Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #1 Skrevet 2. november 2009 Jeg bestemte meg for å få orden på økonomien. Betalte ned alle(!) regninger, og skaffet meg en oversikt over alle faste utgifter. Planen videre er å begynne å sette over disse pengene til en regningskonto hver mnd. Skal også begynne å spare tenker jeg. Ser at jeg har råd til det:) Men etter at jeg hadde betalt alt av regninger så var det ikke så mye penger igjen denne mnd gitt. Så jeg måtte leve forsiktig frem til neste lønning. Men det greide jeg jo ikke. Gikk på en smell og bestilte varer på internett fra 4000 en dag jeg var litt deppa. Følte meg såå bra etterpå, var superglad. Men så kom nedturen og den dårlige samvittigheten når jeg måtte ta i bruk mastercardet mitt for å overleve måneden. Jeg har nå i tillegg btukt 5000 kr på mastercardet. og det føles plutselig heeelt håpløst å komme seg på beina økonomisk. Jeg var jo så godt i gang... Trenger noen råd her nå. Er det veldig ødeleggende med sånn mastercard-regning i tillegg? hva vil dere anbefale meg å gjøre nå, for å komme på rett kjøl igjen? Mine største interesser er klær, sminke og interiør. Dyre hobbyer!! Jeg verken drikker, røyker eller reiser noe særlig. Har i tillegg god inntekt. Det er for gæærnt at jeg skal være så blakk og ikke greie å spare...
Miss moneypenny Skrevet 2. november 2009 #2 Skrevet 2. november 2009 Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver, jeg hadde en tendens til å bruke altfor mye penger før. Det går ann å komme ut av det, men du må virkelig ønske det. Du må bestemme deg for at du kan leve uten nye ting, og heller kjøpe deg noe ved spesielle anledninger. Det første jeg gjorde var å klippe kredittkortet i mange biter, og kaste det over alle hauger. Så begynte jeg å betale på regningen som hadde blitt ganske stor. Jeg kunne velge hvor mye jeg ville betale, og betalte litt mer enn jeg hadde råd til hver mnd, og måtte leve forsiktig resten av måneden. Første skritt er å bli kvitt regninger, og gjeld. Høres ut som du er på god vei! Og 5000 kr er ikke så mye. Mitt råd er å betale ned mastercardregningen så fort du har mulighet, også kvitter du deg med kortet. Tenk på rentene du sparer på det... Også kan du åpne en sparekonto (hvis du ikke allerede har en) gjerne en BSU konto i tillegg, eller bare BSU. (Nå vet jeg ikke hvor gammel du er da, og om du eier leilighet/hus osv). Du kan begynne med lave beløp, så du venner deg til at noen av pengene ikke kan brukes, og at du må leve på det du har igjen. Så kan du øke sparebeløpene etterhvert som du føler at du blir vant til å styre det du har. Lykke til! Du har begynt kjempebra!
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #3 Skrevet 2. november 2009 Skaff en sparekonto med begrensede uttak, og sett penger over dit hver måned. Da kan du bare ta ut pnger noen ganger i året og det blir vanskelig å shoppe de bort. Kvitt deg med alt av kredittkort, og ha kun kort til en konto hvor du setter over det du har lov å bruke hver måned, og så har du en annen konto uten kort på resten.
Gjest *smak* Skrevet 2. november 2009 #4 Skrevet 2. november 2009 Ville bare fortelle om da jeg nettopp var i favoritt-klesbutikken min, hvor jeg har kjøpt meg fattig før. Jeg fant 5 plagg jeg likte og de plaggene ville kommet på 2000 kroner til sammen.. Likte alle plaggene kjempegodt!!! Det som skjedde var... Etter lang tids jobbing med å endre meg, så klarte jeg å nøye meg med bare et av plaggene. Og det er en stoor seier for meg.. Det var en helt ubeskrivelig følelse å klare å legge de andre plaggene fra meg. Jeg følte meg stolt og glad og visste at jeg ville klare meg bra økonomisk den måneden!! Dere tenker kanskje: "men dette var da ikke allverden.." Det er det.. Fordi endring begynner gjerne med "babysteps" og jeg er i ferd med å bli mye mer ansvarlig økonomisk. Det liker jeg .
Gjest Gjest_bea_* Skrevet 2. november 2009 #5 Skrevet 2. november 2009 Skaff en sparekonto med begrensede uttak, og sett penger over dit hver måned. Da kan du bare ta ut pnger noen ganger i året og det blir vanskelig å shoppe de bort. Kvitt deg med alt av kredittkort, og ha kun kort til en konto hvor du setter over det du har lov å bruke hver måned, og så har du en annen konto uten kort på resten. Da er det enkelt å overføre penger fra sparekontoen gjennom nettbank, taper bare litt renter. Det er bedre å opprette en konto i en annen bank og be om å ikke få visa eller nettbank. Hver mnd kan du overføre en sum til denne kontoen. Da må du oppsøke banken for uttak og det hindrer kanskje deg i å bruke for mye. Klipp mastercardet i to. Du kan også reservere deg for å få fler slike kort.
Gjest Spinell Skrevet 2. november 2009 #6 Skrevet 2. november 2009 På netthandel har du forresten 14 dagers angrerett. Du må betale returportoen selv, men som regel er vel portoen lavere enn verdien på varene du har kjøpt. Med mindre du virkelig trenger det du trøstehandlet, bør du returnere disse tingene. Kanskje du kan gjøre som Smak, og beholde en enkelt ting. Her står det mer om angrerett hvis du har handlet fra andre land enn Norge: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=548955
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #7 Skrevet 13. november 2009 Det er lett å bli fristet. Jeg har også gått på en smell fra tid til annen, selv om jeg ikke har vært så ille ute som deg. Jeg har noen tips til deg: 1. Spar penger. Det har du jo planer om, og det er bra. Spar deg opp en såkalt buffer, penger som du kan ha i bakhånd i tilfelle du trenger det. Spar også til noe gøy som du kan unne deg. En jentetur, en spatime e.l. Venn deg til å vente på noe du ønsker deg. Å få alt med en gang gjør deg ikke mer lykkelig. 2. Slutt å ha shopping som en hobby. Erstatt denne hobbyen med noe annet. Jeg måtte slutte og gå på shopping med venninner, for det var da jeg brukte mest penger og kjøpte flest ting jeg egentlig ikke trengte. Du må kanskje slutte å shoppe når du er alene? Og ihvertfall slutte og shoppe på nettet. 3. Hvis du finner ut at du har kjøpt for mye, lever det tilbake. Du får igjen pengene. 4. Hva skal du egentlig med mer klær og interiørting? Har du ikke noe å ha på deg når du skal noe? Er det ikke fint hjemme hos deg? Innse at du har alt du trenger og mer til og at det er andre ting du trenger i livet ditt.
Kara W Skrevet 13. november 2009 #8 Skrevet 13. november 2009 Du har fått mange gode råd allerede, men legger til noen flere. Det aller første du må gjøre er å klippe opp alle kredittkortene dine. Ikke gjem dem bakerst i en skuff til en nødsituasjon eller andre "lure" ting. Klipp dem opp og kast dem! Klarer du ikke dette så gir du dem til moren din eller en annen person du stoler helt på og gir dem streng beskjed om å ikke gi dem tilbake med mindre de kan se at det virkelig trengs. Dernest må du få oversikt over de faste utgiftene dine. Dette kan være litt vanskelig, men hvis du bruker kontoutskriftene dine vil du få en oversikt over hvor mye du betaler i husleie, strøm, mobil osv. Ikke gjett, men finn frem de faktiske tallen! Når du har gjort dette ser du på inntekten din. Den skal deles i tre. En del til faste utgifter, en del til forburk og en del til sparing. Jeg vil råde deg til å ha tre kontoer. Lønnen kommer inn på en konto uten kort (sparekonto). Sett opp fast trekk til en regningskonto (også denne uten kort) og en forbrukskonto. Denne kan du ha kort på, og denne skal dekke mat, sminke, turer på byen og hva enn annet du bruker penger på. Sliter du med at du bruker opp alle pengene før månedsslutt, så sett opp ukentlige trekk istedenfor (men ikke øk beløpet!). Vet du at det kun er 500 kr på kortet, så er det mye lettere å la være å kjøpe sko til 800,-. Det som er igjen er til sparing. Om du vil spare til noe stort, som leilighet eller bil, eller du vil bruke det til ferietur med veninner bestemmer du selv. Men husk at denne kontoen skal kun brukes til store ting, og den skal også dekke uforutsette hendelser (bilen trenger reparasjon, en pluttselig tannlegergening osv), så her skal det alltid stå igjen penger. Det var de rent praktiske tingene. Du må også jobbe med holdningene dine. Når du har lyst til å kjøpe noe, så spør deg selv om du egentlig trenger det. Istedenfor å kjøpe ting når du er nedfor så ring en veninne og spør om hun vil komme på en kopp kaffe. Jeg vet at dette ikke er lett, men det at du ønsker å gjøre noe med det er kjempebra! Og slik du beskriver situasjonen er den langt fra håpløs. Mange som er mye lenger ut å kjøre før de innser at de trenger å gjøre noe.
Sissan Skrevet 14. november 2009 #9 Skrevet 14. november 2009 Mange gode råd har du fått, jeg har lyst til å komme med et par også. Ser du har satt opp oversikt over alle faste utgifter - det er kjempelurt! Det samme er din planlagte overføring til regningskonto. Finn ut hva du har i faste utgifter hele året. Del summen i 12, og overfør 1/12 del hver måned. Kanskje må du overføre litt mer i starten - snart er det januar og mange forfall. Samtidig får du halv skatt på lønn i desember, da har du mulighet til å sette av litt ekstra. Var jeg deg, ville jeg ventet med sparingen til regningskontoen er skikkelig etablert. Du trenger midlene til løpende utgifter først. Blant dem regner jeg også nedbetaling av mastercardet ditt. Videre har Kara W en kjempeide når det gjelder oppdeling av forbruksbeløpet. Det er kjempenyttig når man har litt lite penger, å dele opp månedssummen i ukessummer. Da ser du allerede uken rett etter lønn at du ikke har masse penger du kan bruke. Og du slipper å være blakk siste uke før neste lønning. Ha to lønnskontoer i samme bank som du overfører disse pengene mellom, så du kan sette opp faste overføringer og ha tilgang på mobiloverføringer av disse pengene. Klær, sminke og interiør er vel noe de fleste av oss liker å bruke penger på. Og som de fleste av oss må begrense pengebruken på. Siden du definerer dem som HOBBYER - kan du kanskje se på måter å bruke mer tid og mindre penger på disse tingene? Interiørjakt på loppis for eksempel, kan gi mye mer spennende resultater enn i interiørbutikker. Kles- og interiørjakt på foreldres loft likeså. Sminke må jo nesten være nytt, men kanskje du kan bruke tid på sminkekurs o.l. på nett, og finne ut hvilke basisvarer du vil få best variasjon med? Parfymelle og sikkert andre parfymerier har gratis kundemagasin som nesten kan måle seg med motebladene på sminkebiten osv. Gjør hobbyen din til noe du kan kose deg med å bruke tid på - istedet for noe du først og fremst bruker penger på. Lykke til!
Gjest ts Skrevet 16. november 2009 #10 Skrevet 16. november 2009 Jeg har fucka opp skikkelig denne mnd. Jeg endte opp med å be om forskudd på lønn fra jobben, og nå har jeg brukt opp det også Jeg er så dårlig med penger at det er helt skummelt... Jeg kan nevne at jeg har ADHD og litt dårlig impulskontroll.
Gjest Supermimz Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 Jeg har fucka opp skikkelig denne mnd. Jeg endte opp med å be om forskudd på lønn fra jobben, og nå har jeg brukt opp det også Jeg er så dårlig med penger at det er helt skummelt... Jeg kan nevne at jeg har ADHD og litt dårlig impulskontroll. Hjelpes.. Jeg tror jeg kjenner meg igjen i det du sier om at det følest godt å bruke penger, det er nesten som terapi å handle noe..Prøv å venn deg til å tenke deg godt om før du kjøper noe, trenger du EGENTLIG denne buksa eller kan det vente? Nå fremover tror jeg det er viktig at du planlegger godt..og om du absolutt ikke klarer å klippe mastercardet, så bruk det BARE om du behøver nødvendige ting som matvarer, når du er blakk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå