Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 2. november 2009 #1 Skrevet 2. november 2009 Hei. Jeg er en jente på 16 år, som de siste 4 årene har bare bodd hos pappan min. Pappan min er veldig syk, og hvis han dør, så er det slik at de pengene jeg arver, går til moren min. Både jeg og pappan min vil heller at onkelen min skal "passe på" pengene mine fram til jeg blir myndig. Det er snakk om en god del penger. Hvordan gjør man dette? Mamma har ingen form for "foreldreansvar" ovenfor meg bortsett fra barnebidrag, og jeg har ikke sett henne på 3 år.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #2 Skrevet 2. november 2009 Hvis du arver mer enn 75.000 kr blir det Overformynderiet som skal forvalte pengene dine. Overformynderiet
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #3 Skrevet 2. november 2009 Hei. Jeg er en jente på 16 år, som de siste 4 årene har bare bodd hos pappan min. Pappan min er veldig syk, og hvis han dør, så er det slik at de pengene jeg arver, går til moren min. Både jeg og pappan min vil heller at onkelen min skal "passe på" pengene mine fram til jeg blir myndig. Det er snakk om en god del penger. Hvordan gjør man dette? Mamma har ingen form for "foreldreansvar" ovenfor meg bortsett fra barnebidrag, og jeg har ikke sett henne på 3 år. Er foreldrene dine skilt?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 2. november 2009 #4 Skrevet 2. november 2009 Ja, foreldrene mine er skillt. Jeg kommer til å arve hvertfall 500.000.
Gjest Mouna Skrevet 2. november 2009 #5 Skrevet 2. november 2009 Hvis foreldrene dine er skilt så arver ikke moren din noen ting og skal heller ikke ha tilgang til det du arver. Overformynderiet vil få ansvaret for å "passe på" pengene dine til du er 18 år.
Gjest tro Skrevet 2. november 2009 #6 Skrevet 2. november 2009 Hvis foreldrene dine er skilt så arver ikke moren din noen ting og skal heller ikke ha tilgang til det du arver. Overformynderiet vil få ansvaret for å "passe på" pengene dine til du er 18 år. Men mor kan søke om penger til nødvendigheter til barnet, som f.eks. pc og reiseutgifter. Vet ikke helt hvordan det er her i landet men ei jente i Sverige mistet hele farsarven fordi mor hele tiden søkte om midler til jenta, midler som hun selv aldri så noe til men som mor hadde stor glede av. Da jenta ble myndig sto det igjen noen ører. Håper det er annerledes her, men etter å ha sett hvordan de tar vare på verdiene til de som trenger hjelpeverge så er jeg sannelig ikke sikker.
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 2. november 2009 #7 Skrevet 2. november 2009 Arven din er en ting, men har dere tenkt over hvor du skal bo hvis faren din dør. Du er jo mindreåring, så da er det moren din som tar over ansvaret for deg. Kan du få bo sammen med onkelen din? Besteforeldre? Det er kjempevondt å måtte ta tak i slike spørsmål når man bare er 16 år, men du har jo dessverre ikke noe valg. Hva gjør dere med evnt hus/leilighet.Bil? Bankkonti? Det er mange ting som bør avklares fort hvis han er så syk at han kan dø. Jeg anbefaler at dere tar kontakt med en advokat slik at alt blir gjort på en skikkelig måte. Du kan også stille spørsmålet ditt inne på diskusjon.no Her Der er der flere juriststudenter som kanskje kan hjelpe med noen av spørsmålene.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #8 Skrevet 2. november 2009 Men mor kan søke om penger til nødvendigheter til barnet, som f.eks. pc og reiseutgifter. Vet ikke helt hvordan det er her i landet men ei jente i Sverige mistet hele farsarven fordi mor hele tiden søkte om midler til jenta, midler som hun selv aldri så noe til men som mor hadde stor glede av. Da jenta ble myndig sto det igjen noen ører. Håper det er annerledes her, men etter å ha sett hvordan de tar vare på verdiene til de som trenger hjelpeverge så er jeg sannelig ikke sikker. Dessverre, dette lar seg helt fint gjøre i Norge også. Jeg har selv et sånt eksempel ganske nært innpå, og kjenner jeg blir sint bare ved tanken. ---- Til ts: Ta kontakt emd en advokat, og spør hvordan dere kan gjøre det for at moren din aldri på noe som helst måte skal kunne disponere noen av de verdiene du arver.
Gjest SmallTalk Skrevet 2. november 2009 #9 Skrevet 2. november 2009 Er det ikke noen mulighet for å legge inn en klausul i testamentet om at pengene/verdiene du eventuelt eier skal settes på en sperret konto som ikke blir åpnet før 18-årsdagen din? Da har ikke moren din tilgang på pengene dine, og de kan ikke brukes selv om overformynderiet skulle godkjenne det.
Eliza Doalot Skrevet 4. november 2009 #10 Skrevet 4. november 2009 Er det ikke noen mulighet for å legge inn en klausul i testamentet om at pengene/verdiene du eventuelt eier skal settes på en sperret konto som ikke blir åpnet før 18-årsdagen din? Da har ikke moren din tilgang på pengene dine, og de kan ikke brukes selv om overformynderiet skulle godkjenne det. Jeg tror ikke det er mulig å legge inn denne typen klausul når det gjelder pliktdelsarv. Kanskje det kan gjøres med den delen som ikke omfattes av denne. Kanskje det er mulig at det oppnevnes en ekstra verge i tillegg til moren din, som kan kontrollere pengebruken? Om ikke annet, her er en ganske informativ side om temaet.
Gjest Ingeniøren Skrevet 4. november 2009 #11 Skrevet 4. november 2009 Snakker vi bankinnskudd er enkleste løsning rett og slett å la onkel låne pengene som så skal betales tilbake om 2 år. Skulle faren din da falle fra vil du overta som kreditor. Moren vil ikke ha sjanse til å røre pengene.
kamela Skrevet 4. november 2009 #12 Skrevet 4. november 2009 Kanskje du kan få oppnevnt onkelen din som verge allerede nå?
Top Gun Skrevet 8. november 2009 #13 Skrevet 8. november 2009 Her kommer det frem så mange ulike svar at jeg definitivt ville oppsøkt jurist om jeg var trådstarter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå