Gå til innhold

Navneskifte ifm separasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna har begges etternavn og skal sevlsagt beholde dem uendret. Jeg tok mannen min sitt etternavn når vi giftet oss, og nå har vi tatt ut separasjon.

Jeg har sagt at jeg tenkte å ikke skifte navn i separasjonstiden, av respekt for at det faktisk er 1 års separasjon før man tar ut skilsmisse. Jeg mener jo fortsatt det, bare at det kjennes helt urimelig fjernt å noen gang skulle gå tilbake, jeg vet så inderlig med meg selv at jeg ikke skal det. Samtidig er det sikkert nok av dem som har sagt det før meg, og dermed også grunn til 1 års separasjon.

Uansett, jeg har aldri vært særlig komfortabel med det etternavnet jeg giftet meg til, og har egentlig bare lyst til å skifte tilbake. Jeg tror uansett at jeg kunne tenkt meg det. Samtidig er det mye parpirarbeid og endring av identitetskort og pass mm som tar tid og penger, så i og for seg ikke hast. Bare at jeg føler så veldig for å "bli meg igjen", og der henger navn og identitet sammen for meg da.

Hva har dere gjort/ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

I utgangspunktet ville jeg ventet med å skifte navn til separasjonsperioden er slutt og dere formelt blir skilt.

Jeg kan tenke meg enkelte praktiske unntak der det kunne passet å skifte navn tidligere, for eksempel dersom du likevel må fornye pass/identitetsdokumenter innen separasjonsåret er omme, eller hvis du skulle avlagt en avsluttende eksamen og få utstedt et vitnemål.

Endret av Spinell
Skrevet

Hvis du uansett er sikker på at du ikke skal tilbake, og ikke vil ha etternavnet ser ikke jeg noen problemer med å skifte nå.

Skrevet

Jeg sendte søknad faktisk før vi hadde faktisk seperasjon, noe som tok litt tid. Så jeg skiftet vel navnet mitt 2 måneder før. Mens min eks ikke har endret sitt nå 4 år etter formell skilsmisse, og det var han som ville skilles i utgangspunktet.

Skrevet

Ser virkelig ikke poenget med å vente med å endre navnet..? Du kunne jo endret tilbake navnet selv om dere ikke en gang hadde tatt ut separasjon, så jeg kan ikke skjønne hva det har med saken å gjøre at man ikke er formelt skilt ennå.

Skrevet
Ser virkelig ikke poenget med å vente med å endre navnet..? Du kunne jo endret tilbake navnet selv om dere ikke en gang hadde tatt ut separasjon, så jeg kan ikke skjønne hva det har med saken å gjøre at man ikke er formelt skilt ennå.

Jeg tenker nok at det har en signaleffekt. Ved å gjøre det sier jeg jo ganske tydelig at det er temmelig endelig for min del. Det kan jeg jo fortsatt mene uten å skifte navn helt med en gang.

Skrevet

Jeg ville ventet til skilsmissen var endelig. Vet flere som har vært så sikre på at de ikke skulle tilbake til han de var separert fra at de skiftet etternavn, og så løste samlivsproblemene seg før separasjonstiden var over. Og da var det igang med hele navneskiftemølla på nytt.

Skrevet

Ser ingen grunn til å vente, når du aldri har vært komfortabel med navnet.

Skrevet
Og da var det igang med hele navneskiftemølla på nytt.

Men her er det jo snakk om en som aldri har vært komfortabel med navneskiftet i utgangspunktet, så hun ville nok holdt seg til sitt "gamle navn" selv om forholdet evt skulle bli bedre igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...