Lemming Skrevet 2. november 2009 #1 Skrevet 2. november 2009 Jada, wannabe-flink-husmor som jeg er, har jeg satt meg ned for å legge opp noen gardiner. Nå er det godt å vel et år siden sist jeg hadde symaskina fremme, og det var like etter jeg kjøpte den. Jeg har glodd meg lilla i manualen, og kan ikke se hva jeg har gjort galt. Jeg har trædd undertråden som forklart og trædd overtråden, men når jeg senker foten og skal sy, så blir det bare huller i tøyet, og ingen søm. Det ser ut for meg som den ikke klarer å fange opp undertråden? skjønner ingenting jeg... Noen som har gode råd?
Gjest sydama Skrevet 2. november 2009 #2 Skrevet 2. november 2009 Trådspenningsknappen, kjære deg. Den bør kanskje justeres? Den skal stå på 5.
Lemming Skrevet 2. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 2. november 2009 Trådspenningsknappen, kjære deg. Den bør kanskje justeres? Den skal stå på 5. Har prøvd å justere den. Hjalp ikke.. har du hentet opp undertråden? Nei. Det står i manualen st msn skal træ tråden slik og slik, så skal man bare begynne å sy. Den skal selv hente opp undertråden, men det gjør den ikke.. Det skjer liksom ingen ting. Nåla går opp og ned, men det blir ingen søm.
Gjest Chiffon Skrevet 2. november 2009 #5 Skrevet 2. november 2009 Trådspenningsknappen, kjære deg. Den bør kanskje justeres? Den skal stå på 5. Det er slettes ikke sikkert. Spørs på maskin, stoff osv. Setter jeg min på 5 får jeg det festlig
Lemming Skrevet 2. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 2. november 2009 Hvis det hjelper/sier dere noe kan jeg jo nevne at det er en singer confidence 7463
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #7 Skrevet 2. november 2009 Er du sikker på at du har trædd overtråden helt riktig? Hvis den er trædd littegrann feil nekter maskinen å sy. Du må heller ikke være for hard på pedalen. Den skal trykkes forsiktig halveis ned, og så kan du trykke litt hardere etterhvert.
Lemming Skrevet 2. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 2. november 2009 er ganske sikker på at jeg har gjort det riktig ja. Har fulgt manualen trinn for trinn, og ettersom det ikke virker har jeg tredd trådene på nytt og på nytt og på nytt..... Når jeg har tredd undertråden, og begynner å sy, skal spolen med undertråden snurre eller noe? For den står helt stille. Undertråden ligger helt i ro, den blir ikke henta opp på noe vis... Så jeg lurer jo på om jeg har tredd den feil, men jeg har som sagt finstudert manualen...
Gjest Smaragd Skrevet 2. november 2009 #9 Skrevet 2. november 2009 Spolene (De små runde som undertråden er på) må også som regel ligge en spesiell vei, både når du surrer tråd på dem, og når den står i. Mine har et lite merke på den siden som alltid skal vere opp. Min maskin har også to små hakk som undertråden skal trees inni. Nede til høyre på denne siden der det står "klikk her" er det en link til en liten videosnutt som viser deg "drop & sew" som det heter - å legge i underspolen på din maskin http://www.sewingideas.com/curvy.html Husk også at lengden på overtråden bør vere 8-10 cm lang utfra nåløyet, så den ikke glipper av igjen med en gang den har hentet undertråden Lykke til!
Lemming Skrevet 2. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 2. november 2009 Ja, det står i manualen at når man drar i undertråden skal spolen snurre mot klokken, så det har jeg passet nøye på! Skal skjekke videoen, kanskje jeg har gjort noe galt. Tusen takk!
Lemming Skrevet 2. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 2. november 2009 Ok, som vi ser på videoen skal undertråden bare settes inn, tråden skal gjennom noen spor, så skal man kunne starte å sy. Men min henter ikke opp undertråden.. Nåla går opp og ned og etterlater seg en fin sti av små hull.... men ingen søm.
Gjest Chiffon Skrevet 2. november 2009 #12 Skrevet 2. november 2009 Men har du hentet opp tråden slik at enden stikker opp eller ligger den nedi der enda? Dårlig forklart..
Gjest Smaragd Skrevet 2. november 2009 #13 Skrevet 2. november 2009 Men har du hentet opp tråden slik at enden stikker opp eller ligger den nedi der enda? Dårlig forklart.. Sikkert dumt spørsmål, men har du sjekket at nålen er tredt skikkelig? Så ville jeg nå sjekket om spolene dine har et merke, så du vet om de kan stå feil vei, selv om spolen snurret riktig vei. Husk at selve trådsnellen også skal stå en spesiell vei. Prøv å vri på hjulene som strammer tråden også. sett den lavt og prøv da, så på medium, så på høyt... prøv å sy litt uten tøy, så du ser hva som skjer nedi der. Bare vri forsiktig på hjulet, ikke bruk pedalen.
Lemming Skrevet 2. november 2009 Forfatter #14 Skrevet 2. november 2009 Skal skjekke om spolene har noe merke for hvilken vei de skal stå. Ellers har jeg prøvd alt du foreslår, vridd på hjul, prøvd ved forskjellige innstillinger, osv... Meeenmen, jeg prøver igjen:)
Lemming Skrevet 2. november 2009 Forfatter #15 Skrevet 2. november 2009 Men har du hentet opp tråden slik at enden stikker opp eller ligger den nedi der enda? Dårlig forklart.. Jada, jeg henta den opp slik som på filmen som noen linka til.. Henta opp og kutta av slik som på filmen.
Lemming Skrevet 2. november 2009 Forfatter #16 Skrevet 2. november 2009 Neida, spolene har ingen merker som indikerer at de skal settes inn en spesiell vei...
brudelompen Skrevet 2. november 2009 #17 Skrevet 2. november 2009 Det kan være tråden! Da jeg skulle sy Halloweenkostyme før helgen, nekta maskina mi å sy. Det ble bare masse opphoping av tråd, nåler som brakk osv. Jeg tok den med hjem til mamma, som heller ikke skjønte noen ting. Både over og undertråden var riktig tredt og trådspenningen var riktig. Det endte med at vi måtte ringe til en venn av mamma som er symaskinekspert, og han sa det var tråden. Jeg brukte en trådsnelle som fulgte med i syskrinet fra IKEA, men den nekta maskina mi å bruke. Etter at jeg byttet den dårlige kvalitetstråden fra IKEA ut med ordentlig tråd fra Gütermann var problemet løst!
Lemming Skrevet 2. november 2009 Forfatter #18 Skrevet 2. november 2009 Hmm, mye mulig. Jeg er som sagt en total nybegynner, så er nok ikke særlig kresen på trådsnellene mine. Skal prøve å bytte tråd å se om det hjelper!
Lemming Skrevet 3. november 2009 Forfatter #19 Skrevet 3. november 2009 Vel, trådsnellene mine er gütermann alle sammen. og det hjalp heller ikke å prøve en annen tråd...
Klematis Skrevet 3. november 2009 #20 Skrevet 3. november 2009 Jeg pleier alltid å hente opp undertråden manuelt før jeg begynner å sy, bare for å være på den sikre siden. Syr forsiktig (uten stoff) med håndhjulet og med "døren" til underspolen åpen slik at jeg ser at overtråden går rundt underspolen og henter med seg undertråden. Kanskje en ide å prøve? Hentes ikke undertråden opp så er det hvertfall mulig å se hva som kan være galt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå