellesnevneren er at de ikke har egenkapital og trenger fullfinansiering, noe de ikke får i egen bank.

Synes ellers at det er rart at du ikke fikk tilbud om fullfinansiering hos DnB NOR, mens du fikk det i flere andre banker. De er jo en av de bankene som reklamerer med inntil 100 % fiansiering. Har også sett noen av brukerne her inne har fått fullfinansiering der.

Jeg står fremdeles på at det for de fleste vil være vanskelig å få fullfinansiert boligen i dagens marked, men det vil være noen unntak. De mest attraktive kundene vil kunne få bedre muligheter enn de som ikke er så attraktive. Førstehjemslån er en risiko for bankene, men er likevel noe en del ønsker å tilby. Dette for å knytte til seg unge kunder i etableringsfasen. Disse er kunder bankene på sikt ser for seg mulighet til å kunne tjene gode penger på.

De andre bankene har skjønt at det en dårlig grunn, finanskrisa har kun gått utover de som mister jobben, alle andre har fått bedre økonomi det siste året.

Det stemmer at det er mange som har fått bedre økonomi det siste året, men dette i seg selv er ikke et godt argument for å fullfinansier. Fullfinansiering vil være en risiko for både lånetager og banken. Vi vet heller ikke hvordan boligprisene vil utvikle seg fremover. Etter min mening er det positivt at det har blitt skjerpet noe inn på det med fullfinansiering. Tidligere var det ikke uvanlig å få låne hele kjøpesummen i tillegg til omkostningene ved boligkjøpet. En del fikk også lånt ekstra til møbler.Mange av disse hadde ikke noen sparepenger i det hele tatt. En uventet regning ville da kunne skape problemer. Jeg mener at det bør være et absolutt minimum å ha spart opp nok til å dekke omkostningene ved boligkjøpet + til en buffer.

Endret av Alison

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...