Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg gikk på barneskole var det å få julestemning så og si en selvfølge. Da snakket vi jo om jul nesten hver dag i desember, og hadde julekalender og mange oppgaver som handlet om jul.

Etter hvert som jeg har blitt eldre mister jeg julestemningen mer og mer for hvert år som går, og jeg savner virkelig den gleden jeg hadde da jeg var liten. De siste årene har jeg nesten ikke følt julestemning i det hele tatt, selv ikke på julaften.

Noen som har tips til hvordan man kan få den gode julefølelsen tilbake?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_annkristin_*
Skrevet
Da jeg gikk på barneskole var det å få julestemning så og si en selvfølge. Da snakket vi jo om jul nesten hver dag i desember, og hadde julekalender og mange oppgaver som handlet om jul.

Etter hvert som jeg har blitt eldre mister jeg julestemningen mer og mer for hvert år som går, og jeg savner virkelig den gleden jeg hadde da jeg var liten. De siste årene har jeg nesten ikke følt julestemning i det hele tatt, selv ikke på julaften.

Kanskje du kan forsøke og tenke ut små ting som du syns er koselig med jula - det trenger jo ikke å være det helt store julehysteriet med nisser og engler og gaver og kort og vasking og baking og styring og pynting og jag og mas....

Kanskje du kan lese noen hyggelige julehistorier, se en jule film eller høre på julesangene du synes er finest.

http://www.sidene.no/jul/julehistorier/snekker_andersen.htm

http://www.sidene.no/jul/julehistorier/pik...velstikkene.htm

Skrevet

Syntes du egentlig at jula er koselig da? Det er jo et viktig poeng, det er ikke alle som får den samme stemninga nettopp fordi jul som voksen ofte innebærer en del stress, familiekonflikter etc.

I så fall kan det jo være et poeng å forsøke å ta tilbake jula, og forandre på de tradisjonene du kan forandre på for å få jula til å bli slik at du har noe å glede deg til.

Ut over det kan du i desember begynne å pynte litt hjemme. Jeg begynner å pynte med lys ganske tidlig. Jeg hører på julesanger på ipoden mens jeg går og handler julegaver, og tar meg god til til å finne fin innpakning og pakker inn alle gavene selv

Vidre ser jeg på flere filmer i førjulstia. "A nightmare before Christmas", "Die Hard 1 og 2" og "Hjemme alene" er must, men det finnes mange andre slik som vist her http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=440766. Du kan i dag også få kjøpt en del gamle julekalenderserier som du kan se hver kveld.

Ellers liker jeg lukter som minner om jul. Kjøp julete og ha på jobb, julekaffe hjemme, kongerøkelse etc. Start med dette er par uker før jul. Lukter er veldig viktige for vår hukommelse og har mange minner ved seg. Hvilke lukter forbinder du med jul? Klementiner og pepperkaker er et must.

Vi lager også julefester med venner(kan gjøres enkelt med grøt og gløgg eller mer avansert spleiselag etc), har en fast gaverunde på lille julaften hvor vi også går på graver. Vi drikker juleøl sammen i desember.

Som du ser gjør jeg mye i tiden før jul som får meg i julestemning. Men det er viktig å ikke skulle tvinge frem stemningen. Alt jeg gjør er jo ting jeg liker som er koselig og det gir glede og julefølelse i seg selv og er ikke noe jeg gjør for å presse frem en stemning. Kanskje vil julen aldri bli slik den var når du var barn, men hva kan du likevel gjøre for at julen nå skal bli en koselig høytid som du kan se frem til?

Gjest Gjest_Lalala_*
Skrevet

Det at man blir eldre og mister julestemningen, har ikke bare med at det er stress og evt. familiekonflikter. Når man blir eldre har man skjønt at julenissen ikke finnes, man tenker annerledes enn som barn. Som eldre har man jo utviklet seg - både emosjonelt og tankemessig. Jeg har ikke den julefølelsen som jeg hadde da jeg var liten. Da var virkelig julen magisk, juletreet så gigantisk ut, jeg trodde på julenissen, og ja. Det sier seg selv. Men nå koser jeg meg på en annen måte. Jeg er jo ikke ett barn lenger! Nå koser jeg meg med julemusikk, godteri, fri fra og være student en stund, slappe av med familie, venner og kjæreste, og se på julefilmer. Julen vil nok for de aller fleste av oss voksne ikke lenger være som da vi var barn - mye på grunn av at vi utvikler oss! :)

Skrevet

Gjør som du gjorde som barn - forbered den, nyt ventetiden og gled deg til julaften. Jeg elsker jul, har alltid gjort det. Da jeg ble voksen gledet jeg meg over juleverksted og kakebaking, pynting og omtanke for julegaver som ble kjøpt inn over lang tid. Så fikk jeg egne barn, og da er julen som i gamle dager, bare gjennom deres glede og forventning.

Mest av alt er julen for meg at alle har tid til hverandre, voksne og barn sammen - uansett alder. Tid, god mat, varme og lys og en vending der året igjen går mot sommer. Skjønner ikke at ikke alle elsker det.

Skrevet

Julebakst gir meg julestemning!

Selv om vi aldri er hjemme til jul, prøver jeg å bake før jul, f.eks. pepperkaker. I fjor inviterte jeg en venninne på bake-kveld, og vi lagde pepperkakehus og hele pakka. Kjempehyggelig, og så varer julestemningen så lenge det er kaker igjen :)

Gjest Gjest_Lalala_*
Skrevet

Det er så sant, så sant. Men alikevell så har vi voksne så mange forventninger til julen. For vi vet da vi var barn at alt var helt perfekt. Når julen står for dør igjen når vi er blitt voksne, er det akkurat som vi blir skuffet pga. julen står ikke til forventningene.

Skrevet

Vel, hos meg står julen til forventingene! Tror ikke på julenissen lengre (desverre), men det gjør heldigvis barna mine - og jeg synes fremdeles at julen er magisk. Nyter å pynte og ordne og ha tid til familien!

Skrevet
Det er så sant, så sant. Men alikevell så har vi voksne så mange forventninger til julen. For vi vet da vi var barn at alt var helt perfekt. Når julen står for dør igjen når vi er blitt voksne, er det akkurat som vi blir skuffet pga. julen står ikke til forventningene.

Jeg tror dette er et viktig poeng, jeg tror vi ønsker oss tilbake til en enklere hverdag med magi og så blir det ikke sånn når maten skal lages selv, man må gi mer i gaver enn man har råd til og får tilbake og man må rydde pyntingen vekk selv og så videre.

Jeg tror ikke dette har så mye med at vi utvikler oss å gjøre, men at livet vårt forandrer seg. Jeg tenker derfor at det er viktig å klare å holde forventningene litt i sjakk og glede seg over de små gledene ved julen.

Og til den som også sa at det er umulig å beholde den samme stemningen og magien når man er voksen... ja, man tror ikke lenger på nissen men resten har like mye magi for meg. Juletreet er enda fantastisk, jeg passer enda på å være den som står opp først for å få den tiden alene på julaften med lysene mens det er mørkt ute. Jeg har spesialkjøpt hver ting til juletreet og å pynte det er enda like magisk, og jeg gleder meg for hver pynt jeg henger opp. Julemiddagen er enda mer fantastisk enn før og samværet med familien er enda mer koselig enn det jeg så som barn. Julenissen har blitt erstattet med ting som har ordentlig verdi og ordentlig magi.

• 1 år senere...
Gjest Christina
Skrevet

Jeg har slitt med å få julestemning i år, for jeg pleier og få det i slutten av November og rett og slett elsker jul! Men som sagt kom den ikke i år. Så da måtte jeg ty til sterkere midler. Jeg starta med å finne en venninne som er like glad i julen som meg, og vi bestemte oss for å lage kalender til hverandre. Det var en start på julestemningen, men den var ennå ikke på plass. Så jeg tok frem boksen med julepynt fra loftet og nå er huset fult av lys og nisser i hver krik og krok. Jeg pynte imens jeg drakk Gløgg og hørte på julesanger. Og som prikker på i'en så jeg på tre filmer som har gitt meg julestemning før, og voìla! Julestemningen er på plass! Et tips til er og se på julekalendere hver dag. Om du ikke får noe av de som går på TV, så er de fleste klassikerne å finne i butikkene :)

Skrevet

Julestemningen min har vært borte helt siden jeg var liten. Da mistet jeg julestemningen og trodde jeg aldri skulle få den tilbake. Men tror du ikke jeg fikk julestemning i år. Det må være pga det blir første året jeg skal være sammen med kjæresten min hele julen :) de andre årene har vi vært adskilt i julen, men i år skal vi være sammen i jula. Det gav meg faktisk så mye julestemning at jeg hører på julemusikk, lager kalender, snø og karmer på vinduet og pynter! Noe jeg aldri ville vurdert å gjort før.

Skrevet

Høyre på julemusikk og pynte huset :)

Ta deg god tid i julestria og ikkje gjer ting (bake masse kaker, rundvaske huset osv) berre fordi du trur du må. Gjer ting du har lyst til :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

At det bli slutt på å kjøpe julegaver.

• 1 år senere...
Gjest Johannes
Skrevet

Julen handler om at Jesus Kristus ble født. Verdens frelser.

Julestemningen vil aldri bli den samme igjen hvis du tar i mot Jesus Kristus som din Herre og frelser. Da slipper du og lete lenger... :goodbye:

• Liker 1
Skrevet

Vær sammen med barn, bak pepperkaker og lag julelukt, spill musikk med julestemning.

Skrevet

Jeg tenner røkelse fra svaneapoteket.

http://2.bp.blogspot.com/-mkxHTf7cEuY/TtPkb7Yns6I/AAAAAAAAAhM/6cGr0Ac1M8k/s400/IMG_7880.JPG

Lager gløgg

Spiller Hanne krogh og Sissel sine julecd'r.

Setter frem pepperkaker, selv om jeg ikke spiser står det alltid fremme. For lukt og syn. Stemning.

Tenker på alle gode minner oppgjennom årene. Ser på bilder, gamle album fra barndommen.

Legger på krans og tenner lys på graven til familien.

Kjøper inn julestjerner og amaryllis.

Ser på barnetv på youtube fra jeg var liten ( i steinalderen)

Om ikke noe av dette funker, så kjøper jeg rød teip og snøspray og lager et nydelig julevindu...

http://alexbella.blogg.no/images/325603-5-1259274203726.jpg

• 11 måneder senere...
Skrevet

Se tilbake på bilder fra juleaften når du var liten mens du hører på gammel julemusikk du hørte på på den tiden :) Kjøp en sjokolade kalender og se på at snøen faller :)

Gjest Badebuksa
Skrevet

Nostalgi kan kanskje være nøkkelen :) Pass på å, i jula, se på det samme du så på da du var liten. Tenn lys. Pynt fint, slik du vil ha det. Tenk tilbake på barndommen ;)

Ellers er det faktisk helt normalt å ikke få julestemninga lenger. Jeg sliter med det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...