Gjest fersk eier Skrevet 2. november 2009 #1 Skrevet 2. november 2009 Vi har kjøpt en ny leilighet og overtar om en måneds tid. Vi har ikke allverdens penger og er avhengige av å få flyttet i løpet av noen uker så vi slipper å betale dobbelt opp av boligutgifter så veldig lenge. Men for at vi skal kunne flytte inn, er det enkelte ting som må fikses først, for eksempel kjøkken. Men så er det det med bestillingstid, da, det tar jo uker og måneder og en evighet å få ting levert... Er det veldig frekt av oss dersom vi spør om å få låne nøkkelen en time eller to en dag slik at vi kan ta mål til kjøkkeninnredning og få bestilt den, nå noen uker før overtakelse? Det er jo ikke vår leilighet enda, vi er klar over det, men den står tross alt tom... Noen andre som har spurt om dette noen gang?
Pupsilure Skrevet 2. november 2009 #2 Skrevet 2. november 2009 Det syntes jeg fint dere kan spørre om Og hadde det vært jeg som var selger, hadde dere med glede fått lov til det.
Susan Sto Helit Skrevet 2. november 2009 #3 Skrevet 2. november 2009 Om den står tom bør vel ikke dette være så vanskelig. En nok værre å få til en sånn avtale om folk fortsatt bor der.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #4 Skrevet 2. november 2009 Dette er slett ikke anbefalt for selger å gå med på. Jeg ville aldri i livet gitt ut nøkkelen før overtagelse. Om dere skader noe i leiligheten før overtagelsen, er det selger som sitter med skjegget i postkassen.
Gjest ts Skrevet 2. november 2009 #5 Skrevet 2. november 2009 Dette er slett ikke anbefalt for selger å gå med på. Jeg ville aldri i livet gitt ut nøkkelen før overtagelse. Om dere skader noe i leiligheten før overtagelsen, er det selger som sitter med skjegget i postkassen. Vi har ikke tenkt å ha med øks og slegge, da, bare en tommestokk og noe å notere på. Risikoen er vel forresten omtrent den samme som den var da hvem som helst fikk låne nøkkel av megler for å dra å se på leiligheta før den ble solgt. Men vi får krysse fingrene for at selgerne er litt mindre paranoide enn deg og at de andre som har svart her har rett. :-)
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #6 Skrevet 2. november 2009 Vi har ikke tenkt å ha med øks og slegge, da, bare en tommestokk og noe å notere på. Risikoen er vel forresten omtrent den samme som den var da hvem som helst fikk låne nøkkel av megler for å dra å se på leiligheta før den ble solgt. Men vi får krysse fingrene for at selgerne er litt mindre paranoide enn deg og at de andre som har svart her har rett. :-) Trivelig måte du svarer folk på... Jeg svarer utifra hva som er anbefalt. Selger er ikke garantert at dere ikke ødelegger noe. Absolutt alle kan si at "neeeida, vi skal bare måle litt, vi". Et lite klipp fra forsikringsverden: Det er også viktig å være klar over at forsikringene i utgangspunktet ikke dekker krav for mangler, som blir oppdaget i perioden mellom aksept av budet og overtakelse. Dersom kjøperen får låne nøkler før overtakelses-tidspunktet og oppdager en mangel, kan det være at forsikringen ikke dekker kravet, slik at det må rettes mot selgeren. Når mangelen oppdages før overtakelses-tidspunktet, vil kjøperen overfor selgeren kunne ha rett til å holde tilbake en del av kjøpesummen som tilsvarer mangelens verdi.link Det du kaller paranoia, kaller andre sunn fornuft.
Gjest ts Skrevet 2. november 2009 #7 Skrevet 2. november 2009 Trivelig måte du svarer folk på... Jeg svarer utifra hva som er anbefalt. Selger er ikke garantert at dere ikke ødelegger noe. Absolutt alle kan si at "neeeida, vi skal bare måle litt, vi". Et lite klipp fra forsikringsverden: link Det du kaller paranoia, kaller andre sunn fornuft. Hvis du oppfattet meg som frekk, beklager jeg det. Det var ikke meningen. Uansett anser jeg sjansen for at vi lager sprekker, hull eller andre alvorlige skader på rene betonggulv, -vegger og -tak med en tommestokk og en blyant for å være så små at jeg nok tar sjansen på å spørre. Og da er det faktisk opp til selger om de vil si ja eller nei.
Gjest Bond Skrevet 2. november 2009 #8 Skrevet 2. november 2009 Vel - det tar jo ikke så lang tid å måle, så kanskje selgeren er villig til å komme med dere? Da er det heller ingen fare for noen rare konflikter Jeg som selger hadde i hvert fall sett dette som helt grei løsning
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #9 Skrevet 2. november 2009 Hvis du oppfattet meg som frekk, beklager jeg det. Det var ikke meningen. Uansett anser jeg sjansen for at vi lager sprekker, hull eller andre alvorlige skader på rene betonggulv, -vegger og -tak med en tommestokk og en blyant for å være så små at jeg nok tar sjansen på å spørre. Og da er det faktisk opp til selger om de vil si ja eller nei. Du spurte om det var frekt å spørre. Selvsagt er det opp til selgeren hva han vil svare. Og han kan ikke vite noe om hvordan dere kommer til å oppføre dere, så han tar en sjangs om han sier ja. Jeg ville synes det var frekt å spørre. Om du derimot spør om han har mulighet til å være med dere ned og måle, så er det en annen sak.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #10 Skrevet 2. november 2009 Vi lånte ikke nøkkel, men vi avtalte med selger å "komme hjem" en ettermiddag for å ta mål noen uker før vi flyttet inn. Det var riktig så koselig! Selger hadde dekket på med te og boller, og fortalte oss mange av sine minner fra huset, samt små tips som kunne gjøre livet lettere for oss i huset. For eksempel enkleste måte å tenne vedovenen på... den var/er litt av en personlighet, og krever en noe spesiell teknikk for å tenne med en gang. Eller tips til hva som fungerte og ikke fungerte for dem ang plassering av møbler osv... det er ikke alle erfaringene en trenger å gjøre selv... Uansett, dette ble veldig positivt for begge parter. Vi fikk målene vi trengte, og informasjon om huset som ikke hadde kommet fram under visning (ingen store ting, bare små hjelpsomme triks). Og de fikk fortalt oss om et par ting før det ble et problem (for eksempel vedovnen), og dermed unngå ufred ved en senere anledning.
Gjest ts Skrevet 2. november 2009 #11 Skrevet 2. november 2009 Takk for svar, alle sammen. Å spørre om selgerne vil være med oss for å måle, er nok ikke aktuelt. Tviler sterkt på at folk på nesten 80 reiser flere titalls mil for å hjelpe oss med noe sånt. Det er ikke noe vi ville bedt om heller. Jeg ser også at et spørsmål om nøkkellån kan bli tatt veldig ille opp, så vi kommer nok ikke til å spørre likevel.
Gjest Bond Skrevet 2. november 2009 #12 Skrevet 2. november 2009 Vel, kanskje selgeren har noen de kan sende som 'barnepass'? Jeg personlig synes ikke at det hadde vært frekt å spørre litt forsiktig om det hadde vært mulig (PS - man skulle ikke alltid undervudere folk over 80 heller, folk er forskjellige!).
Kara W Skrevet 2. november 2009 #13 Skrevet 2. november 2009 Jeg synes heller ikke det er frekt å spørre. Som selger hadde jeg nok prøvd å være med selv, eller sende en representant jeg stolte på. Selv var vi så heldig at vi fikk lov til å lagre møbler i garsjen da vi kjøpte hus og hadde nesten to måneder mellom utflytting fra vår leilighet og overtagelse av huset. Vi kjørte flyttelass to gangerm og begge gangene møtte selger oss der for å låse opp og igjen. Super hyggelig av henne, synes vi, og vi hadde hatt full forståelse om hun hadde sagt nei. Det må jo være lov å spørre.
Gjest Marlo Skrevet 2. november 2009 #14 Skrevet 2. november 2009 Men brukte dere en megler e.l.? Selvom tidligere eier av leiligheten ikke kan komme, så kanskje en megler eller lignende kan komme, eller et familiemedlem. Jeg syns heller ikke, som mange andre her, at det er frekt å spörre om å få kunne komme å måle, men jeg ville ALDRI lånt ut nökkelen og latt dere värt der alene. Selvom dere ikke kommer til eller har noen intensjon om å ödelegge noe, så kan det likevel bli vanskelig for dere om dere oppdager noe etter overtakelse og melder fra om dette, da de kan si at det må ha värt dere som har gjort det når dere var der alene. Ser du? Dette kan gå tilbake på dere igjen, så hadde jeg värt kjöper ville jeg heller aldri dratt dit alene för overtakelsen.
Megana Skrevet 2. november 2009 #15 Skrevet 2. november 2009 Her har dere absolutt ingenting å tape! Som selger hadde jeg ikke hatt noen problemer med å være behjelpelig, det skulle bare mangle når man kjøper en leilighet! Om eierne ikke kan være med selv er det jo ikke værre enn at de spør en bekjent, megler o.l Det værste som kan skje er at de sier nei
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #16 Skrevet 2. november 2009 Det er svært vanlig at kjøper for lov til å komme å ta mål til gardiner/kjøkkeninnredning/sofa osv for overtakelse. Jeg har tilogmed opplevd at en kjøper kom uanmeldt med et helt kobbel med arkitekter for å måle og greie og ordne...
leirbål Skrevet 2. november 2009 #17 Skrevet 2. november 2009 Hvis dere spør uten å kreve er det ikke frekt synes jeg. Det finnes sikkert noen som kan være med dere for å ta de målene.
Hedda-78 Skrevet 2. november 2009 #18 Skrevet 2. november 2009 Det er ikke frekt å spørre! Men om de sier "njaaaiii, helst ikke..." så ikke press noe mer, det hadde vært frekt.
Wonders Skrevet 3. november 2009 #19 Skrevet 3. november 2009 ikke frekkt å spørre, man skal ikke begrense seg synes jeg, men forvent ikke et JA. Selger skal vite at ved å gi fra seg nøkkler gir han juridisk leiligheten over til dere.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #20 Skrevet 3. november 2009 Dette er slett ikke anbefalt for selger å gå med på. Jeg ville aldri i livet gitt ut nøkkelen før overtagelse. Om dere skader noe i leiligheten før overtagelsen, er det selger som sitter med skjegget i postkassen. Det stemmer. Jeg hadde aldri i livet gått med på å låne ut nøkkelen. Ikke bare kan det føre til at kjøperne ødelegger noe i huset. Jeg har også hørt historier om at de tok over huset der og da uten å betale inn kjøpesummen. Så aldri, aldri gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå