Gå til innhold

Har noen en oppskrift på boller?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_eva_*
Skrevet

Skulle gjerne hatt en oppskrift på luftige boller.

Noen som har en? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hveteboller - ca 30

1 liter hvetemel

1/2 ts kardemomme

1/2 ts bakepulver

1 dl sukker

100 g margarin

50g gjær

3.5 dl melk

Lag som vanleg gjærdeig. Kna masse.

Gjest Gjest_eva_*
Skrevet
Hveteboller - ca 30

1 liter hvetemel

1/2 ts kardemomme

1/2 ts bakepulver

1 dl sukker

100 g margarin

50g gjær

3.5 dl melk

Lag som vanleg gjærdeig. Kna masse.

Tusen takk :)

Skrevet

Denne linken burde du bruke litt om du vil bake :kgbaby: under barn finner du forskjellige bollealternativer selve bolledeigen er sikkert lik håper du greier det nå :filer:

Skrevet

Jeg pleier å tilsette en teskje hjortehornssalt, og da får jeg alltid store og luftige boller :)

Skrevet

Selve oppskriften er ikke så viktig - de fleste bolleoppskrifter er ganske like. Det er viktig å elte/kna mye - minst 10-15 min! Og heve lenge, både forheving av deigen, og etterheve etter trilling av bollene. Lettest å få til å heve med fersk gjær, gjerne den røde pakningen som det står "for søt deig" på.

Skrevet

Ellers kan du også hive oppi en ekstra pakke med gjær, det bruker jeg å gjøre.. :)

Og pass selvfølgelig på at væsken du tilsetter er varm nok =)

Skrevet

Hmm. Personlig synes jeg det er et kvalitetstegn at bollene ikke er for luftige. Da får jeg industribakstfølelsen med en gang.

En oppskrift: http://mat.espen.me/?p=84

Skrevet

Ekstra gjær er ikke bra. Man blir så oppblåst og gjæret. Man trenger ikke mer gjær enn det står i oppskrifta. Det er ikke der rota til suksess finnes. Man må ha riktig temperatur på ingrediensene, og på væska. Tørrgjør krever litt varmere væske. Man må elte deigen skikkelig. Dette er alfa omega. Fibrene i melet må bli elastisk og få sjans til å våkne. Så må bollene heve. Uten at trekk kommer til. Hornsalt og egg i deigen gir finere konsistens.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg trodde man IKKE skal kna så mye med bolledeig? Dvs at all gjærbakst med fint mel skal knas minst mulig, mens grovbakst skal knas masse??

Skrevet

Det gjelder om man skal kjevle ut deigen - da skal man ikke elte så mye etter første heving, da blir deigen vanskelig å kjevle ut, den vil krympe sammen igjen.

Bortsett fra det - jo mer elting, jo bedre.

Skrevet

Jeg trodde også at man ikke skulle elte fin gjærdeig så mye... syns jeg får ganske bra boller selv om jeg ikke gjør det. Men skal prøve å elte mer neste gang.

Mitt tips se at jeg tror at det er viktig å ikke ha for mye mel i deigen, og så pleier jeg å ha i en ts bakepulver.

Skrevet

Jeg har en funksjon på stekeovnen som heter "steking med fuktighet" eller noe sånt. Den setter jeg på 50 grader og hever altså bollene inni stekeovnen. Det blir et helt fantastisk resultat! Jeg har aldri fått så store og fine boller før.

Gjest Gjest_megan_*
Skrevet

Mine boller blir alltid store og veldig luftige, og jeg vet hvorfor: hornsalt! Det er det jeg kaller min hemmelige ingrediens, og som gjør at mine boller skiller seg ut fra andre. Helt sant,- mange som bemerker det...

Skrevet
Hmm. Personlig synes jeg det er et kvalitetstegn at bollene ikke er for luftige. Da får jeg industribakstfølelsen med en gang.

En oppskrift: http://mat.espen.me/?p=84

Enig! Jeg liker dem best litt kompakte og seige. *lagrer oppskrift*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...