Gå til innhold

Grateng!

Andale

Anbefalte innlegg

Jeg er så glad i grateng, husker mamma lagde det masse da jeg var liten :)

Men hvordan lager man det? Det er vel ganske enkelt? (har ikke så peiling på gode gamle oppskrifter, ikke så flink til å lage middag heller..)

Det jeg har lyst på er en grateng med enten makaroni, grønnsaker, fisk eller kanskje pølsebiter (eller blanding), og sånn godt strø på toppen! (hva er det strøet?).

Trenger altså bare litt tips til hva man kan ha i (og om det skal forbehandles), hva som er "basen" (hvit saus?) og hva man har oppå. Og steketid og sånn. hehe.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Mine gratenger har som regel en litt tykk hvit saus som basis. (Bortsett fra fløtegratinerte poteter, der potetene gratineres i en fløte/melk-blanding). Litt avhengig av hva som skal gratineres, kan sausen krydres etter smak og behag. Det brune oppå, som du sikter til, er sikkert strøkavring.

Det går også an å legge ost på toppen av gratengen.

Et googlesøk gir deg mange matoppskrifter på gratenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gratenger har som regel en litt tykk hvit saus som basis. (Bortsett fra fløtegratinerte poteter, der potetene gratineres i en fløte/melk-blanding). Litt avhengig av hva som skal gratineres, kan sausen krydres etter smak og behag. Det brune oppå, som du sikter til, er sikkert strøkavring.

Det går også an å legge ost på toppen av gratengen.

Et googlesøk gir deg mange matoppskrifter på gratenger :)

Takk for tips!

Og ja, jeg får vel komme i gang med googlinga ;) Men da hadde jeg i hvertfall rett med at det var hvit saus som basis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell
Takk for tips!

Og ja, jeg får vel komme i gang med googlinga ;) Men da hadde jeg i hvertfall rett med at det var hvit saus som basis :D

Velbekomme!

Kjenner jeg fikk lyst på makaroni- grønnsaks- og pølsegrateng idag :) Godt og billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Guest_*

Som nevnt over så kommer det ann på hvilken grateng du er ute etter..

meg jeg lager først en tykk hvit saus og hiver oppi en terning med kjøttbuljong for smakens skyld, og helt på slutten tar jeg litt revet ost og blander inn, for å være helt sikker på at det ikke blir rennende og mislykket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over så kommer det ann på hvilken grateng du er ute etter..

meg jeg lager først en tykk hvit saus og hiver oppi en terning med kjøttbuljong for smakens skyld, og helt på slutten tar jeg litt revet ost og blander inn, for å være helt sikker på at det ikke blir rennende og mislykket :)

Men hvor tykk skal sausen være egentlig? "Gele"tykk eller sånn som vi bruker til fiskeboller? ;)

Litt grønn på dette her. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvor tykk skal sausen være egentlig? "Gele"tykk eller sånn som vi bruker til fiskeboller? ;)

Litt grønn på dette her. hehe.

Sausen skal være litt tykkere enn fiskebollesaus, men ikke så tykk som gelé. :)

Hvis du skal ha makaroni i, la den være litt tynnere, for makaronien trekker til seg væske, og da kan gratengen fort bli tørr.

Når sausen er ferdigkokt, tilsetter du 2-3 eggeplommer.

Bland inn fyllet i sausen, og så stivpisker du eggehvitene og folder eggehvitene inn i sausen (ikke pisk den inn, da faller den sammen) før du setter den inn i ovnen.

Til strø på toppen, bruker jeg knust kavring eller tørr loff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sausen skal være litt tykkere enn fiskebollesaus, men ikke så tykk som gelé. :)

Hvis du skal ha makaroni i, la den være litt tynnere, for makaronien trekker til seg væske, og da kan gratengen fort bli tørr.

Når sausen er ferdigkokt, tilsetter du 2-3 eggeplommer.

Bland inn fyllet i sausen, og så stivpisker du eggehvitene og folder eggehvitene inn i sausen (ikke pisk den inn, da faller den sammen) før du setter den inn i ovnen.

Til strø på toppen, bruker jeg knust kavring eller tørr loff.

Oooo, det høres nesten ut som når jeg lager ostesouflet! Det er kanskje litt samme greia, bare at med grateng putter jeg oppi mye annet, og kanskje ikke så mye ost?

Men skal ting kokes før de tas i gratengen? Altså makaroni, gulrøtter osv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooo, det høres nesten ut som når jeg lager ostesouflet! Det er kanskje litt samme greia, bare at med grateng putter jeg oppi mye annet, og kanskje ikke så mye ost?

Men skal ting kokes før de tas i gratengen? Altså makaroni, gulrøtter osv..?

Beklager sent svar...

Ja, alt som skal i gratengen må kokes først (bortsett fra purreløk, vårløk, paprika, eller slike ting som du kanskje vil ha i), men grønnsakene trenger ikke være helt ferdigkokt siden det skal steke ganske lenge i ovnen.

Makaronien må være ferdigkokt før den has i...

Ost bruker jeg ikke i gratenger, det er kanskje det som skiller souflét og grateng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...