Gjest Gjest_Anja_* Skrevet 2. november 2009 #1 Skrevet 2. november 2009 Hei. I en tid nå så har katten min vert litt overvektig, og nylig så har jeg oppdaget litt etter litt at hun ser ut til å være blind. Jeg vet at hun hadde fint syn før men det var en periode hvor hun ble tatt mye til veterinær, dette fordi øynene hennes rant mer en vanlig og noen ganger ville hun gå med det ene igjen. Hva kan blindhet komme av egentlig? Hun får vaksine og helsesjekk minst en gang årlig å selv når hun ble tatt ditt for det som var galt med øynene så virket det ikke som veterinæren mistenkte at synet hennes var eller ville bli borte. Men problemet er ikke i seg selv at hun er blind, jeg har forhørt meg og alle sier at en blind katt kan ha et like bra liv som en som kan se. Likevel bekymrer det meg at hun har blitt veldig kjedelig, i tilegg til at hun gjør ifra seg inne. Vi har en innedo til henne men hvis hun ikke oppholder seg i samme rom som den hele tiden, eller er utendørs så gjør hun ifra seg på veldig upasende steder. Også er det vanen hun har tatt på seg med å ligge i sengen sin eller komme løpende når det er tid for mat. Det er alt hun gjør. Før kunne hun ta seg en tur i skogen eller jakte for eksempel når hun var ute. Jeg vet at mosjon er viktig for henne men hun vil ikke leke, vil ikke gjøre kattetingene sine lenger når hun er ute... er det noen som vet om en annen måte hun kan bevege seg på? Som kanskje passer til en blind katt som ikke er så flink til å interessere seg for ting? Å er det greit for henne å oppholde seg ute hele dagen nå når det blir vinter? Kan det bli så kaldt at en katteseng eller et lite hus utendørs ikke holder henne varm på dagtid når eiere er på jobb/skole? Jeg er ikke sikker på om det er greit å stenge henne inne i et rom alene med kattedoen sin i så mange timer heller... Hun er 6 år nå og litt overvektig.
Sheenaca Skrevet 2. november 2009 #2 Skrevet 2. november 2009 Jeg ville ikke hatt henne ute i timevis uten tilsyn om hun er blind. Katter er egentlig ørkendyr og tilpasset varme, og får lett frostskader i kulda. De klarer seg fint hvis de kan søke til godt isolerte steder, men om hun er blind kan hun fort rote seg vekk og ikke finne et sted å varme seg. Angående leker, hun er kanskje interessert å jakte på noe som lager lyd. En ball med noe som bråker litt inni, for eksempel. Spennende lukter kan også være morsomt for henne. Jeg ville skrevet ned alt du lurer på og alt du har observert med henne, og tatt henne med til veterinæren en gang til. Spør om alt! Om du har en større avdeling av Dyrebeskyttelsen eller en større katteoppdretter i nærheten, er det kanskje noen der som har erfaring med blinde katter, og kan gi deg noen tips. Om hun er blind bør dere flytte minst mulig på ting. Ingen ommøblering, og ikke flytt på dokassen hennes. Lag gjerne flere dokasser så hun ikke trenger å lete etter dem - kanskje hun ikke klarer å lukte dem hvis de ikke er i samme rom, eller er redd for å gå imellom. Vær sammen med henne både ute og inne, hun tør sikkert å gjøre mer hvis hun får støtte av menneskene sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå