Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #1 Skrevet 2. november 2009 Har funnet leiligheten jeg vil ha, men finansieringen er ikke klar. Kan foreldrene mine (som har mye penger i banken + null gjeld) ta opp lån på dagen i vanlig bank og så kan jeg etterhvert overta lånet og deretter finne det mest gunstige lånet? Hva vil dette bety av ekstra omkostningsposter?
Alison Skrevet 2. november 2009 #2 Skrevet 2. november 2009 (endret) Har funnet leiligheten jeg vil ha, men finansieringen er ikke klar. Kan foreldrene mine (som har mye penger i banken + null gjeld) ta opp lån på dagen i vanlig bank og så kan jeg etterhvert overta lånet og deretter finne det mest gunstige lånet? Hva vil dette bety av ekstra omkostningsposter? Du trenger i første omgang et finansieringsbevis. Ta kontakt med banken din så snart som mulig. Det er mulig å ordne et finansieringsbevis på kort varsel hvis det er budrunder på gang. Lån ordner du først med når du har fått tilslaget på bolig. Et finansieringsbevis er gratis. Eventuelle kostnader kommer først når det blir laget til et lån. Det er slett ikke sikkert at det går noe raskere for dine foreldre å ta opp et lån. De må gjennom en vanlig lånesøknad. Det må innvilges lån, skrives under lånepapirer og tinglyse pantet. Dette vil ta noen dager. Bare tinglysningen må du gjøre regning med 4 virkedager på. Du må gjøre regning med omkostninger i forbindelse med lånet. Hvor mye de er på varierer fra bank til bank. I tillegg kommer tinglysningsgebyret. Dette er på 1935,- hvis det er pant i en selveierbolig. Endret 2. november 2009 av Alison
Gjest ts Skrevet 3. november 2009 #3 Skrevet 3. november 2009 Du trenger i første omgang et finansieringsbevis. Ta kontakt med banken din så snart som mulig. Det er mulig å ordne et finansieringsbevis på kort varsel hvis det er budrunder på gang. Lån ordner du først med når du har fått tilslaget på bolig. Et finansieringsbevis er gratis. Eventuelle kostnader kommer først når det blir laget til et lån. Det er slett ikke sikkert at det går noe raskere for dine foreldre å ta opp et lån. De må gjennom en vanlig lånesøknad. Det må innvilges lån, skrives under lånepapirer og tinglyse pantet. Dette vil ta noen dager. Bare tinglysningen må du gjøre regning med 4 virkedager på. Du må gjøre regning med omkostninger i forbindelse med lånet. Hvor mye de er på varierer fra bank til bank. I tillegg kommer tinglysningsgebyret. Dette er på 1935,- hvis det er pant i en selveierbolig. Godt svar, tusen takk. Så til spørsmålene: Jeg er vel ikke bundet til lånebevisets utsteder ved søknad om lån? Når jeg ikke har noe EK eller noe av verdi, må foreldrene mine da stå som kausjonister, når jeg da tar opp lånet selv? Hva koster det å flytte et lån fra en bank til en annen?
Alison Skrevet 3. november 2009 #4 Skrevet 3. november 2009 Godt svar, tusen takk. Så til spørsmålene: Jeg er vel ikke bundet til lånebevisets utsteder ved søknad om lån? Når jeg ikke har noe EK eller noe av verdi, må foreldrene mine da stå som kausjonister, når jeg da tar opp lånet selv? Hva koster det å flytte et lån fra en bank til en annen? Nei, du binder deg ikke til å ha lån i den banken du har finansieringsbevis, men du har sikkerheten i at du vet at finansieringen i orden. Du kan søke om 100 % finansiering, men det har blitt mye vanskeligere å få låne hele kjøpesummen. Det er også mulig å søke om startlån fra kommunen. Dette er lån som viker i prioritet i forhold til vanlige lån, og kan brukes i steden for egenkapital. Har du ikke mulighet til hverken fullfinansiering eller startlån kan du ha foreldrene dine som realkausjonister. Hva det koster å flytte et lån fra en bank til en annen finnes det ikke noe fasitsvar på. Flytting av pant koster ved en selveierbolig kr 215,- pr. pant. I tillegg må en ta med etableringskostnader i den banken lånet flyttes til. Disse varierer fra 0 til flere tusen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå